Vcore verhogen bij overklokken

Pagina: 1
Acties:

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Hallo,

Ik heb even een onduidelijkheid. Een palomino 1900+ heeft een Vcore van 1,750 volt. Een palomino 1600+ ook. Die twee processors hebben toch precies dezelfde core? Waarom moet je dan toch als je je 1600+ op 1900+ wilt laten draaien, de Vcore verhogen?

• stlgamer
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:48
Door de v-core te verhogen wordt het elektronische signaal versterkt en stoppen je transistors er minder snel mee en kan je je proc op hogere snelheden laten draaien...maar je MOET het niet, misschien is het nodig, omdat je proc als 1600+ was bedoeld

Verwijderd

Omdat de 1600+ proc een 133fsb heeft, maar die 1900+ ook, de mulipier staat alleen hoger, omdat die 1900= van een betere yield is, en dat dus aankan zonder fouten. Wil je die 1600+ echter sneller laten lopen, kan dat op 2 manieren, unlocken en mp omhoog of met de fsb , either way, hij loopt sneller, en heeft dus meer voltage nodig om hte verschil tussen een 0 en een 1 duidelijk te houden. (als ik wartaal praat, correct me please).

Verwijderd

nou het komt door dat je de fsb dus de front size bus omhoog doet een 1600+ draait op standaard snel om die snelheid van een 1900+ te behalen moet je fsb omhoog doen dus ook je voltage als het nodig is. het is niet zo als je overclock altijd voltage omhoog moet doen het is wel een riskante zaak daarbij moet je ook goeie koeling hebben bijv: waterkoeling,met luchtkoeling lukt ook heel goed. (correct me if i am wrong)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 17:11 ]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

De 1900+ is inderdaad getest op die snelheid, en kon het perfect aan. De 1600+ is getest op 1600+ en kon dat ook perfect aan, maar 1900+ niet, niet op de standaard corespanning tenminste. Je moet je 1600+ eigenlijk zien als een afgekeurde 1900+.

Nog een verhaaltje hierover: http://www.born2oc.be/bor...f1a692fa27472985c7beae574

• Tweeke
  • Niet online
Als een XP1600 exact hetzelfde is als een XP1900, namelijk, als de XP1600 eigenlijk een ondergeklokte (MP dan) XP1900 is: dan kan de XP 1600 waarschijnlijk op hetzelfde voltage net zo goed als XP1900 functioneren.

Je ziet dit met de huidige generatie Thorougbred B core's op de XP1700/1800. Dat zijn in weze XP2400/2600/2800 cores, maar omdat AMD volledig is overgeschakeld op de T-bred B productielijn, worden ook de voormalig Palomino's met T-bred B core geleverd.

P.S. Die XP1700/1800 waar ik het hierboven over heb zijn dus eigenlijk doodsimpel over te klokken van 1466 mhz, naar zo'n 2000Mhz, zonder ook maar iets aan het voltage te veranderen. MITS je een goede stepping hebt tenminste :)

edit: hè jammer, 't is een beetje een onoverzichtelijk verhaal geworden......ik moet nog ff oefenen :>

[ Voor 9% gewijzigd door Tweeke op 11-03-2003 17:28 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Veel Tbred's zijn inderdaad lager geclockte 2400-2800's, maar dat is gewoon omdat er al veel ervaring met de Tbred's is bij AMD. Veel kans dat die 1600+ gewoon een afgekeurde 1700-2100+ is dus.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 17:08:
nou het komt door dat je de fsb dus de front size bus omhoog doet een 1600+ draait op standaard snel om die snelheid van een 1900+ te behalen moet je fsb omhoog doen dus ook je voltage als het nodig is. het is niet zo als je overclock altijd voltage omhoog moet doen het is wel een riskante zaak daarbij moet je ook goeie koeling hebben bijv: waterkoeling,met luchtkoeling lukt ook heel goed. (correct me if i am wrong)
En nu in het Nederlands graag :?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• halfgaar
  • Laatst online: 02-11-2025
Dus het is ongeveer hetzelfde als de oude celerons/pentium II (misschien nu nog wel). De goedkopere cpu's zijn afgekeurde duurdere. Maar nou hebben jullie wel een andere vraag opgewekt. Die stepping, ik zie dat heel vaak, maar wat is het precies?

Ik heb er nog een vraag bij. Ik heb dus een xp 1600+. Als ik de multipliers unlock, krijg ik maximaal 2000+. Ik kan de L10 omdraaien, en dan 13-x aan multipliers te halen, maar is dat veilig? Ik heb een innovatek waterkoeling. Het gaat mij er meer om, dat stel ik prop deze cpu dan in een nieuw mainboard, dan zet dat mainboard hem op de default van 10,5. Maar omdat die L10 omgedraaid is, interpreteert hij dat misschien wel als 15 ofzo. Kan hij dat wel aan? Straks kan ik niet booten in een nieuw mainboard.

• Tweeke
  • Niet online
halfgaar schreef op 11 March 2003 @ 19:33:
Dus het is ongeveer hetzelfde als de oude celerons/pentium II (misschien nu nog wel). De goedkopere cpu's zijn afgekeurde duurdere. Maar nou hebben jullie wel een andere vraag opgewekt. Die stepping, ik zie dat heel vaak, maar wat is het precies?
't wordt wel een beetje FAQ nu hoor ;)

De stepping van de cpu zegt in ieder geval iets over de datum waarop hij gemaakt is, wat voor soort core het is.......en heel wat cijfertjes en lettertjes waarvan alleen AMD precies weet wat het inhoud. Het komt er meestal op neer dat: hoe jonger de stepping, hoe beter de core te schalen is. Oftewel, hoe hoger je kan overklokken.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Tweeke
  • Niet online
|:( Excuses voor de dubbelpost....

[ Voor 96% gewijzigd door Tweeke op 11-03-2003 20:44 ]

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 22:24

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 17:07:
Omdat de 1600+ proc een 133fsb heeft, maar die 1900+ ook, de mulipier staat alleen hoger, omdat die 1900= van een betere yield is, en dat dus aankan zonder fouten. Wil je die 1600+ echter sneller laten lopen, kan dat op 2 manieren, unlocken en mp omhoog of met de fsb , either way, hij loopt sneller, en heeft dus meer voltage nodig om hte verschil tussen een 0 en een 1 duidelijk te houden. (als ik wartaal praat, correct me please).
Volgens mij klopt dit heel aardig, een hoger voltage is er voornamelijk voor om de blokgolfjes mooi van vorm te houden.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Pagina: 1