Welke (niet Creative) 5.1 kaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Ik ben op zoek naar een goede 5.1 geluidskaart, met analoge output en uiteraard EAX support.

M'n huidige setup met een Live 5.1 kaart en VIA chipset heeft opeens sinds een paar weken last van die data corruptie / pci latency "bugs", en ik krijg het niet gefixt (ander verhaal, doet er nu niet toe).

Anyway, welke niet Creative kaart is een goede optie? Moet natuurlijk redelijk betaalbaar zijn en verkrijgbaar in nederland.
De volgenden staan iig in de pricewatch, en de naam komt me wel bekend voor:

* Terratec Aureon 5.1 Fun
* Hercules Muse 5.1 DVD

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

terratec...

dat zou mijn keuze zijn omdat ik daar erg goede ervaring mee heb.
hercules heb ik nog helemaal geen ervaring mee, maar toch zou ik voor de hercules gaan

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

philips die heeft 3 geluidskaarten die ook wel goed zijn volgens mij. en hebben geen ruzie met via chipset.

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-07 23:31
Ik heb een terratec geluidskaartje, (sixpack 5.1) het is een perfect dingetje, mooi geluid, in combinatie met terratec speakers schitterend geluid.
En niet te duur.

Verwijderd

Gooi je de handoek zomaar in de ring ? Een echte tweaker zou gewoon zorgen dat die SB Live! fatsoenlijk ging werken. Heb je alle patches al geprobeerd, zowel de officiele van viaarena als die van George Breese ? Heb hetzelfde probleem gehad en heb het ook naar tevredenheid op kunnen lossen.

• QuarK
Dus de Terratec SoundSystem SiXPack 5.1+ zou een goed kaartje zijn?
Ondersteunt deze EAX en heeft deze geen bekende problemen, hardware of driver?

vteuniss: Ik heb echt alles al geprobeerd, VIA drivers, latency patches, bios update, Promise drivers.. Ik heb gewoon geen zin meer om nog meer tijd te verspillen hieraan.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Heb zelf hier een Turtle Beach Santa Cruz :). Volgens de Turtle Beach site ondersteund ie A3D™ 1.0, EAX™1.0/2.0, IA3D, MacroFX™, MultiDrive™ en Virtual Ear™.

Alleen vond ik de analoge input van m'n Creative AWE64 beter, dus die heb ik weer wel teruggezet en die kaart in een 2de pc gezet. Verder speelt die kaart wel aardig z'n deuntje.

Staat alleen niet meer in de pricewatch, maar is vast wel 2dehands te vinden (en zeg nou zelf, geluidskaarten gaan toch maar zelden stuk...). Heb die van mij ook voor 15 Euro uit een grote doos vol kaartjes gehaalt :).

Wat betreft de kwaliteit moest je volgens de reviews geloof ik ongeveer op Audigy niveau denken..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:08

Wallie

Herr

Ik heb zelf een Philips Seismic Edge op een KT133A bord, werkt prima, niks gekraak of datacorruptie. Is een 5.1 kaart btw :).

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• QuarK
Ik ben nu aan het overwegen om de Terratec SoundSystem SiXPack 5.1+ te gaan kopen, maar wil nog een aantal dingen zeker weten:

* In een aantal (oude) reviews heb ik gelezen dat de drivers niet echt uptodate worden gehouden. Klopt dit?
* Normaal gesproken komt er in bijv. Winamp geen geluid uit de center speaker.
Heeft deze Terratec een optie om dit center kanaal softwarematig in te vullen? Zoals de Live serie heeft (dacht ik).
* Deze kaart heeft geen problemen zoals de Creative serie heeft met VIA (door afwijkingen van de PCI specs), toch?

Alvast bedankt voor de moeite, ik wil zsm de kaart vervangen en m'n huidige Live 5.1 verkopen.

PS, Ik ga dus 6/5.1 speakers analoog aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door QuarK op 12-03-2003 12:36 . Reden: aanvullinkje ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37
Je kunt beter een Aureon 5.1 fun kopen hoor. Is ook niet echt duur en is een twee jaar nieuwere kaart. Dan weet je zeker dat je met goede drivers zit. De drivers van terratec worden idd weinig geupdate, maar ze zijn wel ok.

Mijn terratec DMX 6fire 24/96 weet ik niet wat hij met de center speaker doet. Er is geen speciale optie, dus als hij het niet standaard doet doet hij het niet nee.

Misschien de aureon, i dunno...

[ Voor 17% gewijzigd door Makkelijk op 12-03-2003 13:03 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

DKasemier schreef op 12 March 2003 @ 13:03:
Je kunt beter een Aureon 5.1 fun kopen hoor. Is ook niet echt duur en is een twee jaar nieuwere kaart. Dan weet je zeker dat je met goede drivers zit. De drivers van terratec worden idd weinig geupdate, maar ze zijn wel ok.
De drivers van creative worden ook niet vaak geupdate :> Enigste verschil is dat die vaker iets brakker zijn, Hoewel het wel meer dan 2 maanden denk ik geduurt heeft voordat er goede xp drivers voor me 512i waren 8)7 daar zit je dan met 2point geluid ipv 4 :( Maar die drivers is zeker niks mis mee :)

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 18:25

bloasfist

Slot-A Crew

Ikzelf heb een philips seismic edge 5.1, (heb daarvoor ff een creative sblive gehad) en die philips is echt een topkaartje!

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Ikzelf heb een Terratec 6Fire 24/96... Is qua uiterlijk en mogelijkheden redelijk te vergelijken met een SB[live,audigy] alleen klinkt ie vele malen beter. (en daar komt nog bij dat ie 'echt' 24bit 96KHz is)

• QuarK
Die kaarten die jullie noemen, kunnen die van zeg maar stereo geluid de boel over de 5.1 boxen verdelen?
Mijn puntje 2 van hierboven. Dat vind ik toch wel belangrijk..

bloasfist:
Ik zie in de pricewatch meerdere Seismic Edges staan, zijn ze allemaal 5.1?

• Wallie

Wallie

Herr

QuarK schreef op 12 maart 2003 @ 14:42:
Die kaarten die jullie noemen, kunnen die van zeg maar stereo geluid de boel over de 5.1 boxen verdelen?

bloasfist:
Hij kan stereo over 4 speakers doen geloof ik ja :)
Alle Seismic Edges nu zijn 5.1 :) Alleen de oude serie was 4.1 (PSC704), maar die wordt al lang niet meer verkocht. Zit trouwens ook digital-out op.

• zork
  • Laatst online: 04-08 12:43
QuarK schreef op 11 March 2003 @ 16:54:

M'n huidige setup met een Live 5.1 kaart en VIA chipset heeft opeens sinds een paar weken last van die data corruptie / pci latency "bugs", en ik krijg het niet gefixt (ander verhaal, doet er nu niet toe).
heb je toevallig hier ook last van? [rml][ SBLive 5.1] Storing: defect of...?[/rml]

• zork
[quote]QuarK schreef op 12 maart 2003 @ 12:36:
* Normaal gesproken komt er in bijv. Winamp geen geluid uit de center speaker.
Heeft deze Terratec een optie om dit center kanaal softwarematig in te vullen? Zoals de Live serie heeft (dacht ik).
[quote]

Een vriend van me heeft 't sixpackje icm een logitech 5.1 setje. Volgens mij kan hij door de center speaker muziek krijgen (wat jij dus bedoelt), maar ik weet niet zeker of dat door de functionaliteit van z'n soundcard of door de speakers komt...

Verwijderd

Ik heb de Sixpack 5.1 en gewoon geluid uit 5 speakers met bijv. Winamp, drivers prima in orde en heb lange tijd op Asus A7V266 gedraaid zonder problemen ;)

Verwijderd

Ik wil ook deze SiXPack 5.1+ kopen maar ik las in verschillende reviews dat hij geen echte 5.1 ondersteuning heeft, ook het Dolby logo preikt nergens op de doos?

iemand informatie :? (ik weet wel dat de SiXPack 5.1+ en de Santa Cruz dezelfde chip hebben, de Crystal 4630)

• TdV
  • Laatst online: 10-08 09:07

TdV

QuarK schreef op 12 March 2003 @ 14:42:

bloasfist:
Hij doet dat erg goed zelfs. Het enige nadeel dat philips heeft is dat er weinig nieuwe drivers voor uitkomen. Nou is het wel zo dat er weinig tot geen bugs meer in zitten (ik heb er nog geen gezien) maar ik houd er nou eenmaal van om regelmatig een nieuwe driver erop te zetten :)

[ Voor 1% gewijzigd door TdV op 13-03-2003 10:12 . Reden: typo ]

• QuarK
Ik ga die free kx drivers vanmiddag proberen, ik zit nu niet achter m'n compu.

• Wallie

Wallie

Herr

TdV schreef op 13 March 2003 @ 10:12:
[...]

Hij doet dat erg goed zelfs. Het enige nadeel dat philips heeft is dat er weinig nieuwe drivers voor uitkomen. Nou is het wel zo dat er weinig tot geen bugs meer in zitten (ik heb er nog geen gezien) maar ik houd er nou eenmaal van om regelmatig een nieuwe driver erop te zetten :)
Ik kan je zeggen dat ik helemaal geen problemen met de drivers van Philips heb (versie 1.89 geloof ik). De vorige versie (euh... 1.20 ofzo..) had ik ook geen problemen. Maar ja, als je als hobby nieuwe drivers installeren hebt moet je dat niet nemen nee :+.

• QuarK
Ik heb een aantal goede reviews gelezen over die Philips Seismic Edge.
Goed geluid, prima features (analoge 5.1 output in mijn geval), en stabiele drivers.
Enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat hij geen EAX 3 ondersteunt, maar misschien komt dat nog eens met een driver update. In elk geval is er nog geen enkele game die alleen EAX3 gebruikt.

Het enige wat ik dus nog wil weten of dat ding software matig van een niet 5.1 stream (winamp output ofzo) toch 5.1 output kan maken.

• Wallie

Wallie

Herr

QuarK schreef op 13 maart 2003 @ 10:24:
Ik heb een aantal goede reviews gelezen over die Philips Seismic Edge.
Goed geluid, prima features (analoge 5.1 output in mijn geval), en stabiele drivers.
Enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat hij geen EAX 3 ondersteunt, maar misschien komt dat nog eens met een driver update. In elk geval is er nog geen enkele game die alleen EAX3 gebruikt.

Het enige wat ik dus nog wil weten of dat ding software matig van een niet 5.1 stream (winamp output ofzo) toch 5.1 output kan maken.
Kheb ff een koptelefoon op de rear speakers gezet en front gewoon over de boxen, en als ik hem op de 4.0, 5.0 en 5.1 zette, dan had ik via winamp over alle 4 de boxen geluid :).

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:45

OgWok

U.N.C.L.E.

Een Terratec SixPack 5.1+ kan ik je aanraden. Draait hier prima op een Asus A7V.

Met SPDIF in/uit, redelijke prijs dacht ik € 69,--

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een tijd trug een geluidskaart van Trust gehad en die kon ook het geluid over 6 boxen gooien.
Nu ben ik zelf overgestapt op een Hercules Game Theatre XP 7.1 en die geeft een perfect geluid, zelfs over 8 speakers, ook de ingangen hebben een goeie kwaliteit.
En wa drivers betreft zit dat wel goed met die kaartjes van Hercules.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• TdV
  • Laatst online: 10-08 09:07

TdV

Wallie schreef op 13 March 2003 @ 10:17:
[...]

Ik kan je zeggen dat ik helemaal geen problemen met de drivers van Philips heb (versie 1.89 geloof ik). De vorige versie (euh... 1.20 ofzo..) had ik ook geen problemen. Maar ja, als je als hobby nieuwe drivers installeren hebt moet je dat niet nemen nee :+.
Ik ben ook eigenlijk heel erg tevreden over zowel de werking als de stabiliteit maar ik ben alleen bang dat als er een bug ontstaat in een nieuw spel dat er dan geen oplossing vanuit philips te verwachten valt omdat ze alweer een nieuwe kaar op de markt hebben gebracht (sonic edge en nog wat). Voor dit moment is het een perfekte kaart :)

Over dat EAX: hij ondersteund, net als alle niet-creative kaarten, enkel EAX1. EAX2 en 3 zijn enkel voor de audigy 1 en 2.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

TdV schreef op 13 maart 2003 @ 13:22:
[...]

Ik ben ook eigenlijk heel erg tevreden over zowel de werking als de stabiliteit maar ik ben alleen bang dat als er een bug ontstaat in een nieuw spel dat er dan geen oplossing vanuit philips te verwachten valt omdat ze alweer een nieuwe kaar op de markt hebben gebracht (sonic edge en nog wat). Voor dit moment is het een perfekte kaart :)

Over dat EAX: hij ondersteund, net als alle niet-creative kaarten, enkel EAX1. EAX2 en 3 zijn enkel voor de audigy 1 en 2.
Een bug in een nieuw spel met een bepaalde soundkaart. Het zou misschien kunnen dat een game niet helemaal in 5.1 kan draaien op die kaart vanwege een compatibiliteitsprobleem, maar dat lijkt me toch geen ramp?

Die kaart zal ieder spel gewoon stereo blijven draaien, kom op, ik heb hier een Aztech isa geluidskaart uit '95 ofzo, en m'n AWE64 waarmee ik bij nog geen enkele game een probleem heb gehad.

• QuarK
Wallie schreef op 13 March 2003 @ 11:12:
[...]

Kheb ff een koptelefoon op de rear speakers gezet en front gewoon over de boxen, en als ik hem op de 4.0, 5.0 en 5.1 zette, dan had ik via winamp over alle 4 de boxen geluid :).
Okee, maar het gaat mij om de centerspeaker :P
4 speakers geloof ik best, maar de invulling van de centerspeaker moet softwarematig gebeuren..

Verwijderd

QuarK schreef op 13 March 2003 @ 16:17:
[...]

4 speakers geloof ik best, maar de invulling van de centerspeaker moet softwarematig gebeuren..
Helemaal waar, liever 3 speakers dan 4. Met die center erbij klinkt het vetter. 8)

• Wallie

Wallie

Herr

QuarK schreef op 13 maart 2003 @ 16:17:
[...]

Okeej, nog ergens een koptelefoon versierd en die in de center-uitgang gefrot.. en jawel... ook geluid eruit met winamp :). Nu gelukkig? ;)

• QuarK
Ik ben overtuigd.. ik ga em bestellen. ;)

Jammer van dat EAX3, maar zolang hele volksstammen voorlopig nog met een live zitten zullen fabrikanten echt niet alleen EAX3 gaan supporten.

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk met de CPU belasting? Op dat gebied is Creative nog steeds heer en meester dacht ik :? Iemand een betere kaart op dat gebied misschien?

• zork
Nee hoor, de creative kaartjes belasten de cpu vergeleken met de nforce 2 onboard sound meer. Dat heb ik iig uit die test die op de fp stond laatst op kunnen maken

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:37

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Heb nu 2 geluidskaarten in mijn PC hangen. Ik had al een Audigy Platinum, en daar is sinds vorige week een Terratec Aureon Space 7.1 bijgekomen. De Aureon klinkt een heel stuk beter dan de Audigy. Het enige dat hij niet ondersteunt en de Audigy wel is EAX HD. EAX 1.0 en 2.0 zijn geen probleem.

De Audigy wordt momenteel niet meer gebruikt. De Aureon des te meer.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

MST_Morpheus schreef op 14 maart 2003 @ 18:56:
Heb nu 2 geluidskaarten in mijn PC hangen. Ik had al een Audigy Platinum, en daar is sinds vorige week een Terratec Aureon Space 7.1 bijgekomen. De Aureon klinkt een heel stuk beter dan de Audigy. Het enige dat hij niet ondersteunt en de Audigy wel is EAX HD. EAX 1.0 en 2.0 zijn geen probleem.

De Audigy wordt momenteel niet meer gebruikt. De Aureon des te meer.
Wat voor chipset zit daar op?

Ik kan er hier niet goed achter komen:

Afbeeldingslocatie: http://www.terratec.de/images/bilderpool/Aureon_Space_Platine_S.jpg

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Verwijderd schreef op 14 maart 2003 @ 19:40:
[...]

[afbeelding]
ICT nogiets.... klinkt dat bekend?

MechWarrior || Monsters Game

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 14 March 2003 @ 19:40:
[...]

[afbeelding]
Beetje gegoogled : http://www.golem.de/0210/22065.html
Die "TerraTec Aureon 7.1 Space" mit VIA Envy24-HT-Soundchip
For real? Cool 8)

[edit]
Hier staat ook dat die Via chip erop zit : http://www.hardwareschotte.de/hardware/preise/proid_1117665
Dus het zal wel kloppen dan :)

[ Voor 16% gewijzigd door Mentalist op 14-03-2003 19:59 ]

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 14 March 2003 @ 19:57:
[...]

Beetje gegoogled : http://www.golem.de/0210/22065.html

[...]

For real? Cool 8)

[edit]
Hier staat ook dat die Via chip erop zit : http://www.hardwareschotte.de/hardware/preise/proid_1117665
Dus het zal wel kloppen dan :)
VIA maakt idd wel audio: http://www.via.com.tw/en/multimedia/envy24ht.jsp

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

nieuws: VIA introduceert Envy24PT audio-chip

Ik wist het al ja ;) (heb ook in die thread gereageert).

Ik heb wel een tijdje uitgekeken naar een kaart met die chip...

Groter plaatje!
http://www.terratec.de/im...ureon_Space_Platine_L.jpg

Hierop kun je de chip wel aflezen. Via, nu weten we het zeker :).

[ Voor 19% gewijzigd door Mentalist op 14-03-2003 21:23 ]

• zork
W3ird_N3rd schreef op 14 March 2003 @ 20:59:
[...]

nieuws: VIA introduceert Envy24PT audio-chip

Ik wist het al ja ;) (heb ook in die thread gereageert).

Ik heb wel een tijdje uitgekeken naar een kaart met die chip...

Groter plaatje!
http://www.terratec.de/im...ureon_Space_Platine_L.jpg

Hierop kun je de chip wel aflezen. Via, nu weten we het zeker :).
Wel een :9~ kaartje moet ik zeggen :) Helaas past 't niet binnen mijn budget :(
Pagina: 1