Toon posts:

vaag geluidsprobleempje in gnome 2.2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een klein probleempje met geluid in Gnome 2.2.

Alles doet het (cd-speler, xmms, zapping) behalve de sound-events en het geluid bij de gnome-games.

Ik heb "enable sound server startup" aangevinkt. Als in in de "Sound Preferences" een wav geluidje wil testen gebeurd er gewoon niets. Geen foutmelding of iets dergelijks.

Ik heb in de mixer alle volumes maximaal gezet (er staat geen enkele mute aangevinkt)

Ik heb in "file types and programs" bij audio de default voor wav files veranderd van X multi media system naar esdplay.

Verder geeft esdplay wav-file gewoon geluid. Ook als ik bij "gstreamer-properties" een test doe heb ik gewoon geluid.

Ben ik nou 8)7 of zo?

Ik heb een audigy in combinatie met de emu10k1 drivers v. 20a.

Onder gnome 2.1 werkte alle wel goed dus ik vermoed dat er iets met gstreamer kan zijn.

• The_Wounded
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10-2021
Waarschinlijk een van de nieuwe bugs waar ze er nog steeds veel te veel van hebben

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nou maar zou weten wat de standaard soundserver in gnome 2.2 is, en welk onderdeel deze oundserver aanspreekt. Zou ik een heel stuk verder met de oplossing zijn.

Verwijderd

ik heb het ook ff getest, en bij sommige hoor ik idd niks, de file ontbreekt niet, want in dat geval meldt ie dat namelijk

bij gnibbles doen de wavjes het wel, maar bij gnect bijv. niet zie ik

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er in tussen achter dat de soundserver esd (van de esound package) is. Als ik het esd process kill ,en later weer opstart krijg ik een bliepje, dus de communicatie met de geluidskaart gaat goed.

Ik hoopte hierbij een foutmelding te krijgen, maar nee.

Ik ben overigens alle spelletjes ff langsgegaan, maar geen geluid :(

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Zonder dat je kwaad wordt: ;)

- welke distro gebruik je?
- heb je een package met de naam gnome-audio (oid) gerpmt, geapt-get of ge-emerged?
- welke output plugin gebruik je in xmms?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een LFS distro
Gnome-audio is geinstalleerd
Op dit moment gebruikt xmms de liboss output (wat heeft deze er overigens mee te maken?)
xmms geeft gewoon geluid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er intussen achter dat gnome-session de soundserver (esd) aanroept. Als ik een strace uitvoor op de "gnome-sound-properties" krijg een regelmatig terugkerende foutmelding namelijk: device temporarely unavailable". Dit is een beetje raar omdat bijvoorbeeld esdplay het wel gewoon doet.

Het esd configuratie bestand (esd.conf) wordt door gnome-session niet gebruikt. Als ik iets wil veranderen moet ik dat via de source doen (gsm-sound.c) Ik het echter geen idee wat ik zou moeten veranderen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 16:43:
Verder geeft esdplay wav-file gewoon geluid. Ook als ik bij "gstreamer-properties" een test doe heb ik gewoon geluid.
Wat is de waarde van gconf-editor /system/gstreamer/default/audiosink?
Onder gnome 2.1 werkte alle wel goed dus ik vermoed dat er iets met gstreamer kan zijn.
What would make you think that? GStreamer is afaik slechts verantwoordelijk voor de audio input/output in gnome-media en nautilus' audio view, verder niet.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Wat de output plugin van XMMS ermee te maken heeft, is dat dat mooi vergelijkingsmateriaal op kan leveren, mits je een plugin gebruikt die ter zake doet. Omdat Gnome ESD gebruikt en XMMS in jouw geval direct OSS aanspreekt, heb je daar niets aan als vergelijkingsmateriaal. Zet XMMS eens op ESD en kijk dan nog eens of ie het doet. Je basis-geluid doet het dus, maar ESD niet via gnome zelf. Een volgende stap voor mij zou zijn geweest te kijken of esd het wel doet via xmms. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 13:25:
[...]

Wat is de waarde van gconf-editor /system/gstreamer/default/audiosink?
Deze key wordt weergegeven: audiosink osssink sync=false
wzzrd schreef op 17 maart 2003 @ 13:28:
Een volgende stap voor mij zou zijn geweest te kijken of esd het wel doet via xmms. :)
Ik heb ook de esound plugin geprobeerd, en deze geeft gewoon geluid. :?
overigens geeft alles wat verder met esound te maken heeft (zoals esdplay) gewoon geluid.

Verwijderd

Draai zo'n applicatie die geen geluid weergeeft eens in de terminal en kijk of ie foutmeldingen geeft?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 maart 2003 @ 16:55:
Draai zo'n applicatie die geen geluid weergeeft eens in de terminal en kijk of ie foutmeldingen geeft?
Geen enkele.

Als ik bijvoorbeeld een strace uitvoer op gnibbles dan krijg ik een foutmelding zoals ik al eerder in deze posting heb aangegeven (resource temporarely unavaleble)
voor de volledigheid is hiet het betreffende gedeelte uit gnibbles (strace "gnome-sound-properties" gaf een soortegelijke output)

1202 select(5, [4], NULL, NULL, NULL) = 1 (in [4])
1202 read(4, "\n\2\200\305\363\0\340\1\0\0\0\0\257\342\f\10\17\0\0\0"..., 32) = 32
1202 read(4, "\t\0\200\305\364\0\340\1\0\266\204\10\320\266\204\10\0"..., 32) = 32
1202 read(4, "\1\2\201\305\0\0\0\0\364\0\340\1\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0\0"..., 32) = 32
1202 write(4, "\24\0\6\0\363\0\340\1\352\0\0\0\4\0\0\0\0\0\0\0\377\377"..., 24) = 24
1202 read(4, 0xbffff250, 32) = -1 EAGAIN (Resource temporarily unavailable)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het een en ander geupdate naar versie 2.3. Het geluid werkt nu weer. :)
Pagina: 1