Webserver: 800Mhz, 512MB Snel genoeg voor MySQL 50 q/s?

Pagina: 1
Acties:

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-04 19:44
Ik ben van plan een webserver te gaan huren met de volgende configuratie:
800Mhz, 512MB geheugen, 7200RPM IDE HD. Systeem draait op Linux met laatste stabiele versies van Apache, PHP en MySQL.

Het systeem moet ongeveer 25.000 pageviews per dag en 50 á 60 Queries per Seconde (40% eenvoudige SELECT, 33% UPDATE) aankunnen. Gaat dit makkelijk lukken of wordt het krapjes? Waar zou de bottleneck liggen?

Originele startpagina - Stadindex.nl

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
is moeilijk te zeggen, kijk wanneer heb je de meeste pageviews? het kan best zijn dat ie de 25.000 op 1 dag wel kan trekken, maar als het zeg maar in 1 uur heeel veel zijn (15.000) tja dan heeft ie het er moeilijk mee.. lijkt me ook logisch

wat is je huidige testconfig waarmee je de database hebt ontworpen? als je daar nu eens een benchmark tegenaan gooit :?

bottleneck? hang weer af van de grote van je database, hoe groot is ie? ik zou er wat meer ram in stoppen, zodat het liefst de gehele database in het geheugen past... hoe maar ram hoe sneller

A wise man's life is based around fuck you

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-04 19:44
De database staat nu op een gedeelde server, maar ik heb eigenlijk geen idee wat voor systeem dat is en hoeveel users erop staan. Zou ik natuurlijk even kunnen navragen bij m'n provider.

Database is maar 6 MB groot dus past makkelijk in het geheugen, maar doet MySQL dat ook met MyISAM tables? Worden niet alleen HEAP tables volledig in het geheugen gedumpt?

Originele startpagina - Stadindex.nl

Verwijderd

MyISAM wordt natuurlijk gewoon gecached in het geheugen. HEAP tables bestaan enkel in het geheugen, niet op de schijf - in tegenstelling tot MyISAM. Als je MySQL herstart, zijn de HEAP tables verdwenen.

Mits de queries niet extreem ingewikkeld zijn (joins e.d.) is er geen enkel probleem.

Verwijderd

Ik denk dat het prima zal draaien, echter moet je niet de beste performance verwachten. Als je een echt snel systeem wilt zou ik in iedergeval gaan voor een snellere processor.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

33 procent updates is wel vrij hoog, maar met slechts 50 tot 60 queries per seconde niet iets waar je je druk om moet maken. Als het geen buitengewoon zware queries zijn moet die 800MHz proc het met groot gemak kunnen trekken. Een database van slechts 6MB stelt ook niets voor. Omdat je database zo klein is zal de bottleneck bij de combinatie processor/geheugen liggen. Disk I/O is niet belangrijk (die hele handel wordt gecached met zo'n kleine db).

De dbserver van t.net doet overdag trouwens zo'n 500 queries per sec (met pieken tot 1.800 queries/s) op een dual Athlon MP 1,4GHz.

[ Voor 14% gewijzigd door Femme op 11-03-2003 00:39 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Mag zeker geen probleem vormen, er worden zwaardere databases dan dat gedraaid op zo'n server ;-). Als het enkel voor Apache, MySQL & PHP is zal dat zeker geen probleem zijn. Als je je query's in de PHP code goed doet en update zodat je vb meerdere selects in 1 query steekt gaat dat draaien als een zonnetje.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1