[el]Versterker nog meer versterken

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 07:05
We hebben sinds een week of 2 een geluidswand gemaakt op school. Alleen nu is het zo dat we boxen hebben van 60 Watt en een versterker van maar 40 Watt.
Is het mogelijk om die versterker dus sterker te maken? dus dat we wel 60Watt eruit kunnen trekken?

Verwijderd

een nieuwe 60 watt of meer versterker kopen. een versterker opvoeren kan volgens mijn niet.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

--> AVH

(De enige mogelijkheid lijkt mij een krachtigere versterker kopen, maar ja, ik ben audion00b)

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Of een 2e versterker kopen die 2 combineren, dat kan volgens mij ook.
[search=bridge versterker]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Bridgen kan alleen als die versterker die optie heeft, lijkt me sterk op een versterker van 40Watt, klinkt namelijk niet echt als een zware pa-amp. Trouwens ik betwijfel of je het gaat horen als je er een 60Watt versterker gaat neerzetten van ongeveer hetzelfde type.
Vind je dan dat het niet hard genoeg gaat of heb je gewoon zoiets van: ik wil die 20Watt gewoon erbij hebben :|

Verwijderd

Wat je wilt doen is in principe de gluidsdruk verhogen door een zwaardere versterker te monteren. Nu een leuk weetje ;)

Een verhoging van de gluidsdruk met 3 dB is waarneembaar voor het menselijk gehoor als een verhoging van de ''hardheid'' van het gluid. Minder als 3dB heeft geen zin, dit hoor je dus niet of nouwlijks (nutteloos dus).
Een verhoging van de gluidsdruk met 10dB is waarneembaar voor het menselijk gehoor als een verdubbeling van de ''harheid'' van het gluid.

Nu komt het leuke :)
Om de gluidsdruk te verhogen met 3dB moet je het vermogen verdubbelen (naar 80W dus).
Om de gluidsdruk te verhogen met 10dB moet je het vermogen vertienvoudigen!!

Een versterker van 60W t.o.v. een versterker van 40W heeft dus totaal geen zin.

Hierbij komt ook nog eens dat je niet puur naar de ''watt's'' moet kijken. Een 2x 40W NAD versterker blaast een 2x 70W Akai versterker er zeker wel uit.
De voeding van een versterker is ook van wezelijk belang. Als de voeding niet voldoende kan leveren en er komt een bas, dan stort de spanning in, en dus ook het vermogen. Dus ookal heeft deze tig-watt, als hij een slechte voeding heeft zal het dus nooit de bassen op die tig-watt weergeven ;)

Ik weet niet wat voor versterker er nu op zit, misschien dat als het een flut versterker is dat een upgrade naar een GOEDE 2x 60W versterker wel degelijk nut heeft?

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 07:05
Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 21:25:
Wat je wilt doen is in principe de gluidsdruk verhogen door een zwaardere versterker te monteren. Nu een leuk weetje ;)

Een verhoging van de gluidsdruk met 3 dB is waarneembaar voor het menselijk gehoor als een verhoging van de ''hardheid'' van het gluid. Minder als 3dB heeft geen zin, dit hoor je dus niet of nouwlijks (nutteloos dus).
Een verhoging van de gluidsdruk met 10dB is waarneembaar voor het menselijk gehoor als een verdubbeling van de ''harheid'' van het gluid.

Om de gluidsdruk te verhogen met 3dB moet je het vermogen verdubbelen (naar 80W dus).

Hierbij komt ook nog eens dat je niet puur naar de ''watt's'' moet kijken. Een 2x 40W NAD versterker blaast een 2x 70W Akai versterker er zeker wel uit.
De voeding van een versterker is ook van wezelijk belang. Als de voeding niet voldoende kan leveren en er komt een bas, dan stort de spanning in, en dus ook het vermogen. Dus ookal heeft deze tig-watt, als hij een slechte voeding heeft zal het dus nooit de bassen op die tig-watt weergeven ;)

Ik weet niet wat voor versterker er nu op zit, misschien dat als het een flut versterker is dat een upgrade naar een GOEDE 2x 60W versterker wel degelijk nut heeft?
Er zit nu een 200 Watt voeding aan die versterker. Dus het kan daar ook nog aan liggen. Ga ik sowieso ff een 350 Watt voeding aan hangen.

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 11:31
Ik denk niet dat het echt nodig is, ik heb hier een versterker van 40 watt (Sony LBT-D509) met:
2x Jamo (D165) 165 watt max & 100 watt continu
2x Sony (SS-J90AV) 60 watt max & ?? (40 ofzo) watt continu (surrounds)

dit blaast al enorm, ik denk niet dat zo'n sterke versterker echt nodig hebt...

[ Voor 13% gewijzigd door MadMod op 20-03-2003 13:40 ]

Verwijderd

PowerCow schreef op 20 maart 2003 @ 13:27:
[...]

Er zit nu een 200 Watt voeding aan die versterker. Dus het kan daar ook nog aan liggen. Ga ik sowieso ff een 350 Watt voeding aan hangen.
Dit mag je me even gaan uitleggen...

Snap er echt niks van, een versterker is geen pc waar je even een andere voeding in kan hangen. Je zult dan andere trafo+elcos moeten halen, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die ombouw je echt niks zal helpen (als het al kan).

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:55
Verwijderd schreef op 10 maart 2003 @ 21:25:

Geluidsdruk kan je ook verhogen door een compressor te gebruiken. Lijkt me echter makkelijk en goedkoper om een andere amp te kopen.

De verhouding versterker / speakers die je nu hebt vind ik eigenlijk wel mooi. Wil je dus meer herrie raad ik aan om ook andere speakers er bij te nemen.

Ik denk niet dat dit de bedoeling is ;)

BTW: een zwaardere voeding in je amp zal de versterking niet beinvloeden.
Pas in ieder geval wel op dat de versterker niet in de clip gaat , dit is doodsoorzaak nr1. van speakers. Zelden overlijd een speaker aan te hoog vermogen. Clipping houd in dat je versterker het vermogen niet kan leveren en DC (gelijk spanning) zal uitsturen, dit is dus funnest voor je speakers. Je zal dit het eerste merken aan de tweaters die hier het meest gevoelig voor zijn. Houd je hoog dus opeens op, begin dan eerst met het spelen op een lager volume.

Verwijderd

Watt - wat ?

RMS / PMPO / Max etc ?

Lekker onzinnig die laatste 20 Watt (1 a 2 dB), maar je kan natuurlijk bij rommelmarkt/kringloopwinkel/marktplaatst.nl/vuilnisbak zo aan een >80Watt versterker komen - tenzij je van solderen houdt: dan ga je de specificaties van je hoofdtor opzoeken, een sterker model uitzoeken - en die er dan voor vervangen - wel even de voedingslijn nakijken of die dat ook wel aankan.

Voor het mooie: 60Watt boxen kun je beter afspelen met een 120Watt versterker die je niet op Max afspeelt - hierdoor gebruik je de torren niet op de rand van hun specificaties en blijft het ook nog om aan te horen - wel even een overbelastingbeveiliging toepassen of de volumtepotmeter aanpassen zodat je hem niet op zijn max open kan zetten om zo de speakers op te blazen...

Verwijderd

He heeft echt weinig nut om een zwaardere amp te nemen. Je kunt beter een PA speaker kopen met een rendement van 100dB 1w/1m. Ipv van de hifi box met 90dB 1w/1m. Als je nu die 40 watt door die PA speaker wordt gedissipeert dan levert dat een 10dB winst op. Hmmm je kunt ook een 600 watt versterker kopen voor een 10dB winst.....

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

JWO

Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 17:26:
He heeft echt weinig nut om een zwaardere amp te nemen. Je kunt beter een PA speaker kopen met een rendement van 100dB 1w/1m. Ipv van de hifi box met 90dB 1w/1m. Als je nu die 40 watt door die PA speaker wordt gedissipeert dan levert dat een 10dB winst op. Hmmm je kunt ook een 600 watt versterker kopen voor een 10dB winst.....
haha dat laatste regeltje :D hoezo sarcastisch :P

Verwijderd

/offtopic Neenee 'de 200 watt voeding vervangen door een 800 watt voeding' dat zou sarcastisch zijn /offtopic 8)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjha, dit gaat compleet nergens over. van 60 naar 80 watt is totaal onzinnig, het enige wat nut heeft is van 60 naar 300 ofzo, dat is tenminste 5db erbij, maar dat is nog niet eens op het gevoel 2x zo hard.

Verder lijkt dit in de verste verte niet op [EL] want er zit niet eens een schema bij ofzo. Conclusie: Koop gewoon goeie spullen (PA) voor een zaal, of hou het hierbij...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.