zelf scsi module maken *frustratie*

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:34
Net Mandrake 9 RC2 geinstalleerd met de 2.4.21 kernel.

De server heeft een WD 120 gig IDE harde schijf + 36 gig 320 SCSI schijfje die aan een Adaptec u320 aic79xx controller hangt.

Mandrake draait als een zonnetje op de IDE HD, nu willen we graag de SCSI controller activeren om met de SCSI HD aan de slag te kunnen.

Make menuconfig onder SCSI geeft deze controller aan, hij valt als Module te compileren. Echter, na de compilatie, make modules(_install) vind je onder /usr/lib/etc de module helemaal niet terug!

Een lsmod laat alleen maar een sg, sd_mod en scsi_mod zien. Er gaat dus iets mis. Dus op zoek naar een nieuwe driver voor de controller. Gevonden op

http://people.freebsd.org/~gibbs/linux/

De RPM file werken niet, dan maar werken met de source codes. De inhoud van de source code in /usr/src/linux bladieblaat goede dir gepropt en opnieuw compileren.
Jammergenoeg gebeurt er niets.

Volgens mij zit er niets anders op om dan maar de module zelf proberen te maken? (please correct me if i am wrong) Maar dat is nogal een karwei... we kunnen gaan frutten met een regeltje uit de make_modules script as in:
gcc -D__KERNEL__ -I/usr/src/linux-2.4.21-0.11mdk/include -Wall -Wstrict-prototypes -Wno-trigraphs -O2 -fno-strict-aliasing -fno-common -fomit-frame-pointer -pipe -mpreferred-stack-boundary=2 -march=i686 -DMODULE -DMODVERSIONS -include /usr/src/linux-2.4.21-0.11mdk/include/linux/modversions.h -nostdinc -iwithprefix include -DKBUILD_BASENAME=loop -DEXPORT_SYMTAB -c loop.c
Maar er zijn rond de 10 .h of .c files :'(

Heeft iemand een goed idee???

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
dus je hebt hem wel degelijk in de kernel als module gecompileerd en als je dan modprobe doet dan lukt het niet hem te vinden?
Wat als je eens hem in de kernel als niet-module compileerd? Werkt ie dan?
Geeft de kernel ergens compile errors rond die adapter?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 13:09

_nethack

We're all MAD here

Red devil schreef op 11 maart 2003 @ 13:49:
Echter, na de compilatie, make modules(_install) vind je onder /usr/lib/etc de module helemaal niet terug!
Modules voor jouw kernel moeten terug te vinden zijn in /lib/modules/kernelversie/

Waarschijnlijk staan je scsi modules in /lib/modules/2.4.21-0.11mdk/kernel/drivers/scsi ofzoiets.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:58
MIsschien niet helemaal de richting die jij nu op wilt, maar heb je al gekeken wat er gebeurt als je hem niet als module compileert, maar in de kernel zet?

Staat nergens onder /lib/modules/2.4.21 een aic7xxx.o bestand? (find /lib/modules/2.4.21/ | grep aic)

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Red devil
Nou ik heb maar 2 opties: of niet optie niet aanvinken of wel aanvinken en de enige optie dan weer is als module (M). Ik kan hem niet in de kernel stoppen.

In de /lib/modules/2.4.21-0.11mdkcustom/kernel/drivers/scsi staat die aic97xx.o niet :(
Staat helemaal niks nl. Alleen maar 4 standaard SCSI modules.

Voor alle duidelijkheid, in de kernel stoppen wil dus niet

Verwijderd

Ff wat duidelijkheid:

Check dat je de volgende modules hebt: aic7xxx, sd_mod en scsi_mod.
Wat is de output van dmesg (relevant aan scsi)

Met de huidige informatie kunnen we vrij weinig n'l. De reden dat het niet in de kernel wil, is omdat je scsi support als module gecompiled hebt, en aic7xxx is dependant op scsi_mod.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 14:34 ]

• Red devil
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 14:34:
Ff wat duidelijkheid:

Check dat je de volgende modules hebt: aic7xxx, sd_mod en scsi_mod.
Wat is de output van dmesg (relevant aan scsi)

Met de huidige informatie kunnen we vrij weinig n'l. De reden dat het niet in de kernel wil, is omdat je scsi support als module gecompiled hebt, en aic7xxx is dependant op scsi_mod.
Sorry voor de onduidelijkheid. Er is dus geen aic79xx module. Die wil niet worden gemaakt. Die sd en scsi_mod.o files zijn er wel. Ik geef dus expliciet aan dat ik aic79xx als module wil compileren. Save dit, en doe netjes make modules e.d. en dan als hij klaar is en ik dat wil checken, dan heeft ie niks gemaakt behalve de standaard scsi dingetjes.

• _nethack
  • Laatst online: 08-05 13:09

_nethack

We're all MAD here

Doe je wel eerst een 'make dep' voordat je de make modules doet??

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Red devil
_nethack schreef op 11 March 2003 @ 14:45:
Doe je wel eerst een 'make dep' voordat je de make modules doet??
Yep

• Red devil
Ik zal zo eens de output van make modules modules_install bekijken en hier posten

• Red devil
Als ik die make modules modules_install output port naar een filetje om het te checken.
Dan zoek ik naar die driver aic97xx en dan vindt ie helemaal niks!
alleen maar algemene SCSI ongein.

Bah! Hoe kan zoiets nou!

Verwijderd

Het kicken van een topic binnen 24h niet gewenst hier in nos. Volgende keer graag de edit knop gebruiken.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 16:33 ]

• Red devil
Nou laatste kans :) Anders mik ik Redhat 8 erop

• Infern0
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Mik maar lekker Redhat erop en geen Mandrake RC versie voor een server. Misschien is het handig als je echt antwoord geeft op de vragen die mensen hier stellen, want je hebt nog steeds niet geprobeerd om de driver in de kernel te compileren.

Dan zeg jij: "werkt niet". Lees dan nog even goed de antwoorden door.
Echt veel hulp zul je ook niet krijgen van de mensen hier, want jouw manier van vragen motiveerd niet tot helpen.

We zijn hier GEEN helpdesk

Mijn nekharen gaan echt rechtop staan van dit soort vraagstellingen.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• Red devil
rlensen schreef op 12 March 2003 @ 10:35:
Mik maar lekker Redhat erop en geen Mandrake RC versie voor een server. Misschien is het handig als je echt antwoord geeft op de vragen die mensen hier stellen, want je hebt nog steeds niet geprobeerd om de driver in de kernel te compileren.
[censuur] He verd**** dikke }:O [/censuur]

Als je nou eens alles zou gaan lezen. Ik zeg toch de hele tijd, die optie wordt gewoon NIET gegeven. Holy fuck, ik kan alleen maar kiezen voor de optie module, en meer NIET.

Mijn nekharen gaan echt rechtop staan van dit soort vraagstellingen.
MIJN nekharen gaan rechtop staan van mensen die alles half lezen en dan maar gelijk een bullshit reply tikken.

Close de topic maar want op dit moment knort RH8 al op de desbetreffende bak.

Verwijderd

rlensen schreef op 12 maart 2003 @ 10:35:
...
...

Red Devil heeft de antwoorden goed doorgelezen. Mischien moet jij het topic ook eens lezen, aangezien het hier niet om de standaard aic7xxx driver gaat (die idd meestal zonder problemen werkt op de manieren zoals boven gespecificeerd), maar om een aparte aic79xx driver gaat. Er zijn problemen met deze driver die niet op bovenstaande manieren aan de praat is te krijgen. Jouw post is iig niet echt informatief zo. Volgende keer graag achterwege laten, of ff contact opnemen met 1 van de nos mods. :)

edit:

Topic closed @ request, success Red Devil :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 11:17 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.