Toon posts:

Twee typen geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijd in de put te hebben gezeten, (stress, overspannen etc.) kwam ik erachter dat het systeem dat men school noemt helemaal niet deugt. Op school wordt geleerd dat je om dingen te kunnen onthouden en relaties te kunnen trekken je alles moet 'ophangen' aan kapstokjes, deze worden gevormd door begrippen. Nu denk ik dat dat dit een inefficiënte manier van onthouden is omdat je om alles te kunnen gebruiken je het moet beschrijven voordat je verder kunt.

Maar wanneer je dingen die je waarneemt nu koppelt aan een emotie zul je automatisch dingen doen zonder eerst te moeten omschrijven wat het is, het wordt een stukje van jezelf.

Tijdens de eerste jaren op de basisschool heeft iedereen dit gevoel en gaat leren vanzelf zonder er al te veel bij na te hoeven denken. Maar door een te laag niveau op de scholen sluipt er een zekere mate van luiheid in, hier doe je niks aan het gebeurt en je verliest het gevoel, je verleert het leren.

Tot die conclusie kwam ik op het HBO nadat bleek dat ik normale 'simpele' dingen niet meer kon onthouden hoe graag ik dat ook wilde. Na 3 maanden bezig te zijn geweest om van de stress af te komen kreeg ik dit 'gevoel' weer terug en nu gaat alles weer vanzelf.

Naar aanleiding van dit voorval denk ik dat het menselijk geheugen '2 bestandsformaten' heeft , een efficiënte en een inefficiënte.

Verwijderd

Iedereen vergeet die doodnormale dingen wel eens, zoals niet op het woord ´prullenbak´ kunnen komen.
Maar hoe koppel je bijv. de ´goelag´ aan een emotie, er zijn namelijk meerdere situatie´s mogelijk die dezelfde emotie oproepen, zoals het vergassen van de joden in de tweede wereldoorlog (shit, nou ben ik vergeten hoe dat ook alweer heette), serieus ik kan er niet opkomen nu.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 13:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn denk ik 2 niveau's van emoties, jij hebt het over de oppervlakkige emoties, maar een tweede niveau kan een andere emotie zijn die het verschil aanduid.

Zo kan je ook het verschil herkennen tussen pythagoras en de cosinus-regel.
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 13:19:
Iedereen vergeet die doodnormale dingen wel eens, zoals niet op het woord ´prullenbak´ kunnen komen.
Maar hoe koppel je bijv. de ´goelag´ aan een emotie, er zijn namelijk meerdere situatie´s mogelijk die dezelfde emotie oproepen, zoals het vergassen van de joden in de tweede wereldoorlog (shit, nou ben ik vergeten hoe dat ook alweer heette), serieus ik kan er niet opkomen nu.
Holocaust?!

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 13:57 ]

Verwijderd

dus bijv. Geil en bang koppel je aan Pythagoras, en Preuts en bang koppel je aan de cosinus regel. Of denk ik nu verkeerd.

Verwijderd

Topicstarter
:P, ja, er zijn meer emoties dan die die je nu probeert te beschrijven. Jij hebt het over angst, woede, opwinding etc. Maar er zijn er veel meer, en wanneer je die gaat proberen te beschrijven zal dat niet lukken, je kunt enkel een omschrijving maken die in de buurt komt van wat je ervaart.

Er zijn verschillende soorten angst, woede en opwinding en er zijn ook nog veel meer soorten emoties dan dat, voor elke ervaring actie en belevenis is er weer een ander maar doordat ze soms veel op elkaar lijken worden op die manier relaties met elkaar gemaakt.
Wanneer iemand dit is verleerd zal hij soms ook van die rare connecties maakt bijvoorbeeld dat een herrinering wordt opgewekt door een geur die er niets mee te maken heeft.

Verwijderd

Dat het school niveau te laag is voor sommigen en je het leren verleert ben ik helemaal met je eens. Ik weet echter niet of er verschillende manieren zijn om dingen te onthouden. Als je een analoog zou willen maken met een harde schijf in een computer zou ik zeggen dat deze door stress of weinig gebruik of andere oorzaken wat "roestig" wordt waardoor het lastiger wordt om er dingen op op te slaan of ervan te lezen.

Hoe je je eigen gharde schijf kan "smeren" en hem weer soepel maakt zal voor verschillende mensen anders zijn. Bij jou werkte dat door emoties te gebruiken, bij anderen werkt het mischien weer anders ...

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Even wat algemene informatie over het geheugen om misverstanden te voorkomen. Er is een lange-termijn geheugen dat alle informatie vasthoudt die je niet direct 'hier' hebt. Dwz; deze informatie is niet bewust op dit moment. Je hebt ook een werkgeheugen. In dat deel van het geheugen bevindt zich de informatie waar je je bewust van bent. Het is de werkbank van het geheugen waar actieve mentale verwerking plaatsvindt. Verder heb je ook nog een sensorisch geheugen waarin informatie die via de zintuigen binnenkomt heel kort opgeslagen wordt. Schematisch werkt het zo:

Sensorisch geheugen <----> Werkgeheugen <----> Lange Termijn geheugen

Je geheugen wordt niet roestig, vies of vergeetachtig. De meeste psychologen geloven niet dat je ooit dingen echt vergeet, hoogstens dat je vergeet waar je ze precies had opgeslagen.

Een goede manier om te leren is om te visualiseren wat je leert. Neem bijvoorbeeld je huis en loop er in gedachten doorheen. Stel de concepten die je moet leren voor in die visuele context. Als ik over het brein moet leren, dan kan ik me voorstellen dat ik de voordeur doorloop en struikel over het cerrebellum. Vervolgens loop ik naar het kastje en vind daar de pijnappelklier. De functie kun je op die manier moeilijk koppelen, maar je kunt wel heel goed lijstjes leren. Leren gaat het beste als je alle zintuigen gebruikt - je praat hardop tijdens het leren, je hoort jezelf spreken, je ogen zien wat je moet leren en je visualiseert het ook nog eens.

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:32

GeeBee

Oddball

Helemaal mee eens. Hoe actiever je als scholier/leerling/student/whatever bent, hoe beter je het allemaal kunt onthouden. Dus alleen maar luisteren is niet voldoende, je moet er zelf actief mee aan de slag.
Pas dan komt er een emotionele betrokkenheid, gaat het als het ware leven en krijgt kennis een plaats.

Dus ik vind dat er geen efficiënt en inefficiënt geheugen is, maar dat dat wel kan gelden voor lessen/colleges etc.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet heerlijk vind om zo af en toe een les vol te lullen voor het bord :)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Verwijderd

Ik ben het met je eens dat je er actief mee bezig ,moet zijn om het te onthouden. Heb je het zelf soms ook dat je geen idee hebt wat je pincode is, maar als je voor dat apparaat staat typ je het zo in. Je koppelt de code aan dat ding, denk ik. Ook woorden leren, een marteling die ik nu nog een jaar lang minimaal moet ondergaan. Je schrijft het woord een keer over, lees het, leest het nederlandse ding. Dan als je weer voor een papiertje zit en je ziet/hoort het nederlandse ding, weet je gelijk het woord weer. Ik heb meestal dat als ik iets lees, het hardop in mijzelf voorlees, dus mijn stem de text hoor zeggen. Geen idee hoe dit werkt.

Ook wilde ik nog wat kwijt op het schoolsysteem. Wij moeten talen leren, maar ze doen dat verre van optimaal. Ze weten al lang dat je voor je 13de (iets rond die leeftijd), in je taalgevoelige periode zit. In die periode kun je een taal leren als een tweede moedertaal (net iets slechter misschien). Nu is het zo dat ik op mijn 14e voor het eerst duits zag, en ik denk niet dat ik de taal ooit volledig zal begrijpen. Net een decaan gesprek gehad, en kon grammaticaal en text zwak lezen bij frans. Waarom zou dat zijn? Dat ik er niet genoeg tijd aan zou besteden klopt niet, want vorig jaar deed ik dat nog wel. Leuk, want in de les bleek weer net dat ik ruim een 8 haal voor texten (mavo d niveau dan wel).

Ik zit nu het tweede uur op school dus (zie de tijd), en oh wat heb ik veel geleerd. Als ik hier niet op het internet kon (wat overigens veel te sloom is hier, het duurde 5 minuten om deze pagina te laden. Als ze mij nu gewoon zelf lieten leren, thuis bijvoorbeeld, zou ik WAKKER kunnen zijn, en zoeken naar kennis en stof die ik wil begrijpen (informatica) mij ook echt eigen maken.

(sorry voor de typfouten, typen gaat niet echt hier. PKan ik ze niet kwalijk nemen, ergonomische toetsenborden voor 40 pc's is vast veeel te duur 8) )

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Het probleem is dat je niet alleen maar dingen moet leren die je wilt leren. Het gevaar is dat je je dan te eenzijdig ontwikkeld. Sommige dingen zijn gewoon goed voor je (zei de docent...)
Een tweede is dat je gewoon niet alle dingen zelf kunt ontdekken. Veel dingen wel, maar het verband tussen zaken is vaak lastig uit te leggen, of je moet er grote lappen tekst voor doorlezen en daar hebben julie (8)) vaak geen zin in. Bovendien vind ik menselijk contact veel en veel te waardevol om ooit door leren-op-afstand te vervangen.

Verwijderd

GeeBee schreef op 12 March 2003 @ 14:43:
Het probleem is dat je niet alleen maar dingen moet leren die je wilt leren. Het gevaar is dat je je dan te eenzijdig ontwikkeld. Sommige dingen zijn gewoon goed voor je (zei de docent...)
Een tweede is dat je gewoon niet alle dingen zelf kunt ontdekken. Veel dingen wel, maar het verband tussen zaken is vaak lastig uit te leggen, of je moet er grote lappen tekst voor doorlezen en daar hebben julie (8)) vaak geen zin in. Bovendien vind ik menselijk contact veel en veel te waardevol om ooit door leren-op-afstand te vervangen.
Ik ben het met je eerste punt eens, sommige dingen moet je eenmaal leren. Mijn mentor werd gevraagd door de klashoeveel van de dingen die ze op school gelerd had nog nodig had. Dat was dus bijna niets :)

Ook vind ik het erg sneu dat ze scholen niet meer kunnen richten op de leerlingen zelf. Sommige vakken (lichamelijke opvoeding enz.) zijn niet meer dan een vleestest, jij presteerd onder de landelijke schaal dus je kan er niets van. En als je daar toch 5 jaar lang, zowat iedere week 2 uur aan moet besteden, word je daar toch wel ziek van.

Ik vind dat ze dingen interessant moeten maken, en zich ook echt bezig houden met de keuze van de leerlingen. Want zeg nou zelf, als je een natuurstroom kiest omdat je niets met die economie/teken ongein te maken wilt hebben, moet je toch een economie vak er bij nemen anders is je *pakket niet vol genoeg. Maar dan zegt de decaan er wel even bij, dat e toch niets aan Management en organisatie hebt. Leuk om te weten. En dan krijg je bij het enige vak waar je wat diepzinnigheid zou kunnen verwachten, levensbeschouwing, niets anders dan dingen over het christelijk geloof. Ik vind dat niet een ramp, maar noem het dan christendom, niet levensbeschouwing. En laat ons dan asjeblieft niet tekenen! (wat we nu dus wel kunnen doen 8)7 )

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 00:50 . Reden: typo ]

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Ik heb eens iemand horen zeggen dat je 70% van je op school opgedane kennis later niet meer nodig hebt. Grootste probleem is dat je van tevoren niet weet welke 30% later nuttig voor je zijn. Vergeet ook niet dat je op school ook vaardigheden leert die je later automatisch toepast als globaal lezen etc. Veel parate en feiten kennis gaat gewoon verloren als je er later niets mee doet. Misschien nog nuttig om op de bank een beetje mee te kunnen komen met voor 2 voor twaalf :)

En verder: natuurlijk moeten lessen interessant gemaakt worden door de docent, daar wordt hij voor betaald. Niet om dingen uit te leggen... De didactiek-docent van me heeft eens gezegd dat je er van uit moet gaan dat leerlingen in principe niet zitten te wachten op jouw verhaal tijdens de les. ALs je dat als docent in de gaten houdt, ga je toch anders naar lessen kijken.

Verwijderd

Er zijn inderdaad leraren die daar erg goed in zijn, de les boeiend maken. Die worden ook echt wel gewaardeerd (door sommigen dan :) ). Want leren heb ik niets op tegen, maar dan oet het wel boeien. En zdra het echt te simpel word, is het saai en zit e je te vervelen. Ik denk dat ze een precieze balans moeten vinden, tussen moeilijk en makkelijk. Anders word het saai of onbegrijpelijk. Ik vind het meestal wel leuk als ik het wel zou kunnen snappen maar er wel wat voor moet doen. Leuker als wanneer je enkel even oet lezen of dat je er na uren lang opzoeken en hulp vragen er nog niet uitkomt ;).

@GeeBee:jij lijkt me wel een interessant persoon, heb je een mail adres/MSN id?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 00:56 . Reden: Vraagje ]

• DaMook
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-11-2025
Bij mij op school leerde ze het ons met ezelsbruggetjes.
Nou moet ik zeggen dat ik de ezelsbruggetjes zelf wel kon onthouden maar de betekenis niet 8)7 , maar bij veel leerlingen werkte ze wel ( ik deed overigens MAVO).
Nou merkte ik wel dat ik bij 2 leraren wel alles kon onthouden omdat die de lessen plezierig hielden ( opletten wanneer het nodig was en verder zocht je maar uit wat je deed), en bij die leraren onthielden echt de meeste leerlingen wat er vertelt werd. Dus ik denk dat als je iets wilt onthouden dat je er het beste iets grappigs van kunt maken.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DaMook schreef op 13 March 2003 @ 01:08:
Bij mij op school leerde ze het ons met ezelsbruggetjes.
Nou moet ik zeggen dat ik de ezelsbruggetjes zelf wel kon onthouden maar de betekenis niet 8)7 , maar bij veel leerlingen werkte ze wel ( ik deed overigens MAVO).
Nou merkte ik wel dat ik bij 2 leraren wel alles kon onthouden omdat die de lessen plezierig hielden ( opletten wanneer het nodig was en verder zocht je maar uit wat je deed), en bij die leraren onthielden echt de meeste leerlingen wat er vertelt werd. Dus ik denk dat als je iets wilt onthouden dat je er het beste iets grappigs van kunt maken.
Ja hèhè.. Was jij een MAVO leerling ofzo? :P

Als je iets wat je leert leuk (en dus interessant) vindt, onthoud je het.

Het is dus een kwestie jezelf het plezier van het opdoen van de kennis in te doen laten zien. Dat is natuurlijk moeilijk.

Ontopic klopt het wel dat door te laag niveau je denkvermogen inzakt, maar dit zou toch weer lekker op gang moeten komen zodra iets je interesseert en je gaat proberen je ergens voor in te zetten. (Hmm, als depressieveling is dat misschien wel moeilijk idd.)

Expanding the inexpandable

• DaMook
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-11-2025
Expander schreef op 13 March 2003 @ 01:40:
[...]

Ja hèhè.. Was jij een MAVO leerling ofzo? :P
Ja ik was idd MAVO leerling iets op tegen ;)
Als je iets wat je leert leuk (en dus interessant) vindt, onthoud je het.

Het is dus een kwestie jezelf het plezier van het opdoen van de kennis in te doen laten zien. Dat is natuurlijk moeilijk.

Ontopic klopt het wel dat door te laag niveau je denkvermogen inzakt, maar dit zou toch weer lekker op gang moeten komen zodra iets je interesseert en je gaat proberen je ergens voor in te zetten. (Hmm, als depressieveling is dat misschien wel moeilijk idd.)
Dat is idd waar ik op doelde, die leraren wekte de interesse weer op om je eigen in die stof te verdiepen.

Verwijderd

DaMook schreef op 13 March 2003 @ 01:51:
Dat is idd waar ik op doelde, die leraren wekte de interesse weer op om je eigen in die stof te verdiepen.
Dat is een erg goede eigenschap aan een leraar, vind ik ook. Als het je niet interesseert, steek je er geen tijd in. Eens in de zoveel tijd een grap maken oid werkt beter dan gewoon verplichten opgaves te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 maart 2003 @ 07:30:
[...]

Dat is een erg goede eigenschap aan een leraar, vind ik ook. Als het je niet interesseert, steek je er geen tijd in. Eens in de zoveel tijd een grap maken oid werkt beter dan gewoon verplichten opgaves te maken.
Dat bedoel ik nau met het leren dmv. emoties, wanneer een leraar je kan interesseren voor een bepaald item zorgt hij er in weze voor dat je er een emotie, een gevoel bij creëerd. Dit heeft als resultaat dat je veel sneller en gemakkelijker relaties kunt leggen ed.

/me slaapt nog maar hoopt desalniettemin dat de boodschap duidelijk is

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 08:10:
[...]

Dat bedoel ik nau met het leren dmv. emoties, wanneer een leraar je kan interesseren voor een bepaald item zorgt hij er in weze voor dat je er een emotie, een gevoel bij creëerd. Dit heeft als resultaat dat je veel sneller en gemakkelijker relaties kunt leggen ed.

/me slaapt nog maar hoopt desalniettemin dat de boodschap duidelijk is
Het werkt erg goed ja, een bepaald gevoel/gedachte aan een item koppelen. Maar ik denk dat het ook nut heeft om mensen bezig te houden. Vandaar dat ik wil pleiten voor sneller internet in mediatheken op scholen :+ . Tword pas echt leuk als je mee kunt doen toch ;). gelukkig is mijn dag snel over, dan kan ik thuis weer wat leren, als AMW dat pocess niet te veel blokkeren gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, wanneer je het tempo hoog houd zal men instinctief efficiënter gaan leren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 08:10:
Ik denk wel dat je in zo'n gemoedstoestand beter kan leren. Maar ik denk niet dat je dan alles onthoud met een emotie erbij. De hersenen zijn beter in verhaaltjes en beelden te onthouden dan betekenisloze rijtjes. Maar dit wil niet zeggen dat er ook altijd emoties bij worden opgeslagen.

Verwijderd

Een afbeeldingof geluid/geur werkt altijd goed om te onthouden, heb ik gehoord. Je leert door verbanden te leggen, en een emotie/gevoel komt vaak terug. Als ej duits eerd en bij der Bushatestelle denkt aan een man in een bushok in een lange regenjas, aak je dat niet meer kwijt :).
Pagina: 1