Brom uit Versterker Harman Kardon (AVR5000)

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• renzap
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Na een kleine spanningsdip enige weken geleden ;( (gebeurde in een groot deel van Gelderland) hoorde ik bij het aanzetten van de versterker (Harman Kardon AVR5000) voor ongeveer 1-2 minuten een brom op alle boxen die brom word langzaam minder.

Of de spanningsdip de reden is of dat dit toeval is is mij niet bekend, maar mocht dit het geval zijn dan is er misschien nog wat te verhalen :?

De versterker staat altijd op standby en nooit helemaal uit, het maakt niet uit welke "input" ik selecteer, en na 3 minuten is het niet meer hoorbaar. Zet ik na 10 minuten de versterker weer op standby of zelfs helemaal uit, dan kan ik die brom niet reproduceren, het lijkt erop dat er meer dan 3-6 uur tussen het op standby zetten en het aanzetten moet zitten voordat die brom zich weer laat horen

Heb al van alles geprobeerd maar hoop dat hier iemand kan vertellen wat de mogelijke oorzaak is, of hier ook ervaring mee heeft gehad bij dit type versterker.
_/-\o_

Voor de goede orde, er is niets aan de set up gewijzigd in de tussentijd.

Zappa Rulez :-)

Verwijderd

Denk een voedingsprobleem en dan in de richting van de gelijkrichter/afvlak elco.
Allereerst lijkt het warmte afhankelijk te zijn dus even hulpmiddelen gebruiken zoals coldspray en een fohn.
Eindtrappen lijken goed omdat je het op alle speakers hebt i.i.g mag je geen gelijkspanning meten (zonder muziek en zonder luidsprekers)
Aardlus uitsluiten en rotte kabels.

Verwijderd

Controleer de plus en min van je stroom aansluiting, markeer deze op je wandcontactdoos en controleer welke draad van de stekker naar de plus of min gaat in het apparaat en markeer deze ook. doe dit voor alle apparaten in je geluids installatie zodat alles in phase staat. kost wel even tijd. wat ook vaak helpt is dat je de stekker derhalve 180 graden draait. alleen weet je dan niet of een ander onderdeel in je installatie brom kan gaan veroorzaken. van Medevoort had vroeger een polechecker om dit soort problemen op te lossen. verder kan je een goed geaarde stekkerdoos gebruiken met piekspannings beveiliging en een storings filter. of nog beter een aparte stroomgroep aanleggen voo je geuidsinstallatie. als je echt verder wilt gaan moet je ook aan ferriet kernen gaan denken en het modificeren van je voeding en bedrading in de versterker, maar ik denk dat je daar nog niet aan toe bent >:)

Verwijderd

En dat WERT voor 2 minuten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 09:57:
Controleer de plus en min van je stroom aansluiting, markeer deze op je wandcontactdoos en controleer welke draad van de stekker naar de plus of min gaat in het apparaat en markeer deze ook. doe dit voor alle apparaten in je geluids installatie zodat alles in phase staat. als je echt verder wilt gaan moet je ook aan ferriet kernen gaan denken en het modificeren van je voeding en bedrading in de versterker, maar ik denk dat je daar nog niet aan toe bent >:)
Muhahahahaha, + en - muhahahahahaha, in een wisselspanning omgeving?????
Daar ben jij al zeker niet aan toe.... 8)7

Als je nou 50 X per seconde die stekker 180 graden omdraaid, kun je spreken van + en -. Good luck. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 10:37 ]

• renzap
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Hartelijk dank voor de reacties tot zover, inderdaad zat ik nu ook te denken aan een elco probleem, misschien getriggered door de spanningsdip van minder dan een seconde, de setup is niet gewijzigd, geen stekkerdoos veranderd of stekkers gedraaid, kabels van boxen of andere geluidsbronnen zijn niet los geweest en voor die spanningsdip had ik er geen problemen mee.

Uiteraard hoop ik dat er nog meerdere suggesties of adviezen komen

Zappa Rulez :-)

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 10:34:
[...]

Muhahahahaha, + en - muhahahahahaha, in een wisselspanning omgeving?????
Daar ben jij al zeker niet aan toe.... 8)7

Als je nou 50 X per seconde die stekker 180 graden omdraaid, kun je spreken van + en -. Good luck. :)
Fout, er zit wel degelijk een + en - aan, maar niet in die zin van de betekenis.
Met + word in dit geval de fasedraad bedoeld, en de - de nuldraad.
Als deze verkeerd om zitten (of bij meerdere apparaten: niet alle stekkers 'goed' in het stopcontact) kun je hier nog wel eens problemen mee krijgen. (Brom, maar dan moeten er ook een aantal apparaten geaard zijn en op elkaar zijn aangesloten ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Mad_Demon op 11-03-2003 15:07 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Zeg brooker, ik probeer gewoon mee te denken. Jouw manier van antwoorden trek ik niet. Sterker nog ik weet niet of jouw audio kennis WEL voldoende is en waarop baseer jij dat? Ik bedoel ik ben niet boos en niet kwaad maar ik denk dan mijn geluid ervaringen en installatie voldoende kennis en ervaring hebben opgeleverd om electonische vervuiling op te lossen. Dus......

Verwijderd

En dat allemaal voor een elco'tje

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mijn (aktieve) boxen (Infinity Overture MKII) bromden dus ook. Omdraaien van beide stekkers was DE oplossing.

ARME AOW’er

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Mad_Demon schreef op 11 maart 2003 @ 15:06:
[...]

Fout, er zit wel degelijk een + en - aan, maar niet in die zin van de betekenis.
Met + word in dit geval de fasedraad bedoeld, en de - de nuldraad.
Als deze verkeerd om zitten (of bij meerdere apparaten: niet alle stekkers 'goed' in het stopcontact) kun je hier nog wel eens problemen mee krijgen. (Brom, maar dan moeten er ook een aantal apparaten geaard zijn en op elkaar zijn aangesloten ;) )
off topic
Als dat het geval is heb je niet een deugdelijke versterker.
Meestal is er een andere reden als deze "truc" werkt

Dit "trucje" komt (volgens mij) uit de PA wereld waar dit wel eens gedaan word om een aardlus te vinden of te onderdrukken. Dit is absoluut geen oplossing en alleen maar een tijdelijk methode.

Heeft ook niets met fase en nul (+/-) te maken, puur met de "kring" van de eventuele aardlus.

"Verkeerd" om kan niet in dit gefal sinds het om een wisselspanning gaat.

Wat wel kan is dat de aardlus bijv loopt via de fase. als je dan de stekker omdraait , draai je de fase en nul om... en KAN het wel eens gebeuren dat de aardlus verboken is daardoor de brom weg is.

De oorzaak ligt iig ergens anders.. al kan dat soms heel moeilijk te vinden zijn.

terug on-topic.
Ik zou ook aan een probleem in de voeding denken... zeker als er maar 1 voeding in de amp zit. kan zijn dat er een component idd warmte problemen heeft (zoals snorkeltje zegt). maar een probleem in de afvlak condensators of ontkoppeling van de voeding is mischien nog logischer.
Waarschijnlijk moeilijk om op te lossen zonder electronica kennis en de benodigde schema's etc etc .

Mischien het slimste om hem bij een service dienst te laten controleren.
Pagina: 1