[php / Mysql] verschillende typen

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sorry voor de vage topictitel, ik kon even niet bedenken hoe ik het anders kon formuleren.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
include("config.php");

mysql_connect("$hostname","$username","$password");
mysql_select_db("$database");

$select ="SELECT * FROM reacties WHERE art_type=0 OR 1 ORDER BY date DESC limit 5";
$query = mysql_query($select);

while ($list = mysql_fetch_object($query)) {
$list->date = date("d/m/y", $list->date);

$list->date = preg_replace("/(.{5}).*/s", "\\1", $list->date);
$list->subject = preg_replace("/(.{23}).*/s", "\\1..", $list->subject);

if ($list->art_type==0) {
    echo "[<font size=\"-1\">$list->date</font>]  <A HREF=\"nieuws_toon.php?id=$list->art_id\">$list->subject</A><BR>";
}
if ($list->art_type==1) {
    echo "[<font size=\"-1\">$list->date</font>]  <A HREF=\"artikelen_toon.php?id=$list->art_id\">$list->subject</A><BR>";
}
}

Er staan in de database 3 soorten art_types: 0, 1 en 2. Maar nou zou ik willen dat hij uit de database enkel 0 en 1 haalt, en 2 negeert.

Hoe kan ik dit in de regel van SELECT * FROM reacties plaatsen? ik heb al wat dingen geprobeerd met OR en AND, maar beide werken hier niet bij.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

SQL:
1
WHERE art_type<2

[ Voor 136% gewijzigd door gorgi_19 op 10-03-2003 21:38 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

En als je het dan met OR zou willen doen moet het altijd nog zo:
PHP:
1
$select ="SELECT * FROM reacties WHERE art_type=0 OR art_type=1 ORDER BY date DESC limit 5";

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12-2025
Elect schreef op 10 maart 2003 @ 21:36:
...
PHP:
1
2
3
4
5
include("config.php");

mysql_connect("$hostname","$username","$password");
mysql_select_db("$database");
...

....
Yakkes, waarom zet je variabele tussen quotes die dingen horen gewoon vrij te staan, het kan wel maar is onduidelijk en kost php volgens mij ook extra tijd om te begrijpen wat er bedoeld word.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Ik vind deze vraag toch wel een beetje basis hoor :) < > <> en = zijn wel terug te vinden in elke SQL tutorial. Dus als de TS dat nog niet wist, zou ik hem willen aanraden om er één (of meerdere) door te nemen, omdat daar nog veel meer nuttige basis dingen in staan ( bijv GROUP BY, ORDER BY, DISTINCT en JOINS).
Je kunt SQL tutorials vinden in de FAQ of even kijken op www.sqlcourse.com

Mocht je na het doornemen van een tutorial nog meer problemen tegenkomen, neem dan ook eerst een kijkje op http://www.mysql.com/doc/en/ want daar kun je ook een boel dingen vinden (mits je met MySQL bezig bent, nu wel iig :) )

Verder kun je misschien beter in dit geval trouwens een ENUM gebruiken :) Zie voor uitleg http://www.mysql.com/doc/en/ENUM.html

Succes ermee!

Dit topic is gesloten.