lichte notebook voor op reis

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

• jarich
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 13:12
He hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken wat de opties zijn voor een notebookje op wereldreis, ik zie door de bomen het bos alleen niet meer. Ik zoek eigenlijk iets met een fikker, klein schermpje, dikke hd (ivm digitale camera) en een lage prijs, maar vooral een gewicht <2kg.

Digital wallet is geen optie omdat ik er net iets meer mee wil kunnen (backuppen naar cd).

Sony Vaio picturebook is leuk, maar heeft geen fikker en is duur -> moet ik een externe fikker (samen dus nog duurder) bijkopen en meeslepen.

Verder hebben veel merken wel een laaggewicht notebookje, maar die zijn ook prijzig en ik heb ze nog niet eens met fikker gezien.

Ook zitten er vaak onzinnig snelle processors en allemaal klotesoftware op (xp en word achtige meuk) waar ik niets aan heb...

Enneuh: internetcafes als foto/data versturen/backuppen zijn ook geen optie ivm tochtjes in mongolie etc...

dus: hebben jullie nog suggesties?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

uit de FAQ
Aanschaffen van een laptop

Laptops zijn tegenwoordig niet alleen meer weggelegd voor luxe zaken lui maar ook voor o.a. studenten. Ook zijn er steeds meer merken op de markt gekomen, denk aan Asus, Gericom en Jewel. Hier door komen er steeds vaker topic over "Wat zijn jullie ervaringen met deze laptop?" Dit soort topics willen we in OH niet, uit de topics blijkt dat degene die zelf bijv een Dell hebben Dell de hemel in prijzen, degene die een Compaq heeft prijst die weer de hemel in.

Nog een punt is, doordat er steeds meer laptops op de markt komen verschijnen er ook meer reviews op het web. Zoek dus eerst voor je een laptop topic wilt openen. Kun je echter geen review vinden over precies die laptop, kijk dan naar de specificatie's. Er zit altijd een bepaalde chipset in van bijv Via/Intel/Sis, ook daar zijn reviews van te vinden.

Als je echt niets kunt vinden over de laptop en je wilt toch erachter komen hoe de laptop is, dan zit er nog maar één ding op en dat is naar de betreffende shop gaan. Je kunt vaak de laptop testen voordat je hem koopt, staat de shop dat niet toe dan raad ik aan om naar een andere shop toe te gaan. Elke zelfrespecterende PC shop laat je de laptop testen.
(en ga nou niet testen of de laptop stevig is door hem op de grond te gooien )

Nog wat tips bij het aanschaffen van een laptop:

Zorg dat je een laptop koopt met een mobiele processor. Meeste goedkope laptops hebben dit niet en dat brengt vele nadelen met zich mee:

De accu gaat stukken korter mee omdat de processor zich zelf niet kan terug schalen naar het processor gebruik.

De cpu fan draait bijna altijd op volle toeren, wat veel herrie met zich mee brengt.

De laptop zelf wordt soms erg heet aan de onderkant, wat niet lekker is als je hem op schoot hebt.

Kijk naar de grootte van je laptop scherm, maar let ook goed op de resolutie. Een 14.1" scherm wil niet zeggen dat er altijd 1024x768 op wordt gedraait (1400x1050 bestaat ook).

Wil je op je laptop kunnen gamen, koop dan geen laptop met integrated video maar met een Nvidia Geforce 2/4Go of Ati M6/7 videochip. Deze zijn gemaakt voor 3d, waar de rest bijna alleen goed is voor 2d.

Verkijk je niet op de hardeschijf, dit is het langzaamste apparaat in je hele laptop, neem dus liever een 5400rpm hardeschijf dan een 4200rpm.

Koop een goede laptop tas, want zeg nou zelf als je een laptop hebt van 1500 euro dan ga je niet besparen op een tas van 50 euro.

• T-Blizzard
  • Laatst online: 16:36
Zorg dat je een laptop koopt met een mobiele processor. Meeste goedkope laptops hebben dit niet en dat brengt vele nadelen met zich mee:

De accu gaat stukken korter mee omdat de processor zich zelf niet kan terug schalen naar het processor gebruik.

De cpu fan draait bijna altijd op volle toeren, wat veel herrie met zich mee brengt.

De laptop zelf wordt soms erg heet aan de onderkant, wat niet lekker is als je hem op schoot hebt.
Wat vind ik dit persoonlijke dikke onzin

Ik heb een 2.0 GHz P4.. En mijn fan draait dus nooit volle toeren alleen als het nodig is. De accu gaat ook gewoon 2 uur mee... Maar goed...
Die serie van Toshiba is heel erg compact en licht

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

T-Blizzard schreef op 10 March 2003 @ 22:40:
[...]

Wat vind ik dit persoonlijke dikke onzin

Ik heb een 2.0 GHz P4.. En mijn fan draait dus nooit volle toeren alleen als het nodig is. De accu gaat ook gewoon 2 uur mee... Maar goed...
Die serie van Toshiba is heel erg compact en licht
wat voor accu heb je dan?
ik kan met mijn mobile celeron bijna 5 uur doen op een accu, dus dan is jouw 2 uur best weinig
En onzin is het zeker niet, anders zou het niet in de FAQ staan.

• salutem
  • Laatst online: 08-05 09:28

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33
http://webshop.fujitsupc....ldseriesbean.do?series=AF :?

klein, DVD/brander-combi mogelijk, grote HD ook mogellijk, onder de twee kilo...... wel duur.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• T-Blizzard
Terw_Dan schreef op 10 March 2003 @ 22:44:
[...]

wat voor accu heb je dan?
ik kan met mijn mobile celeron bijna 5 uur doen op een accu, dus dan is jouw 2 uur best weinig
En onzin is het zeker niet, anders zou het niet in de FAQ staan.
Er staat:Zorg dat je een laptop koopt met een mobiele processor. Meeste goedkope laptops hebben dit niet en dat brengt vele nadelen met zich mee:

5 uur ?? oke draait jou cpu ook op 2 Ghz ???
Ik haal ook wel meer als 2 uur maar ik gebruik hem dan ook echt en als ik hem aanzet en nie aanraak ja dan haal ik ook wel die tijd.
Als ik linux draai haal ik ook wel meer das toch logisch.
Wie zegt dat wat iemand in de faq zet dat dat voor iedereen geldt?? Ik geef alleen mijn mening en ik ben het niet zoals jou automatisch met alles eens wat er staat.

sorry

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

T-Blizzard schreef op 10 March 2003 @ 22:50:
[...]

Er staat:Zorg dat je een laptop koopt met een mobiele processor. Meeste goedkope laptops hebben dit niet en dat brengt vele nadelen met zich mee:

5 uur ?? oke draait jou cpu ook op 2 Ghz ???
Ik haal ook wel meer als 2 uur maar ik gebruik hem dan ook echt en als ik hem aanzet en nie aanraak ja dan haal ik ook wel die tijd.
Als ik linux draai haal ik ook wel meer das toch logisch.
Wie zegt dat wat iemand in de faq zet dat dat voor iedereen geldt?? Ik geef alleen mijn mening en ik ben het niet zoals jou automatisch met alles eens wat er staat.

sorry
mijn notebook is ' maar' 1.5ghz.
Maar hoe je het ook bekijkt, een mobile zuipt minder stroom dan een desktop cpu. Dat is gewoon een vaststaand feit, kun je weinig aan veranderen.

Als jij ipv een desktop een mobile cpu hebt kun je ook wel een goeie 4 uur doen met je accu, dus hoe je het ook bekijkt, een desktop cpu is nadeliger, al is het alleen maar dat je een grotere (en dus zwaardere) accu nodig hebt om er toch fatsoenlijk mee te kunnen werken.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sjah ik zou het liefste een 12" Powerbook hebben dan O+

Afbeeldingslocatie: http://a1904.g.akamai.net/7/1904/51/976a7b44ccbe93/www.apple.com/nl/powerbook/images/index12design01072003a.gif
Afbeeldingslocatie: http://a1392.g.akamai.net/7/1392/51/5ef4c16f8138c2/www.apple.com/nl/powerbook/images/index12topopen01072003.jpg

Maarja, je wilt vast geen Apple :) Ik ben trouwens ook niet voor die normale P4's in laptops, ik zou ook echt een laptop nemen met een mobile processor, Athlon 4 of Pentium-M.

Owja hij weegt trouwens 2,1 kilo.

[ Voor 6% gewijzigd door Bigs op 10-03-2003 22:59 ]

• T-Blizzard
Terw_Dan schreef op 10 maart 2003 @ 22:53:
[...]

mijn notebook is ' maar' 1.5ghz.
Maar hoe je het ook bekijkt, een mobile zuipt minder stroom dan een desktop cpu. Dat is gewoon een vaststaand feit, kun je weinig aan veranderen.

Als jij ipv een desktop een mobile cpu hebt kun je ook wel een goeie 4 uur doen met je accu, dus hoe je het ook bekijkt, een desktop cpu is nadeliger, al is het alleen maar dat je een grotere (en dus zwaardere) accu nodig hebt om er toch fatsoenlijk mee te kunnen werken.
Nou dat is dan jou mening :P
Ik vind het met die van mij nog meevallen 3 KG... Ook zitten er wel weer voorldelen aan een desktop. Er zit nu een 2 gig in en er zou een 2,8 nog in kunnen want daar wordt ie ook mee verkocht. ( dan zal de accu tijd nog wel korter worden maar ok)
als ik nu had moeten kiezen had ik het ook anders gedaan. Heb pas ook met een 1 gig lap gewerkt en om nou te zeggen dat je dat merkt, nee....
Ik zou nu sneller investeren in een 5400 rpm schijf dat merk je veel meer.

• jarich
hej mense,

het zal me een worst zijn hoe snel dat ding is, als ik maar kan fikken... processorsnelheid is een van de meest nutteloze dingen van de afgelopen tijd, behalve als je het voor het een of ander nodig hebt (ik hiervoor dus niet ;) )
dus idd powersaven met een bijvoorbeeld een tm crusoe procje of een low-volt PIII lijkt me wel wat.

Verder is 2ehands wel een optie, ik weet alleen niet welke oudere notebooks low-weight zijn, en daarnaast heb ik ook twijfels bij betrouwbaarheid (on-site garantie in mongolie lijkt me wel wat :P )

Maar welke laptop heeft en een fikker en weinig gewicht?

Salutem, Tampie: bedankt voor de tips, ik zag inmiddels dat je bij dell igv de office meuk niet perse hoeft aan te schaffen (dus min 280$ ;) ).
Ben alleen benieuwd wat het gewicht van bijv. een latitude X200 wordt als je een fikker erbij neemt (gek genoeg heeft men niet door dat dat interessant is voor sommigen...)

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:21
Een PowerBook of iBook is helemaal niet zo'n slechte keus ook al ben je een pc gewend. Een iBook is klein, licht en kan alles wat jij wil. Voor €1665 heb je een iBook met DVD/CD-RW.

Ik heb trouwens ook van veel mensen gehoord dat iBook's uitermate degelijk zijn. Je kan die dingen laten pleuren en ze doen het nog alsof er niks aan de hand is. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd natuurlijk, maar ik wil de behuizing mooi laten. ;)

[ Voor 59% gewijzigd door tiguan op 10-03-2003 23:14 ]

• jarich
hm die powerbook is idd wel een optie... je komt met een <2kg plus een ext fikker toch wel op die 2.1kg en 1800E waarschijnlijk.

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk eens op http://www.dynamism.com om wat ideeën op te doen qua (ultra)lichte subnotebooks.

je moet alleen wel goed opletten of ze deze ook ergens in NEderland (of Europa) verkopen. Ze hebben hier een hele rits spulletjes met een onvoorstelbare kwijlfactor :9~

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 10:01
acer travelmate series? niet zo duur en toch portable..

heb zelf geen laptop, maar als ik er 1 moest kiezen werd het er zo een

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wannapuf schreef op 10 March 2003 @ 23:07:
Een PowerBook of iBook is helemaal niet zo'n slechte keus ook al ben je een pc gewend. Een iBook is klein, licht en kan alles wat jij wil. Voor €1665 heb je een iBook met DVD/CD-RW.
De iBook heeft echt een uitstekende bang-for-the buck (Powerbook ook, maar minder) en de 12" is maar 0,1 kilo zwaarder dan zijn PB broertje.
En ik heb nu een tijdje met MacOSX gespeeld en het is echt wel een geweldig OS.. eigenlijk gewoon Linux, maar dan gebruiksvriendelijk :) Tis natuurlijk ff wennen als je altijd met Windows hebt gewerkt, maar het is zeker geen slecht systeem.
Alleen als je heel erg gehecht bent aan bepaalde Windows-specifieke applicaties heb je misschien een probleem.
bogaards schreef op 10 maart 2003 @ 23:09:
Kijk eens op http://www.dynamism.com om wat ideeën op te doen qua (ultra)lichte subnotebooks.

je moet alleen wel goed opletten of ze deze ook ergens in NEderland (of Europa) verkopen. Ze hebben hier een hele rits spulletjes met een onvoorstelbare kwijlfactor :9~
Zijn erg mooie apparaatjes allemaal inderdaad (Vaio :9 ), maar volgens mij wil hij een ingebouwde writer. Zo'n los ding is dan niet echt handig lijkt me.

[ Voor 26% gewijzigd door Bigs op 10-03-2003 23:18 ]

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:21
Ik ben onwijs gewend aan Windows, ik werk er immers al sinds Windows 95 mee. Ik heb mijn iBook pas twee weekjes en ik ben nu al helemaal weg van Mac OS X. Tuurlijk is het even wennen, maar het is zo'n fijn OS om mee te werken joh.

In principe heb ik alle programma's die ik nodig heb op de pc, ook gevonden voor Mac OS X. Ik gebruik veel Remote Desktop, nu is Microsoft heel vriendelijk geweest om dat ook voor Mac OS uit te brengen. Verder heb je een fijne browser zoals Safari, een simpele maar doeltreffende Mail client. Er is MSN, er is QuickTime. Echt alles wat je nodig heb zit er eigenlijk al bij. De software (het OS) zit gewoon bij de prijs inbegrepen en je krijgt me er toch een zooi software bij, daar wordt je niet goed van. Vooral iTunes, echt een topprogramma, mijn directe vervanger voor WinAmp. Er zit een adresboek in, een kalender, een foto programma, een movie programma, AppleWorks (office voor de Mac zeg maar). Je kan zelfs klooien op de BSD shell als je daar verstand van heb.

• jarich
die dynamism is wel een mooi overzichtje, jammer dat ze geen fikker erbij hebben... maakt 't toch wel duurder (indien erbij gekocht, en ze zijn al niet goedkoop). ACK hoge kwijlfactor.

ACK aantrekkelijkheid mac os X. Dacht 'r eigenlijk aan linux of lowprofile w2k op de laptop te gaan draaien.

btw, ik zag de fuijtsu P2000 serie, met bv P2120 (3.4lbs=1.5kg) al incl dvd/cdrw combo meuk voor 1500E... kijk dat is waar ik grofweg naar op zoek was! (is trouwens mooi 1 euro per gram ;)
http://webshop.fujitsupc....ldseriesbean.do?series=P2

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33
Niet vergeten dat dat in dollars is, en die webshop alleen verstuurt binnen de VS.....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

neem anders een tweedehands IBM Thinkpad, als je daar de CD-ROM en floppy vanaf koppeld dan hou je een tijdschrift dun ding over die niet veel weegt. Die dingen zijn zeer plat. Fikker zal je dan nog wel extern moeten oplossen.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
Ik vind persoonlijk de Apple notebooks veel beter voor mee op reis te gaan. Ik ga persoonlijk ook vaak op reis en heb vaak plaatsen waar er niet direct een netaansluiting is. Als ik mijn digitale foto's importeer en sorteer en soms bewerk gaat dit veel beter dan die dure notebooks die op XP draaien. Daarbij zijn ze ultrastil, ultrasnel, ultradun, goede prijs/kwaliteitverhouding hebben standaard een brander en je wil niet zien hoe mijn eens mooie witte iBook nu al zoveel schrammen enzo heeft, die is al gevallen van de trap, veel keer gevallen op de grond toen die draaide, heeft al een paar vliegtuigreizen meegemaakt aan de bovenkant van de bagage. De PowerBooks zijn van Titanium en dus ultrasterk ook nog. Op batterij doet de mijne (12" iBook 600MHz, 128RAM) 3 uur DVD, 4 uur DivX en 8 uur typen/internetten.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

een mac is zo gek nog niet nee, heb met mac desktops gewerkt en de performance is zeker ok, neem wel genoeg geheugen in je ibook. kwaliteit is het zeker!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
De nieuwe PowerBooks, de 17" en 12", zjin van aluminium ivm beter bereik Airport Extreme. Alleen de 15" is nog van titanium maar mist weer meerdere opties tegen over de nieuwe PowerBooks.

kleurbleur.nl

Verwijderd

Sharp heeft een persbericht de deur uitgedaan waarin ze twee nieuwe notebooks aankondigen. De eerste notebook gaat door het leven onder de naam Actius MM10 en is één van de lichtste notebooks op de markt. De MM10 weegt met 952 gram minder dan een kilo en met een hoogte van 13,7 millimeter is de notebook met recht dun te noemen. De notebook is gebaseerd op de 1GHz Transmeta Crusoe en kan bijna drie uur werken op de accu. Indien er gebruik gemaakt wordt van een optionele accu kan er negen uur gewerkt worden. De notebook is verder uitgerust met 802.11b WiFi, 100Mbit ethernet, USB 2.0, 256MB geheugen en een 15GB harde schijf. De verwachte straatprijs bedraagt 1.499 dollar.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1047376767.jpg

Bron : nieuws: Sharp kondigt Actius MM10 en RD10 notebooks aan=

Verwijderd

De toshiba protegé is speciaal gemaakt voor 'op de weg' voor als je onderweg bent. Ding is onwijs ligt, en onwijs dun. Verder zit er de kwaliteit in die we van Toshiba gewent zijn, TOP laptop dus. Ik zou zeggen ga voor zo'n toshiba Protegé. Verder is zo'n IBOOK wel leuk (dingen zien er wel geil uit) maar ja je moet wel unix/apple freak zijn. Geef mij persoonlijk maar een stevige W2K installatie. Maarja dat moet je zelf kiezen he. Ohja staat bij dat met de mobile P3 een accutijd van 7.6 uur haalbaar is. (over geil gesproken)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voor mensen die zo geilen op apple notebooks maar geen macintosh willen, kijk eens naar de PB igo series, ding lijkt behoorlijk veel op een ibook (tenminste, dat zeggen veel mensen :)). en hij draait gewoon lekker windows :)

• LopeZ
  • Laatst online: 11:35

LopeZ

Too much is never enough

Is en blijft een laptop topic, zie de faq hierover.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.