Verwijderd

Topicstarter
situatie is als volgt:
wij hebben een w2k netwerk, met een RAS server (RAS1500). Hierop bellen de vertegenwoordigers met een laptop in.
Nu moet de baas naar Hong Kong, en wil via een Wireless Aircard op zn laptop inbellen via GPRS.
Dus wordt de zooi op mijn bureau gepleurd...... :| En ik heb heeeeeeel veel verstand van GPRS.....not.
Goed: kaart is geinstalleerd. abonnement heb ik nog voor moeten bellen, want dat was geeneens een GPRS abonnement, nu wel..... :P
Nu probeer ik dus op onze RAS in te bellen met het ding, maar krijg dan fout 678: de remote comp reageert niet.
Ik kan me voorstellen dat ik aan de RAS kant misschien nog iets moet configureren?? Verder zie ik zo 123 niet wat ik nog gemist heb aan de "Laptop-kant" namelijk.
Heeft iemand hier ervaring mee/verstand van?? Heb ge-googled, zonder resultaat, en ook op deze search van GOT krijg ik wel veel hits op GPRS RAS maar, geen antwoord.
please help. _/-\o_

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Met gprs bel je niet bij mijn weten, dit is gewoon een bundeling van meerder gsm kanalen en dan wordt er via je provider al een verbinding naar internet gemaakt. Je zal dus gewoon via gsm direct moeten inbellen op de RAS server. Dit heeft verder niks dus met gprs te maken. :)

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Dan gaat het eern beetje moeilijk met RAS.

Wij hebben VPN en dat werkt goed over GPRS.
Ook citrix secure gateway doet het goed.

Maar je moet natuurlijk wel over die producten beschikken.

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Je moet dus een VPN verbinding opbouwen, mbv bijvoorbeeld IPSec of PPTP en geen RAS.

[ Voor 8% gewijzigd door AdLentis op 11-03-2003 13:18 ]

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

Verwijderd

Topicstarter
)
[Airwolf] schreef op 11 maart 2003 @ 13:11:
Met gprs bel je niet bij mijn weten, dit is gewoon een bundeling van meerder gsm kanalen en dan wordt er via je provider al een verbinding naar internet gemaakt. Je zal dus gewoon via gsm direct moeten inbellen op de RAS server. Dit heeft verder niks dus met gprs te maken. :)
zonder dat GPRS abo, dus alleen GSM, deed die Aircard helemaal niets. Toen kon ik ook niet inbellen op de RAS. Met t GPRS only abo, wat ik nu heb, kan ik tenminste nog profiles aanmaken ed.
Jij (jullie) zegt dus eigenlijk dat deze oplossing helemaal niet geschikt is voor hetgeen Baas wil??
Bestaat er ook zoiets als een Wireless GSM card dan??
(Ben op dit gebied echt een n00b....... ;)

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Je bedoel een GSM PCMCIA kaart?
Die bestaan wel ja
http://www.nokia.nl/cardphone/nl/index.html

Verwijderd

Topicstarter
heb nu VPN geinstalleerd, en probeer nu dus een VPN verbinding op te bouwen.
alleen, wat ik niet begrijp: t enige dat ik in moet voeren bij de setup van die vpn is een ip-adres van de server. heb ik gedaan, die is ook goed, maar hoie krijg ik nu voor elkaar dat ie met die GPRS kaart gaat bellen naar die server toe??? want dat is de bedoeling uiteindelijk.
ik hoef ook nergens een nummer in te voeren.
en ja, ik ben ook een n00b op t gebied van VPN................

Verwijderd

Topicstarter
heb t nu zo ver dat er ge-internet kan worden via de wireless card.
neem aan dat nu alles openstaat, dus moet dan apart een firewall installeren op deze laptop...(??)
maar hoe krijg ik nu voor elkaar dat ie, via het internet dus, ons domein kan benaderen? dus bij zn bestanden kan en zn mail lezen?? Gaat dat dmv die VPN connectie??
daar kom ik niet helemaal uit........

Verwijderd

Topicstarter
kick.

• Attilla
Ehm ja, hoe moet ik je hierbij helpen ?
Wat heb je al geprobeert, wat voor netwerk gebruiken jullie, wat voor vpn server heb je draaien, wat voor mail bedoel je ?

Je moet toch echt wat meer informatie geven, anders kunnen we je niet helpen. :)

Verwijderd

Ik weet niet of het inmiddels opgelost is, maar mijn Ben (oeps ik moet T-mobile zeggen) GPRS abbo werkt alleen in NL. Kortom als je baas naar Hong Kong moet en daar wil gaan gprs'en kon dat wel eens niet gaan werken.....

Het lijkt me dat de VPN verbinding op de laptop met het netwerk tot stand gebracht wordt. Dus die moet je op de laptop aanmaken en de internetverbinding via de gsm daarvoor gebruiken, dat is een kwestie van routing tabellen die waarschijnlijk automatisch wel goed gezet worden.

Verwijderd

Topicstarter
hhhmm jae, daar zit wat in, airwolf. ;)
ik heb nu de cisco vpn client geinstalleerd. die gaat contact maken met een vpn server in engeland (wij hebben ook een vestiging in engeland). dat doet ie in principe goed, en hij vraagt nu om een username en wachtwoord. Heb van mn collega in Engeland een username gekregen die t op zeker doet. (want hij gebruikt m zelf regelmatig).
Toch zegt ie authentication failed.
Let wel: ik ben niet aangelogd op ons domein, ben gewoon lokaal op de laptop ingelogd, en heb via mn GPRS kaart een verbinding met t Internet (KPN).
Vanuit deze situatie wil ik dus mn domein (netwerk) kunnen gaan benaderen, en uiteindelijk t zover gaan krijgen dat ie zn Lotus Notes mail op kan halen, en zn user directory (bijvoorbeeld) kan benaderen.

• Attilla
Goed, ik denk dat het gewoon een kwestie is van Vpn aan het werk krijgen, notes zal daarna wel koek en ei zijn denk ik. :)

Volgens mij gebruikt het gprs systeem gewoon NAT dus ik weet niet of het hiermee te maken kan hebben daar heb ik zelf eigenlijk nog nooit mee gewerkt. Kijk eens of je uberhaupt wel de vpn server kan pingen zelf anders gaat het moeilijk om aan te loggen.

Of je aangelogd moet zijn op het domein weet ik niet, het lijkt me niet als er van vpn gebruik gemaakt wordt aangezien je er dan meestal wel vanuit gaat dat je niet aan het netwerk gekoppeld zit, maar ik weet niet hoe jullie netwerk geregeld is.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan m pingen. hij zegt ook dat ie connectie maakt met de "gateway". alleen daarna gaat de authenticatie niet goed. kan dit met IPSec te maken hebben?
Dat gebruiken wij hier niet, maar misschien heeft VPN dat wel nodig ofzo.

• Attilla
Vpn hoeft geen IPsec te zijn, kan wel. Dit is hier op mijn werk ook het geval, maar dat zou ik dus in jou geval niet weten.

Verwijderd

Topicstarter
joepie. het werkt. ;)
de authenticatie ging alleen mis omdat het password niet bij de username hoorde....... |:(
nu heb ik wel een geldig password en kan wireles op ons netwerk. Notes werkt, script draait.
primaaeeee
T is dus doodsimpel eigenlijk. :)
Bedankt voor de hulp.

• Attilla
Suc6.

Maar mag ik vragen, gaat het met een beetje redelijke snelheid ?
Heb je bijvoorbeeld een transfer getest en kijken hoe snel de verbinding is naar het bedrijfsnetwerk ?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

En ik wil je vast vertellen dat KPN geen GPRS roaming heeft met HongKong, en je baas daar dus niets zal kunnen (indien KPN abo) ... GPRS roaming is redelijk nieuw, en staat dus nog in de kinderschoenen. Ik zal vanmiddag deze opmerking op mijn werk even controleren, maar ik denk dat zijn vlieger niet op zal gaan...
Pagina: 1