[FAN]rpm verlagen dmv weesrtand ipv temp.sensor

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:29

JdM

Humbled

Topicstarter
edit:
Topictitel moet dus "weerstand" zijn 8)7

Ik ben volledig n00b op het gebied van dit soort elektro, so don't shoot me.
Er zal best wel wat over te vinden zijn, alleen de juiste zoektermen weet ik niet denk ik.

Het is als volgt, ik heb dus een fan met temp. sensor, gaat harder draaien als het warmer wordt, maar die sensor is kapot.
Nu zou ik graag op de plaats van die sensor een weerstandje plaatsen zodat de fan op 1 bepaalde snelheid draait, ik weet alleen totaal niet hoe ik erachter kom wat voor weerstand ertussen moet.
Op de 2 pootjes waar de temp.sensor op zat, meet ik ongeveer 6,8 volt , als de fan voluit draait (pootjes kortgesloten dus), draait ie met 5000Rpm, ik wil dat vast zetten op ongeveer 3000Rpm.
Zoals ik al zei ben ik een echte n00b wat dit betreft, het zal allemaal best makkelijk zijn en ook makkelijk te vinden, alleen weet ik dus niet waar, heeft iemand een idee wat voor weerstand ik moet plaatsen om mijn fannetje te laten doen wat ik wil dat ie moet doen? :) thx in advance B)

Ik open ook weer eens een topic, ik ga er maar een potmeter tussen plaatsen, lijkt me het makkelijkst, niet reageren verder ik vraag hem wel op slot. |:(

[ Voor 13% gewijzigd door JdM op 10-03-2003 21:28 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ok :)

Dit topic is gesloten.