Toon posts:

Computer vreselijk sloom. HD Kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met met oude computertje, die ik als server wil gaan gebruiken. Ik heb de harddisk die er eerst inzat opgeblazen toen in een andere computer ging repareren en nu heb ik dus een andere oude harddisk erin zitten die het bij mijn oom altijd goed gedaan heeft.

Het probleem is dus dat mijn computer zo ONGELOVELIJK sloom is. Als ik windows wil installeren doet hij daar langer over dan dat ik 's nachts slaap. :( Opstarten doet hij zo 10 minuten over....

Het is een pentium I 200mmx met 64MB SDRAM en een Matrox Millennium II videokaart (2mb?).

Ik had natuurlijk meteen het vermoeden dat het aan die harddisk lag, dus ik heb een andere (1GB) harddisk erin gezet om dat te testen en dat gaf hetzelfde resultaat.

Zou het kunnen dat ik 2 bijna kapotte harddisks heb of staat er gewoon ergens een instelling fout (in bijvoorbeeld de bios)

Ik weet het echt niet meer.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 22:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Welke windows?
Probeer eens een andere IDE kabel.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op 11 March 2003 @ 11:52:
Welke windows?
Probeer eens een andere IDE kabel.
Welke windows dan ook. Win98 WinME WinXP allemaal geprobeerd. Geboot vanaf cd en vanaf diskette. Verschillende cdrom spelers geinstalleerd.....pff

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
In het vervolg dus wel doen.. Zie ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) :)

Verwijderd

kijk eens in de BIOS of je level 1 en 2 cache voor de CPU op disabled staan indien dat zo is snel enablen want dan ligt het hieraan

Verwijderd

eej, volgens mij is je hdd niet kaputt.

mijn verdenking ligt bij het moederbord, gare IDE poort of bus.
Steek je idekabel ook eens in de andere poort.
Je kan ook eens proberen om andere onderdelen uit te wisselen
(proc, videokaart, mobo)
Kijk dus vooral naar het mobo, mischien loont het de moeite :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 11:59:
kijk eens in de BIOS of je level 1 en 2 cache voor de CPU op disabled staan indien dat zo is snel enablen want dan ligt het hieraan
Ben over een paar uurtjes thuis, dan ga ik even kijken. BIOS heb ik natuurlijk wel alweer naar zijn defaults gezet omdat ik al verwachte dat er een of andere instelling fout zou staan, maar je weet maar nooit.
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 12:01:
eej, volgens mij is je hdd niet kaputt.

mijn verdenking ligt bij het moederbord, gare IDE poort of bus.
Steek je idekabel ook eens in de andere poort.
Je kan ook eens proberen om andere onderdelen uit te wisselen
(proc, videokaart, mobo)
Kijk dus vooral naar het mobo, mischien loont het de moeite :)
IDE in een andere poort heb ik geprobeerd. Verder heb ik hem compleet leeg geplukt. Het is nog voeding, mobo, werkgeheugen (ook al eens vervangen), videokaart(ook een keer vervangen), processor(ja, heb ik ook al eens vervangen), cdspeler(vervangen) en de HDD. Een vervangend mobo heb ik helaas niet liggen voor een pentium 1

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:23
Het kan best dat het de HD is, behalve een beetje vaag geluid was het enorm traag opstarten van de computer ook een van de gevolgen van m'n vorige kapotte HD. Maar vaak is het idd iets anders zoals beschreven in de FAQ, maar als dat allemaal niet helpt zou het goed kunnen, al kan het mobo dan natuurlijk ook kapot zijn.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03 10:31
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 11:54:
[...]

Welke windows dan ook. Win98 WinME WinXP allemaal geprobeerd. Geboot vanaf cd en vanaf diskette. Verschillende cdrom spelers geinstalleerd.....pff
WinXp op een pentium 200mmx met 64 mb werkt inderdaad niet lekker... 8)7

Dma aanstaan? (of is dat te recent?)

Verwijderd

Ehh... Win98/WinME op een server? Veel succes :D

Verwijderd

Misschien heb je per ongeluk je l2 cache uitgeschakeld in je bios.
Had ik ook gedaan Ging super traag Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/bonk.gif

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:13

bonzz.netninja

Niente baffi

en het kan ook nog dat je geen smartdrv heb aangezet bij het installeren van windows

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Icey schreef op 11 March 2003 @ 20:30:
[...]

WinXp op een pentium 200mmx met 64 mb werkt inderdaad niet lekker... 8)7

Dma aanstaan? (of is dat te recent?)
hm... heb DMA op mijn p1 200MMX uit '96 (Compaq Deskpro 2000, 160MB SDRAM, win2k)

edit: maar daarintegen, et P1 laptopje dat ik heb (ook 1996) ondersteunt geen DMA... (p150, 32MB EDO, win2k) heeft wel een DMA controller maar die werkt niet om een of andere reden... (of windows denkt dat er 1 is...)

Maar kan best zijn dat de hdd door windows op PIO gezet word...
Ff in de BIOS kijken of je DMA enabled hebt, en dan windows zelfde checken...

[ Voor 28% gewijzigd door Fludizz op 11-03-2003 22:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fludizz schreef op 11 March 2003 @ 22:48:
[...]

hm... heb DMA op mijn p1 200MMX uit '96 (Compaq Deskpro 2000, 160MB SDRAM, win2k)

edit: maar daarintegen, et P1 laptopje dat ik heb (ook 1996) ondersteunt geen DMA... (p150, 32MB EDO, win2k) heeft wel een DMA controller maar die werkt niet om een of andere reden... (of windows denkt dat er 1 is...)

Maar kan best zijn dat de hdd door windows op PIO gezet word...
Ff in de BIOS kijken of je DMA enabled hebt, en dan windows zelfde checken...
Bedankt voor alle replies. Nou, ik heb in de bios gekeken, maar ik heb zo'n irritante dell computer waarbij je helemaal niks in kan stellen... Bij windows stond DMA uit, opnieuw opstarten....weer uit...bah. Betekend dit dat mijn HD geen DMA ondersteund? Ik heb ook wel eens gehoord dat je een jumper op de HD anders moest zetten om DMA aan te zetten..
Pagina: 1