Random Crashes?

Pagina: 1
Acties:

• Pinkelmans
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 21:51
Ik heb sinds een tijd weer last van random crashes. Dat wil zeggen, hardware crashes. Soms na een paar uur/halve dag gewoon in windows/linux, de andere keer na een paar min en soms ook zelfs in het BIOS. Hardware dus. Het beeld bevreest en verschuift een beetje... dan staat ie totaal vast.

Nu pieker ik er over wat het is. Ik had het een tijd geleden ook, maar toen weer een tijd niet. Mijn configuratie:

AMD Duron 650
Epox 8kta+
368 mb SDRAM (133)
Gef 2 MX
Soundblaster Live 5.1
40 GB IBM 120GXP schrijf
4 GB Maxtor schrijf (uitgeschakeld ivm bang voor gegevensverlies ;))
Liteon DVD speler (16 speed?)
Liteon CD-writer 12/10/32
300 W voeding

Aan me voeding kan het niet liggen, die had ik net vervangen. Ook is me Harddisk pas vervangen (garantie), evenals me IDE kabels.

Nu zat ik zelf te denken aan me videokaart, de FAN had het een tijd geleden begeven en sinds dien zit er een nieuwe op, die pas weer goed vast gesoldeerd is (:o), maar ik ben bang dat hij toch beschadigd is door de hitte, alhoewel..? Ook denk ik aan me moederboard, aangezien ik al 3 harddisks hier heb verpest (3 of 4 :o) en hij ook vervelend doet sinds ik die nieuwe weer terug heb. Zou het kunnen door een kapotte IDE poort oid?

Pas is mijn kamer ook geaard, althans, de stopcontacten, (en dus ook me computer), vanwege veel PC problemen.. De aarde werkte zoveer ik weet ook goed (eerst stond er een beetje stroom op me kast, nu niet meer), dus dat zou ook het probleem niet kunnen zijn,

Als ik het geld zou hebben, zou ik zo alles vervangen, maar helaas lukt het niet.. Ben maar een arme scholier en ga een vakantie tegemoet in het buiteland :).

Heeft iemand een idee wat het sou kunnen zijn en hoe ik het makkelijk zou kunnen testen, oid?

[ Voor 6% gewijzigd door Pinkelmans op 11-03-2003 08:23 ]

Verwijderd

Ik vraag maar niet of je de FAQ hebt gelezen.

In ieder geval test even je geheugen met memtest86.
Als dit fouten geeft, weet je dat het probleem in het geheugen zit.

dit is namelijk met de voeding erg vaak de bron van random crashes.
300W voeding moet op zich wel voldoende zijn voor je systeem.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

heb je je systeem al weleens kaal opgestart? zonder enige kneut maar behalve videoplank, proc en geheugen. Staat ook in deze troubleshooter: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Wat voor chipset is zit er op je moederbord?
Ik had een VIA chipset en dat kreng bleef random freezen. ALLES geprobeeert, andere RAM, HDD enzovoort. Ik geef nu gewoon VIA de schuld. Omdat meer mensen daaar last van hadden.

• Pinkelmans
Sorry, ik had inderdaad de FAQ niet door gelezen, ik moet me schamen :)
In ieder geval test even je geheugen met memtest86.
Als dit fouten geeft, weet je dat het probleem in het geheugen zit.
Het heeft ruim 2 en half uur gedraait, en 4 passes, 0 errors (complete scan) en crashte niet. Toen ik vervolgens windows bootte, crashte windows wel... :|
heb je je systeem al weleens kaal opgestart? zonder enige kneut maar behalve videoplank, proc en geheugen. Staat ook in deze troubleshooter: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen
Ik zou dit wel kunne proberen, maar het probleem zit in het tijdgebrek en het feit dat hij niet na een bepaalde tijd crasht. Vijf uur niets crashen zegt niks.. hij kan net zo goed de volgende minuut wel crashen.. Lijkt totaal random. Ook ga ik vrijdag naar een LAN, en heb voor die tijd weinig tijd om echt alles totaal te testen, ik zal zo veel mogelijk proberen.
Wat voor chipset is zit er op je moederbord?
Ik had een VIA chipset en dat kreng bleef random freezen. ALLES geprobeeert, andere RAM, HDD enzovoort. Ik geef nu gewoon VIA de schuld. Omdat meer mensen daaar last van hadden.
VIA ja

Verwijderd

Goed geheugen is oke volgens memtest.
Run nu eens HotCpu en kijk of die correct kan runnen.

--> kan namelijk zijn dat je de geheugensettings nog iets slapper moet zetten,
was bij mij in ieder geval wel zo.....dit programma kijkt of een berekening fouten maakt

--> probeer in ieder geval even of je met slappere geheugensettings nog steeds hetzelfde probleem hebt dat windows niet kan booten. (ps welke windows versie?)

Verder ben ik nog niet overtuigd van je voeding. Je hebt er een nieuwe ingezet, maar die is opnieuw 300W. Zou kunnen zijn dat dit niet genoeg is (heb al eens een voeding opgeblazen op een vergelijkbaar systeem)

Post dus eens de voltages op de 5V en 12V lijn. Variatie mag namelijk niet te groot zijn.

Verder begrijp ik absoluut niet hoe je het voor elkaar krijgt om 3 harddisks te verpesten.
Dit zou betekenen dat er ergens een spanningspiek van de voeding moet komen. Kan me toch moeilijk voorstellen dat je mobo ervoor zorgt dat je HD het begeeft. Zie dit nu pas in je post. Dit wijst wel op een serieus probleem volgens mij.

• Pinkelmans
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 11:53:
Goed geheugen is oke volgens memtest.
Run nu eens HotCpu en kijk of die correct kan runnen.

--> kan namelijk zijn dat je de geheugensettings nog iets slapper moet zetten,
was bij mij in ieder geval wel zo.....dit programma kijkt of een berekening fouten maakt

--> probeer in ieder geval even of je met slappere geheugensettings nog steeds hetzelfde probleem hebt dat windows niet kan booten. (ps welke windows versie?)
shall try :). OS dat ik nu heb: WinXP, hiervoor: W'98 en Linux (RH 8.0). Crashes waren overal
Verder ben ik nog niet overtuigd van je voeding. Je hebt er een nieuwe ingezet, maar die is opnieuw 300W. Zou kunnen zijn dat dit niet genoeg is (heb al eens een voeding opgeblazen op een vergelijkbaar systeem)
Dat was een 250 Watt voeding, en alleen de +12V was dood, althans, 1 ervan :).
Post dus eens de voltages op de 5V en 12V lijn. Variatie mag namelijk niet te groot zijn.
min +5V: 4.979
max +5V: 5.004 (schommelt daartussen heletijd)
min +12V: 12.004
max +12V: 12.305 (bijna stabiel)
Verder begrijp ik absoluut niet hoe je het voor elkaar krijgt om 3 harddisks te verpesten.
Dit zou betekenen dat er ergens een spanningspiek van de voeding moet komen. Kan me toch moeilijk voorstellen dat je mobo ervoor zorgt dat je HD het begeeft. Zie dit nu pas in je post. Dit wijst wel op een serieus probleem volgens mij.
De erste harddisk die dood ging was een vrij oude die ze beste tijd wel gehad had, de tweede was een IBM 60GXP, 40 gb, 7200 rpm, die ging dood na iets minder dan een jaar. Complete parition table fysiek kapot... maar na een half jaar had ie al veel badclusters.
De volgende, een vervangende met "servicable used component" erop, was gelijk al half dood, bij mij althans, en stierf volledig tijdens een format. Halverwege deze harddisk had ik ook aarde laten aanleggen, omdat het stroom net hier ERG instabiel is.
De 60GXP heeft volgens mij ook een vrij hoog uitval percentage... Nu kreeg ik een nieuwe 120GXP als vervangende.
Diegene die ik nu heb, doet het volgens mij nog zonder problemen...

Het vaagste vind ik nog wel dat het altijd zo random lijkt te komen... Niet gewoon elke keer als ik opstart, of elke keer als ik iets doet... maar soms houd ie het uren/dagen uit.. andere keer geen 10 secondes :|

Gister na die crash toen ik windows opstarte na die memtest, is hij niet meer gecrasht in 2 a 3 uur tijd... vandaag, in een half uurtje, ook nog niet. Terwijl die maandag zeker 4 keer was gecrasht...

[ Voor 5% gewijzigd door Pinkelmans op 12-03-2003 18:38 ]

• Pinkelmans
hmmm, HotCPU crashte na 32;22 minuten volledig :|

Verwijderd

Voltages zien er belachelijk goed uit,
maar omdat het zowel windows als linux is moet het wel hardware zijn.

Probeer eens of je met conservatieve geheugensettings HotCPU wel zou kunnen draaien?
valt te proberen.......of het je helpt??,
(bij mij was dit wel de oplossing om mijn systeem crash vrij te krijgen)

-->zitten alle PCI-kaarten goed vastgedrukt?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 21:42 ]

• Pinkelmans
oops

dernet weer veel problemen gehad... uiteindelijk hele huis donker nadat ik me stroom kabel uit en in plugde.. .. waar ik bang voor ben als dat het mobo contact maakt met de kast.. kan dat?

Verwijderd

Geen idee,

huis donker kan natuurlijk in twee gevallen.
1) je vraagt teveel amperes, dus knalt er een stop doorheen (evt. automatische)
2) er loopt stroom naar de aarde, dan knalt de aardlek-schakelaar eruit.

Dus welke van de twee opties......
lijkt me echter wel moeilijk te geloven dat je mobo contact maakt,
misschien iemand anders ideeen.

**) bij mij gebeurt het wel eens dat als ik de TV-out met de TV verbind dat de aardlekschakelaar dan uitspringt. (typisch geval van twee groepen waarvan dan de aarde niet gelijk is, dus loopt stroom......niet iets waar ik me zorgen over maak)

**) dat je soms een schok voelt als je je PC aanraakt wil niet zeggen dat er kortsluiting is......namelijk ontlading van statische electriciteit speelt ook een rol.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 13:44 ]

Pagina: 1