Toon posts:

Dualboot met XP op c:\

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil op mijn d:\ partitie w2k server installeren (test omgeving). maar nu vroeg ik me af of dat wel zo kan. ik weet me nog te herrinderen (twee jaar terug ofzo) toen ik w2k pro en win 98 wou draaien dat w2k op je actieve partitie moest komen (meestal c:\) en dat 98 daar na moest worden geïnstalleerd op het zelfde of de daarop volgende partitie( d:\ ).

als ik dit nu ga installeren krijg ik dat wel zo'n boot menu-tje tijdens het opstarten of gaat XP dan overzijn nek???

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Volgens mij moets je eerst 98 installeren en dan pas 2000.

Money for nothin' and your chicks for free

• ^Stalkie^
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51
Dit kan met w2k als het goed is wel samen met XP. Ik d8 dat je dat met de setup van w2k gewoon kan instellen.

Verwijderd

Topicstarter
oh, twee OS -jes op een systeem is voor mij echt een tijd geleden.

Verwijderd

Topicstarter
even voor het duidelijkheid :
XP pro -------- c:\
w2k server --- d:\

• ^Stalkie^
  • Laatst online: 06-05 18:51
Ja dat klopt..
Je kan dat met de setup van xp pro ook instellen. win2k server nooit geinstalled, maar volgens mij werkt die vrijwel hetzelfde als van XP pro en kan je aangeven op welke partitie je het systeem wilt hebben.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
als je 2k server hebt geinstalleerd, zit je met de bootfiles van 2k, die kunnen XP niet booten, en moet je dus even repairen met de recovery console van XP, zodat je de bootfiles van XP terug krijgt
Althans, zo staat het een aantal keer in de search

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
dat kan ja, maar waar ik me zorgen overmaak is dat na de installatie op de D:\ (w2k server)
dat die dan w2k opstart en dat ik geen menutje heb om te kiesen en XP niet normaal kan laten opstarten

• blackd
  • Niet online
dan kan je gewoon boot.ini aan gaan passen. hoe dat moet staat in de FAQ van WOS.

Verwijderd

Topicstarter
blackd schreef op 11 March 2003 @ 15:21:
als je 2k server hebt geinstalleerd, zit je met de bootfiles van 2k, die kunnen XP niet booten, en moet je dus even repairen met de recovery console van XP, zodat je de bootfiles van XP terug krijgt
Althans, zo staat het een aantal keer in de search
het klinkt misschien heel stom maar kan je wat duidelijker zijn

Verwijderd

Topicstarter
jongens bedankt

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik heb et pas geleden zo gedaan:
partitie van 5Gb maken, en daar win2K op zetten.
Bootmagic installeren, en op een andere PC even Partition magic diskettes maken.
daarmee maak je een 2de primary partition aan, en die activeer je.
je installeert XP, en daarna weer met partition magic floppy's de win2K partitie activeren.
configureer Bootmagic dattie ook WinXP ziet, en maak indien nodig een extra logical partitie met een schijf voor data, die dan door bijde OS-sen gezien kan worden.

edit: dit resulteert dus er in, dat je altijd maar 1 van de 2 primaire partities kan zien, die dus om beurten C: heten.

edit2: en je hebt dan een heel mooi boot menu bij het starten :P
waar je ook nog eens een mooi achtergrondje op kan doen, en met muis bestuurbaar is :P

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 11-03-2003 15:28 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 15:24:
het klinkt misschien heel stom maar kan je wat duidelijker zijn

Kan je dan even aangeven wat je niet snapt, dan kan ik dat toelichten.

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Volgens mij kon dat al ingesteld worden bij NT4, dus zal dat met w2k ook zeker kunnen. Is dat niet in te stellen bij Properties van My Computer?

Verwijderd

Topicstarter
Rum schreef op 11 maart 2003 @ 15:27:
Volgens mij kon dat al ingesteld worden bij NT4, dus zal dat met w2k ook zeker kunnen. Is dat niet in te stellen bij Properties van My Computer?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 15:36 ]

Verwijderd

Momenteel heb je 1 actieve partitie, nl.: die waarop XP staat. Je kan vanuit XP een 2e primary partitie aanmaken op de volgende manier: right click op "My Computer" en kies "Manage". Vervolgens ga je naar de disk administrator, selecteer de disk waar je W2K Server op wil installeren en maak daar een 2e primary partitie aan. Als deze is aangemaakt, vergeet dan niet het volgende: right click op de 2e primary partitie en selecteer de optie "Mark active". Reboot met de W2K Server cd in je cd-rom drive en druk op een toets om ervan te booten. Installeer W2K Server op de 2e primary partitie (die je "active" hebt gemaakt), en 't is klaar!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 15:41:
Momenteel heb je 1 actieve partitie, nl.: die waarop XP staat. Je kan vanuit XP een 2e primary partitie aanmaken op de volgende manier: right click op "My Computer" en kies "Manage". Vervolgens ga je naar de disk administrator, selecteer de disk waar je W2K Server op wil installeren en maak daar een 2e primary partitie aan. Als deze is aangemaakt, vergeet dan niet het volgende: right click op de 2e primary partitie en selecteer de optie "Mark active". Reboot met de W2K Server cd in je cd-rom drive en druk op een toets om ervan te booten. Installeer W2K Server op de 2e primary partitie (die je "active" hebt gemaakt), en 't is klaar!
krijg ik hierdoor na de installatie van w2k wel een boot menu van windoos te zien of moet ik voor het opstarten van xp weer c:\ actief maken

Verwijderd

Wat je kan doen is de entry in de boot.ini van W2K Server copieren naar de boot.ini van XP en de partitie van XP steeds actief laten. Op deze manier krijg je een menu waaruit je kan kiezen tussen W2K Server of XP.

Verwijderd

Als je precies wilt weten hoe multi boot gedaan wordt moet je eens op http://xosl.org kijken.
In de FAQ zit een verhaal waarin precies uitgelegd wordt hoe het werkt.
Als je windows 2000 gewoon gaat installeren op de d: partitie dan zet ie zijn boot in xp erbij.
Geen enkel probleem. Ga niet beginnen met partities hiden of active maken omdat ze elkaar dan niet meer goed zien. Dat hiden en active maken doe als je wilt dat de partities elkaar niet zien maar dan heb je ook een aparte boot manager nodig.

Verwijderd

Topicstarter
ik neem aan dat dit ook voor .NET geldt ipv w2k server

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Het is allemaal NTx, dat gaat dus ongetwijfeld allemaal hetzelfde. Maar ik zou zeggen: probeer het en je weet het! Daar zijn we tweakers voor ;)

Loop inderdaad de vele topics over hetzelfde even langs, misschien vergeten we hier een tip ([search=boot.ini]), maar alle varianten van NT, 2k, XP, etc zouden hetzelfde moeten werken. Behalve natuurlijk dat je misschien even de nieuwste moet activeren, zie hierboven en de WOS FAQ voor 2k (of zelfs 9x) na XP.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1