Overstap naar FreeBSD server icm Thomson USB Modem

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:15
Ik heb eindelijk besloten om de uitdaging aan te gaan, een server te bouwen met Linux, FreeBSD om precies te zijn :)

Ik zal allereerst de situatie hier thuis even uitleggen, we hebben 3 pc's waar veel achter gecomputerd word. Natuurlijk moet elke pc de beschikken hebben over internet (Xs4all Basic Abo) Nu deelt 1 van de pcs de internet verbinding... maar echter als deze pc herstart dient te worden heeft de rest geen internet meer. Daarom heb ik nu een extra pc erbij genomen (wat onderdelen gezocht etcetc) Deze pc gaat strax 24/7 draaien en internet dus routen naar de rest van de pcs, dat deze pc altijd aan staat is geen probleem, dus gelieve niet antwoorden dat ik een router moet nemen. Ik wil mn grenzen verleggen en duz een op Linux gebasseerde server bouwen.... :)

Specs van de werk PCs:
*Amd Athlon 1.33 Ghz, 512 ddr, Gf4 Ti4200, 80 Gb, 10/100mbit 3Com, Win2k Sp3
*Amd Duron 950@1100, 256 sd, Gf2 Gts, 40 Gb, 10/100mbit 3Com, Win2k Sp3
*P2 266 Mhz, 128 sd, Steath III, 2,5 GB, 10/100 Realtek, Win2k Sp3

Specs van server PC:
*P200, 32 Mb Edo, 1 Gb, USB Pci kaartje, 10/100 Realtek, Thomson USB Modem

Nu heb ik besloten om FreeBSD te gaan gebruiken, om GoT las ik dat dit 1 van de betere Linux distributies was om internet te delen. Deze versie ben ik dus op het moment aan het downloaden.

Maar omdat ik nog nooit iets met Linux heb gedaan heb ik nog een paar vraagjes die ik in de search niet helemaal beantwoord zag.

Vragen:
* Je moet wat files downloaden voor het configureren en installeren van het USB modem, hoe krijg ik die files strax van mijn windows machine op de server... kan ik ze gewoon op floppy zetten en kan Linux ze dan strax gewoon lezen? Hier twijfel ik aan omdat er verschil zit in bestandssystemen.
* Heeft FreeBSD alles wat ik nodig ben, daar bedoel ik mee, een soort van Proxyserver, duz net zoiets als ICS in windows?
* Heeft iemand nog eventuele tips?
* Hoe zit het precies met swap partitie, ik moet een partitie maken met swap ruimte, en een met besturingssysteem zeg maar? En hoe groot moet dit minimaal zijn?

Ik had meer vragen maar die ben ik vergeten, ze zullen mij zowel binnen schieten, dan edit ik deze post even Ook zie ik dat het een aardig grote post is geworden, ik hoop dat het duidelijk genoeg is, en zoniet mijn excuses :)

XXXVI

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
/offtopic: Laat "ze" het maar niet horen dat je FreeBSD een linux variant noemt. Linux en FreeBSD zijn allebei Unix varianten.

Firmpete on Aerie Peak

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
ephymerous schreef op 10 March 2003 @ 18:07:
[...]

Vragen:
[...]
* Heeft FreeBSD alles wat ik nodig ben, daar bedoel ik mee, een soort van Proxyserver, duz net zoiets als ICS in windows?
[...]
[/i]

[...]
Ik kan je op zich niet helpen, maar is dit niet iets dat je zelf uitzoekt voordat je aan de slag gaat met een UNIX variant of met een Linux distributie? Je kiest toch alleen een UNIX variant of een Linux distributie als je weet dat het pakket je alles biedt wat je nodig hebt?
Waarom heb je dus voor FreeBSD gekozen? Alleen omdat anderen zeiden dat het zo goed is?

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Uit je vragen leidt ik af dat je een unix newbie bent (ik rommel zelf al dik 5 jaar met tux, maaru vindt me nog steeds in newbie, iets minder groen, maar nog steeds alles behalve een *nix guru)

Als je snel en redelijk pijnloos mbv van een unix derivaat je internet wilt delen, kijk dan es naar coyote linux, e-smith, smootwall, ip-cop of andere floppy of minimal hd install router distro's

Je vragen.

Je moet wat files downloaden voor het configureren en installeren van het USB modem, hoe krijg ik die files strax van mijn windows machine op de server... kan ik ze gewoon op floppy zetten en kan Linux ze dan strax gewoon lezen? Hier twijfel ik aan omdat er verschil zit in bestandssystemen.

Ik ken t FreeBSD file system niet, dus sorry voor andere kreten (ben een RedHat, Suse gebruiker)

floppy kun je mounten (mount -t vfat /dev/fd0 /mnt/floppy). Anders zet je op een van de windows machines een FTP-servertje op. Grote kans dat je netwerkkaart wordt herkend en werkt, kun je via FTP de files naar binnen halen

TCP/IP is de sleutel, de interne netwerkverbinding geeft de pakketjes aan externe aansluiting door en vice versa. T enige wat je moet doen is t TCP/IP protocol op de je windows machine's zo instellen dat deze naar de router gaan voor aanvragen (default gateway , default DNS IP)

* Heeft iemand nog eventuele tips?

Gebruik de search, deja.com en freebsd.org website, lees man files en HOWTO's.

* Hoe zit het precies met swap partitie, ik moet een partitie maken met swap ruimte, en een met besturingssysteem zeg maar? En hoe groot moet dit minimaal zijn?

SWAP is in de regel 2x je geheugen ruimte, tja en de rest, afhankelijk wat je op de server wilt doen, X-windowing lijkt me geen optie en dat scheelt wel ruimte. Als je t een beetje goed doet kun je t geheel wel op de 1 GB draaiend krijgen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:15
Dank voor de replies, een lokale ftp server op thuis netwerk is goed plan ja, hoe zit het eigenlijk bij Redhat en Suse met de floppys? Ik heb voor FreeBSD gekozen omdat het een server platform is, en ik toch ergens moet beginnen ;) Mijn excuses voor het FreeBSD linux noemen :)

* ephymerous is totale Linux, Unix, etc N00b :)

XXXVI

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ephymerous schreef op 10 March 2003 @ 20:46:
Dank voor de replies, een lokale ftp server op thuis netwerk is goed plan ja, hoe zit het eigenlijk bij Redhat en Suse met de floppys? Ik heb voor FreeBSD gekozen omdat het een server platform is, en ik toch ergens moet beginnen ;) Mijn excuses voor het FreeBSD linux noemen :)

* ephymerous is totale Linux, Unix, etc N00b :)
als je dan toch een noob bent kun je beter met suse/redhat gaan beginnen, echter zorg er dan wel voor dat je wat meer ram hebt, 32mb is voor suse/redhat net iets te weinig voor een soepele installatie

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Dan lijkt het me geen slim plan om te beginnen met FreeBSD. Je zou het beste kunnen beginnen met een redelijk eenvoudige Linux-distributie. Denk hierbij aan SuSE of RedHat. Maak je niet druk over 'server- of desktopdistro's', elk van deze distributies kan een volwaardig server-OS zijn. Genoeg voorbeelden van bijv. RedHat op een server.

Met FreeBSD moet je zo'n beetje alles zelf instellen dmv. text-based commando's en/of config-files. Dit is als n00b niet te doen. Ik gok dat je tijdens de installatie al vast loopt ;)

Met bijv. RedHat is de installatie niet zo moeilijk - je krijgt een soort wizard - en is het daarna relatief makkelijk om routing en webservices aan de gang te krijgen. Routen stel je bijv. in een firewall-wizard in, waarbij je in enkele stappen de basics ingesteld hebt.

Nogmaals: Ik zou zeker niet toetreden tot de wondere *nix wereld met FreeBSD in een andere situatie dan op een hobby-bak. Er hangt simpelweg teveel vanaf.

Edit: Om nog maar niet te spreken over het aan de praat krijgen van die USB-modem onder FreeBSD :X

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 20:57 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:26

Predator

Suffers from split brain

NT -> NOS

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Is je topic net in NOS aangekomen, komt daar weer zo'n vervelende mod aan die hem dicht doet :+

Het probleem is dat hetgeen je wilt weten hier voor een goed deel als basiskennis (die als je fatsoenlijk zoekt prima op GoT of op het internet te vinden is) wordt beschouwd. Je komt hier dan zo'n beetje aan met "Ik wil FreeBSD gebruiken. Denk ik?", wat (naast de reacties dat FreeBSD geen GNU/Linux is) al meteen een halve discussie begint over de vraag of FreeBSD wel geschikt is voor beginners. Op die manier verzandt dit topic zeer waarschijnlijk in een helpdesktopic.

Ook is het hier de bedoeling dat je zelf zoekt, leest en probeert, en pas een topic opent als het dan niet lukt (dit is vrij uitgebreid te lezen in [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] ). Dat je niet bijzonder goed gezocht hebt blijkt bijvoorbeeld uit vragen als "Heeft FreeBSD alles wat ik nodig ben, daar bedoel ik mee, een soort van Proxyserver, duz net zoiets als ICS in windows?" en de vraag hoeveel swap je nodig hebt.

Neem in ieder geval [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] eens door, daar staat in wat we hier zoal verwachten, maar er staan ook relevante links in.
Daarnaast moet je sowieso ook FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 13/02 lezen, een aantal van je vragen worden hierin direct of indirect beantwoord.

Als je niet zeker weet of je FreeBSD, een andere BSD of een GNU/Linux distributie moet nemen, dan heb je misschien wat aan [rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml] . Hierin worden onder andere de installaties van een aantal GNU/Linux distributies behandeld (op het moment geen BSDs, maar die worden waarschijnlijk ook nog ooit toegevoegd), wat misschien een beeld schetst voor jou. Mocht je het dan nog niet weten, dan kun je in Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2 de vraag welk OS of welke distributie je het beste kunt gebruiken stellen.

Mocht je besluiten met FreeBSD aan de slag te gaan, dan moet je zeker de FreeBSD website raadplegen. Vooral het FreeBSD handbook (staat op de website) is erg waardevol voor beginners.

Als je tegen problemen aanloopt waar je (na zelf gezocht en geprobeerd te hebben) niet uitkomt, open dan gerust een nieuw topic daarover. :)

Ikzelf ben overigens van mening dat je best direct met FreeBSD kunt beginnen, dat wil zeggen: dat je niet persé eerst Red hat ofzo hoeft te draaien. Direct in het diepe springen met FreeBSD is misschien niet voor iedereen verstandig, maar als je voldoende interesse hebt en bereid bent veel te lezen en te proberen, dan hoeft dit geen probleem te zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.