Mogelijk om data toch op te halen ondanks CRC ?

Pagina: 1
Acties:

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik stootte daarnet nog maar eens op een CRC error'tje toen ik een filmpje van CDR op HD wilde zetten, en toen kwam een interessante vraag tot mij:
Is het mogelijk om een HD/CD te dwingen om bepaalde data toch te lezen, zelfs al klopt de CRC niet?

Concreet: Stel je hebt een filmpje op CDR staan. Je CD-lezer geeft een CRC error als je die film op HD wilt kopiëren. (In windows is het dan bvb onmogelijk om die film op HD te zetten. )
Is het dan mogelijk om op een of andere manier die data (film) toch nog van de CDR te krijgen?
Waarschijnlijk zijn er slechts enkele bits verkeerd op CD geschreven, wat normaal gezien weinig tot geen invloed zal hebben op je film, dus zou het wel handig zijn als dit mogelijk zou zijn.
(Idem met een tekstbestand bvb: veel kans dat er maar 1 karakter veranderd is als gevolg van de schrijffout/kras/whatever...)

Nog een bijvraagje: is de CRC iets wat per sector bijgehouden wordt? Of per bestand? Of per... ?

Groetjes, D

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
probeer eens www.isobuster.com
die verricht bij mij af en toe nog wonderen ;)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Er zijn verder ook nog tooltjes die de 'kale' sectoren van CD af kunnen plukken.
Maar daar kan je niet echt veel mee omdat je er dan zelf nog de file uit moet gaan halen.

Senile! Senile Oekaki