Toon posts:

Webmail traceable door systeembeheer ????

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje voor de experts.

Is het door de ICT afdeling van een bedrijf te tracen (loggen) of er
email wordt verstuurd via webmail?

ik gebruik namelijk Inotes en dit is webbased.
ik wil email kunnen versturen zonder dat onze beste ICT dienst daar lucht van krijgt.

is dit het geval met webmail ?????

alvast bedankt
Cheers
G. B)

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 17:47

Dennahz

Life feels like hell should.

Ze kunnen niet loggen wat er verstuurd wordt maar ze kunnen natuurlijk wel in de proxy logs zien welke sites de gebruikers bezoeken.

Twitter

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ze kunnen wel zien dat je bijv. op Hotmail.com hebt gezeten, maar niet wat je allemaal hebt gelezen en gestuurd.

Tenzij ze keyloggers gebruiken, maar dat is natuurlijk illegaal.

[ Voor 24% gewijzigd door Genghis Khan op 11-03-2003 07:49 ]

• Dennahz

Dennahz

Tenzij ze keyloggers gebruiken, maar dat is natuurlijk illegaal.
Ik weet nog van m'n stage dat bedrijven dat niet doen ivm de privacy wetgeving etc. En verder zie ik ook geen reden om dat te doen.. even een privé mailtje sturen kan toch geen kwaad?

[ Voor 25% gewijzigd door Dennahz op 11-03-2003 07:55 ]

Twitter

• Genghis Khan
  • Niet online
BrEeZeR schreef op 11 maart 2003 @ 07:54:
[...]

Ik weet nog van m'n stage dat bedrijven dat niet doen ivm de privacy wetgeving etc. En verder zie ik ook geen reden om dat te doen.. even een privé mailtje sturen kan toch geen kwaad?
Ja, maar de topic-starter vraagt zit dus af of ze het kunnen zien of niet. Ik zou ook niet willen dat iemand anders mijn prive-mail leest.

• Dennahz

Dennahz

KaAzKoP schreef op 11 maart 2003 @ 08:00:
[...]

Ja, maar de topic-starter vraagt zit dus af of ze het kunnen zien of niet. Ik zou ook niet willen dat iemand anders mijn prive-mail leest.
Het zou kunnen maar ik weet bijna zeker dat een bedrijf echt geen keyloggers of wat dan ook op de werkstations installeert. Dus het lijkt mij gewoon veilig om privé te mailen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 11-03-2003 08:04 ]

Twitter

• Genghis Khan
  • Niet online
BrEeZeR schreef op 11 March 2003 @ 08:03:
[...]

Het zou kunnen maar ik weet bijna zeker dat een bedrijf echt geen keyloggers of wat dan ook op de werkstations installeert. Dus het lijkt mij gewoon veilig om privé te mailen. :)
Mij ook :).

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ze zien wat ze willen zien. Ik denk niet dat ze er behoefte aan hebben om te zien wat mensen via een formulier of webmail versturen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Genghis Khan
  • Niet online
Marzman schreef op 11 maart 2003 @ 08:12:
Ze zien wat ze willen zien. Ik denk niet dat ze er behoefte aan hebben om te zien wat mensen via een formulier of webmail versturen.
Als ze dat al kunnen, gaat toch via SSL?

Verwijderd

Topicstarter
:) thanx voor de snelle replies..
nou laat ik het zo zeggen. het bedrijf waar ik aan het afstuderen ben is redelijk kinderachtig ingesteld. Wat ze kunnen verbieden doen ze. En volgens mij hebben ze lak aan privacy regels.

Ben het wel eens met kaazkop ze zullen geen keyloggers gerbuiken.

ik heb ook outlook, die gebruik ik zowiezo niet omdat ze dat zeker kunnen lezen.
maar ik dacht dat webmail niet via hun services gaan. dus dat ze het daarom niet kunnen lezen. maar zoals ik begrijp is er nog enige onduidelijkheid.

maar thanx anyways.
Cheers.

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:30

Masselink

Voor de dorst

Ze kunnen een sniffer gebruiken en dan al redelijk veel informatie lezen.

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 08:32:
:) thanx voor de snelle replies..
nou laat ik het zo zeggen. het bedrijf waar ik aan het afstuderen ben is redelijk kinderachtig ingesteld. Wat ze kunnen verbieden doen ze. En volgens mij hebben ze lak aan privacy regels.
weet je waarom ze dat allemaal verbieden ;)
misschien handig om dat even helder te krijgen, want ze hebben er vast een reden voor.
Lak aan privacy regels? lijkt me sterk.

• RAMeijer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 13:39
Als je je mail echt prive wilt kunnen lezen is www.hushmail.com misschien wat voor je.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ze kunnen zien wat ze willen, maar dat wil niet zeggen dat zij zich boven de wet kunnen verheffen.

Ik heb overigens ook iets dergelijks gehad met een Amerikaans bedrijf waar ik een tijdje gedetacheerd ben geweest. Zij mailden rond dat ze alles wat je op het netwerk doet mogen monitoren om daar eventueel consequenties aan te verbinden. Dit heb ik uit laten zoeken door de juridische afdeling van mijn bedrijf en er kwam uitrollen dat zij dat toch echt niet mogen. Ze mogen van-alles monitoren, maar ze mogen er niets mee doen. Ze kunnen jou er wel op aanspreken als je 200Mb dataverkeer per dag gegenereerd richting een bepaade site, maar ze mogen je niet aanspreken wat er in die 200Mb zit.

offtopic:
Overigens werd me gevraagd om er niet te veel heisa van te maken om de vrede te bewaren ...

[ Voor 80% gewijzigd door pven op 11-03-2003 08:56 ]

|| Unprompted (AI-blog) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-08 21:21

MeNTaL_TO

The future is not set

Bij sommige bedrijven hebben ze wel een programma als Goldeneye draaien, kunnen ze met je meekijken zonder dat jij het weet, en op die manier zouden ze wel je mail mee kunnen lezen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tuurlijk kunnen ze dat.

En ga nou eens aan het werk man!

Firmpete on Aerie Peak

Verwijderd

Topicstarter
Laten we ervan uitgaan dat ze het kunnen. Hoe dan ???
ik maak toch geen gebruik van hun pop en smtp servers ??
het gaat toch allemaal extern via een secure inlog procedure met mijn Hogeschool.
daar staat het bedrijf toch los van.

enuh ik ben aan het werk :D

• Dennahz

Dennahz

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 10:35:
het gaat toch allemaal extern via een secure inlog procedure met mijn Hogeschool.

Tja er zijn genoeg methodes om het wel te kunnen lezen. Sniffers (Die werken toch niet als je SSL gebruikt?), Remote conrol enz.. maar het lijkt mij niet dat een bedrijf dat doet. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 11-03-2003 10:41 ]

Twitter

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 10:35:

Je stuff gaat toch over het netwerk? En dan komt het geheid langs een hub/router/switch/server die het hele spul kan loggen. Het blijven in den beginne allemaal nullen en enen, en die zijn dus (hoe dan ook) op te slaan als ze voorbij komen fietsen op een kabel...Of het rendabel is, is een tweede ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 11-03-2003 10:40 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:55
Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 07:38:
[..]
G. B)
Als je met Inotes de Web interface van Lotus Notes bedoel, lijkt het me duidelijk dat er ergens een domino Server achter hangt. Als die Domino server op het bedrijf staat ..... kunnen ze dus ALLES zien

8)7 :Z })

edit:
Ik lees nu pas goed :( is de server op school ... mijn verhaal gaat dus niet op

[ Voor 12% gewijzigd door Bud_s op 11-03-2003 10:47 . Reden: foutjuh ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:28
je kan als admin je zelf rechten geven op de mailbox van een ander. En dan inlezen via outlook... of als je Veritas Backup Exec 8.6 + Exchange plugin kan je gewoon alle users browsen en de mailtjes die je leuk vind restoren naar je eigen mailbox... etc...

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• utbone
Webbased mail gaat via de IIS en dus ook via de Exchange Server.. dus ja.. wanneer is het web mail? Zodra het word omgezet in een html pagina. En daarvoor is het altijd traceble.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 07:38:
Even een vraagje voor de experts.

Is het door de ICT afdeling van een bedrijf te tracen (loggen) of er
email wordt verstuurd via webmail?

ik wil email kunnen versturen zonder dat onze beste ICT dienst daar lucht van krijgt.

is dit het geval met webmail ?????

alvast bedankt
Cheers
G. B)
Je mailtjes worden toch wel gelezen... Ook al is het niet van de ICT-afdeling... Dan wel door de Amerikaanse FBI. Die "vangt" elk verstuurd mailtje op en controleren ze op bepaalde woorden. Bijvoorbeeld "Kill", "Bush", "White House" dat soort woorden...

• utbone
ThePerfectCell schreef op 11 March 2003 @ 10:56:
[...]

Je mailtjes worden toch wel gelezen... Ook al is het niet van de ICT-afdeling... Dan wel door de Amerikaanse FBI. Die "vangt" elk verstuurd mailtje op en controleren ze op bepaalde woorden. Bijvoorbeeld "Kill", "Bush", "White House" dat soort woorden...
Zoals nu dus!

Verwijderd

Topicstarter
:( niet echt veilig dus.
maar om nog even op een vraag in te gaan. De inotes server staat op mijn hogeschool en niet bij het bedrijf. daarom dacht ik dat het niet te loggen is.

maar als het zo is dat ik toch gebruik maak van de exchange server hier heb je een probleem inderdaad.

well thanx for the comment guys. appreciated. B)

Verwijderd

er zit daar iemand de hele dag email te lezen!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 20:45
utbone schreef op 11 maart 2003 @ 10:48:
Webbased mail gaat via de IIS en dus ook via de Exchange Server.. dus ja.. wanneer is het web mail? Zodra het word omgezet in een html pagina. En daarvoor is het altijd traceble.
Waarschijnlijk heeft de topic starter het over services zoals Hotmail etc.
Deze gaan dus niet over de Exchange maar wordt alleen de proxyserver of wat er ook maar gebruikt wordt om internet verkeer toe telaten.

Ze kunnen dus normaal gesproken zien dat je die site bezoekt.(Hoevaak, hoelang, hoeveel KB je download etc.)
Keyloggers, inloggen op andermans mailbox etc. zijn dikke inbreuk op privacy.
Bij zo'n bedrijf wil ik echt niet werken.

Hier mag iedereen doen wat ie wil, als hij wil internetten of telefoneren met zijn mobiel, alles is prima zolang het werk maar afkomt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

offtopic:
Heel goed gezien!!

Maar zeg nou zelf... Wat kan zo'n ventje zoals ik nou aanrichten O-)

There's a little }) in everyone of us!! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 11-03-2003 11:04 ]

Pagina: 1