IBM 40Gb printjes beter wisselen?

Pagina: 1
Acties:

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-03 17:47
Ik heb hier 2 IBM 40Gb schijven. Daarvan waren de printjes beschadigd, maar de schijven zijn wel in orde. Nou had ik toevallig ook 2 rotte schijven (allemaal zelfde soort) waarvan de printjes juist wel goed waren. Dus het idee om ze te wisselen was natuurlijk zo gevonden.

Het probleem is alleen dat de boardjes geen goed contact lijken te maken opde schijven. Je moet je print vasthouden en dan gaat het goed, maar zodra je 'm loslaat gaan de schijven uit (bij beiden schijven hetzelfde).

Ik heb geen idee wat er fout gaat. Zet ze er echt keurig netjes recht op. Een paar jaar geleden heb ik dit ook wel eens met een schijf gedaan om 'm te redden en dat ging perfect. Maarja, het is natuurlijk allemaal wel kleiner geworden nu enzo.

Met de search kon ik alleen maar een paar topics vinden die gingen over "probeer eens een zelfde schijf te vinden en pak daar het board van". Maar of iemand dat geprobeerd heeft en het goed ging (met dit type schijf) weet ik niet.

Dus.. heeft er iemand ervaring met het wisselen van boards bij deze schijven?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zijn toch van die contactplaatjes op de prints?
moet je er eens kleine stukjes gestript draad op doen ofzow, en vast maken met wat bison elektro.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Probleem zit 'm in een soort 'contactpad' tussen de print en de electronica/koppen in de behuizing zelf.

Die contactpad is te vergelijken met de flexibele pad die je vind bij lcd schermpjes. Hij bevat geleidende en isolerende banen, en kan doordat hij flexibel is iets meegeven.

Daarom moet de printplaat redelijk stevig op de behuizing worden geplaatst.

Die verbinding is volgens mij ook een van de zwakke punten van de 60/75GXP serie geweest. Een slechte verbinding resulteert in 'bad' sectors, continue herstarten ed.

Ik heb twee schijven weten te redden door de plaat los te halen, de pad schoon te maken, en opnieuw te bevestigen.

Een ander heb ik weten te redden door 'm op de kop :P in de computer te hangen..

• Tycoontje
@FireWurX
Ja aan de print kant gewoon soldeer eigenlijk en aan de schijf kant hele kleine pinnetjes.
Beetje ophogen klinkt wel logisch. Doet hetzelfde als het duwen, maar ik vind het zo gek dat dat zou moeten. Er is toch niks afgesleten ofzo. Bij beide schijven is het precies hetzelfde, dus dat vind ik zo raar. Daarom heb ik meer het idee dat het om de positie gaat. Alsof het heel nauwkeurig moet of zo.

Wat betreft het ophogen zou ik ze ook opnieuw kunnen vertinnen ofzo, dat lijkt me netter/stabieler. Misschien dat ik dat wel met eentje wil proberen, maar ik denk dat ik eerst nog maar even meer tips afwacht :)

• Tycoontje
Ik weet wat je bedoelt met die flexibele pad bij lcd schermen, maar ik zie het vergelijk niet helemaal. Maar misschien is het bij die modellen gewoon net even anders?

In de contactpuntjes (soldeer) aan de printzijde blijken piepkleine gaatjes te zitten. Misschien toch slim om die even opnieuw te vertinnen dan?

Sorry, realiseer me dat ik beter even op edit had kunnen duwen 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Tycoontje op 11-03-2003 01:33 ]