Toon posts:

Netwerk via Lichtnet

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben opzoek naar ervaringen over netwerk via het lichtnet (stopcontact).
Ik moet een manier vinden om bij onze telewerkers het verhuis probleem op te lossen (verhuizen van kamer naar kamer)

Nu heb ik gehoord dat er in amerika al een standaard is voor netwerk via het lichtnet, kan iemand mij voorzien van info?? Ik heb me rot gezocht maar kan niets vinden...

Verwijderd

Is het niet goedkoper & makkelijker om een WLAN aan te leggen bij die mensen ?
Op de FP staat (tijd terug) een en ander over projecten in Nederland en Duitsland,
die in Nederland zijn (zover ik weet) niet echt succesvol afgerond.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 11:44 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Zoek naar X10 en Holec

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Verwijderd

Topicstarter
Thankx... nee wifi willen we niet i.v.m. security

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 11:46:
Thankx... nee wifi willen we niet i.v.m. security
Als je met WiFi, WEP (versleuteling) en Access restrictions op MAC address zet etc., zit je qua security toch wel veilig (zover ik weet, ben hier geen expert in!).
Hoe is het eigenlijk met de security over het lichtnet ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 11:49 ]

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

wifi heeft misschien een security gat, maar vergis je niet... een lichtnet heeft ook een security risico...

Tenzij er een laag (50Hz) doorlaat filter wordt geinstalleerd bij de meterkast...

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dit is wel iets, maar is er alleen voor 110 volt :'(

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 09:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

Persoonlijk denk ik toch dat idd via VLan het beter en goedkoper kan, je zult namelijk die 'lichtnetapparatuur' altijd nog moeten koppelen aan de rest van het netwerk toch?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Of je nou van kamer naar kamer verhuist en je pc in een ander stopcontact moet rammen, met alle dure hardware die ervoor nodig is, of op de nieuwe plek hem aan een ander UTP contact in de muur maakt toch ook geen kloot uit? Dan is UTP toch een stuk goedkoper lijkt me zo...
Wat ik als mooie oplossing heb meegemaakt is een universele werkplek, oftewel, iedereen heeft een gelijke laptop, en dan op iedere werkplek een portreplicator, waarin een PCMCIA netwerkkaart zit, en een externe monitor/keyborad/muis... Klik je lap erin en je kunt werken...

Verwijderd

wanneer je over gaat via het lichtnet dan is de storinggevoeligheid veel groter

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:23
Lijkt mij zo'n Devolo Microlink DLAN apparaatje voor geschikt. Zijn vanaf april in Duitsland te koop, voor zo'n 130 euro. Zie http://www.devolo.de/produkte/officenet/mldlan/index.php.
Lijkt mij dat die dingen binnenkort ook wel in Nederland leverbaar zullen zijn.
Staat in ieder geval een stukje over in de Duitse c't (de c't 6 van gisteren).

[ Voor 16% gewijzigd door dreamscape op 11-03-2003 11:56 ]

Punctuality is the politeness of kings

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 11:54:
wanneer je over gaat via het lichtnet dan is de storinggevoeligheid veel groter
Idd... Zet maar de wasmachine/feun/wasdroger/scheerapparaat/etc/etc/etc/etc/etc/ aan, en je LAN is plat.

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• KnoppenSpook
  • Laatst online: 04-09-2023

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:23
Dat is iets heel anders. Dat is home automation: dan kun je via je PC en zelfs via internet allerlei electrische apparaten aansturen.

Punctuality is the politeness of kings

• Mark
  • Laatst online: 08-08 09:24
Linksys heeft dat soort dingen.

• Koffie
  • Laatst online: 08:39

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
dreamscape schreef op 11 March 2003 @ 11:55:
Lijkt mij zo'n Devolo Microlink DLAN apparaatje voor geschikt. Zijn vanaf april in Duitsland te koop, voor zo'n 130 euro. Zie http://www.devolo.de/produkte/officenet/mldlan/index.php.
Lijkt mij dat die dingen binnenkort ook wel in Nederland leverbaar zullen zijn.
Staat in ieder geval een stukje over in de Duitse c't (de c't 6 van gisteren).
Kijk hier heb ik wat aan, hier ben ik naar op zoek. Scheelt een hoop kosten en ellende. Bedankt iedereen voor het reageren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 13:59 ]

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 20:13
Übertragungsraten von bis zu 14 Mbit/s über das hauseigene Stromnetz.
Reichweite von bis zu 200 Metern.
Eigenlijk wel niet echt spectaculaire specs. Had die beter verwacht. Persoonlijk zou ik WLAN nemen moest ik zelf voor de keuze staan. Is tegenwoordig toch beter qua beveiliging dan dit. (Mits goed geconfigureerd!)

[ Voor 50% gewijzigd door ShadowrunR op 11-03-2003 19:00 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Linksys heeft het ook. Maar is US site dus weet niet of het in nederland ook te krijgen is.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Wireless is je beste optie. De 128 bit encryptie is nauwelijks te breken, tenzij je een container met een heel dik mainframe in jouw straat parkeerd en die een paar jaar laat kraken. Verder kun je de wireless router/access points zo configureren dat je alleen vanaf bepaalde LAN hardware adressen gebruik kunt maken van het netwerk.

De DPC heeft er iets van 4 jaar over gedaan om de 56 bit encryptie te breken - met duizenden distributed computers, dus voor veiligheid hoef je echt niet bang te zijn.

Sterker nog: Ze verkopen hier in de USA ook dergelijke kits om via het stroomnet een netwerk op te zetten, en mijn schoonbroer had er 1 gekocht en vroeg mij om eens te helpen. De setup was vrij pijnloos, alleen hij verloor de verbinding erg vaak omdat het stroomnet niet echt stabiel is in zijn gebouw. Wel heel leuk: we konden (een erg slechte en veel verbroken) verbinding krijgen door een van de adapters bij de BUREN te plaatsen, dus zo veilig is dat ook weer niet.... als de buurman er lucht van krijgt kan ie ff meetappen ;)

Ik zou niet eens gaan kijken naar de elektriciteits netwerken, mijn schoonbroer had na een week de boel opgepakt en ingeruild voor een wireless lan. Werkt beter. En veiliger ook.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:34

DinX

Motormuis

WarMaster schreef op 11 maart 2003 @ 11:56:
[...]

Idd... Zet maar de wasmachine/feun/wasdroger/scheerapparaat/etc/etc/etc/etc/etc/ aan, en je LAN is plat.
In een niet al te oud huis zal je hier toch niet zo'n last van hebben.
Je krijgt meestal storing op je lichtnet (hoor je ook wel aan je speakers) door slechte/oude schakelaars en teveel apparaten op dezelfde groep.
Als je zorgt dat dat lichtnet-netwerk alleen op 1 groep zit is de storing toch vrij beperkt lijkt me.

Maar dan nog lijkt het me niet echt veilig. Dan ben je beter af met de versleuteling van Wifi. Maar zoals altijd hangt de mate van beveiliging toch nog af van de persoon die het netwerk in elkaar steekt/beheert.
Als je iedereen toegang geeft tot dat netwerk is het nog onveiliger dan via je lichtnet.
Laat je enkel access toe op je AP voor bepaalde mac-adressen, en dit in combinatie met versleuteling zit toch safe hoor

[ Voor 31% gewijzigd door DinX op 12-03-2003 02:01 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35

Ruudjah

2022

Een wireless oplossing die via WEP 128-bit (hardwarematig via accesspoints &NIC's) een VPN verbinding van 128bit (softwarematig via IPsec) door de lucht laat vliegen, is niet gemakkelijk te kraken. Relatief gezien is dat zelfs erg veilig. Grotere bedreiging is als je het netwerk aansluit op het internet.

TweakBlog

Pagina: 1