• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
Het is een verschijnsel dat de iets oudere jongeren ;) onder ons waarschijnlijk wel eens hebben vastgesteld: de puberteit begin steeds vroeger. Het is niet ongewoon als de kinderjaren ergens tussen de 10 en de 12 jaar eindigen. Ik speelde nog met lego toen ik 13/14 jaar oud was, mijn moeder naar zeggen met poppen toen ze nog 16 was. Ik vrees dat jongeren die dat in deze tijd doen, buiten de boot vallen. Daar komt nog bij dat jongeren veel vroeger seksueel rijp worden, wat weer leidt tot vroegere seksuele activiteit. Tussen het spelen in de zankbak en de eerste seksuele ervaringen zit maar een paar jaar.

Waardoor wordt de de vroege puberteit veroorzaakt? Heeft het met betere voeding en een afname van besmettelijke ziekten te maken? Zijn er bepaalde gifstoffen in het milieu gekomen waardoor de menselijke hormoonhuishouding in de war is? Let wel, het schijnt niet alleen een westers fenomeen te zijn, het komt over de hele wereld voor.

De kinderjaren zijn cruciaal voor de sociale en emotionele ontwikkeling van de mens. Wanneer die kindertijd verkort wordt, leidt dat tot op den duur tot meer sociaal en emotioneel gestoorde mensen. Vroege puberteit is dus een ongewenst probleem dat tot grote maatschappelijke problemen leidt (heeft geleid?) als het tij niet gekeerd wordt.

Hoe kunnen we echter een probleem oplossen waarvan we de oorzaak niet kennen?

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met de longterm-mediahype rondom seks: je ziet steeds meer foto's/filmpjes in het openbaar die intiem contact tussen man en vrouw weergeven. Kinderen doen 'alles' dat anderen doen en zien het dus als een voorbeeld; daarbij begint ook de seksuele voorlichting op scholen steeds vroeger, wat kinderen/jonge-pubers toch onbewust al aan het denken zet en als interessant wordt gezien.

• interp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MIster X schreef op 11 March 2003 @ 00:36:
Hoe kunnen we echter een probleem oplossen waarvan we de oorzaak niet kennen?
Waar zit het probleem dan :?
Dit kan ook een onderdeel zijn van de evolutie.
Het leven gaat gewoon sneller als vroeger.
Je kan het ook anders zien, je hebt een langer leven... in a way.

Verwijderd

Vergeet je nu niet dat vroeger , en dan echt vroeger, men geslachtsgemeenschap had zodra men geslachtsrijp was. Dus de natuur zijn loop laten gaan zoals dat bedoeld is. Later zijn wij mensen allerlei voorwaarden gaan scheppen al dan niet voorkomend uit religie. O-) Misschien gaan we dus weer een stapje terug naar vroeger en ervaar jij het alleen als iets negatiefs omdat dat geleerd is dat het slecht zou zijn.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-01 06:32
Ja idd, we hebben net de discussie gehad over mohammed die een perverseling zou zijn omdat hij het met een 9 jarig meisje aanhield. Dat was vroeger gewoon zo. Later werd sex vies (en de lucht schoon) en nu is sex weer lekker (en die lucht niet meer zo ... nee.... niet van de sex)

Of om met de woorden van de wijsgeer Ali-G te spreken : If it is working, why not put it to use ? aaaaaight.

Aux Serieux: ik denk dat je sexueel contact en volwassenheid niet door elkaar moet halen, vanaf het moment dat je hormonen door je lichaam beginnen te razen zijn er sexuele behoeften die bevredigd moeten worden. En dat begint dus rond je 12e. Maar als jij die sexuele handelingen met een leeftijdsgenootje in de praktijk brengt denk ik niet dat jij daar later schade aan over gaat houden hoor.

Dat jij misschien vindt dat je volwassen moet zijn om sex te hebben is een persoonlijke mening, maar ik denk dat die tegen de drang van het zoogdiertje ingaat.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Naar mijn mening komt het door de ontwikkeling van de techniek, je weet niks van seks als je er niet mee in aanraking komt.

'vroegah' was er geen internet, geen (of minder) televisie, en werd er minder over sex gesproken.

Je kan nu in principe niks meer doen zonder dat je ermee in aanraking komt. Het is nu gewoon ingeburgerd, en het wordt als normaal beschouwd dat 2 13 jarigen met elkaar sex hebben (2de klas middelbare school).

Vraag is of dat een positieve ontwikkeling is, meestal weten ze alleen maar van horen zeggen wat het ongeveer zou moeten zijn, en zoeken ze de rest zelf wel uit, meestal door het maar gewoon te proberen (dat is immers met alles op zo'n leeftijd).
Ze missen alleen de belangrijke info (voorbehoedsmiddelen, eventuele gevolgen, etc.)

Wat vaak verkeerd wordt gedacht is dat kinderen eerder volwassen worden.
Ik vind dat dat juist helemaal niet zo is, dat een 12-jarige sex heeft betekent nog niet dat die ook volwassen is.

Overigens een aparte discussie op zich:
Als 2 kinderen van 12 seks met elkaar hebben wordt het als normaal beschouwd
Als een 12 jarige seks heeft met een 18 jarige wordt het als pedofilie beschouwd
Nu wil ik hiermee niet suggereren dat we allemaal kleine kinderen moeten pakken, en dat ik het zelf wel een goed idee zou vinden, maar ik vraag me alleen af waarom het zo wordt beschouwd.

[ Voor 18% gewijzigd door dreeke op 11-03-2003 01:42 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik sluit bij dreeke aan en denk dat dit een gevolg is van de invloed van tv en internet.

Op tv en internet zie je vaak schaars geklede dames en zoenscenes waardoor het lijkt alsof dat normaal is. Naar mijn mening is dat verkeerde invloed, onvloed die tot gevolg heeft dat men op een veel jongere leeftijd gaat "experimenteren" met elkaar.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
dreeke schreef op 11 maart 2003 @ 01:40:
...bla..

Ze missen alleen de belangrijke info (voorbehoedsmiddelen, eventuele gevolgen, etc.)

Wat vaak verkeerd wordt gedacht is dat kinderen eerder volwassen worden.
Ik vind dat dat juist helemaal niet zo is, dat een 12-jarige sex heeft betekent nog niet dat die ook volwassen is.

Overigens een aparte discussie op zich:
Als 2 kinderen van 12 seks met elkaar hebben wordt het als normaal beschouwd
Als een 12 jarige seks heeft met een 18 jarige wordt het als pedofilie beschouwd
Nu wil ik hiermee niet suggereren dat we allemaal kleine kinderen moeten pakken, en dat ik het zelf wel een goed idee zou vinden, maar ik vraag me alleen af waarom het zo wordt beschouwd.
Je legt het hier zelf al neer....een 12-jarige 'mist' de info/het besef van gevolgen en countermeasures...een volwassene wordt geacht deze wel te kennen...in the heat of the moment worden wel vaker fouten gemaakt, ik denk dat het niet meer dan normaal beschouwd mag worden om een 'volwassene' in dit geval verantwoordelijk te stellen voor z'n daden. Een 12-jarige heeft vaak ook niet echt de macht om 'nee' te zeggen...ze worden vaak gewoonweg genegeerd/de mond gesnoerd.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

silentsnow schreef op 11 March 2003 @ 01:47:
Ik sluit bij dreeke aan en denk dat dit een gevolg is van de invloed van tv en internet.

Op tv en internet zie je vaak schaars geklede dames en zoenscenes waardoor het lijkt alsof dat normaal is. Naar mijn mening is dat verkeerde invloed, onvloed die tot gevolg heeft dat men op een veel jongere leeftijd gaat "experimenteren" met elkaar.

Dat gebeurt met alles zo.

Hoeveel 'kinderen' (dan praat ik over mensen van 12 tot 15 jaar) ik niet ken die het normaal vinden om te roken (en niet alleen sigaretten), er flink op los te neuken, scooter te rijden, spul uit de winkel te jatten, etc.

Ik zeg niet dat het geen goede mensen zijn maar ze missen toch een stuk opvoeding vind ik.

De eerste reactie op zoiets is 'ze worden volwassen op vroege leeftijd',
Nee, ze doen dingen die volwassen doen, op de verkeerde leeftijd. Maar aangezien zoiets op zo'n moment meer voordelen dan nadelen kent (de gemiddelde 14 jarige zal sex niet uit de weg gaan), wordt er verder maar niet bij nagedacht.

---
edit: Dan wil je het niet eens zien hoe het er over 10 jaar aan toe gaat.
De middelbare scholieren van nu zijn namelijk op dat moment vader of moeder geworden en missen nog steeds het stuk opvoeding.
Al met al zullen de kinderen er ook niet verstandiger op worden denk ik.
Het lijkt wel een doemscenario :Y)

Misschien klink ik wel als een oude lul ofzo *vroeger was alles beter, toen de wielen nog drie hoeken hadden* maar ik ben van mening dat de huidige generatie jeugd maar wat aanklooit en het zich verder niet kan schelen wat een ander er van denkt (vroeg zelfstandig worden wordt dat ook wel ten onrechte genoemd).

[ Voor 23% gewijzigd door dreeke op 11-03-2003 02:03 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:28

Dido

heforshe

Zoals al eerder opgemerkt heeft een mens geslachtsdrift als ie geslachtsrijp is. Hoe oud waren Romeo en Juliet ook al weer? :)

Het belangrijkste risico van sex tussen jongeren is wellicht de mogelijke zwangerschap. Van nature is dat helemaal geen risico, in onze maatschappij, waar je tot je achttiende verwacht wordt als kind je voor te bereiden op de rest van je leven, is een tienerzwangerschap wel een probleem: je houdt immers geen tijd meer over voor je onderwijs en de rest van je voorbereiding op volwassenheid.

Traditioneel is er daarom besloten om kinderen op steeds latere leeftijd het fijne over sex te vertellen of te laten ontdekken: als je ze niet vertelt wat ze met die hormonen moeten, dan hebben ze geen sex.
Dat is een standpunt dat nog steeds welig tiert in de VS, het westerse land met de meeste tienerzwangerschappen (per inwoner), dus kennelijk werkt die aanpak niet helemaal, tenzij al die jonge moeders op een niet-conventionele wijze bezwangerd zijn...

Nederland, een land waar - gelukkig - tegenwoordig een stuk opener over sex, voorbehoedsmiddelen en SOA's gesproken wordt heeft wonder boven wonder zo weinig tienermoeders dat de nadruk in voorlichtingscampagnes hier ligt op SOA's en hoe je je partner kunt laten klaarkomen (!).
Gek genoeg hebben kinderen nu steeds jonger sex... of misschien wordt er niet meer zo geheimzinnig over gedaan.
Ik denk dat de veel tweakers niet de fout moeten maken hun eigen ervaring te vergelijken met het gemiddelde; het stereotype computernerd komt ergens vandaan. Daarnaast neemt de leeftijd waarop de "eerste keer" gebeurt toe met het niveau van de opleiding: VWO'ers zijn later dan VMBO'ers, dat is niets nieuws.

Wat betekent mijn avatar?

• Opi
  • Niet online

Opi

Waardoor wordt de de vroege puberteit veroorzaakt? Heeft het met betere voeding en een afname van besmettelijke ziekten te maken? Zijn er bepaalde gifstoffen in het milieu gekomen waardoor de menselijke hormoonhuishouding in de war is? Let wel, het schijnt niet alleen een westers fenomeen te zijn, het komt over de hele wereld voor.
Ik meende dat door het eten van vet voedsel, bepaalde hormonen eerder in grotere hoeveelheden aangemaakt worden. Dit is ook de reden dat vrouwelijke sporters een onregelmatige cyclus hebben (een ietwat dubieuze site stelt dat een vrouw niet langer menstrueert wanneer ze 10-15% van haar vet verliest aangezien vet verantwoordelijk is voor het aanmaken van estradiol in de eierstokken. Ik heb nog geen tijd gehad om dit bevestigd te zien op andere sites, maar dit deel leek me nog wel geloofwaardig). Cholestorol zou ook verantwoordelijk zijn voor de aanmaak van andere hormonen en zodra er meer vet en dus ook cholestorol het lichaam binnenkomt, zal het lichaam eerder gaan transformeren.

• MIster X
  • Laatst online: 01-01 23:41
Ik ben het grotendeels een met die meeste reacties hierboven die stellen dat tv etc een grote rol speelt. Maar volgens mij is het ook iets lichamelijks. Is het niet zo dat meisjes op veel jongere leeftijd menstrueren dan zeg maar een eeuw geleden?

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11-2025
interp schreef op 11 maart 2003 @ 01:14:
[...]

Waar zit het probleem dan :?
Dit kan ook een onderdeel zijn van de evolutie.
Het leven gaat gewoon sneller als vroeger.
Je kan het ook anders zien, je hebt een langer leven... in a way.
De evulutie zou ons juist de andere kant op leiden, in de afgelopen miljoenen jaren heeft het opgroeien to volwassenheid steeds meer tijd inbeslag genomen. Deels door onze grotere hersenen waardoor er complexere siciale normen en waarden zijn en deels doordat we geen/nauwelijks natuurlijke vijanden hebben en ipv zosnel mogelijk volwassen er rustig de tijd voor kunnen nemen om tot volwassenheid te komen.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Dido

Dido

heforshe

MIster X schreef op 11 March 2003 @ 09:45:
Ik ben het grotendeels een met die meeste reacties hierboven die stellen dat tv etc een grote rol speelt. Maar volgens mij is het ook iets lichamelijks. Is het niet zo dat meisjes op veel jongere leeftijd menstrueren dan zeg maar een eeuw geleden?

Daar had ik nog nooit van gehoord (althans niet dat dat een echte trend zou zijn, wel dat het afhankelijk is van voeding).
Wel kwam ik dit tegen: http://www.ppsw.rug.nl/~epo/basiscursus/basiscursus4.html
Met een grafiek die je hypothese ondersteund... maar er zijn maar drie metingen gedaan, en de extrapolatie gaat me wat ver :P

Op de lange termijn lijkt het menselijk ras niet zo hard te veranderen in dit opzicht.
Bij de Romeinen was het normaal dat een meisje op haar 13de trouwde, en veel tijd om moeder te worden had ze niet, want haar man ging vervolgens 20 jaar in dienst...

Overigens zou zelfs de afname van het begin van de puberteit 1 jaar bedragen, dan verklaart het niet waarom jongeren op hun 14de ipv vroeger op hun 16 sex zouden hebben :? Ik denk ook niet dat ze vroeger geen sex hadden op hun 14de, Zoals ik al vroeg, hoe oud waren Romeo en Juliet? Geen 18+ hoor :) en ik betwijfel ten zeerste dat het hier ging om een Platonische relatie...

CBS is eng trouwens: als ik zoek op meisje, menstruatie of puberteit komt ie alleen maar met gegevens gebaseerd op primaire doodsoorzaken :?

[ Voor 6% gewijzigd door Dido op 11-03-2003 11:00 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dido schreef op 11 maart 2003 @ 10:59:
CBS is eng trouwens: als ik zoek op meisje, menstruatie of puberteit komt ie alleen maar met gegevens gebaseerd op primaire doodsoorzaken :?
Zoek eens op 'Menarche'. Dat is de correcte wetenschappelijke term voor eerste menstruatie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Dido

Dido

heforshe

Mr. Liu schreef op 11 maart 2003 @ 11:31:
Zoek eens op 'Menarche'. Dat is de correcte wetenschappelijke term voor eerste menstruatie.

Helaas...
Geen publicaties gevonden.
Maar dat is al minder luguber :P

Verwijderd

Om maar even een standaard antwoord te geven, 25 jaar geleden had je geen GTST, geen Onderweg naar morgen, etc etc. Deze programma's draaien vrijwel alleen om liefde, relaties en seks en heeft als doelgroep veel jongere kinderen. Het is niet geheel onbekend dat veel kinderen (maar ook volwassenen) tv soaps aanzien voor de werkelijkheid en zelf hun leven zo sturen om zo dicht mogelijk bij die werkelijkheid te komen. Kinderen kunnen namenlijk onbewust zichzelf eerder laten puberen. Dit verschijnsel heeft een naam (iemand?), hiernaast heb je ook nog het verschijnsel dat mensen onbewust zich zowel geestelijk als lichamelijk aanpassen aan hun omgeving. Het zal bijvoorbeeld niet vaak voorkomen dat bij een hecht vriendinnen groepje, meisje A pas op der 15e gaat menstueren terwijl meisje B en C dit op hun 10e deden.

Het heeft imo voor 99% te maken met de maatschappij, en is het wel een natuurlijke verschijnsel welke is ontstaan door de 'sexuele revolutie'. Er is geen weg terug.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-01 06:32
Ik meende dat door het eten van vet voedsel, bepaalde hormonen eerder in grotere hoeveelheden aangemaakt worden. Dit is ook de reden dat vrouwelijke sporters een onregelmatige cyclus hebben (een ietwat dubieuze site stelt dat een vrouw niet langer menstrueert wanneer ze 10-15% van haar vet verliest aangezien vet verantwoordelijk is voor het aanmaken van estradiol in de eierstokken. Ik heb nog geen tijd gehad om dit bevestigd te zien op andere sites, maar dit deel leek me nog wel geloofwaardig). Cholestorol zou ook verantwoordelijk zijn voor de aanmaak van andere hormonen en zodra er meer vet en dus ook cholestorol het lichaam binnenkomt, zal het lichaam eerder gaan transformeren.
Ik denk dat je hier de boel een beetje omdraait.
Als een vrouw te weinig lichaamsmassa heeft, menstrueert ze onregelmatig of niet (bv anorexia, topsport ...). Maar dat wil niet zeggen dat als je meer vet eet/hebt dat je dan méér zou gaan menstrueren (of vroeger ... zoals je zegt). Ik denk dat dat een beetje een verkeerde aanname is.
Vrouwen die te weinig lichaamsmassa hebben krijgen overbeharing, in jou voorbeeld zou dat betekenen dat vrouwen met meer vet kaal worden :?
Het zal bijvoorbeeld niet vaak voorkomen dat bij een hecht vriendinnen groepje, meisje A pas op der 15e gaat menstueren terwijl meisje B en C dit op hun 10e deden.
BS.... Vrouwen kunnen kunnen hun cyclus aan elkaar aanpassen (onbewust), zodat ze tegelijkertijd menstrueren, maar de leeftijd waaróp je gaat menstrueren is gewoon afhankelijk van de lichamelijke ontwikkeling.

[ Voor 15% gewijzigd door Mitch op 11-03-2003 11:54 ]

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Meisjes in de VS zijn lichamelijk eerder volgroeid dan meisjes hier (12 3/4 in de VS, 13 hier). Het is wel bekend dat de hoeveelheid vet die geconsumeerd wordt in de VS groter is dan hier. Nu is dat slechts een correlationeel verband, dus ik verbind daar geen conclusies is.

Je bent klaar voor sex als je lichaam daar klaar voor is. Het is inderdaad zo dat kinderen tegenwoordig steeds eerder lichamelijk volgroeid zijn. Dit komt simpelweg door de betere doorvoeding. We krijgen steeds meer goede voedingsstoffen (eigenlijk zelfs teveel). In gebieden waar voeding moeizaam is, zijn kinderen gemiddeld pas rond de 14e tot 17e lichamelijk klaar voor sex (lees = menarche of spermarche achter de rug). Er is ook een verband gevonden met de sfeer binnen de familie. Kinderen in ruzie-families worden eerder lichamelijk volwassen. Mogelijk omdat de evolutie vind dat het beter is om jezelf dan zo snel mogelijk voort te planten (Ellis & Garber, 2000; Ellis et al, 1999; Moffitt et al., 1992). Emotionele problemen lijken de opkomst van seksuele wasdom te stimuleren terwijl fysieke problemen (zoals ondervoeding) het juist uitstellen.

• Dido

Dido

heforshe

Heeft er iemand toevallig wel cijfers mbt het consequent naar voren opschuiven van de manarche dank je Mr. Liu?

Want vooralsnog wordt het welhaast voetstoots aangenomen, terwijl het me stug lijkt dat vrouwen 2000 jaar geleden pas rond hun 35 kinderen konden krijgen. (Als ik de lijn uit de door mij aangehaalde grafiek doortrek zou dat een conclusie kunnen zijn).

Ik vraag me af of mensen wel op jongere leeftijd sex hebben vergeleken met 10, 50, 100, 500 of 1000 jaar geleden.

• Christiaan
De menarche treedt op rond het 13e levensjaar en betekent nog niet dat het meisje ook vruchtbaar is. Na de menarche duurt het 12 tot 18 maanden voordat het lichaam werkelijk vruchtbaar is. Gedurende deze eerste periode wordt er geen ovum vrijgegeven. Dit geldt, vreemd genoeg, echter niet voor alle meisjes. De meeste meisjes doen 3 tot 4 jaar over de fysieke puberteit (Tanner, 1990; Wheeler, 1991). Het lichaam houdt vaak rekening met de grootte van het kind. Pas als het lichaam groot genoeg is om een baby te dragen, wordt het werkelijk vruchtbaar.

De spermarche is de eerste zaadlozing bij jongens. Ook hier geldt dat de hoeveelheid werkelijke spermacellen gedurende een flinke periode na de spermarche zeer klein is. Bij de meeste jongens treedt dit op rond het 13e levensjaar (Jorgensen & Keiding, 1991).

@Dido:
Ik kan je verzekeren dat de seksuele volwassenheid vroeger ook later kwam. Mede door slechtere voeding en omstandigheden in vroegere tijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Christiaan op 11-03-2003 12:06 ]

• Opi
  • Niet online

Opi

Mitch schreef op 11 March 2003 @ 11:50:
[...]
Ik denk dat je hier de boel een beetje omdraait.
Bedankt voor je kritische houding, maar als je in Google de zoekwoorden 'fat'-'puberty'-'menarche'-'earlier' intypt krijg je toch wel een groot aantal results dat mijn argumenten ondersteunt. In dit document staan een aantal figuren waarin wel een trend te zien is die gebaseerd is op een groot aantal metingen.
offtopic:
dat je voor dit soort dingen een museum hebt :?

• Freee!!

Freee!!

Op dit moment geen bronnenmateriaal, maar gewoon direct wat ik me herinner:
Er zijn twee tegenstrijdige ontwikkelingen gaande in de mens als soort wat betreft de leeftijd van sexuele rijpheid. De eerste is een verschuiving naar hogere leeftijd, gedeeltelijk cultureel, gedeeltelijk evolutionair. De tweede is een verschuiving naar een lagere leeftijd door goede voeding, voornamelijk biologisch dus.

Aanvullende info: Tot voor 100 jaar was de voedingssituatie in West-Europa (en een groot deel van de wereld) sub-optimaal en zelfs minder dan in de Romeinse tijd. Duidelijke indicaties daarvoor wordt ook gevormd door de leeftijd waarop jonge dames van adelijke afkomst trouwden en kinderen kregen (behoorlijk vroeg), wat (waarschijnlijk) ook weer verband houdt met en mogelijk gemaakt werd door een betere voeding dan de gewone burgerij. Het effect wordt ook nog aangetoond door de nog steeds toenemende gemiddelde lengte.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Christiaan
OpifexMaximus schreef op 11 March 2003 @ 12:06:
Bedankt voor je kritische houding, maar als je in Google de zoekwoorden 'fat'-'puberty'-'menarche'-'earlier' intypt krijg je toch wel een groot aantal results dat mijn argumenten ondersteunt. In dit document staan een aantal figuren waarin wel een trend te zien is die gebaseerd is op een groot aantal metingen.
offtopic:
dat je voor dit soort dingen een museum hebt :?
Het is onzin dat dat direct betekent dat dik zijn betekent dat je eerder menstrueert. Misschien wordt je wel dikker OMDAT je eerder menstrueert. Of, zoals ik aangaf, merkt het lichaam eerder dat het kind groot genoeg is om een kind te dragen. Feit blijft dat je uit de gegevens niet mag concluderen dat de vettere dieten leidden tot eerdere seksuele wasdom. Het kan net zo goed zijn dat meisjes die werkelijk heel vroeg menstrueren gewoon een andere hormoonhuishouding hebben die ertoe leidt dat ze ook dikker worden.

• Christiaan
[ ik kan geen linkje opnemen omdat dit uit het digitale archief van mijn universiteit komt waar je allemaal speciale logins voor nodig hebt - maar ik paste het dus maar ff ]

Since the Neolithic period, and especially over the last several centuries, the age of menarche (the onset of menstrual cycling) in the human female has been falling. Girls are capable of becoming pregnant younger than ever before--closer to twelve than to twenty. In eighteenth- and nineteenth-century Europe, girls reached menarche at about the age of seventeen, and conception would not have been possible for some time after that. Yet in the United States today, almost 190,000 girls aged seventeen and younger have children.

People refer to this as the "problem" of teenage pregnancy, but from a long-term biological perspective, the real problem is that nutritional prosperity has undermined biological safeguards that evolved against inopportune conception. Ovulation--and hence female fertility--requires a certain minimum of body fat. In foraging societies with lifestyles similar to those of prehistoric humans, any girl in her early teens who has acquired enough body fat to trigger ovulation must be living in an unusually productive habitat, surrounded by kin willing to support and provide for her. In Africa and South America, the average woman in a traditional foraging society is in her mid-twenties before she starts to gather her own full share of food, much less the surplus needed for any children in her social group. Even when they engage in hard work, such as digging tubers, these young women harvest less food per hour than senior women--forty years or older--generally do.

When food is carried back to camp, the hardy young women usually end up carrying the lighter loads. Typically, adolescent girls in these societies gravitate toward easier tasks such as berry picking. Although caring for other people's children is also a relatively light task, an adolescent's heart may not be in her work. Child care is a job that her younger sisters might be more eager to undertake. In reality, girls near menarche are hard at work of another sort: reprogramming their hypothalamus and ovaries and storing up resources as a down payment on the reproductive career they will later undertake. Without knowing why, they may be hesitating to risk their own precious reproductive energies on anything other than their own future offspring.

In traditional societies, women are usually most fertile in early adulthood. This is when their pregnancies are most likely to have a good outcome and when infants are most likely to survive. Female fertility peaks between the early and mid-twenties, although for some West African and Nepali groups in which nourishment is poor, the peak is much later--from twenty-six to twenty-nine years old.

The importance of delayed fertility may be more critical for humans than for other primate mothers (great apes, too, take a long time to mature to breeding age). In our species, conscious planning plays an important role in our ability to cope with parenthood. In today's human adolescent, the faculties critical for emotional control and for following through with plans are only beginning to develop while the ovaries are speeding to maturity.

For most of human history, late menarche and the relative infertility of adolescents protected young females from a dangerous reproductive enterprise unlikely to yield offspring that survived. Ironically, adolescents in today's industrialized societies can be terribly disadvantaged, lacking essential social and economic support, yet still be so well fed that they reach menarche at twelve and can conceive by fifteen. The amount of fat a girl has on board has become a dangerously misleading physiological signal, telling this young mammal that it is a good time to go ahead and reproduce, when in fact it is anything but.

This is why some psychiatrists refer to reproductive maturity being reached before mental maturation as a case of "starting a car engine without a skilled driver behind the wheel." Perhaps we should not be surprised that in the United States today, early childbearing and large numbers of closely spaced births are the greatest risk factors for both child abuse and infanticide.

O:nhi/01oct99:88n1.jpg_PHOTO (COLOR): Living in the harsh environment of the Katahari Desert, a fourteen-year-old !Kung girt is suit several years away from menarche.

[ Voor 3% gewijzigd door Christiaan op 11-03-2003 12:15 ]

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Het schijnt dat pilgebruik er ook mee te maken zou kunnen hebben. Een groot deel van de hormonen die in de pil zitten verlaat het lichaam weer via de urine, waarna het dus in het rioleringssysteem terecht komt. Nu is de waterzuivering er niet op gemaakt om een grote hoeveelheid aan hormonen uit het water te filteren. Hierdoor komt dus een bepaalde - niet natuurlijk - hoeveelheid aan vrouwelijke hormonen in het drinkwater terecht.
Dit zou dus ook bijdragen aan een vervroegde sexuele rijpwording van meisjes.

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Dido

Dido

heforshe

Gauw een post plaatsen terwijl ik aan het typen CV! Nu moet ik opnieuw gaan lezen! :)

[ Voor 94% gewijzigd door Dido op 11-03-2003 12:25 ]

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Persoonlijk denk ik eigenlijk dat het helemaal niets met tv, internet of de omgeving te maken heeft.

Als ik bijvoorbeeld naar mijn zusje en haar vriendinnen kijk, mijn zusje is het laatste jaar best snel volwassen geworden (dat zie ik aan haar, maar ziet mijn moeder en vader nog niet echt). Ze moet nu een BH dragen en ze is pas bijna 12.. maar als ik dan kijk naar vriendinnen van mijn zusje dan zijn die qua lichamelijke ontwikkeling helemaal niet zover.

Ook Geestelijke ontwikkeling, mijn zusje is heel nieuwsgierig naar seks (welke puber niet), maar haar vriendinnen merk ik daar helemaal niks van die zijn gewoon nog niet zo ver, zijn veel kinderlijker etc.

Toch kijkt mijn zusje naar dezelfde tv programma's, zit op dezelfde internet sites als haar vriendinnen. Ik denk dus gewoon dat het heel persoonlijk is en dus echt niks met de omgeving te maken heeft.

Misschien heeft het wel iets met de opvoeding te maken, dit weet ik gewoon niet. Mijn vader is iemand die mij altijd heel vrij heeft opgevoed, zelf ben ik ook heel zelfstandig. Ik mocht alles doen wat ik zelf wilde en er werd van me verwacht dat ik daarmee om kon gaan. Ook als mijn zusje nu een vraag heeft over seks dan antwoord mijn vader dat ook gewoon, ik vind dat ook de normaalste zaak van de wereld.

• Freee!!

Freee!!

Dido schreef op 11 March 2003 @ 12:19:
Gauw een post plaatsen terwijl ik aan het typen CV! Nu moet ik opnieuw gaan lezen! :)
* Freee!! heeft daar ook wel eens last van :P

• Opi
  • Niet online

Opi

ChristiaanVerwijs schreef op 11 maart 2003 @ 12:08:
[...]
Het is onzin dat dat direct betekent dat dik zijn betekent dat je eerder menstrueert. Misschien wordt je wel dikker OMDAT je eerder menstrueert. Of, zoals ik aangaf, merkt het lichaam eerder dat het kind groot genoeg is om een kind te dragen. Feit blijft dat je uit de gegevens niet mag concluderen dat de vettere dieten leidden tot eerdere seksuele wasdom. Het kan net zo goed zijn dat meisjes die werkelijk heel vroeg menstrueren gewoon een andere hormoonhuishouding hebben die ertoe leidt dat ze ook dikker worden.
Zoals je in een later post ook meldt is er een bepaalde hoeveelheid lichaamsvet nodig om de menarch plaats te laten vinden. En aangezien dikke meisjes eerder die bepaalde hoeveelheid hebben is de kans ook groter dat bij hen de menarch eerder vroeg plaats vindt. Ik stel nergens dat dikke meisjes eerder zouden menstrueren enkel en alleen omdat ze dikker zijn.

Anderzijds wordt sterk vermoed dat het hormoon leptine (in 1994 ontdekt door Jeffrey Friedman van Rockefeller Univeristy) dat aangemaakt wordt met behulp van lichaamsvet (ik geef toe dat dit niet direct uit vet voedsel hoeft te komen), gelinkt is aan de seksuele rijping (:/) van mensen en dieren. En dat vrouwen nu eerder seksueel actief kunnen zijn. Voor de geïntresseerde is dit boek misschien wat.

Verwijderd

Volgens mij is het vooral een kwestie van cultuur, want biologisch gezien begint de puberteit al sinds jaar en dag zo rond de 12 jaar, voor meisjes wat eerder dan voor jongens.

Pubers worden via de media steeds meer en steeds eerder blootgesteld aan sexueel/erotisch getinte 'informatie', waardoor ze eerder op het idee komen om 'doktertje te spelen', en wellicht meer het idee krijgen dat het geaccepteerd wordt door de omgeving, en het dus eerder in het openbaar (bvb in de zandbak op de speelplaats) zullen doen.

Verder is het voor mij nog de vraag of biologische sexuele volgroeidheid wel hetzelfde is als "volwassen".
Je kan het ook omdraaien en zeggen dat ahw de norm voor wat (mentaal) volwassen is, steeds lager komt te liggen.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ChristiaanVerwijs schreef op 11 March 2003 @ 12:02:
De menarche treedt op rond het 13e levensjaar en betekent nog niet dat het meisje ook vruchtbaar is. Na de menarche duurt het 12 tot 18 maanden voordat het lichaam werkelijk vruchtbaar is. Gedurende deze eerste periode wordt er geen ovum vrijgegeven. Dit geldt, vreemd genoeg, echter niet voor alle meisjes. De meeste meisjes doen 3 tot 4 jaar over de fysieke puberteit (Tanner, 1990; Wheeler, 1991). Het lichaam houdt vaak rekening met de grootte van het kind. Pas als het lichaam groot genoeg is om een baby te dragen, wordt het werkelijk vruchtbaar.

De spermarche is de eerste zaadlozing bij jongens. Ook hier geldt dat de hoeveelheid werkelijke spermacellen gedurende een flinke periode na de spermarche zeer klein is. Bij de meeste jongens treedt dit op rond het 13e levensjaar (Jorgensen & Keiding, 1991).

@Dido:
Ik kan je verzekeren dat de seksuele volwassenheid vroeger ook later kwam. Mede door slechtere voeding en omstandigheden in vroegere tijden.
Hier heb ik gisteravond op discovery nog een interesante documentaire over gezien. De conclusie was dat het verbranden van calorieen direct verbonden was met de levensduur en dan niet alleen de maximale levensduur, maar de volledige levenscyclus. De speculaties waren dat wanneer je als mens een caloriearm dieet zou volgen, een maximale leeftijd van 180 geen uitzondering zou moeten zijn. Net zomin een gemiddelde leeftijd van 160...

Dit komt doordat de cellen van je lichaam 'denken' dat er een voedseltekort is en ze gaan dan als het ware in overlevingsmodus. (discovery taal rules)

je zou de cellen dmv een bepaalde glucose soort hetzelfde kunnen laten 'denken'.

enfin, Het zou dus heel erg goed kunnen dat het opnemen en verbranden van calorieen direct verbonden is met de snelheid van de ontwikkeling van ons lichaam!

Dat zou meteen verklaren waarom we met z'n allen steeds vroeger geslachtsrijp zijn en waarom amerika nog een stukje voorloopt op ons.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Heb ook wel eens een artikel gelezen die de vroege sexuele volwassenheid van Amerikaanse meisjes verklaart door de grotere hoeveelheid hormonen die daar in kippenvlees zitten. (In de EU is dat verboden)

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Verwijderd

Atgast schreef op 11 maart 2003 @ 17:01:
[...]

Hier heb ik gisteravond op discovery nog een interesante documentaire over gezien. De conclusie was dat het verbranden van calorieen direct verbonden was met de levensduur en dan niet alleen de maximale levensduur, maar de volledige levenscyclus. De speculaties waren dat wanneer je als mens een caloriearm dieet zou volgen, een maximale leeftijd van 180 geen uitzondering zou moeten zijn. Net zomin een gemiddelde leeftijd van 160...

Dit komt doordat de cellen van je lichaam 'denken' dat er een voedseltekort is en ze gaan dan als het ware in overlevingsmodus. (discovery taal rules)

je zou de cellen dmv een bepaalde glucose soort hetzelfde kunnen laten 'denken'.

enfin, Het zou dus heel erg goed kunnen dat het opnemen en verbranden van calorieen direct verbonden is met de snelheid van de ontwikkeling van ons lichaam!

Dat zou meteen verklaren waarom we met z'n allen steeds vroeger geslachtsrijp zijn en waarom amerika nog een stukje voorloopt op ons.
Ja, het klopt dat als je minder eet (zeg maar de helft) je inderdaad ouder kan worden (ongeveer een kwart oud). Vanwege de mindere verbrandig. Dat heet 'calorische restrictie'. Beesten onder invloed van calorische restrictie zijn later geslachtsrijp en minder gericht op voortplanten/ het is al enige tijd onderwerp van onderzoek in muizen e.d. (vooral om het verouderingsproces onder controle te krijgen).
Verder vraag ik me natuurlijk ook af of het ook andersom werk, meer eten en sneller ouder en dus geslachtsrijp worden/ Misschien heeft, zoals iemand anders al zei, het te maken met de hoeveelheid hormonen in voedsel. Sinds veel vrouwen de pil gebruiken komen meer en meer hormonen in het milieu terecht. kunnen hierdoor vrouwen eerder zwanger worden??
Zou goed kunnen..

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 19:12:
[...]

Ja, het klopt dat als je minder eet (zeg maar de helft) je inderdaad ouder kan worden (ongeveer een kwart oud). Vanwege de mindere verbrandig. Dat heet 'calorische restrictie'. Beesten onder invloed van calorische restrictie zijn later geslachtsrijp en minder gericht op voortplanten/ het is al enige tijd onderwerp van onderzoek in muizen e.d. (vooral om het verouderingsproces onder controle te krijgen).
Verder vraag ik me natuurlijk ook af of het ook andersom werk, meer eten en sneller ouder en dus geslachtsrijp worden/ Misschien heeft, zoals iemand anders al zei, het te maken met de hoeveelheid hormonen in voedsel. Sinds veel vrouwen de pil gebruiken komen meer en meer hormonen in het milieu terecht. kunnen hierdoor vrouwen eerder zwanger worden??
Zou goed kunnen..
Over die hormonen heb ik ook nog wel eens gehoord dat ze de maagsappen niet overleven...

Ik vond die calorische restrictie theorie wel plausibel eigelijk :)

• Freee!!

Freee!!

Atgast schreef op 11 March 2003 @ 19:29:
[...]
Over die hormonen heb ik ook nog wel eens gehoord dat ze de maagsappen niet overleven...
De pil wordt toch echt meestal geslikt

edit:
Zou je het soort smiley-wangedrag dat hier stond willen reserveren voor de HK?
Ik vond die calorische restrictie theorie wel plausibel eigelijk :)
Is het ook, het is zelfs al bewezen voor muizen en ratten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 13:51 ]

• Noork
  • Niet online
ik denk dat de jeugd teveel tv kijkt tegenwoordig. Dingen die gebeuren op het strand in idiote tv-programma's zoals "hete kussen uit salou" gaat men nadoen in de zandbak.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Mr. Liu schreef op 12 maart 2003 @ 10:10:
[...]

De pil wordt toch echt meestal geslikt

[...]

Is het ook, het is zelfs al bewezen voor muizen en ratten.
Ik had het vandaag gevraagd bij onze bio leraar en het is inderdaad zo dat bepaalde (naam vergeten) hormonen ongestoord langs ons verteringskanaal komen.

over dat inslikken, er zijn ook pillen die zo ontworpen zijn dat ze de inhoud beschermen tegen de maag en daarna pas in de darmen 'open' gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 13:52 ]

• Freee!!

Freee!!

Atgast schreef op 12 March 2003 @ 13:38:
[...]
over dat inslikken, er zijn ook pillen die zo ontworpen zijn dat ze de inhoud beschermen tegen de maag en daarna pas in de darmen 'open' gaan.
Weet ik (ik heb een tijdje farmacie gestudeerd), maar ik weet ook dat de gewone anticonceptiepil niet voorzien is van deze coating (de eerste pil dateert al van voor de tijd van de coating :P )

Verwijderd

Waar ik me ook zo ook aan erger is de opgevoerde race naar volwassendom. Kinderen krijgen al heel vroeg werk mee naar huis, Engels in groep 7 (in mijn tijd nog klas 5 genoemd) cito toetsen, druk om je heen om later succesvol te zijn en VEEL geld te verdienen, dat wil schijnbaar iedereen. Kinderen hebben 't druk, anyone? De meute (het volk) heeft 't gevoel dat 't allemaal veel beter en sneller moet -van wie hebben ze dat?-, en struikelen over elkaar om dit te berijken. Kinderen weten niet beter maar ze worden opgeleid om een brave hardwerkende geldverspillende Consument te worden.

Prioriteiten zijn:

Geld en status, en het druk hebben.

Ik denk dat deze maatschappelijke druk ook bijdraagd aan de snelle, of liever schijnbaar snelle volwassendom van de jeugd van tegenwoordig. :/ :(
Niet alleen de fysieke veranderingen, zoals meer calorien.

-BF-

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 12 maart 2003 @ 15:34:
Waar ik me ook zo ook aan erger is de opgevoerde race naar volwassendom. Kinderen krijgen al heel vroeg werk mee naar huis, Engels in groep 7 (in mijn tijd nog klas 5 genoemd) cito toetsen, druk om je heen om later succesvol te zijn en VEEL geld te verdienen, dat wil schijnbaar iedereen. Kinderen hebben 't druk, anyone? De meute (het volk) heeft 't gevoel dat 't allemaal veel beter en sneller moet -van wie hebben ze dat?-, en struikelen over elkaar om dit te berijken. Kinderen weten niet beter maar ze worden opgeleid om een brave hardwerkende geldverspillende Consument te worden.

Prioriteiten zijn:

Geld en status, en het druk hebben.

Ik denk dat deze maatschappelijke druk ook bijdraagd aan de snelle, of liever schijnbaar snelle volwassendom van de jeugd van tegenwoordig. :/ :(
Niet alleen de fysieke veranderingen, zoals meer calorien.

-BF-
actie - reactie denk ik.

Ik denk dat het een logische reactie is op het fysiek volwassener worden.
De mens is voorspelbaarder in zijn gedrag dan men wel zou willen...

het zou in mijn ogen allemaal niet zo erg zijn als we als individu bewust kozen voor het status/geld/macht leven dat we leiden, helaas zorgt angst ervoor dat we ipv kiezen, gewoon achternalopen. dat vind ik zeer triest... maar das offtopic.

• DaMook
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-11-2025
Ik denk dat het vooral komt omdat de "jeugd" steeds vroeger in aanraking komt met seks.
Ze krijgen op de basisschool al seksuele voorlichting, ze mogen steeds later naar bed dus zien steeds meer seks op tv, daardoor gaan ze er ook steeds eerder over nadenken.
Daarnaast zien ze de oudere meisjes (op school/zus) als voorbeeld en als ze die horen over seks willen ze het zlef ook. Ook kleden ze zich steeds jonger al als oudere meiden (strakke/kortere kleren) waardoor ze er ook weer veel seksier(?) uit zien en gaan ze steeds jonger op stap.
Oudere jongens (ik 20) zien soms niet eens meer of een meisje nou 13 of 17 is. Sommige jongens geven hier nu eenmaal weinig om en nemen er toch verkering mee, of nemen ze zelfs als 1 night stand mee naar huis.
Ik denk dus dat het komt omdat ze op jonge leeftijd al (veel) in aanraking komen met seksueel gedrag en zichzelf ook steeds ouder gaan gedragen.

Verwijderd

Het is een verschijnsel dat de iets oudere jongeren ;) onder ons waarschijnlijk wel eens hebben vastgesteld: de puberteit begin steeds vroeger. Het is niet ongewoon als de kinderjaren ergens tussen de 10 en de 12 jaar eindigen. Ik speelde nog met lego toen ik 13/14 jaar oud was, mijn moeder naar zeggen met poppen toen ze nog 16 was. Ik vrees dat jongeren die dat in deze tijd doen, buiten de boot vallen.
Ah, zit het in de familie :+
NOFI :)
Daar komt nog bij dat jongeren veel vroeger seksueel rijp worden, wat weer leidt tot vroegere seksuele activiteit. Tussen het spelen in de zankbak en de eerste seksuele ervaringen zit maar een paar jaar.
Is dat veranderd dan? Was da vroeger niet?
Ik dacht al, misschien is t alleen bij de BrEeZeR-sletjes, maar et is dus overal... dus aan de veranderingen van de omgeving kan het ook niet liggen (in Afghanistan leefden ze tot voor kort nog niet zo anders als in de middeleeuwen :X )
De kinderjaren zijn cruciaal voor de sociale en emotionele ontwikkeling van de mens. Wanneer die kindertijd verkort wordt, leidt dat tot op den duur tot meer sociaal en emotioneel gestoorde mensen. Vroege puberteit is dus een ongewenst probleem dat tot grote maatschappelijke problemen leidt (heeft geleid?) als het tij niet gekeerd wordt.
Of het is gewoon snelle evolutie :Y)
Misschien is het helemaal niet slecht dat de kindertijd verkort wordt, bij de andere dieren (eenden bijvoorbeeld :X ) worden die kindjes ook in een paar weken gedrilld in overleven en verder alleen op pad gestuurd.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Even een nutteloze post verwijderd.
Pagina: 1