[WC] Pelier Voedingen

Pagina: 1
Acties:

• LINk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 21:28
Ik ben since ruim een half jaar trotse eigenaar van een echte WC + Peltier opstelling. Helaas blijkt mijn temp voor een Peltier opstelling wel redelijk tegen te vallen. Vandaar dat ik de laaste tijd eens wat ben gaan zoeken op GOT.

Tijdens het zoeken kwam ik dit Drift-08 peltier voeding van de OC-shop topic tegen. Ik blijkt dezelfde meanwell voeding te hebben voor mijn 172 watt drift-08 peltier :'( .

Blijkt dus mijn voeding lang niet sterk genoeg te zijn. Dus een oplossing gezocht. Probleem. Alles (dus ook radiator van WC en voedingen van peltiers) moeten in één kast kunnen. Oplossing, een voeding bouwen zoals Dabit dat ook heeft gedaan, dus een ringtrafo. Maar omdat ik wil gaan 'upgraden' naar een dual 172 watt opstelling heb je dus 2 x 11 ampere dus 22 ampere nodig. 22 x 24 = 530 watt minimaal.

De grootste ringtrafo die ik bij conrad.nl heb kunnen vinden is 500 watt dus beetje te klein. Nou dacht ik, gebruik ik mijn oude meanwell voeding + een ringkerntrafo om zo 700 watt op 24 volt te kunnen leveren.

Maar mijn vraag is (hehe... ;) ) kan ik die 2 verschillende voedingen paralel schakelen of werkt dat niet, een geschakelde voeding en een ringkerntrafo???

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Hehe, je kunt al je vragen wel op msn kwijt bij me :P

Trafo's kunnen gewoon parallel. Ik wil je wel helpen met het bouwen van je voeding. maar met Ringkernen word ie wel zwaar, groot en duur :P.

Ik ben zelf bezig geweest met een geswitchte. Ben blijven hangen met moeilijke componenten. Maar misschien kunnen we er samen nog eens naar kijken. Anders kom je een keer langs.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Ik weet niet hoe aan je aan 11A komt.. 172W/24V is nog steeds 7.166A :)

Maar zelfs moésten ze 11A trekken, heb je nog steeds genoeg aan die 500W transformer (op voorwaarde dat hij 24V levert).. Dan krijgen ze elk 500/24/2 = 10.4166A, geen probleem dus. Wel opletten dat je gelijkrichter en condensator (om een stabiele spanning te hebben) dat ook aankunnen, 21A is heel wat.

Je kan ze wel parallel schakelen, maar zal dus niks uitmaken.

[ Voor 17% gewijzigd door Steve op 11-03-2003 17:17 ]

• roedie
Jupiler schreef op 11 March 2003 @ 17:16:

Maar zelfs moésten ze 11A trekken, heb je nog steeds genoeg aan die 500W transformer (op voorwaarde dat hij 24V levert).. Dan krijgen ze elk 500/24/2 = 10.4166A, geen probleem dus.

Als je er geen verstand van hebt laat het dan achterwegen :P. Ik kan het wel weer uit gaan leggen maar doe het lekker niet. nouja.

Peltier vervoert warmte. 174 joule/seconden bij een Temperatuurverschil van 0 graden.

Hij heeft zelf ook nog wat energie nodig. Beetje veel eigenlijk. 11 ampere op 24 volt. Dus iets van 254 watt. Dit ook bij een temperatuurverschil van 0 graden. De stroom zakt(gelukkig) naarmate de DeltaT groter word.

Nu vertel ik het nooit meer :P

Verwijderd

Jupiler schreef op 11 maart 2003 @ 17:16:

Maar zelfs moésten ze 11A trekken, heb je nog steeds genoeg aan die 500W transformer (op voorwaarde dat hij 24V levert).. Dan krijgen ze elk 500/24/2 = 10.4166A, geen probleem dus. Wel opletten dat je gelijkrichter en condensator (om een stabiele spanning te hebben) dat ook aankunnen, 21A is heel wat.

172W= koelvermogen
Vmax=24.6V
Imax=11.3A

Dus elektrisch vermogen ligt op >250W ?
Dus bij dual opstelling lig je ruim boven 500W.

2 voedingen van 500W parallel schakelen zouden het dus moeten kunnen leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 17:54 ]

Verwijderd

Ik weet niet of je er veel verder mee gaat komen als dat je nu al doet. Is het niet slimmer om gewoon een nieuwe processor te kopen van het stroomverbruik wat je erop bespaart? Of een promeitia of vapochill aan te schaffen?

• stlgamer
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:48
Eneco is per KWh 0,0847 (het goedkoopste abo (is in regio Haaglanden) dat is op een jaar 741.97 euro (24/7, 1 Kwh met 500 watt natuurlijk de helft...) en dat is een flinke pc of een prom...dus tjah....

[ Voor 12% gewijzigd door stlgamer op 11-03-2003 18:27 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Mijn berekeningen zijn dus in de veronderstelling van 11A bij 24V, wat het dus blijkbaar ook is.. En dan kom je een paar Watt tekort om de peltiers het volledige vermogen te geven, maakt in principe niks uit.

Verwijderd

roedie schreef op 11 March 2003 @ 16:56:
Hehe, je kunt al je vragen wel op msn kwijt bij me :P

Trafo's kunnen gewoon parallel. Ik wil je wel helpen met het bouwen van je voeding. maar met Ringkernen word ie wel zwaar, groot en duur :P.

Ik ben zelf bezig geweest met een geswitchte. Ben blijven hangen met moeilijke componenten. Maar misschien kunnen we er samen nog eens naar kijken. Anders kom je een keer langs.
Als je er verstand van hebt, moet je ook goed lezen :)
Maar mijn vraag is (hehe... ) kan ik die 2 verschillende voedingen paralel schakelen of werkt dat niet, een geschakelde voeding en een ringkerntrafo???
Parallel zetten van een trafo en een geschakelde voeding kan dus niet, wel 2 dezelfde trafo's.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 18:36 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ow, voeding en trafo kan je inderdaad niet parallel schakelen (je voeding is gelijkstroom, trafo is wisselstroom).. Ik dacht dat je het over twee trafo's had, dat gaat dus inderdaad wel.

Maar ivm peltiers heb je gelijk.. Was even vergeten dat ze erg ineffectief waren.

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Als je intresse mocht hebben ik heb thuis een 50 ampere 27 volt voeding.

Deze heb ik ook een tijdje gebruikt voor mijn kortstondige dual pelt setup.
Om de spanning naar 24 volt te transvormeren deed ik er een paar "shotky?" diodes tussen van 30 ampere (spannings val van 0.7 volt, 4 in serie dus is 2.8 volt)

Werkte hier prima alleen die diodes moet je dus wel een koelblokje op zetten. (2.8x22 ampere = z'n 60 watt)

Mocht je intresse hebben dan hoor ik het wel.

• LINk
Jupiler schreef op 11 maart 2003 @ 18:39:
Ow, voeding en trafo kan je inderdaad niet parallel schakelen (je voeding is gelijkstroom, trafo is wisselstroom).. Ik dacht dat je het over twee trafo's had, dat gaat dus inderdaad wel.

Maar ivm peltiers heb je gelijk.. Was even vergeten dat ze erg ineffectief waren.
Ja allicht kun je die niet paralel zetten 8)7 . Maar ik bedoel natuurlijk als de ringkerntrafo klaar is. Dus nadat ik achter de ringkerntrafo een gelijkrichter en een paar condensatoren heb geplaatst.

Dus eigentlijk is mijn vraag, kun je een 500 Watt voeding (ringkerntrafo + gelijkrichter) paralel zetten met een 200 Watt voeding (deze is geschakeld)
Als je intresse mocht hebben ik heb thuis een 50 ampere 27 volt voeding.

Deze heb ik ook een tijdje gebruikt voor mijn kortstondige dual pelt setup.
Om de spanning naar 24 volt te transvormeren deed ik er een paar "shotky?" diodes tussen van 30 ampere (spannings val van 0.7 volt, 4 in serie dus is 2.8 volt)

Werkte hier prima alleen die diodes moet je dus wel een koelblokje op zetten. (2.8x22 ampere = z'n 60 watt)

Mocht je intresse hebben dan hoor ik het wel.
Nee bedankt, ik zag hem bij e-bay al liggen, maar deze voeding past op geen enkele manier in mijn kast. En mijn kast moet dicht kunnen na deze WC operatie :)

[ Voor 32% gewijzigd door LINk op 12-03-2003 11:50 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

In principe moet dat gaan, voor zover ik weet moet het vermogen niet hetzelfde zijn.. Zolang de spanning maar hetzelfde is, uiteraard.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:42

Epsilon

Ik heb ook een peltier voeding gebouwt met een ringkern trafo van conrad. Ik heb de 400watter genomen omdat de 500watter een stuk duurder was in verhouding.

Voor een 172watt peltier heb je een 400 watt ringkern nodig, om te zorgen dat hij niet te warm word enz.

Pak 2x400 watt voor 120 euro en 2 dikke gelijkrichters (desnoods zelf 1 bouwen met 4 mega dikke diodes, van een ampere of 60-80).

Schakel deze parralel een een dikke condensator ertussen (liefst meer dan 1 om de impendantie laag te houden) en gaan met die banaan.

Gebruik btw wel 4mm2 draad van de trafo's naar de condensator want bij het inschakelen gaat er een enorme stroom lopen. Je lampen gaan ff wat minder fel branden, zoals dat bij het inschakelen van een stofzuiger :).

Link staat in mn sig :)

edit, Je hebt een spannings val van 1.4 volt over de diodes (zet er altijd maar 2 in serie ipv 4!!!).
Passief koelen met een groot koelblok is zeker van belang, zeker als je er 2 gaat gebruiken.
1.4x22=30.8 watt aan warmte die je uitstoot.

Je moet dus de 18v trafo's nemen.
18x Wortel2 = 25.4 v
25.4 - 1.4 = 24.0v

Ik kreeg er 23.8v uit bij het meten :)

[ Voor 20% gewijzigd door Epsilon op 12-03-2003 13:18 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik denk niét dat iedereen zo'n grote voeding in/naast z'n PC wilt :*)

• Epsilon

Epsilon

Jupiler schreef op 12 maart 2003 @ 13:17:
Ik denk niét dat iedereen zo'n grote voeding in/naast z'n PC wilt :*)
Ringkern is niet zo gek groot. en mijn condensator is zwaar oversized. Deze is genoeg om een voeding voor 4 pelts af te vlakken. Hij is gewoon 4 keer zo groot als nodig.

De ringkern zelf is 14cm rond en iets van 6 cm hoog.

Dit kan dus mooi in een 5,25" drivebay (3 boven elkaar voor 2x400watt ringkern)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Epsilon schreef op 12 March 2003 @ 13:20:
[...]

Ringkern is niet zo gek groot. en mijn condensator is zwaar oversized. Deze is genoeg om een voeding voor 4 pelts af te vlakken. Hij is gewoon 4 keer zo groot als nodig.

De ringkern zelf is 14cm rond en iets van 6 cm hoog.

Dit kan dus mooi in een 5,25" drivebay (3 boven elkaar voor 2x400watt ringkern)
mm ik heb ff gekeken op link in je sig maar ziet er niet zo veilig uit :X
Zou je wat kunnen doen met computervoedingen wilde ik weten? Ik heb er nog zat liggen! Zo'n ding zal wel niet fijn werken op 12v neem ik aan. Of wel als je genoeg ampere geeft? Dan pak er 2 van die oude AT dingen van ~10 A op 12v lijn :? Heeft hier iemand tips over? Ik wil het beetje veilig hebben. En ook niet teveel electromagnetische straling enzo :X

Kun je ook kant en klare voedingen kopen van zoveel watt als topic starten vraagt, en hoe duur kosten die dan? En hoe duur een goede zelfgemaakte? Ook bij mij moet die in m'n kast kunnen...

Ik heb nog geen pelt maar wil er misschien ooit eens een kopen. M'n WC is er al :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• LINk
Jongens, ik denk dat de meeste mensen nog steeds niet snappen wat ik bedoel.
VOOR DE LAATSTE KEER DAN

Voor 2 peltier heb je ongeveer 22 ampere nodig op 24 volt.
Dus een snelle rekensom geeft 22 x 24 = 530 Watt.
Ik heb nu thuis een 200 Watt voeding liggen op 24 volt.
Ik wil nu een ringkernvoeding bouwen van 500 Watt op 24 Volt.

Opgetelt zou dat 700 Watt zijn. Meer als genoeg voor 2 x 172 Watt peltier.
Omdat één 500 Watt ringkern niet voldoende is, wil ik mijn andere 200 Watt meanwell (die geschakelde) paralel zetten aan mijn ringkerntrafo.

Mijn vraag is of dat zonder problemen gaat, 2 voedingen (één geschakelde en één ringkern +gelijkrichter + condensatoren) parallel schakelen.

Medetweakers, ga hier niet weer onzinnig posten, heb je er geen verstand van, post dan niks !!!!

• Epsilon

Epsilon

Nee dat kan NIET

het is namelijk zo dat een geschakelde voeding een andere uitgang heeft (meestal een blokgolf) om gelijk te richten. Je krijgt dan een ander uitgangs signaal.

• LINk
Maar stroom is toch stroom??
Mijn ene voeding leverd 24 volt over maximaal 21 ampere, terwijl mijn andere ook 24 volt levert, maar over maximaal 8,3 ampere. En bij parallel schakelen moet toch het voltage gelijk zijn, terwijl je de amperes kunt optellen?

• roedie
Epsilon schreef op 12 March 2003 @ 15:12:
Nee dat kan NIET

het is namelijk zo dat een geschakelde voeding een andere uitgang heeft (meestal een blokgolf) om gelijk te richten. Je krijgt dan een ander uitgangs signaal.
Tuurlijk kan dat wel. Als beide voedingen maar ram stabiel zijn. Zakt van de 1 de spanning in door belasting gaat die ander de andere voeding voeden. En je ringkern is niet ram stabiel. Dus het gaat niet.

Die blokgolf is intern epsilon. Op de uitgang natuurlijk niet want kun je er alleen maar gloeilampen mee voeden. (de rest zal het niet leuk vinden). Het is dus gewoon goede vlakke spanning als het goed is.
Pagina: 1