[CD-RW] Welke voor beste audio kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 12:50
Ik ben opzoek naar een (IDE) brander die op het gebied van Audio (vooral branden, maar ook extractie) uitblinkt in kwaliteit.

Ik heb op www.cdrwcentral.com zo'n brander gevonden, de Yamaha CRW3200, maar aangezien Yamaha de produktie van CD-RW drives voor PC's heeft gestopt zijn ze niet goed verkrijgbaar en redelijk aan de prijs.

Ik heb er namelijk 100 nodig en dan is het handig als je ook nog aan nieuwe drives zou kunnen komen als ze kapot gaan.

ps. Maakt het ook nog uit als je Audio-R(W)'s gebruikt ipv. gewone CD-R(W)'s?

Verwijderd

Volgens mij niet, behalve als je een Audiofiel bent en een set hebt van meer dan 50.000€
Voor de meeste mensen met een huis tuin en keuken AKAI oid, is een normale cd meer dan voldoende, en een liteon of plex maakt dan verder ook niet zo veel uit, het is tenslotte digitaal.

• TheLevel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05-2013
Waar haalt ge het idee dat een audiofiel € 50.000 nodig heeft voor zijn installatie? Kan echt wel goedkoper hoor!
Dan blijft de vraag: Is er een verschil tussen Audio-R(W)'s en gewone CD-R(W)'s? Dit maakt een klein prijsverschil maar misschien ook wel een verschil in kwaliteit - wie o wie kan hier antwoord op geven?

• baskabas
Ja inderdaad... graag goede beargumentatie: Feiten en geen meningen!
(Kunnen we het niveau van GoT ook een beetje hoog houden...) ;)

Dus back on-topic: :)
-> Welke brander voor de hoogste kwaliteit audio branden/extractie
-> Is er verschil (maakt niet uit hoeveel) tussen Audio-R(W)'s en gewone CD-R(W)'s

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:57

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

punt 1: Tussen CD-R en CD-RW van bv. hetzelfde merk zal geen verschil zitten m.b.t. audio kwaliteit.
punt 2: Overigens zijn er SPECIALE cd-r`s en cd-rw`s te krijgen specifiek bedoelt voor audio! de kwaliteit van deze cd`s word als iets hoger beschouwd al merk ik er zelf nix van.

mbt. beste brander: iedere nieuwe brander kan dit op dit moment zeer goed tot perfect...
Zou je voor de PERFECTE cd gaan...en dus alleen audio moet je misschien gaan denken aan een gewone (losse,dedicated) audio cd-brandertje van philips...

[ Voor 31% gewijzigd door Michael Knight op 11-03-2003 11:50 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• baskabas
punt 1: Tussen CD-R en CD-RW van bv. hetzelfde merk zal geen verschil zitten m.b.t. audio kwaliteit.
punt 2: Overigens zijn er SPECIALE cd-r`s en cd-rw`s te krijgen specifiek bedoelt voor audio! de kwaliteit van deze cd`s word als iets hoger beschouwd al merk ik er zelf nix van.
Dat bedoelde ik dus met Audio-R(W) vs CD-R(W)... er zit dus verschil in... is voor mij genoeg reden om die "speciale" te gebruiken.
mbt. beste brander: iedere nieuwe brander kan dit op dit moment zeer goed tot perfect...
Welke zijn dan goed en welke perfect? More info please! :)
Zou je voor de PERFECTE cd gaan...en dus alleen audio moet je misschien gaan denken aan een gewone (losse,dedicated) audio cd-brandertje van philips...
Ze (100) worden in PC's gezet, dus het moet een interne pc drive zijn.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
lite-on is een goed merk.
plextor schijnt ook zeer betrouwbaar te zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door geforce5_guy op 11-03-2003 12:28 . Reden: typo ]

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:17
Verschil in kwaliteit tussen Audio-CDr(w)'s en 'normale' CDr(w)'s is er niet...

Het grote verschil hiertussen is dat Audio-CD's de enige cd's zijn die in een CD-maak-component werken. dus als je zo'n apparaat hebt van Philips bijvoorbeeld kan je alleen Audio-CD's gebruiken...
Voor de geluidskwaliteit maakt het niets uit, op de een staat een 1 of een 0, op de ander ook...
De prijs van Audio's is duurder omdat je gewoon betaald voor de gebruiksrechten enzo aan BUMA en Stemra en dat soort zaken. Bij AudioCD's is het altijd zeker dat er muziek opkomt, dus wordt er meer gerekend voor de muziekrechten, bij 'normale' lege cd's betaal je ook voor muziekrechten en kopierechten enzo, alleen dan is met minder zekerheid te zeggen dat jij er muziek van iemand op gaat zetten, dus kunnen ze je minder laten betalen daarvoor...

Leeg - Sinds 20180907

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:58
Het enige verschil tussen audio-cdr's en gewone cdr's is dat een audio-cdr een speciale identificatiecode bevat. Stand-alone audio-cd-recorders werken alleen met deze audio-cdr's en deze recorders identificeren de cdr's aan de hand van die code. Kwalitatief is er geen verschil. Zie ook deze FAQ op het CD Freaks forum.

De audio-cdr's zijn verder duurder dan gewone cdr's omdat er een extra heffing op zit. Ik zou dus normale cdr's van goede kwaliteit (Taiyo Yuden of Mitsui) kopen.

[ Voor 38% gewijzigd door Linchpin op 11-03-2003 12:45 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Audio-cd-r media is totaal niets verschillend van gewoon 'data' media. Behalve dat je ze meer betaalt omdat er extra ateursrechten opzitten en dat er een identifier in de ATIP staat waaraan stand-alone audio-cd-recorders kunnen zien dat het om een audio-cd-r gaat.

Tenzij je dus zonder goede reden meer wil betalen of een stand-alone recoder bezit die geen gewone cd-r's wil aannemen, blijf je best van deze schijfjes af.

Natuurlijk blijft het van belang om kwalitatief hoogwaardige schijfjes te gebruiken. Lees daarom zeker eens m'n berichten in Taiyo Yuden CDR's tegenwordig zeer duur, waarom?. Daarin beschrijf ik de betere media en de invloed van de schrijfsnelheid op de kwaliteit.

Dat verschillende merken cd-r-media verschillend zouden klinken is natuurlijk ook je reinste onzin (tenzij de foutrate extreem hoog en de interpolatiecircuits van de cd-speler gebruikt worden natuurlijk). Ook hierover heb ik al een bericht geschreven dat technisch ondersteund is: EAC vraagje: kopie geeft geen geluid. Al heb je de beste installatie en de beste oren. Er is geen verschil hoorbaar tussen een perfect gebrande cd en een cd met een hogere foutrate die echter binnen de Red Book specificatie valt en volledig corrigeerbaar is. Laat je niets wijsmaken door zogenaamde puristen. De meeste verschillen die deze mensen horen zitten louter tussen hun twee oren. Wanneer ze gevraagd worden om hun beweringen te staven in een blinde luistertest dan haken ze onder allerlei domme voorwendselen af, of slagen ze er totaal niet in om hun beweringen hard te maken.

Update: Linchpin en Chillz waren me net voor :)

[ Voor 7% gewijzigd door satcp op 11-03-2003 13:02 . Reden: update ]

• baskabas
Ok, het verschil tussen Audio-R(W)'s en CD-R(W)'s is nu helder! :)
Een gewone spindel met degelijke CD-R's is dus voldoende.

Nu nog de brander! ;)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Oke, nu we dat verschil weten, komen we op de brander.

Ik zelf zou gaan voor plextor. Waarom? Ik zelf heb hele goede ervaring met dat merk. Cd gebrand in mijn "nieuwe liteon" gaven wel eens ooit problem in mijn autocdspeler. Die van mijn oude plextor (4x) niet (en ja, ik heb ook de liteon op 4 speed gezet 8)7 )

Verder heeft Plextor op zijn nieuwe drives varirec (pdf) wat speciaal voor audiocd's zou helpen. Ook Powerec zou positief aan de kwaliteit van de cd bijdrage.

Had hier ergens een artikel over gelezen, maar kan het zo snel niet meer vinden. Weet dus ook niet of dat een beetje objectief artikel was want wellicht was het wel een plextor press release. 8)

Ze zijn in combinatie met de plextools ook zeer goed in audioextratie. (zelf ben ik nog geen betere tegengekomen dan mijn oude utraplex 40x scsi, maar heb niet alles gezien natuurlijk)

[ Voor 17% gewijzigd door Cyberpope op 11-03-2003 14:52 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• baskabas
Kijk! Now we're talking! :)
(ik had al een oogje op Plextor)

Ondertussen via de search nog een interresant artikel gevonden:
-> [url=]The Speed of Sound: How Safe is High-Speed CD-Audio Recording?[/url]

Toevoeging (omdat het bovenstaande een oud artikel is)
-> GoT - Branden op 1X ?

[ Voor 75% gewijzigd door baskabas op 11-03-2003 15:02 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:57

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

PLextor staat inderdaad garant voor 99,9% kwaliteit...

Wat is het budget als ik vragen mag? kan ook een belangrijke rol spelen, Lite-On is een GOEDE 2e keus...en scheelt ook wat in de prijs :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
oh ja, pas op!!, CD-RW's kun je niet in elke cd-speler afspelen. De meeste cd-r's wel

[ Voor 19% gewijzigd door Noork op 11-03-2003 16:17 ]

• baskabas
PLextor staat inderdaad garant voor 99,9% kwaliteit...

Wat is het budget als ik vragen mag? kan ook een belangrijke rol spelen, Lite-On is een GOEDE 2e keus...en scheelt ook wat in de prijs :)
Budget speelt niet echt een rol, maar het moet niet te gek worden... kwaliteit + support wel en dat zit bij Plextor wel goed en bij Yamaha niet (vooral de support)...

Ik heb ook nog niet met de distributeurs gesproken, maar als blijkt dat finance het er niet mee eens is kan ik altijd nog naar Lite-On kijken...
(ik moet natuurlijk geen slapende honden wakker maken!) O-) ;)
oh ja, pas op!!, CD-RW's kun je niet in elke cd-speler afspelen. De meeste cd-r's wel
Weet ik... we gaan alleen CD-R's in produktie nemen... CD-RW's enkel om te testen...

[ Voor 35% gewijzigd door baskabas op 11-03-2003 16:20 ]

Verwijderd

TeknoGecko schreef op 11 March 2003 @ 11:14:
Ik ben opzoek naar een (IDE) brander die op het gebied van Audio (vooral branden, maar ook extractie) uitblinkt in kwaliteit.
LiteOn is gewoon erg goed (mijn ervaring) ne audio-cd-rs heb ik niet echt kwaliteitsverschil in ontdekt

• baskabas
LiteOn is gewoon erg goed (mijn ervaring) ne audio-cd-rs heb ik niet echt kwaliteitsverschil in ontdekt
Zou je me wat meer informatie kunnen geven over hoe je tot je conclusie bent gekomen?

Bijvoorbeeld:
- Welke geluidsinstallatie heb je gebruikt?
- Welke verschillen heb je ontdekt? (in dynamiek ed.)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik blijf toch bij plextor. Een goede site voor meer info over dit onderwerp is www.cdfreaks.com.

Hier staat bijvoorbeeld een artikel over plextools i.c.m de nieuwste plexdrives. Schijnt geweldig te zijn voor DAE. Ook in het forum is daar veel te vinden.

Wat betreft die snelhied van branden. Ik heb ergens gelezen, wat ik dus weer niet zo snel kan terug vinden, dat juist de nieuw media (48x) in combinatie met de nieuwe drives juist beter op een hogere snelheid kunnen i.p.v. lagere snelheden. Het aantal fouten zou dan minder zijn.

* Cyberpope blijft echter op 4 speed zijn cd's branden. De eigenwijze knuppel

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 11-03-2003 17:42 . Reden: lnkje fixen ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1