But then again, I could be wrong..
verder lijkt het me een prima ding
A wise man's life is based around fuck you
Alleen als de "Hoofd" domein controller het loodje legt hebben ze hoe dan ook niets meer omdat daar hun data en mail op staat.
Dus een 2e Domein controller heeft volgens mij om die reden weinig zin..
ja maar je hebt dan wel een kopie van je Active Directory... en das wel handig om te hebben... van het opnieuw moeten inrichten van je domain en het restoren van de complete AD wordt je ook niet vrolijk...Pinky schreef op 10 March 2003 @ 21:18:
Dank voor je snelle reactie.
Alleen als de "Hoofd" domein controller het loodje legt hebben ze hoe dan ook niets meer omdat daar hun data en mail op staat.
Dus een 2e Domein controller heeft volgens mij om die reden weinig zin..
kijk die 2e domaincontroller heb je gewoon puur en alleen voor een backup van je AD, that it, niet voor databackup oid, alleen AD,
Verder is dit systeem wel goed genoeg.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Ze hebben nu op een oude server 30 GB data en 24 GB gereserveerd voor mail.
Het gaat hier om een nieuwe netwerk naast een oud netwerk waarin ik geen rechten heb omdat het oude netwerk nu nog aan een europees netwerk hangt.
Maar ik verwacht er weinig problemen mee te hebben.
Bovendien heb ik een on-line spare die ik er eventueel bij kan trekken als het te weinig word. Er is in de configuratei (niet genoemd) al rekening met een extra harddisk gehouden.
Nu hebben ze een 10 Mbit niet geswitched netwerk en 100Mbit naar de server toe.
Ze gaan nu naar
1 x 3Com 4900 12 x 1 Gbit
2 x 3Com 4250 48 x 10/100 - 2 x 1 Gbit.
1 Gbit naar de server.
Een behoorlijke verbetering volgens mij.
[ Voor 5% gewijzigd door Acmosa op 10-03-2003 21:49 ]
Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test
Je belast er zowel de hoofdserver als de verbindingen (hubs/switches/utp lijnen) veel minder mee.
Bij ons worden er tekeningen (CAD) naar de printerserver gepompt van soms wel 500 mb groot, je wil dan niet weten hoe groot ze dan worden als ze naar de printer gestuurd worden
De ML370G3 heeft geen intergrated 5i controller meer t.o.v. de ML370G2 !
en als je exchange gaat gebruiken, gaat ie het echt niet trekken.
Dan zou ik toch echt een tweede ML370 ernaast zetten.
Je kan het op een server proppen, maar verwacht binnen een jaar performance problemen.
1 disk -> systeem + programmatuur + pagefile
1 mirror -> exchange databases (en eventueel NTDS.DIT)
1 disk -> transactie logs
1 mirror -> file data
Totaal 6 schijven nodig
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
of die server het kan trekken met exchange en 60 gebruikers is koffiedik kijken, je weet niet eens wat voor exchange gebruikers het zijn2wakky schreef op 10 March 2003 @ 21:59:
vergeet je niet de smart array 523 controller.
De ML370G3 heeft geen intergrated 5i controller meer t.o.v. de ML370G2 !
Je kan het op een server proppen, maar verwacht binnen een jaar performance problemen.
je kan een load simulator gebruiken (www.microsoft.com/exchange) om je server te testen en te kijken of ie nog een beetje performed als je veel 'heavy' exchange users hebt,
Misschien een dommme vraag maar waarom losse schijven en waarom kan ik ze niet gewoon in mijn array meenemen?Brahiewahiewa schreef op 10 maart 2003 @ 22:00:
Je hebt te weinig schijven. Je Exchange databases moeten op aparte spindles en je moet een schijf reserveren voor de transactielogfiles. Verder wil je de data misschien wel gemirrored hebben. Dus:
1 disk -> systeem + programmatuur + pagefile
1 mirror -> exchange databases (en eventueel NTDS.DIT)
1 disk -> transactie logs
1 mirror -> file data
Totaal 6 schijven nodig
Ik ben uit gegaan van de Smart Array 641 Controller dit is een U320 met 64 Mb cache controller.zwelgje schreef op 10 March 2003 @ 22:01:
[...]
of die server het kan trekken met exchange en 60 gebruikers is koffiedik kijken, je weet niet eens wat voor exchange gebruikers het zijn
je kan een load simulator gebruiken (www.microsoft.com/exchange) om je server te testen en te kijken of ie nog een beetje performed als je veel 'heavy' exchange users hebt,
Ik ben van een geschiedenis van 3 jaar uitgegaan met de harddisk ruimte. Ik weet dat ik daar mee goed zit. Alles is voor de rest een verbetering met wat ze nu hebben.
als je die dingen in raid5 zet (je array) dan kost je dit performance... als je die disken separaat gaat aanspreken heb je daar geen last van, exchange 2k kan dan de database's en de logfiles tergelijkertijd wegschrijven/aansprekenPinky schreef op 10 March 2003 @ 22:03:
[...]
Misschien een dommme vraag maar waarom losse schijven en waarom kan ik ze niet gewoon in mijn array meenemen?
en raid5 kost nogal wat write overhead... iets wat je met losse separate diskjes niet hebt
Verwijderd
Een voor fileserver en een voor mail.
Verwijderd
dat ligt er toch maar net aan hoe zwaar die server belast word, iedere situatie is anders?2wakky schreef op 10 March 2003 @ 21:59:
wij draaien hier met 35 users op een oudere ML370 G1 PIII-800mhz, 512mb, 3x 9,1gb (raid 5) w2k, exchange 2000 en dat gaat nog best prima hoor.
alloewel de schuifruimte de laatste tijd wel een beetje aan de krappe kant zit.
1 file server met +- 40 GB met daarop NETWARE 5.1 SP3 (Proliant 1600)
1 server met 18 GB met daarop Netware 5.1 SP3 en groupwise 6 (Proliant 800)
Beide servers hebben 512 MB en 600 mhz Proc.
Dus ik snap niet dat jullie moeilijk doen met je Exchange.
Maar ja wie ben ik.
Enne als je toch 2 370`s koop koop dan ook een 3000XR met Multikaart heb je dat ook gelijk geregeld en een 9000 Rack.
Compaq RULES heb hier 91 Servers
[ Voor 20% gewijzigd door raymonvdm op 13-03-2003 22:43 ]
Verwijderd
Ik zelf neem altijd als regel dat een File Server en Mailserver apart moeten draaien. Tuurlijk kan het best op 1 server werken, maar toch liever apart. In het verleden heb ik al vaak genoeg gezien dat die combinatie fout ging, omdat beide zwaar belast worden..tegenwoordig wordt een mailserver zelfs zwaarder belast.Verwijderd schreef op 13 maart 2003 @ 22:03:
[...]
dat ligt er toch maar net aan hoe zwaar die server belast word, iedere situatie is anders?
wij draaien hier met 35 users op een oudere ML370 G1 PIII-800mhz, 512mb, 3x 9,1gb (raid 5) w2k, exchange 2000 en dat gaat nog best prima hoor.
alloewel de schuifruimte de laatste tijd wel een beetje aan de krappe kant zit.
Eventuele websolutions kan je ook op je mailserver erbij draaien. Hardwarematige RAID5 heeft altijd mijn voorkeur.
Vooral lekker onderbouwd!Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 20:39:
2 servers nemen, beide raid5 draaien (hardware controller natuurlijk)
Een voor fileserver en een voor mail.
Volgens mij moet je het makkelijk kunnen halen, die printserver echter is wel een goed idee en ontlast je server enorm.
Wat ga je trouwens nog meer doen?
- Backup?
- Roaming profiles ?
- Proxy ?
- ... ?
Verwijderd
doel: Exchange, File server, Print Server, Roming profiles, LTO 100 - 200 Gb Backup
Optie 1:
CPQ ML 530 R02
2 x 2,4 Ghz
3 Gb mem
3 x 36 Gb Raid 5
2 x 18 Gb Raid 1
1 x 18 GB
CPQ 642 2 channel raid contrl. met 64 Mb Battery backed up writeback cache
CPQ LTO 100 - 200 GB backup
CPQ NC 7770 Gbit NIC
-Raid 5 voor File en system
-Raid 1 voor Exchange DB
-En 18 Diskje voor trans. logs.
Oude HP HP Netserver LH-3R als print server (is ouder dan 3 jaar en aan vervanging toe)
8 x 18 Gb
640 Mb mem
100 mbit
Optie 2:
CPQ ML 350 R03 (onboard Gbit NIC)
1 x 2,4 Ghz
1 Gb mem
3 x 36 Raid 5
CPQ LTO 100 - 200 GB
CPQ 641 raid contrl.
-Raid 5 voor File en system
CPQ ML 350 R03 (onboard Gbit NIC)
1 x 2,4 Ghz
2 Gb mem
4 x 18
CPQ 641 raid contrl.
-1 x 18 system
-1 x 18 trans.logs
-2 x 18 raid1 Exchange db
-Exchange remote backup agent.
Oude HP HP Netserver LH-3R als print server (is ouder dan 3 jaar en aan vervanging toe)
8 x 18 Gb
640 Mb mem
100 mbit
Food for thought.
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org