thacow schreef op 10 March 2003 @ 18:32:
Hoe meer zielen hoe meer vreugd denk ik dan maar, en voor dat we aan andere planten gaan denken zullen we ons maar eerst met onze eigen bezighouden nietwaar

Denk je niet dat we al met zo'n 6 miljard zielen genoeg hebben? Zeker als het merendeel het helemaal niet zo goed heeft als jij 't hebt? Als jij in een winkel binnenkomt en je moet wachten vind je het al niet leuk. Laat staan dat het aantal mensen in de winkel nog eens met 3 vermenigvuldigd wordt

.
MIster X schreef op 10 March 2003 @ 20:52:
En afgezien van BadRespawns opmerkingen over hoe we er mee omgaan, kun je erover discusseren over wat dunbevolkt nu eigenlijk is. Er zouden bijvoorbeeld met gemak 20 miljard mensen op de aarde kunnen wonen met ieder een flinke lap grond midden in de natuur. Maar dan moeten we wel de woestijnen en de toendras beter gebruiken. Ik ben ervan overtuigd dat het mogelijk is... maar dat het niet gaat lukken vanwege de zelfzuchtige aard van de mens...
Overbevolking is een kwestie van resources, en er is misschien wel ruimte zat voor 20 miljard, maar niet energie en grondstof. We vissen de zee nu al leeg, we verbouwen het land nu al op, en iedereen wil natuurlijk een auto naar Amerikaans voorbeeld. In China zijn er al dergelijke problemen - laat iedereen maar eens tegelijkertijd het toilet doortrekken. Kijk wat er met de lucht gebeurt als je iedereen een auto geeft.
Nu moet ik wel zeggen dat met een milieuvriendelijke oplossing er weinig tegen je plan in te brengen is. Behalve dat wij ruimte innemen en dat de rest van het dierenrijk die niet meer kan innemen. En de gedachte aan een "lege" aarde waar alleen nog maar mensen leven... Wat is het nut van een woestijn, kun je je afvragen als er alleen nog maar parken zijn? Wat is het nut van een Noordpool? Maar is het niet juist die variatie in de omgeving die leven in de brouwerij brengt?
Denk je eens in wat dat gaat kosten als je iedereen op westers niveau wil laten leven...

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 18:30:
Aan ieder vraag ik zijn mening te geven op de stelling: ``Planeten kunnen beter dunbevolkt zijn''.
Persoonlijk vind ik van wel omdat dan de schoonheid van de planeet niet verloren gaat en er meer dan genoeg planeten zijn om ons op te vestigen.
Met 'persoonlijk' heeft het vrij weinig te doen. Een dunbevolkte planeet heeft echter wel als evolutionair nadeel (voor de mens dan) dat 't met een klap van een meteoriet voorbij kan zijn, of een grote oorlog. Echter - bij meerdere planeten die bezet worden door onze soort is dat bezwaar al gelijk uit de weg.
Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 21:13:
Het zou mij niets uitmaken als we Venus helemaal zouden misbruiken, of er met 100 biljoen mensen zouden wonen. Venus heeft niets aparts wat behouden moet blijven. Ik ben het dus oneens met de stelling: "
Planeten kunnen beter dun bevolkt zijn." Ik ben het wel eens met de stelling: "De aarde kan beter dunbevolkt zijn."
Knap dat je dat allemaal weet terwijl je er nog nooit geweest bent

Venus kan geterraformeerd worden, er kan zich vanalles bevinden wat we niet hebben opgepikt. We gaan er nu nog helemaal van uit dat leven alleen op een
klasse M-planeet kan plaatsvinden (sorry voor de Star Trek-terminologie, maar deze was er wel geschikt voor). We zijn andere levensvormen nog niet tegengekomen, maar dit zou ons eigenlijk niet moeten verbazen. Het is echter nog wel te vroeg om over zowel de aanwezigheid of het gebrek aan nut ervan te gaan speculeren.
En denk je dan dit eens in - je praat hier over een hele planeet. Stel, we vinden zo'n planeet. Wat wil je dan doen? Er gewoon op gaan zitten? "Lastige" lokale fauna uitmoorden?
Denk je dat dat dan ethisch meer verantwoord is dan wat ze in de 15e eeuw met de Indianen hebben gedaan?
En dan nu de oplossing. Geen genocide, geen eugenese, geen euthanasie, geen oorlog, geen bom, geen ziekte. We kunnen mensen niet dwingen om te sterven, maar we kunnen wel er voor kiezen dat er geen geboren worden. De westerse wereld is er al mee bezig (min of meer onvrijwillig), maar het hele idee van "zolang ik ze kan onderhouden kweek ik er maar bij" of "ga heen en vermenigvuldigt u" moet eruit. Dit was gunstig toen de mensen zich verzamelden in kleine aantallen, als stammen, toen kindersterfte rondwoekerde, toen we nog een natuurlijke vijand hadden - behalve onszelf.
Let's face it, je hebt zin in sex. Maar kinderen zijn iets waar je toch wel wat langer over moet nadenken dan 3 seconden "ik heb zin dus ik duik er op".
[
Voor 20% gewijzigd door
Yoozer op 13-03-2003 01:55
. Reden: Klik link bij M-klasse voor een verklaring. ]