Versterker ineens spontaan op vol vermogen.

Pagina: 1
Acties:
  • 5.007 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik zit net heel rieleks te luisteren naar wat muziek en ineens springt mijn versterker op vol vermogen! :|

Ik schrok mij dus echt de t#@us.

Ik had mijn versterker op 65 (van de 100) staan. En winamp op 50%, en ineens knalt de muziek dus uit mijn speakers. Met winamp zachter zetten lukte ff niet zo snel omdat doordat ik schrok een programma op had gestart. Dus ik ga snel naar mijn versterker en draai hem zachter en wat ik zag was dat na de eerste draai aan de volumeknop hij nog 83 aangeeft. Aan het geluid tehoren moet hij op bijna 100% hebben gestaan, want zo hard heb ik het nog nooit meegemaakt.

Het moet dus echt de versterker zijn die ineens spontaan op 100% vermogen ging spelen. De afstandsbediening had toevallig geen batterijen erin zitten, dus die kan het niet gedaan hebben. Verder heb ik wel meerdere ab's, maar ide lagen niet in mijn buurt en daar reageert mijn versterker ook niet op.

Verder versprongen de kleuren van monitor tijdens die uitbarsting, maar dat komt denk ik doordat ik trinitron heb en de draden dus ineens zijn gaan bewegen, en misschien doordat er ineens een magnetische opleving was van mijn boxen (ondanks dar ze 2,5 meter van mijn monitor afstaan).

Het is een Marantz SR-590 versterker.

Wie weet wat de oorzaak geweest kan zijn?

Verwijderd

Last van onweer op dat moment?
Ik bedoel dus buiten ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 20:35 ]

Verwijderd

Had je niet ergens de afstandsbediening onder een stapeltje boeken liggen?

Niet gedacht dat iemand dat ooit tegen mij zou moeten zeggen ( V ) :+

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 21:04 ]

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 20:39:
Had je niet ergens de afstandsbediening onder een stapeltje boeken liggen?
daar zaten geen batterijen in ;)

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-12 13:06

Skef

Ik scheer.me

@Play: Tja, you can't always be the best ;)

@Oscar: Aardstralen? Sterk magnetisch veld? Haal de wichelroede maar van stal!

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• merijnen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 10:50

merijnen

Beam Me Up Scotty!

hoe oud is ie?

• Oscar Mopperkont
De versterker is nu denk ik zo'n 4 jaar oud ofzo.

Verwijderd

Een ding is nu toch wel duidelijk denk ik: JE BENT VERVLOEKT!!!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
zoek naar stof enzo in de versterker

iets anders kan ik zo 1 2 3 niet bedenken..

Verwijderd

waar kom je vandaan?

Ik had gisteravond ook iets vreemds, dacht heel even dat de stroom uitviel, maar dat was niet aan de hand, kwas lekker aan het quaken en opeens kreeg mijn 19" Gericom beeldscherm een oplazer. Ik blijf erbij dat er gewoon wat gekke pieken over het lichtnet sprongen, ik kan het niet anders verklaren sinds ik niet ik die mully en sculder shit geloof :)

maargoed, ik kom uit de buurt van R'dam (vlaardingen om precies te zijn) en heb dat hier meegemaakt. Oplazer leek eerst op een "Degauss" van een beeldscherm gemikst met stroomuitval, maar daarna kwam die HEEL donker terug, na uitzetten , 15 seconden wachten en aanzetten was die weer normaal. :? HEEEL vreemd.

nagoed, iemand anders nog met die rare (bijna sterke) verhalen ?? Verklaringen klinken ongeloofwaardig allemaal hierboven, niet echt iedereen neemt het even serieus :+

Maargoed, bij mij zit nu alles weer snor dus ik lig er niet meer over wakker

ciao

• Oscar Mopperkont
MR_WAZOO schreef op 11 March 2003 @ 00:41:
zoek naar stof enzo in de versterker

iets anders kan ik zo 1 2 3 niet bedenken..
Er zit zeker een hoop stof in die versterker, maar zou dat de verklaring zijn? In elke versterker zit toch wel een hoop stof? Die dingen trekken het gewoon aan.

Ik woon overigens in Elst (Gelderland), maar volgens mij was er niks aan de hand met de stroom.

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 13:28
kan me herinneren dat er gister een topic was over hetzelfde probleem

Te hoog volume slecht voor de versterker?

hm das een andere versterker maar ja klepel en een klok

[ Voor 24% gewijzigd door Dewoudloper op 11-03-2003 10:23 ]

Verwijderd

Heb je katten?

• Oscar Mopperkont
Nee, hoezo?

• Dewoudloper
omdat hij mischien in je versterker hebt lopen zeiken B)

Verwijderd

Of omdat ze over de ab lopen of aan de knopen zitten te klooien.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12 13:08

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mja... Die versterker heeft een electronische volumeregeling die van slag is geraakt... Waarschijnlijk een klein incidentje met statische electriciteit.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 15:39

Dionysus007281

Spank my monkey!

Kwam er toevallig ook een vreemde waterput op je TV tevoorschijn? Doet me denken aan The Ring. Kijk maar uit, straks zit jij ook met zo'n rare bek in een kast weggedoken. :7

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

• Dewoudloper
staat de versterker op de grond cq vloerbedekking en dan toevallig hoogpolige?

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

als je een radio amateur in de buurt hebt kun je ook last van dit soort verschijnselen hebben... Veel erger en meestal de schuldige zijn die 27Mc gastjes die hun vermogen absurt hebben opgekrikt...

Helaas valt er er weining meer aan te doen, dan als het regelmatig gebeurt de opvolger van de RCD in te lichten en het melden van de overlast.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Tux
  • Laatst online: 13:31

Tux

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 00:46:
waar kom je vandaan?

over het lichtnet sprongen, ik kan het niet anders verklaren sinds ik niet ik die mully en sculder shit geloof :)
Teveel Kies Techniek video's gezien :X :?

Had ik jaren terug op school een soort Nederlandse versie van X-files met mully ipv scully en sculder ipv mulder 8)7

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:42
Ik denk dat het misschien ook wel handig is als je een netfilter ertussen hangt. Dit om piekspanningen te voorkomen in de toekomst. Ik weet niet of het daardoor gekomen zou kunnen zijn, maar het zou misschien wel mogelijk zijn.

Ik had laatst ook een keer de versterker op zol vermogen staan, deed ie ook uit zichzelf, maar dat kwam door een bug. Daarvoor heeft NAD al een oplossing. Maar anyway, het is altijd verstandig om een filter ertussen te hangen. Het hoeft geen audiofiel filter te zijn, maar wel een die de piekspanningen eruithaalt.

Ik heb er laatst een keer een gehaald, die dat doet. Tot voor kort had ik elke keer wanneer ik het licht uit deed een plop in mijn subwoofer (JBL PB10). Dat kwam zeker door piekspanningen. Nu heb ik dat niet meer gelukkig.

Greetz,

Fishi

Verwijderd

Duur schreef op 11 March 2003 @ 11:14:
als je een radio amateur in de buurt hebt kun je ook last van dit soort verschijnselen hebben... Veel erger en meestal de schuldige zijn die 27Mc gastjes die hun vermogen absurt hebben opgekrikt...

Helaas valt er er weining meer aan te doen, dan als het regelmatig gebeurt de opvolger van de RCD in te lichten en het melden van de overlast.
Hier valt wel degelijk wat aan te doen mits dit het geval is. Veelal hebben echte zendamateurs echte spullen en weten waarmee ze bezig zijn. Voor een zendmachtiging moet je namelijk een aardig stukje elektronika kennis hebben. Van deze mensen zul je weinig tot geen last hebben. Als dit wel het geval is zijn ze altijd bereid je te helpen als je dat vraagt.

De 27Mc gastjes echter hebben geen vergunnig of machtiging nodig, mits zij voldoen aan bepaalde eisen. Deze eisen zijn dat je maar max met 4 Watt mag uitzenden. Veelal wordt hierbij goedkope apparatuur gebruikt welke op soms wel 3 kanalen uitzend naast het kanaal waar daadwerkelijk op word uitgezonden. (ervaring met een low butget 27Mc setje van de kijkshop). Als je hier een versterker achterzet welke een watt of 20+ doet dan kan je gegarendeerd problemen verwachten met de omgeving.

[on topic]

Maar wat je versterker betreft ... daar zit als het goed is een metalen behuizing omheen en die houd vrij veel tegen.

In mijn handleiding staat trouwens dat ik hem niet direct in zon licht moet zetten omdat anders de ir-sensor nog wel eens raar kan doen.

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

mmh, misschien is het een "bug" in die sr-590 want ik heb die ook (gehad) en daar had ik het ook heeeeeeel soms weleens mee. Ik heb hem 2 jaar gehad en heb het in totaal 3 a 4 keer gehad denk ik, misschien is het wel de stof zoals iemand al zei. Ik ben er nooit achter gekomen wat de reden er nou van was. Is ook een beetje lastig als je het maar 3 keer meemaakt, maar je schrikt je idd wel de tering als ie opeens steeds harder gaat naar vol vermogen.

ActueleWind

Verwijderd

mischien zit er in de volume knop een optische opnemer ala een jogdail en als daar stof of haren in komen kan ie onstabiel worden en pulsjes geven terwijl er niet aan gedraait wordt..

• Oscar Mopperkont
Lurge schreef op 11 March 2003 @ 12:24:
mmh, misschien is het een "bug" in die sr-590 want ik heb die ook (gehad) en daar had ik het ook heeeeeeel soms weleens mee. Ik heb hem 2 jaar gehad en heb het in totaal 3 a 4 keer gehad denk ik, misschien is het wel de stof zoals iemand al zei. Ik ben er nooit achter gekomen wat de reden er nou van was. Is ook een beetje lastig als je het maar 3 keer meemaakt, maar je schrikt je idd wel de tering als ie opeens steeds harder gaat naar vol vermogen.
Hmm ik hoop het niet. Je zou er een hartverzakking van krijgen ;)

Maar je hebt het dus vaker gehad? Dan ga ik maar eens contact opnemen met Marantz, of het een bekende bug is en of er iets aan te doen is.

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12 17:51
Ik heb hier af en toe dat de tl buis die boven mijn bureau hangt knippert, en de 15" monitor van mijn irc bak valt soms even uit als dat gebeurt.
De 27Mc gastjes echter hebben geen vergunnig of machtiging nodig, mits zij voldoen aan bepaalde eisen. Deze eisen zijn dat je maar max met 4 Watt mag uitzenden. Veelal wordt hierbij goedkope apparatuur gebruikt welke op soms wel 3 kanalen uitzend naast het kanaal waar daadwerkelijk op word uitgezonden. (ervaring met een low butget 27Mc setje van de kijkshop). Als je hier een versterker achterzet welke een watt of 20+ doet dan kan je gegarendeerd problemen verwachten met de omgeving.
Ow lol, dan denk ik dat die 740 watt versterker hier een beetje over de specs heen zit :) Ding hangt op een mobiele antenne, die wordt heet als ik em meer dan 10 seconden ingedrukt houd :)

[ Voor 71% gewijzigd door Falconey op 11-03-2003 19:38 ]

Verwijderd

Jammer, zijn leuke beesten (8>

Onverklaarbaar verschijnsel. Maar dat je monitor meedeed ondanks de afstand is volgens mij normaal. Ik heb dit zelfs op betrekkelijk laag volume al.

Verwijderd

Falconey schreef op 11 March 2003 @ 19:35:
Ik heb hier af en toe dat de tl buis die boven mijn bureau hangt knippert, en de 15" monitor van mijn irc bak valt soms even uit als dat gebeurt.

[...]

Ow lol, dan denk ik dat die 740 watt versterker hier een beetje over de specs heen zit :) Ding hangt op een mobiele antenne, die wordt heet als ik em meer dan 10 seconden ingedrukt houd :)
Tja en dat bedoel ik dus ... je had beter kunnen investeren in een goede antenne, een stuk goedkoper, minder last van storingen en een heeeeeeeeel stuk minder vermogen nodig.

Hoe ver kom je btw met die 740 watt ?

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
mijn vriendin heeft zon kenwood setje en daar gaat steeds vanzelf het volume juist zachter spelen hoe kan dit dan ????

http://raptr.com/Doppert/about

Verwijderd

ik heb zelf ook een sr 590 gehad en afgezien dat het een prachtige receiver is, heb ik nooit deze "bug"mogen waarnemen in de 2.5 jaar dat ik hem in mijn bezit gehad heb. Weet je zeker dat je hem niet een keer op max gezet hebt zonder geluid voordat je hem uitschakelde ? mijn huidige receiver kan je instellen dat hij altijd op een bepaald volume aanspringt, dus ook al stond hij max op het moment van uitzetten en je zet hem aan, dan staat hij weer zacht als hij aan springt.

Ik zou gewoon navraag doen bij marantz inderdaad, maar ik heb er nooit van gehoord. Klinkt eerder als iets wat een sr 7xxx zou doen. Want die zijn niet bepaald bug vrij.

• Oscar Mopperkont
Verwijderd schreef op 13 maart 2003 @ 10:49:
ik heb zelf ook een sr 590 gehad en afgezien dat het een prachtige receiver is, heb ik nooit deze "bug"mogen waarnemen in de 2.5 jaar dat ik hem in mijn bezit gehad heb. Weet je zeker dat je hem niet een keer op max gezet hebt zonder geluid voordat je hem uitschakelde ? mijn huidige receiver kan je instellen dat hij altijd op een bepaald volume aanspringt, dus ook al stond hij max op het moment van uitzetten en je zet hem aan, dan staat hij weer zacht als hij aan springt.

Ik zou gewoon navraag doen bij marantz inderdaad, maar ik heb er nooit van gehoord. Klinkt eerder als iets wat een sr 7xxx zou doen. Want die zijn niet bepaald bug vrij.
De receiver was dus al aan het spelen op een bepaald volume. Het was dus niet zo dat ik hem aanzette en dat toen het geluid ineens voluit stond, hij stond al aan en er kwam al een 10 minuten geluid uit.

Verder hb ik mijn versterker nog maar 1 keer op volume 95 gehad, maar dat is al heeeeeel lang geleden, normaal zet ik hem niet harder dan 80. Maar nu klonk het alsof hij echt op 100 stond. (en dan is 2*70 watt in een kamer van 14 vierkante meter, echt ongelofelijk hard! 8)7)

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Oscar Mopperkont schreef op 11 March 2003 @ 15:14:
[...]

Hmm ik hoop het niet. Je zou er een hartverzakking van krijgen ;)

Maar je hebt het dus vaker gehad? Dan ga ik maar eens contact opnemen met Marantz, of het een bekende bug is en of er iets aan te doen is.
Als je het weet meld het dan hier even dan weet ik tenminste of er iets aan te doen is.
Je krijgt er idd bijna een hartverzwakking van als dat ding opeens harder gaat.
Bij mij was het inderdaad ook tijdens het spelen van een CDtje ofzo. Niets bijzonders en de AB kon het volgens mij niet zijn. :?

ActueleWind

• Oscar Mopperkont
Lurge schreef op 13 March 2003 @ 11:02:
[...]

Als je het weet meld het dan hier even dan weet ik tenminste of er iets aan te doen is.
Je krijgt er idd bijna een hartverzwakking van als dat ding opeens harder gaat.
Bij mij was het inderdaad ook tijdens het spelen van een CDtje ofzo. Niets bijzonders en de AB kon het volgens mij niet zijn. :?
Ik heb Marantz gebeld, maar daar was niemand die er iets van wist, en ik moest mijn dealer maar bellen. Heb Stassen dus gebeld, en het enige wat ze daar konden uitbrengen was, dat ik hem maar langs moest brengen. Maar dat doe ik natuurlijk niet, ik ga daar geen grof geld voor uitgeven.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn marantz versterker. Ben ff typenummer kwijt.

Ik heb in een tijd van 2 maanden een aantal keer gehad dat me versterker automatisch het geluid omhoog gooit tot maximum of het geluid in een zelfde tempo naar nul brengt. ( 4x gehad ofzo ) Sta ik onder de douche naar maiden te luisteren....gaat die versterker ineens binnen enkele seconden zo hard spelen dat ik met me oren dicht de kamer in moet rennen om me speakers te redden.

Was maar in een periode van 2 maanden ofzo. Nooit gehad ervoor...nooit meer erna.

Mijn verklaring: Cliff Burton was op bezoek :P

( ff me signature aanpassen :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 21:00 ]

Verwijderd

Tux schreef op 11 March 2003 @ 11:17:
[...]

Teveel Kies Techniek video's gezien :X :?

Had ik jaren terug op school een soort Nederlandse versie van X-files met mully ipv scully en sculder ipv mulder 8)7
n0pe, teveel tekenfilmpjes gezien. Was van "The anamaniacs" van onze gebroeders Warner :+
Pagina: 1