Verwijderd

Topicstarter
Ik wil deze maand een nieuwe digicam kopen, en blijf hangen op een paar modellen:

De nieuwe Canon Powershot A70
Fujifilm Finepix 3800

De eisen zijn als volgt (ongeveer):

Prijs tussen 400/500 euro
Formaat/uiterlijk onbelangrijk
Lange bruikbaarheidsduur batterijen/accu
Goede beeldkwaliteit (point & shoot)
Lage shutter lag
Fatsoenlijke flitser met goed bereik
Zo veel mogelijk camera voor zo min mogelijk geld :P

Wat me bevalt aan de Fuji is dat de reviews allemaal erg positief zijn, de batterijen het lang uithouden, het EVF systeem, de 6x optische zoom en de grootte, je kan em tenminste fatsoenlijk beetpakken.
De Canon kwam ik net tegen, en die ziet er veelbelovend uit (manual focus, handmatig instelbare sluitertijd?)
Het design van de Canon vind ik wat minder, vind die SLR layout toch mooier/praktischer.

De camera gaat voornamelijk gebruikt worden voor vakantie/huis tuin en keukengebruik, en wat geexperimenteer van mezelf. Niks bijzonders, ik ben niet erg creatief :)
Wat ik wel belangrijk vind is dat opnames van "snelle" objecten (een langsrijdende motor op het tt circuit bijvoorbeeld) ook scherp te fotograferen zijn.

Wat kan ik nou het beste aanschaffen?
Als ik cameraŽs over het hoofd gezien heb hoor ik dat graag, maar wel onderbouwd als het even kan.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Voor foto's op een racebaan is veel zoom wel zo handig (Fuji), maar handmatige instellingen ook (Canon). Van de Canon heb ik nog geen shutterlag tests gezien dus daarop kan ik hem niet vergelijken.

De Fuji heeft dan wel 6x zoom, maar de groothoek is 38mm, bij 35mm heb ik al vaak moete in kleine omgevingen binnenshuis, je moet heel veel afstand van je onderwerp nemen om het er goed op te krijgen.

Verder heb ik het ook nietzo op die xD picture cards. Olympus en Fuji hadden deze nieuwe "standaard" nooit mogen introduceren, ze zouden moeten zijn overgestapt op SecureDigital om zo het aantal veschillende Flashmedia te reduceren.

Even een lijstje:

Fuji
- geen handmatige instellingen
- magere groothoek (38 mm)
- xD picturecard
+ 6x zoom
+ goede prijs/kwlaiteit verhouding

Canon powershot A70
+ betere groothoek
+ handmatige instellingen
+ compactflash kaartjes
- 3x zoom

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Hmzzz, die groothoek had ik nog niet echt goed over nagedacht. Wat versta jij onder "heel veel afstand" ? Een meter of 3? Als het meer is begint je flitsintensiteit ook aardig te verminderen trouwens...
Nog twee voordelen van de Fuji: EVF (je kijkt door de lens) en de flitser staat er bovenop, wat voor veel minder rode ogen effecten zorgt (heb ik mij laatst laten vertellen).

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21
Wat is er dan precies 'mis' met xD cards (behalve dat het dus weer een nieuwe standaard is)?

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

xd is vooral erg duur, en volgens mij nog niet te krijgen in groter dan 128 mb, toch=

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21
"erg" duur is heel erg overdreven. En de grotere versies komen ook nog wel. Maar 1 standaard zou toch wel veel makkelijker zijn geweest voor de consument. Nu moet je ook andere kaartjes hebben als je een andere camera hebt.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Topicstarter
Die Xd kaartjes zijn niet heel erg duur, een verschil van 7 euro met compactflash (voor 64mb). Dat is dus niet echt een probleem voor mij. En meer dan 128 mb is nu niet te krijgen, maar komt er absoluut nog wel.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 01:04:
Hmzzz, die groothoek had ik nog niet echt goed over nagedacht. Wat versta jij onder "heel veel afstand" ? Een meter of 3? Als het meer is begint je flitsintensiteit ook aardig te verminderen trouwens...
Nog twee voordelen van de Fuji: EVF (je kijkt door de lens) en de flitser staat er bovenop, wat voor veel minder rode ogen effecten zorgt (heb ik mij laatst laten vertellen).
De afstand is afhankelijk van de grootte van je onderwerp, als je bijvoorbeeld een olifant wilt fotograferen zul je bv 5 meter er vandaan moeten staan om hem er helemaal op te krijgen, maar met een 35 mm lens maar 4 meter, met een 28 mm lens zou je dat vanaf 2 meter al kunnen. *

Mijn kamer is ~4 meter breed, en als ik helemaal tegen de muur sta kan ik met een een 35 mm lens net mijn bureau (2 meter breed) helemaal in beeld krijgen. Met mijn oude camera met vaste lens kon ik twee stappen dichterbij nog mijn burea op de foto zetten.

* Dit is alleen ter illustratie, om het echt goed te kunnen beoordelen zul je het aan iemand moeten vragen die zelf de camera heeft.

Het voordeel van de EVF heeft ook een nadeel, het is langzamer dan een optiche zoeker (beeld moet steeds ververst worden) en in schemering zie je minder op het EVF dan met het blote oog. Daar staat tegenover dat een EVF in het zonlicht veel beter zichtbaar is dan het LCD, en natuurlijk heb je geen parallelax afwijkng (veroorzaakt door de optische zoeker die naast de lens zit).

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Ik heb net de A70 besteld :)

Heb nu de a20, en zou upgrade dus nu naar een nieuwere.

Verwijderd

Topicstarter
errr, binne, daar heb ik dus niet zo veel aan, no offense...
Andere vraag: uit mijn ervaringen lijkt te blijken dat de alom bekende "rode oogjes" vooral voorkomen bij cameras met een ingebouwde flitser, en minder bij cameras met een externe flitser of een flitser boven de lens (uitklapbaar). Ik heb 3 analoge cameras gehad met een flitser bovenop, en 1 met een ingebouwde flitser, en alleen bij die ene had ik last van rode ogen in mn fotoŽs...
Kan iemand dit vermoeden bevestigen/verwerpen (met argumenten) want ik vraag me best wel af hoe dit nou kan?

trouwens: johnny, die evf wordt toch net zo snel ververst als de lcd?, das snel genoeg denk ik, ik heb iig nooit problemen met fotoŽs nemen vanaf een lcd gehad..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 22:52 ]

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Ik heb de voorloper van de 3800, de 2800z, en deze is een goede keus geweest.
Alleen mis ik toch de handmatige kneepjes van het ding.
Echter als ik weer fotos vegelijk met vrienden van mij die, concurerende modellen hebben, ben ik toch weer erg blij met deze cam.

Scherpte, diepte en kleur zijn stukken beter dan de rest. 6x zoom = heerlijk

Het echte nadeel is dat die bij minder licht,lees schemer , en net dat stukje ervoor, toch wat last heeft van focus lost.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Topicstarter
jaja, tis een subtiele schop:
weet nog steeds niet hoe dat nou zit met die rode ogen. wat veroorzaakt die rode ogen eigenlijk?

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 00:02

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Dat flitsfoto's in huiselijke omstandigheden bij gezonde mensen vaak zulke rode ogen opleveren, komt doordat de pupil in de schemerige omstandigheden waarin flitsfoto's vaak worden gemaakt wijd open staat en het rode netvlies via de pupil zichtbaar is. Vóórflitsen doet de pupil direct voordat de foto wordt genomen al iets vernauwen, waardoor het rode-ogen-effect afneemt. Het rode-ogen-effect valt bij kinderen vaak extra op, doordat zij onder dezelfde omstandigheden wijdere pupillen hebben dan ouderen.
Bij camera's waarbij de flits dichtbij de lens zit krijg je eerder rode-ogen.

Oplossing:
Camera nemen die voorflitsen kan produceren of een sterk lampje heeft dat gaat branden voor dat de flits afgaat.
Externe flitser.

Verwijderd

Rode ogen word veroorzaakt door de weerkaatsing van het licht. De fuji heeft een goede anti-rode ogen modus die naar mijn weten altijd perfect werkt (voorflitsen dus) En die enkele keer dat ie dat niet doet kun je ze met photoshop bijwerken.
De flitser bij de s304 is trouwens prima in orde. En heeft ook een aantal instellingen.

Over het xd geheugen, de prijs valt wel mee als je een beetje zoekt. Ze zijn er trouwens al in 256mb en ook die afroomprijs valt mee (zie pricewatch).

De standaard batterijen die er in zitten gaan maar pak weg 150 foto's mee. Ik heb nu duracell ultra erin zitten en heb er inmiddels als +/- 250 foto's mee geschoten, dus laat je straks niet afschrikken als je de camera hebt. Ik ga morgen trouwens nimh batterijen bestellen die theoretisch nog langer meegaan en 500-1000 keer herlaadbaar zijn (30 euro voor 4 batterijen + lader). Accu's zijn er namelijk niet voor.

Een groot voordeel van de s304 is de 6x optische zoom. Er staat in de reviews dat je hier een vaste hand voor moet hebben wat complete onzin is, staand met harde wind en verkleumde handen heb ik haarscherpe foto's kunnen schieten met de 6x zoom open.

Wat ook een groot voordeel van de s304 is, is dat er veel extra's op kunnen, bijv een telelens, groothoeklens (hiermee los je gelijk de afstand op) filters etc etc. Ik weet niet of dit bij canon ook het geval is.

Maar buiten al dit positiefs heb ik ook wat negatieve kanten ontdekt:
- De camera is gelijk aan +/- iso 100.
- De s304 heeft moeite me focussen in de nacht (alhoewel de resultaten zeker niet slecht zijn)
- minder instelmogelijkheden

Maw het is meer een buiten camera dan een binnenhuis nacht camera. Alhoewel nogmaals de resultaten van binnen en in het donker niet tegenvallen.

En dan over je snelle objecten. Volgens mij kun je dat wel vergeten. Ik heb de s304 mijn zus heeft een s30 (canon) en beide zijn niet snel met de daadwerkelijke foto maken. Aangezien ik de s30 maar even gehad heb en ik de s304 net een weekje heb weet ik niet of dit een instelmogelijkheid is. Maar.. ik vrees dat de goedkopere dig. camera's met dit probleem campen. Of het nou fuji of canon is.
Ik weet niet hoe het met de a70 gesteld is, hier heb ik geen ervaring mee. Maar ik vrees dus hetzelfde.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-02 17:05

Sick Nick

Drop the top!

- Ik heb zelf een kodak dx3900, een vrij simpele point-and-shoot cam met de mogelijkheid handmatig wat zooi in te stellen (sluitertijd, iso waarde, witbalans, enz) en moet zeggen dat ik er best tevreden mee ben.
- Hij heeft erg weinig shutterlag, de autofocus is erg snel. Tijdens het autorijden op de snelweg kon ik gewoon foto's maken waarop niks bewogen is terwijl we zeker 180+ reden (duitse autobahn schopt kont).
- Verder heeft ie (maar dat hebben bijna alle cams wel) anti rode oogjes flits. Dus gewoon paar keer flitsen, dan de foto maken. Dan zijn de rode ogen ook verleden tijd.
- Hij maakt met 2 * AA 1300 mAh ongeveer 250 foto's, met 1800 mAh ruim 600.
- Hij vreet CF geheugen, maar je gaf al aan dat het geheugenformaat niet van belang was.
- 3.1 Mpix en 2x optische zoom

Deze cam kost rond de 300 euro, dus als je een stapje hoger gaat zitten zoals je van plan bent lijkt het me niet meer dan logisch dat er een cam te vinden moet zijn die aan je eisen voldoet. Ik noem bijvoorbeeld het kodak model boven die van mij?

Verwijderd

SLC-Axe hebbie al een keuze gemaakt, ik zit namelijk tussen de 2 zelfde digicams te twijfelen.... Ze hebben beide + & - punten waar de manual + Assist light me naar de A70 trekken en de 6X optisch naar de FuJi..

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:48

kimjansen

Nu ff niks...

De Fuji ervaar ik als een zeer lekker toestelletje, echter de instellingen zijn wat minder uitgebreid en door de grote zoomlens moet er wel voldoende licht zijn om te kunnen focussen. De plaatjes die eruit komen zijn haarscherp, weinig artefacten in fijne maasstructuren, en geen maffe kleuren, de hoeken zijn natuurlijk een beetje afgerond en wat donkerder (heeft elk lenzensysteem), dit valt echter alleen op bij foto's van gebouwen en bij egaal lichtblauwe/lichtgrijze achtergronden.
Wat ik ook een voordeel vind is de EFV waardoor je niet langs de lens kijkt maar er doorheen. Kortom als je begint met digitale foto's is het een zeer aan te raden toestel, kwa prijs/kwaliteit en dan vooral naar de 6x optische zoom kijkend, als je eenmaal precies de fijne kneepjes van het toestel kent kun je ook in moeilijke situaties fatsoenlijke foto's maken, ondanks het ontbreken van uitgebreide instellingen. MAAR als je hem vooral 's nachts wilt gebruiken, ja er zijn mensen die 's nachts op hun digicam vertrouwen, is het niet echt een aanrader. Voor buitenopnamen (natuur/ed) is het echter een perfect apparaatje

Als je wilt zet ik wel wat foto's op het net (1,5MB/stuk) van een proefvaart van een vissersschip, daar heb ik ook wat nachtfoto's bij.

Speed kills, but beauty lives forever...

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 15:28

Opa

Nu Multifocaal!

Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 20:24:
Rode ogen word veroorzaakt door de weerkaatsing van het licht.
Da's een beetje kort door de bocht.

Rode ogen worden veroorzaakt doordat de plotselinge flits van de camera en de foto plaatsvinden nog voordat het onderwerp zijn pupillen, die in iets duisterder omstandigheden wijd open staan, heeft kunnen sluiten. Gevolg: je ziet in het felle licht de bloedvaatjes achter op het netvlies. Niets meer en niets minder.

De rode ogen reductie werkt op het principe van een paar voorflitsjes, genoeg om de mensen de pupillen te laten vernauwen. De tussenpozen tussen de flitsjes en tussen de voor- en echte flits zijn bepalend voor de effectiviteit. Te lange pauze en de pupillen gaan weer open. Te kort en ze zijn nog niet dicht. 8)

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:38

WouterG

Dit is geen ondertitel

Johnny schreef op 11 March 2003 @ 16:42:
[...]
De afstand is afhankelijk van de grootte van je onderwerp, als je bijvoorbeeld een olifant wilt fotograferen zul je bv 5 meter er vandaan moeten staan om hem er helemaal op te krijgen, maar met een 35 mm lens maar 4 meter, met een 28 mm lens zou je dat vanaf 2 meter al kunnen. *
Als je een olifant vanaf 2 meter fotograveert dan zijn de verhoudingen compleet verstoord. Rechte lijnen worden krom enzo. Het beste is om gewoon een stappie terug te doen.

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

Ik zou toch geen olifant gaan fotograferen vanaf 2 meter, dan zijn je eigen verhoudingen zeer spoedig verstoord! REchten lijnen worden krom! Kromme lijnen nog krommer!

Enig idee hoe lang zo'n slurf is? Geef mij maar een flinke afstand met goede zoom!

[ Voor 21% gewijzigd door Cyberdeck op 25-06-2003 11:18 ]

Pagina: 1