Toon posts:

[NT4/SBS4.5] Bestands- en directory machtigingen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben hier op een bedrijf waar ze Small Business 4.5 draaien.
Nu werd er aan mij gevraagd of het mogelijk is om de machtigingen zo in te stellen, dat gebruikers alleen bestanden kunnen lezen, toevoegen en wijzigen.
Dus: ze mogen alles doen met de bestanden, behalve verwijderen van de schijf.

Het is me nog niet helemaal gelukt. Het rare is, dat verwijderen ook altijd aangevinkt moet staan, als ik een bestand wil hernoemen.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Bedankt.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Hm over dat hernoemen: Als je het een beetje bekijkt ala computere dan wpord het bestand verwijderd (Want het heet niet meer zoals het hoort te heten, dus: het is verwijderd) alleen met de rest van het probleem kan ik je niet helpen...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-08 16:35
Je zal moeten overgaan op een RSBAC-systeem voor zulke machtigingen te kunnen instellen. Als die Small Business suite dat al niet bezit volgens een ACL systeem natuurlijk ;-). Als je een bestand hernoemt wordt het bestand in principe verwijderd uit de FAT-tabel (als je Windows gebruikt) of de inode wordt losgemaakt dan terug aangemaakt in de FAT-tabel of de inode terug aangemaakt onder een andere naam. Waarschijnlijk bedoelen ze gewoon het bestand intern veranderen en niet de bestandsnaam.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Guru Evi schreef op 11 March 2003 @ 13:55:
Je zal moeten overgaan op een RSBAC-systeem voor zulke machtigingen te kunnen instellen. Als die Small Business suite dat al niet bezit volgens een ACL systeem natuurlijk ;-). Als je een bestand hernoemt wordt het bestand in principe verwijderd uit de FAT-tabel (als je Windows gebruikt) of de inode wordt losgemaakt dan terug aangemaakt in de FAT-tabel of de inode terug aangemaakt onder een andere naam. Waarschijnlijk bedoelen ze gewoon het bestand intern veranderen en niet de bestandsnaam.
En ondersteunt Small Business 4.5 RSBAC??? Zo ja, waar kan ik dat instellen?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

Mag ik even weten welk operating system we over praten hier WindowsNT4 of Windows2000.

In windowsNT4 & Windows2000 heb je iets wat heet Special Acces Rights. Hier kun je erg specifiek instellen wat mensen wel of niet mogen.

Onder windows2000 is het 'security > advanced > dan gebruiker toevoegen op "edit" klikken en dan kun je ze alle rechten geven die je wenst. Onder WindowsNT4 heet dat Special Acces... kun je ook heel veel definieren.

Afbeeldingslocatie: http://hanmar.mine.nu/media/special_acces_nt4.JPG

voorbeeld special file acces WindowsNT4 server met SP6a

edit:
navraag bij colega's je hebt Delete rechten nodig om een bestand te kunnen hernoemen

[ Voor 20% gewijzigd door mutsje op 11-03-2003 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op 11 March 2003 @ 14:52:
Mag ik even weten welk operating system we over praten hier WindowsNT4 of Windows2000.

In windowsNT4 & Windows2000 heb je iets wat heet Special Acces Rights. Hier kun je erg specifiek instellen wat mensen wel of niet mogen.

Onder windows2000 is het 'security > advanced > dan gebruiker toevoegen op "edit" klikken en dan kun je ze alle rechten geven die je wenst. Onder WindowsNT4 heet dat Special Acces... kun je ook heel veel definieren.

[afbeelding]

voorbeeld special file acces WindowsNT4 server met SP6a

edit:
navraag bij colega's je hebt Delete rechten nodig om een bestand te kunnen hernoemen
Ik werk hier met NT4.
Inderdaad, die special directory en file access heb ik ook gezien, maar zonder resultaat. De delete machtiging moet dus altijd aan staan als gebruikers een bestand of map aan willen maken en vervolgens een naam geven.

Verwijderd

Topicstarter
We hebben het probleem al opgelost.
Aangezien er per dag toch niet veel bij komt, hebben we 1 persoon hiervoor op aangewezen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

die heb je dus change rechten gegeven en rest alleen read...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
OS aan titel toegevoegd, zie het WOS policy voor waarom

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1