[kleur] Hoe maak je deze kleur?

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 23:42
Hoe maak ik de kleur blauw die hieronder zo mooi is. Gloeiend zeg maar.
Afbeeldingslocatie: http://www.wieringernieuws.nl/audio.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.wieringernieuws.nl/Audio.jpg

We see things as we are, not as they are

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

:? Dit meen je niet?
Je hebt in alle tekenpakketten (zelfs paint) een dropper ofzo
Die pakt die kleur. Of copypast ofzo.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

je kan met photohop zo'n kleur overnemen door ff met een tool erop te klikken ;)

Verwijderd

2EB4D9
of
46 180 217

iets zegt me dat je dit niet wilt weten...
stel je vraag 's wat duidelijker?

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 16:30
Ik denk dat het hem meer om het effect gaat ;)

• TutanRamon
Ja, tjonge. Wat een minachting weer tegenover mijn intelligentie. Pak maar eens zo'n kleur eruit met die dropper oid, dan krijg je dus niet dat felle neon achtige blauw.

Het gaat met name om dat felle blauw in het midden van de door mij getrokken cirkel. Naast dat zwarte.

[ Voor 26% gewijzigd door TutanRamon op 10-03-2003 18:32 ]

• Dark Blue
  • Laatst online: 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik denk dat hij ook het glowige eromheen bedoelt...

probeer het eens met die kleur blauw... en dan Filters -> 'Render' 'Clouds' in Photoshop. Ik geloof dat hij dan precies die kleur neemt en er wolkjes van bakt. Zo niet, laat die wolkjes staan en verander ze met een Color layer eroverheen in de goede kleur en merge de boel. Vervolgens even stoeien met Filters -> Distort -> Polar Coordinates geloof ik, en je hebt al iets in die richting... meen ik hoor.

Stoei eens met wat filtertjes, ga uit van die 'filters -> render -> clouds' en zorg dat ze dus zo blauw worden: probeer daarna pinch, punch, distort, ripple. Doe eens gek!

Een kleur op zich is niet zomaar een spannende kleur. Als jij dat felle blauw eruit pakt en denkt wauw, dit wordt hip! en je smijt het in een grote klodder op een nieuwe plaat, dan heb je... juist. KLM / Albert Heijn / de jurk van je oma, zo blauw. En daar is niks spannends aan. Dus trek je menu met filters open (raak er niet verslaafd aan, da's not done) en probeer dat effect na te maken :)

[ Voor 28% gewijzigd door Dark Blue op 10-03-2003 18:34 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• DyArt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-08 18:41
Het effect kan je maken in photoshop door de kleur R28 G49 B164 te gebruiken en daarna de filter -Rendering-Belichtingseffcten toe te passen

• TutanRamon
Dark Blue schreef op 10 maart 2003 @ 18:32:
Ik denk dat hij ook het glowige eromheen bedoelt...

probeer het eens met die kleur blauw... en dan Filters -> 'Render' 'Clouds' in Photoshop. Ik geloof dat hij dan precies die kleur neemt en er wolkjes van bakt. Zo niet, laat die wolkjes staan en verander ze met een Color layer eroverheen in de goede kleur en merge de boel. Vervolgens even stoeien met Filters -> Distort -> Polar Coordinates geloof ik, en je hebt al iets in die richting... meen ik hoor.

Stoei eens met wat filtertjes, ga uit van die 'filters -> render -> clouds' en zorg dat ze dus zo blauw worden: probeer daarna pinch, punch, distort, ripple. Doe eens gek!
Dank u wel.

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 06:33

Tux

In twee layers twee blauwe vlakken over elkaar. En dan de opacity van de bovenste wat omlaag gooien en de randen van de bovenste layer ook blurren?

spuit11 :/

[ Voor 5% gewijzigd door Tux op 10-03-2003 18:35 ]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Trouwens, ik wil nog wat leuks toevoegen:
er zijn ook echt kleuren die je bijv. wel op een CDhoesje ofzo kunt hebben staan, maar niet exact kunt imiteren op je computerscherm. Fel Cyaanblauw, zoals gebruikt is voor een CDhoesje wat ik hier heb liggen, is niet te maken met RGB.

Zelfs ingescande hoesjes die ik vond op CD-sites hebben niet precies die kleur, het was of te donkerblauw, of te groen.

Mocht je willen weten waar het om gaat btw, het hoesje van The Beacon Street Collection van No Doubt.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Alle kleuren zijn te maken met 24 bits RGB kleuren. Alleen de effecten (glans etc) misschien niet. Maar alle kleuren zijn te maken hoor.

Of zie ik dan iets gigantisch over het hoofd?

[ Voor 16% gewijzigd door Guillome op 10-03-2003 19:24 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Het probleem is, ik kan je het hoesje dus niet laten zien, want zodra ik het fotografeer, heb ik alweer niet precies 'de' kleur. :P

Het is als deze kleur:
NO DOUBTNO DOUBT

Dus de kleur van de eerste, de felheid en donkerheid van de tweede. Het is maar een gek kleurtje, moet ik zeggen. Misschien dat ik het in PS of Ill. met een CMYK palette het wél te maken is... maar dat is nog maar de vraag, want mn monitor is weer RGB.

Verwijderd

XLerator schreef op 10 March 2003 @ 19:23:
Alle kleuren zijn te maken met 24 bits RGB kleuren. Alleen de effecten (glans etc) misschien niet. Maar alle kleuren zijn te maken hoor.

volgens mij zijn inderdaad die kleur die darkblue zegt... en nog een aantal kleuren zoals neonkleuren niet te immiteren in RGB.
Probeer maar eens een waarde te vinden voor feloranje, felgroen, of, felrose.
Zo zullen er vast ng wel een aantal kleuren zijn die niet gerepresenteerd worden in het RGB-spectrum.

correct me if i'm wrong.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 19:34 . Reden: te laat ]

Verwijderd

Onze ogen werken met receptoren die gevoelig zijn voor rood, groen en blauw. Volgens mij betekent dat op zich dat een monitor alles wat wij daadwerkelijk kunnen zien, ook op ons netvlies kan projecteren. Ik denk dat hooguit het detail en de intensiteit een probleem zouden kunnen zijn.

Ook glans en weet ik wat allemaal niet meer, is gewoon mogelijk. Het enige dat niet kan, is dat een object dat wordt geprojecteerd door de monitor niet licht van buiten de monitor kan reflecteren. Het is natuurlijk wel te simuleren, maar dan heb je aan alleen een veredelde lichtbron (monitor) niet genoeg.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 14:08
volgens mij kun je gewoon alle kleuren maken met RGB hoor, mits je maar genoeg bits per kleur neem
stel 64 bit per kleur
dan krijg je per kleur 18.446.744.073.709.551.616 kleuren
18.446.744.073.709.551.616^3=een heeeeeleboel kleuren, je maakt mij niet wijs dat je daarmee niet vrijwel elke kleur kunt maken. en anders kun je altijd natuurlijk nog ff het bits omhoog gooien

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 10:25
heheh...misschien een beetje offtopic, maar wat dan betreft het natuurkundige mbt kleuren? Ik ben het met Dark Blue eens, sommige kleuren, zoals neon, zijn wel te immiteren, maar niet exact na te doen.
Kijk eens naar Neon-borden. Door een bepaald gas (neon..doh) dat geioniseer wordt komt er energie vrij in de vorm van elektromagnetische straling. Een deel van die energie komt in het lichtspectrum terecht en dat zien wij. Maar het licht dat wij over het algemeen zien is niet uit het Neon-spectrum. En een beeldscherm kan het neonspectrum niet nabootsen, omdat dat domweg anders is....misschien een beetje knudde uitelegd, maar sla je natuurkunde boeken er eens op na :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Afbeeldingslocatie: http://64.95.118.51/images/opti/ab/29/260719-resized200.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.lyrics.com/n/no.doubt/the.beacon.street.collection.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nodoubt.de/2/content/lyrics.cd.The%20Beacon%20Street%20Collection.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.ndifc.com/sleeves/nd2.jpg

No Doubt

Het lukt gewoon niet. Het is fel, felblauw. Maarja, ik ga hier grandioos offtopic... het spijt me. Of eigenlijk, het past wel bij de topictitel, maar niet bij het onderwerp van het topic :P

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

XLerator schreef op 10 March 2003 @ 19:23:

Ja. Sla maar eens een catalogus met veiligheidsproducten open en kijk naar die neon-geelachtige (en oranje, groen, en paars) strips die je ook als tekstmarkers kunt vinden.

En probeer dat maar eens op een monitor :).

Verder is er nog de intensiteit. Je hebt waarden zoals 255-255-255. HDRI is de oplossing daarvoor - die kan een soort wit maken dat 5 of 10 keer zo sterk is als die bovengenoemde 255-255-255 (aangenomen dat die foto ervan in digitaal formaat is).

teveel zooi, te weinig tijd

• Cpt.Morgan
  • Laatst online: 23-11-2025
Misschien een hele domme vraag, maar als je posters/drukwerk etc.. met dergelijke moeilijke kleuren wilt ontwerpen, wat voor software (en evt. hardware, monitors etc..) gebruik je dan?

Verwijderd

ww.
Dark Blue schreef op 10 March 2003 @ 20:05:
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]

No Doubt

Het lukt gewoon niet. Het is fel, felblauw. Maarja, ik ga hier grandioos offtopic... het spijt me. Of eigenlijk, het past wel bij de topictitel, maar niet bij het onderwerp van het topic :P
Hmm, ik weet dat CMYK veel beperkter is als RGB, maar ik weet niet zeker of er CMYK kleuren zijn die totaal buiten het bereik van RGB vallen. Heb daar ooit een mooi kleurdriehoekschemaatje van gezien, maar weet het echt neit meer. Er zijn trouwens definitief kleuren die niet kunnen bij de 32bit mogelijkheid natuurlijk, maar mag niet extreem zijn. Dan heb je nog dat wanneer het theoretisch mogelijk is, dat je met de beperkingen van je monitor/scanner e.d. te maken hebt.

Er zijn iig veel meer RGB kleuren die niet in CMYK om te zetten zijn dan andersom.

Ik dacht trouwens niet dat onze ogen rgb receptoren hadden of wel? dacht dat dat meer een soort hue/lightness systeem was :)

oh, hier is een dergelijk schema:

Afbeeldingslocatie: http://dx.sheridan.com/images/gamut.gif

Volgens dit schema kan een monitor meer cyaan aan als CMYK :?

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45
Dark blue heeft wel een beetje gelijk: niet alles is vast te leggen op monitor: Zo ben ik nog nooit door een plaatje van een lamp verblind :P (intensiteit). Maar voor de rest moet alles toch kunnen niet?

ah, DarkX maakt veel duidelijk _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door inquestos op 10-03-2003 21:15 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17
Gouden glans / Neon kleuren etc. jammer dat ik dat nooit voor elkaar krijg :) eigenlijk moeten er printers komen die dat kunnen (consumenten printers) leuk euro biljetje printen etc. :>

Verwijderd

Ah, maar dat zijn geen kleuren. Glans/metalic e.d. wil zeggen dat de kleur die je zit onder verschillende invalshoeken anders uitziet, en dat kan je monitor niet. Maar theoretisch moet een kwaliteitsmonitor meer kleuren aankunnen dan CMYK. Wel iets minder als patone kleuren though, dus als er in een plaat een extra kleur geprint is naast/ipv CMYK, dan kan het bij heel groen of heel blauw wel eens erbuiten vallen. Niet bij Cyaan trouwens.

Verwijderd

Volgens mij is dit een samenstellingen van blauwkleuren die het effekt geven van een glow.
Dit is dus niet te evenaren met een kleur.
Vaak kun je een kleur wel opleuken door er een ruis aan toe te voegen, dit maakt de kleur warmer.
en anders is het gewoon een kwestie van fotoshoppen, en met veel lagen werken om de transparantie van de kleur te bereiken.
Let wel, op het beeldscherm werk je in RGB, de printer in CMYK, dus als je de kleuren gaat vertalen naar CMYK wel het goede profiel gebruiken, anders wordt het geheel erg dof. :)

Verwijderd

Ow, in het geval van het plaatje zeker, als je die kleur overneemt met je dropper krijg je em exact hoor. Alleen in de omgeving ziet het er feller uit. Gezichtsbedrog, herinnert iemand dat plaatje met dat schaakbordpatroon waar het witte vlakje in de schaduw dezelfde kleur had als het zwarte vakje buiten de schaduw, terwijl beide even fel waren?

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op 10 maart 2003 @ 20:03:
heheh...misschien een beetje offtopic, maar wat dan betreft het natuurkundige mbt kleuren? Ik ben het met Dark Blue eens, sommige kleuren, zoals neon, zijn wel te immiteren, maar niet exact na te doen.
Kijk eens naar Neon-borden. Door een bepaald gas (neon..doh) dat geioniseer wordt komt er energie vrij in de vorm van elektromagnetische straling. Een deel van die energie komt in het lichtspectrum terecht en dat zien wij. Maar het licht dat wij over het algemeen zien is niet uit het Neon-spectrum. En een beeldscherm kan het neonspectrum niet nabootsen, omdat dat domweg anders is....misschien een beetje knudde uitelegd, maar sla je natuurkunde boeken er eens op na :)
No offence, maar wat lul je nu in godsnaam :? :)

Neonspectrum? Je hebt gewoon het zichtbare licht spectrum, en de niet zichtbare lichtspectra (infrarood en uv grenzen aan zichtbaar), maar neon? Das gewoon zichtbaar. En meestal wel na te bootsen, alleen natuurlijk niet zo fel als een echte neon, gezien monitor max lichtoutput heeft, anders zou een lamp echt in je gezicht schijnen :) Dus het schijnen, en de omgeving wat ik net al zei, bepalen volgensmij het grootste verschil. Maar je zou es met een spectrometer kunnen gaan pielen ofzo :)

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op 10 March 2003 @ 20:03:
ghehe:) Kijk jij je natuurkundeboeken er nog maar eens op na. Ik hoop voor je dat je nog geen tentamen erover hebt gehad ;)

Verwijderd

To proof my point over dat gloeien:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rschreurs/dxtest.jpg

De tweede lijkt al veel meer op de kleur die jij wil, terwijl ik voor het midden van beide dezelfde, met een dropbox gevonden, kleur heb gebruikt. Beetje met fx kloten, en ineens lijkt de kleur een stuk intenser.

Verwijderd

De tweede lijkt al veel meer op de kleur die jij wil, terwijl ik voor het midden van beide dezelfde, met een dropbox gevonden, kleur heb gebruikt. Beetje met fx kloten, en ineens lijkt de kleur een stuk intenser.
natuurlijk lijkt de kleur intenser .
dit komt doordat bij compenserende kleuren.
rood/lichtrood
blauw/lichtblauw
enz.
de lichtse kleur word altijd het hardste voor de ogen..
er zijn hier hele kleurtheorieen voor geschreven, kom alleen ff niet op de naam wie ze ook alweer geschreven heeft.

Verwijderd

Weet ik, maar de TS probeerde een kleur uit dat plaatje te halen, en zei dat dat niet ging. Ik wil ff met mijn in elkaar geflanste plaatje laten zien dat je wel degelijk de goeie kleur pakt, maar dat de zgn "neon kleur" alleen maar intenser LIJKT.

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 16:42

Dries Arnolds

*bling bling*

Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 00:25:
de lichtse kleur word altijd het hardste voor de ogen..
er zijn hier hele kleurtheorieen voor geschreven, kom alleen ff niet op de naam wie ze ook alweer geschreven heeft.
Dat zal de heer Itten wel geweest zijn, die heeft er boeken over vol geschreven.

Verwijderd

idd de heer itten....
ik ben er mee doodgegooid op school.
en vergeet leiver de theorieen erachter.
Als ik ze maar toe kan passen, dat is voor mij het belangrijkste. :)

offtopic:
maarre DarkX neon kleuren op je beeldscherm zijn toch niet mogelijk of wel...?
ik heb me er al eens suf naar gezocht in alle kleuren spectra.maar kon nix vinden wat in de buurt kwam.
Is die neon theroie dan toch juist?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Hang (ook) van omgeving af...

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/dxtest.jpg

Op wit zie je die glow niet eens. Het gaat vaak om het geheel.
Zoals je hier ziet lijken er allemaal kleuren in te zitten die je niet kunt maken met RGB, maar door het geheel worden je hersenen gefopt :)

*Klik voor grote versie*
Afbeeldingslocatie: http://dbki.org/gallery/other/3dices01a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dbki.org/gallery/other/ding0001.jpg
Zelfs goud, zilver en koper...
Afbeeldingslocatie: http://www.reallusion.com/images/e3ds_reference/render_gold.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cinegrfx.com/bmrt/example-renders/surf_silver.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.reallusion.com/images/e3ds_reference/render_brass.jpg

Maar in mijn mening kun je ALLE kleuren maken met een 24 bits systeem (alles daarboven onderscheidt het menselijk oog niet eens, de nuance is te klein). Alleen allerlei "effecten" zoals weerspiegeling e.d. zijn niet goed te reproduceren.

Just my $0.02
Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 21:39:
<snip>
Gezichtsbedrog, herinnert iemand dat plaatje met dat schaakbordpatroon waar het witte vlakje in de schaduw dezelfde kleur had als het zwarte vakje buiten de schaduw, terwijl beide even fel waren?
Deze?

Afbeeldingslocatie: http://www.domicile.dk/funnypics/largepics/optical-illusion.jpg

Die is stoer ja :+ ik stonk er in eerste instantie ook in. Ik dacht "dat kan nooit!"

[ Voor 128% gewijzigd door RobIII op 11-03-2003 01:42 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

RobIII schreef op 11 maart 2003 @ 01:18:
Hang (ook) van omgeving af...
ja maar dit is nog steeds meer een glow.
die kan ik ook fabriceren..
Maar jij wilt zeggen dat mits je de goeie omgeving hebt je ook een echte neon kleur kunt creeren.(zoiets als uit een marker komt dus.)
Felgeel,felgroen (het liefst) feloranje (fel=neon)

ik zie het idd bij het groene, maar heb nog nooit iets gezien met oranje en rose of geel.
door zwart te gebruiken versterk je de kleur over het algemeen idd.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 01:25 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 01:23:
[...]
ik zie het idd bij het groene, maar heb nog nooit iets gezien met oranje en rose of geel.
door zwart te gebruiken versterk je de kleur over het algemeen idd.
Rose:

Afbeeldingslocatie: http://www.sportoptix.com/images/R5/R5%20Pink%20Snorkel%201.jpg

Geel:

Afbeeldingslocatie: http://www.sportoptix.com/images/R6/R6%20Yellow%20Snorkel%201.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.in-glass.com/LRI/images/LRI_SingleGroove_BrightLimeYellowGreen.jpg
Afbeeldingslocatie: http://casado.net/files/fish/art/YELLOW.jpg

Oranje:
(vooral in het hoekje onderin)

Afbeeldingslocatie: http://www.jeffnholantiquebottles.com/images/Item2422C.JPG

Blauw:
(kwam ik ook nog tegen :))

Afbeeldingslocatie: http://sportoptix.com/images/R6/R6%20Blue%20Snorkel%201.jpg

(sommigen zijn clickable)

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 11-03-2003 02:02 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19
Ik geloof dat sommige kleuren niet precies op het beeldscherm te toveren zijn
zoals oranje, dat is een combinatie van groen en rood op het beeldscherm, en doordat je combineert is het minder intens dan bijv. puur rood
en volgens mij is het daarom dat sommige "echte" kleuren niet goed overkomen op het beeld omdat het natuurlijke spectrum geleidelijk gaat

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 01:17:
idd de heer itten....
ik ben er mee doodgegooid op school.
en vergeet leiver de theorieen erachter.
Als ik ze maar toe kan passen, dat is voor mij het belangrijkste. :)

offtopic:
maarre DarkX neon kleuren op je beeldscherm zijn toch niet mogelijk of wel...?
ik heb me er al eens suf naar gezocht in alle kleuren spectra.maar kon nix vinden wat in de buurt kwam.
Is die neon theroie dan toch juist?
Wat zijn dan neon kleuren? neon is gewoon bijv roze, maar in het dagelijks leven is het feller omdat het vaak fosforiserende/fluorescente materialen zijn (heet dat zo? naja), dwz dat het zelf vaak lichtbronnen zijn in de omgeving waar je ze vaak ziet (disco's, onder blacklight e.d.). Op moment dat iets zelf een lichtbron is is het natuurlijk feller als de omgeving, en dat is niet totaal na te bootsen op het scherm natuurlijk. De kleur echter komt niet uit een ander 'spectrum' oid? Maar geef eens een voorbeeld, ik begrijp het niet geheel. btw, markeerstiften geven onder UV ook licht af, aangezien zonlicht bijv uv bevat zullen ze dus iets meer licht uitstralen dan wit papier, misschien dat je dat ziet?

Het is trouwens buiten beide onderwerpen om, het heeft niks te maken met de kleur uit dat plaatje van de TS, wat nl al op het scherm staat en dus altijd te imiteren is. Het gaat ook niet over dat cdhoesje, aangenomen dat het CMYK is, aangezien RGB altijd CMYK aankan.

For the record, er is dus geen 'neon' spectrum, alleen het zichtbare licht spectrum. Meestal zijn het intensiteit problemen, of problemen met specifieke reflectie die een monitor niet na kan bootsen (metalic e.d.). Het spectrum van een monitor kan echter zeker niet alle frequenties in het zichtbarelichtspectrum aan. Monitoren worden steeds beter, maar er zijn natuurlijk beperkingen. RGB kan dus wel alles aan dachtik, maar een monitor is niet 100% nauwkeurig in RGB reproductie, alhoewel ik van de nieuwste monitor die perfect gecalibreerd is niet weet of dit nog met het menselijk oog te onderscheiden is.

Ik bedenk me trouwens nog een probleem (heeft te maken met de andere): door dat een monitor een lichtbron is, terwijl afbeeldingen slechts difuse reflectiebronnen zijn, kan een kleur anders overkomen. Heeft ook met die reflectie enzo te maken, heb niet de technische achtergrond voor een goeie onderbouwing.
Karp schreef op 11 March 2003 @ 07:12:
Ik geloof dat sommige kleuren niet precies op het beeldscherm te toveren zijn
zoals oranje, dat is een combinatie van groen en rood op het beeldscherm, en doordat je combineert is het minder intens dan bijv. puur rood
en volgens mij is het daarom dat sommige "echte" kleuren niet goed overkomen op het beeld omdat het natuurlijke spectrum geleidelijk gaat
Precies blijf idd moeilijk, het is ook weer net welke kleurprofielen je gebruikt, welke monitor, brightness/contrast/color instellingen... Het blijft een benadering.

Maar nu maak je een fout van iemand die verf mengt oid. groen is normaal minder intens als cyaan of yellow omdat het een combi is, en omdat je dus zowel cyaan als yellow hebt die licht absorberen. Bij een monitor heb je echter ineens groene EN rode lichtpixels (subpixels? kweenie hoe die dingen heten) die licht lopen uit te zenden als een gek, dus het is eerder feller als doffer. Wit is het felste, daar staan ze alledrie vol open.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 13:52 ]

Verwijderd

Ziet eruit als een self-illuminating translucent shader met een glow effect en dan later geblured in photoshop oid.:)

edit:

zoiets dus, maar dan blauw en met glow:

http://www.3dnews.ru/documents/3816/translusent2.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 14:04 ]

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:34

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Ik had hier laatst ergens gelezen (en voor zover ik kan zien, werd het in dit topic nog niet als dusdanig vermeld) hoe fluorescerende kleuren werken. Fluorescerend materiaal ziet er alleen maar zo uit, omdat je niet de lichtbron, maar wel de reflectie ziet. En dat komt dan weer omdat het materiaal bij belichting in het onzichtbare spectrum ook licht in het zichtbare spectrum weerkaatst. Dat is wat ik ervan onthouden heb iig.

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

Eh, zo ongeveer ja. Onder invloed van UV licht zendt fluoriserend materiaal fotonen uit in het zichtbare spectrum, dus dat komt ongeveer overeen met wat jij nou zegt, hoewel via een omweg. Maar netto is het dan, tov het papier waar je het bij legt bijv, een lichtbrond, dwz het zend meer (zichtbaar) licht uit dan de omgeving.

Heb trouwens ff wat markeerstiftshit getekend, om te kijken in hoevere ik het kan simuleren. Alleen dat roze krijg je niet fel, maar volgens mij licht dat dus aan dat fluoriseren. Ik kan nl exact dezelde kleur krijgen, maar die is minder fel, wat dus aan gebrek aan fluoriserende kwaliteiten licht. Maar met trucjes krijg je het een beetje, hier wat testjes met verschillende kleuren, achtergronden e.d.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rschreurs/neon.jpg
Pagina: 1