[EL] Fietslichtbalkje met 3 ledjes

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Sorry voor de vage topic naam, maar zie hier de wonders die ik heb op geduikelt in een kastje.

Afbeeldingslocatie: http://cloontje.endoria.net/top1.jpg
http://cloontje.endoria.net/top.jpg (groot plaatje)
Afbeeldingslocatie: http://cloontje.endoria.net/side1.jpg
http://cloontje.endoria.net/side.jpg (groot plaatje)
Afbeeldingslocatie: http://cloontje.endoria.net/back1.jpg
http://cloontje.endoria.net/back.jpg (groot plaatje)

Uitleg hoe werkt zoon kreng:
Druk op het knopje en hij gaat aan.
Druk nogmaals en hij gaat uit.
Druk nogmaals het gaat knipperen (alle drie tegelijk)
Druk weer en uit is weer. then goto line 1 again. (snapt ik nog)

ze worden met 2 AAA batterijen euh bestuurd :?

Batterij is: Philips Alkaline LR03 1.5V AAA

Wat wil ik doen:
Ik wil dat ding in me pc hangen maar natuurlijk niet met batterijen.
Hoeveel voltage moet erop?
Ken ik dat gewoon met draadjes van de voeding fixxen?
En ken ik gewoon een switch knopje gebruiken, van me fanbus?

[ Voor 13% gewijzigd door Cloontje op 11-03-2003 16:01 ]

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Verwijderd

3x1,5 = 4,5
ik zou proberen met 5V vanaf je voeding.. werkt denk ik wel.. ik heb ook zon ding van de fiets gehad in mn ouwe kast..

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

de foto's moeten niet beginnen met een [/img] maar met een [img]

een led werkt naar mijn weten op 1,5 volt maar als je er meerdere in serie zet dan kun je na omrekenen wel op een gegeven moment 5 of 12 volt erop zetten! 4,5 volt aan leds zal ook wel werken op 5 volt en anders een kleine weerstand ertussen.

dus gewoon in serie zetten die leds.

"Luie mensen worden ook moe!"

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Ik weet niet waar ik draadjes moet gaan plakken. en ik wil ook nog kunnen wisselen tussen knipperen en gewoon aan.

([/img] hak ff gedaaan voor het resizen anders krijgen een paar mensen een beroerte hiero)

Verwijderd

waar de draadjes moeten is heel logisch.. waar de batterijen ook contact maakten uiteraard

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 16:05:
waar de draadjes moeten is heel logisch.. waar de batterijen ook contact maakten uiteraard
dus aan allebei de kanten.

ok maar hoe krijg ik het voor elkaar dat ik met een switch knop kan schakelen tussen de programmas? en hoe sluit ik dat aan?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 15:57:
3x1,5 = 4,5
ik zou proberen met 5V vanaf je voeding.. werkt denk ik wel.. ik heb ook zon ding van de fiets gehad in mn ouwe kast..
3?
Iemand kan hier niet tellen... :)

tis 3V

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 08:22

AcouSE

Swedish Chef

Neem 2 of 3 diodes (bijv. 1n4001) in serie op, dat geeft een spanningsval van 0,7V per diode. Met twee diodes heb je dan 3,6V, met drie diodes 2,9V.

Je kan het drukknopje vervangen door een knopje in je baybus, maar dan moet dat wel een drukknopje zijn, en geen echte aan-uit schakelaar.

Verwijderd

3x1,5=4,5 klopt wel hoor...
alleen ik had 1 batterij teveel genomen... tellen kan ik dus wel..
misschien dat jij zelf niet goed hebt gelezen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 15:57:
3x1,5 = 4,5
Hoe kom je aan die 3 x 1,5. Volgens mij moet het nl. 2 x 1,5 zijn. Hij gebruikt 2 batterijen. Dan kom je op 3 Volt. Om dat te krijgen zou ik gebruik maken van een stabeliser 12V in - 3V uit Ik heb zo geen component nummer. Maar ze zijn goed te vinden bij de Online electronica speciaal zaken.

Te laat

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 16:16 . Reden: Ben traag ]

Verwijderd

waarschijnlijk branden die dingen op 3V. Ik neem aan dat er 2 AAA battarijen in zaten. Ik ga even uit van 3V, omdat ik 4 contacten tel.
Nu komt er van je voeding 12volt(geel) en 5 (rood) volt. Je moet van een voedingstekker een rode en een zwarte draad nemen en die op de juiste plaats aansluiten. MAAR er moet waarschijnlijk nog een weerstand tussen de rode draad en ledjes, anders brand ie door. effe uitgaande dat 1 led 30mA trekt -->R = (5-3) / (3*0.030) = 22ohm.
Je moet even kijken welke van de 4 contacten met elkaar in verbinding staan, daar hoef je namelijk niks op aan te sluiten omdat die de batterijtjes namelijk doorverbind om 2*1,5 = 3Volt te maken.

Verwijderd

dat kleine schakelaarje zul je door moeten verbinden met een andere schakelaar om hem te schakelen. Ik neem aan dat je een beetje kan solderen, anders kun je het vergeten.

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
er was er al eerder iemand die die zelfde vraag had:
power en hdd led van fietslampje

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 16:19:
dat kleine schakelaarje zul je door moeten verbinden met een andere schakelaar om hem te schakelen. Ik neem aan dat je een beetje kan solderen, anders kun je het vergeten.
solderen ken ik wel maar ik heb geen kaas gegeten van elctronica (kwa aansluiten enzo)

anyway je verhaaltje:

dus ik pak een zwarte en een rode draad he. Rood doe ik op plus en zwart ok min. Maar ik moet nog een weerstandje achter de rode doen zodat die ipv 5 volt 3volt geeft. wat voor weerstand heb ik nodig daarvoor. (volgnees mij heb ik ook een weerstandje liggen van 12 naar 3 volt maar dat weet ik niet zeker. (dus dan zou ik geel kunnen proberen ipv rood)

Verwijderd

nee nee, een weerstand werkt niet zo als jij denkt. Er moet aan de rode draad een weerstand van 22 ohm en die moet aan de ledejes op de plus aansluiting. Je kan ook 3 diodes aan elkaar zetten en die ertussen zetten. Dus:

-----------------------------------[ ]------------------------{aansluiting leds
draad rood weerstand/diodes

Verwijderd

een weerstand heeft een waarde. En die regelt de stroom. Een weerstand is geen ding dat spanning omzet naar een lagere spanning, maar een dingetje die de stroomsterkte tegenhoudt.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ok.. Ga eerst eens wat bijleren over elektronica, neem wat rekenlessen en lees eerst eens wat dingen. Hoeveel volt er door een AAA-batterijtje geleverd wordt, bijvoorbeeld...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.