Computer kan geen OS installeren

Pagina: 1
Acties:

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-07 23:11
Ik heb zelf al het een en ander geprobeerd (bios flashen, bios clearen, alles eruit en alles erin, booten met zo min mogelijk apparaten, memory timings aanpassen) maar het is me niet gelukt om op dit systeem een OS te installeren of memtest86 uit te voeren.

AOpen AX6BC (laatste bios versie)
Intel Pentium 3 500E (Coppermine)
Matrix slotket
128mb PC133 Infenion Ram of 32mb PC66 Spacetek of 32mb PC66 noname
250 Watt "Powerman" :+ voeding
AOpen 32 speed cdrom
Quantum Fireball LCT-10
S3 Virge/DX :9

Van het geheugen weet ik 100% zeker dat het goed werkt (getest in 2 andere systemen met memtest) en de videokaart werkt ook goed in een ander (ouder) systeem (had zo snel geen andere videokaart liggen).

Het probleem is, dat zodra ik probeer Windows 98SE, Windows ME, Windows 2000 Professional SP3 NL, Windows 2000 Professional EN (evaluatie versie), Windows 2000 Advanced server (evaluatie versie), Windows XP SP1 NL of Knoppix probeer te installeren/booten het systeem op een willekeurig moment vastslaat en soms zelfs automatisch reboot. Ik heb memtest gedraaid en dat gaat goed tot test 5. Daar komen ineens heel veel errors, miljoenen, totdat hij uiteindelijk vastloopt. Geprobeerd met verschillende geheugen modules maar allemaal geven ze op het zelfde moment fouten terwijl het geheugen het wel doet in 2 andere systemen. Met AIDA16 (www.aida32.hu) kom ik geen problemen tegen en kan ik alle hardware specs opvragen. DOS werkt dus wel (maar dat is niet helemaal de bedoeling he ;))

Ik ben de FAQ al doorlopen en heb de search gebruikt maar ik kon niets vinden. Wie helpt me uit de brand? _/-\o_

edit:
Systeemkast met moederbord heb ik gevonden in het opruim gedeelte van mijn stageplek. Men wist mij niet meer te vertellen waarom hij daar stond. Processor heb ik van iemand gehad, maar de persoon kon mij niet vertellen of hij het nog deed of niet. Ik weet dus niet welk van de 2 verdachten (moederbord of processor) kapot is omdat ik ze nog nooit werkend heb gezien in een andere opstelling. Ik heb niet de beschikking over nog een Slot1/Socket370 processor en/of moederbord en heb niet genoeg geld om alle 2 te vervangen :/

[ Voor 15% gewijzigd door Sperenvanger op 10-03-2003 18:02 . Reden: Aanvulling ]

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:46
Ik denk dat je het bij je moederbord moet zoeken. Het geheugen werkt uiteraard ook niet goed als je moederbord niet helemaal 100% is.

Heb je mischien een ander moederbord om te proberen? Het geheugen zal het wel niet zijn, en dat de processor kapot is lijkt me ook wel stug. Een andere voeding proberen is ook de moeite waard, alleen lijkt me dat niet echt het probleem. :)

• Sperenvanger
^MRT schreef op 10 March 2003 @ 17:59:
Ik denk dat je het bij je moederbord moet zoeken. Het geheugen werkt uiteraard ook niet goed als je moederbord niet helemaal 100% is.

Heb je mischien een ander moederbord om te proberen? Het geheugen zal het wel niet zijn, en dat de processor kapot is lijkt me ook wel stug. Een andere voeding proberen is ook de moeite waard, alleen lijkt me dat niet echt het probleem. :)
Ik denk inderdaad ook dat het het moederbord is, maar is er een manier om aan te duiden waar het probleem zit? Memtest86 website geeft het volgende antwoord op errors bij test 5:
Test 5 [Block move, 64 moves, cached]

This test stresses memory by using block move (movsl) instructions and is based on Robert Redelmeier's burnBX test. Memory is initialized with shifting patterns that are inverted every 8 bytes. Then 4mb blocks of memory are moved around using the movsl instruction. After the moves are completed the data patterns are checked. Because the data is checked only after the memory moves are completed it is not possible to know where the error occurred. The addresses reported are only for where the bad pattern was found. Since the moves are constrained to a 8mb segment of memory the failing address will always be less than 8mb away from the reported address. Errors from this test are not used to calculate BadRAM patterns.
Memtest86 geeft dus geen echte dader aan. Is er een programma die dat wel kan in deze situatie?

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Heb je een bootsector virus protection op het mobo zitten?? Deze geeft vaak een lock-up bij installeren van een nieuwe os. Staat gewoon in de bios-settings.. Ik hoop dat dit de oplossing is!!

Hang loose, KiteSurfing for life!

• Sperenvanger
Beercase schreef op 10 maart 2003 @ 18:22:
Heb je een bootsector virus protection op het mobo zitten?? Deze geeft vaak een lock-up bij installeren van een nieuwe os. Staat gewoon in de bios-settings.. Ik hoop dat dit de oplossing is!!
Ja die optie zit erop maar die staat disabled. Heb al fdisk /mbr gedaan dus de bootsector is/was leeg. Maar het systeem loopt al vast voordat hij bestanden kan kopieeren naar de harde schijf. Toch bedankt :)

edit:
Krijg net tijdens dat ik dit aan het typen ben een blauw scherm op die computer. Ik probeerde Windows 2000 Professional te installeren en hij was net klaar met laden van drivers en stond op "Windows starten". De error die hij nu geeft is DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL Deze foutmelding heb ik nog nooit eerder gezien tijdens het installeren van Windows. Hoe zou dit nou weer komen? Toch defect moederbord?

[ Voor 34% gewijzigd door Sperenvanger op 10-03-2003 18:46 . Reden: BSOD ]

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:46
Ik denk toch dat je moederbord niet goed is, geeft Memtest86 bij een andere PC met hetzelfde geheugen niet die fout bij test 5 :?

Zitten er geen jumpertjes op het moederbord die je over het hoofd ziet die nog afgestelt moet worden op je hardware? Kijk anders voor beschrijving van je moederbord bij de site van AOpen. :)

• Sperenvanger
^MRT schreef op 10 March 2003 @ 18:55:
Ik denk toch dat je moederbord niet goed is, geeft Memtest86 bij een andere PC met hetzelfde geheugen niet die fout bij test 5 :?

Zitten er geen jumpertjes op het moederbord die je over het hoofd ziet die nog afgestelt moet worden op je hardware? Kijk anders voor beschrijving van je moederbord bij de site van AOpen. :)
Memtest86 geeft bij 2 andere computers (oude computer met Intel 430TX chipset en iets nieuwere computer met Via KT133 chipset) met dit geheugen geen problemen (ook niet als ik PC66 met PC133 mix. Na een stuk of 5 kees pass vond ik het voldoende bewijs dat het geheugen goed is.

Er zitten slechts 2 jumpers op voor zover ik kan zien. CMOS reset en de AGP/FSB ratio. Volgens de handleiding werkt het moederbord jumperless.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
SilverMaster schreef op 10 maart 2003 @ 17:56:
edit:
Systeemkast met moederbord heb ik gevonden in het opruim gedeelte van mijn stageplek. Men wist mij niet meer te vertellen waarom hij daar stond.

Ik heb wel een idee waarom dat daar stond :+

Als ik zo op je verhaal af ga verdenk ik ook het bord. Je kunt nog proberen de geheugensockets uit te blazen, misschien heeft zich daar in al die tijd dat het daar maar wat stond te staan stof en andere ongein in opgehoopt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
SilverMaster schreef op 10 March 2003 @ 18:26:Krijg net tijdens dat ik dit aan het typen ben een blauw scherm op die computer. Ik probeerde Windows 2000 Professional te installeren en hij was net klaar met laden van drivers en stond op "Windows starten". De error die hij nu geeft is DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL Deze foutmelding heb ik nog nooit eerder gezien tijdens het installeren van Windows. Hoe zou dit nou weer komen? Toch defect moederbord?
Ik heb dit zelfde probleem gehad. Wat bij mij hielp was zoals boven beschreven de BIOS Protection uitzetten, de Proc op een lagere FSB zetten en alle onnodige IDE apparaten eruit te halen. Daarmee lukt het om te booten en een MBR te installen. Daarna kan ik alle instellingen weer terug zetten en werkt alles als een zonnetje...

• Sperenvanger
Abbadon schreef op 10 March 2003 @ 19:21:

[...]

Ik heb wel een idee waarom dat daar stond :+

Als ik zo op je verhaal af ga verdenk ik ook het bord. Je kunt nog proberen de geheugensockets uit te blazen, misschien heeft zich daar in al die tijd dat het daar maar wat stond te staan stof en andere ongein in opgehoopt.
Even gekeken maar ik kon geen hinderlijk stof ontdekken. Helaas, dan vrees ik dat het moederbord toch kapot is. ;( Bedankt voor de hulp en tips. Voor eventuele reanimatie cursussen hou ik mij aanbevolen :P Er zit dus weinig anders op dan een nieuw/2e hands mobo te kopen.
Jainoxi schreef op 10 March 2003 @ 19:29:
[...]

Ik heb dit zelfde probleem gehad. Wat bij mij hielp was zoals boven beschreven de BIOS Protection uitzetten, de Proc op een lagere FSB zetten en alle onnodige IDE apparaten eruit te halen. Daarmee lukt het om te booten en een MBR te installen. Daarna kan ik alle instellingen weer terug zetten en werkt alles als een zonnetje...
BIOS Virus Protection staat uit en de proc staat op 100mhz FSB (niet geoc'ed) en zonder CDRom speler en harde schijf gaat het installeren zo lastig :+

• Sperenvanger
Schopje O-)

Ik ben op de vele adviezen af gegaan en heb een "nieuw" (online 2e hands veiling) moederbord gekocht, een Asus CUV4X. Aangesloten en aangezet, ging dat ding piepen na de bios, het hele scherm knipperen. Dus ik alles eruit halen en met zo min mogelijk hardware booten. Weer knipperen en piepen. Toen ik keek naar de aansluiting voor hdd led kon ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Hij zat in smbus ofzo :? Goed gezet en werken he :) Memtest 0 errors, kon Knoppix booten en windows ook geinstalleerd en "draaiend" (totdat mijn Quantum Fireball LCT10 het begaf :P)

Moederbord was dus inderdaad de boosdoender. Ik wil graag iedereen bedanken voor de hulp en tips. Zo, nu mag ie dicht van mij :P

Verwijderd

Bij goed geheugen, maar te strakke settings voor het geheugen (afhankelijk natuurlijk van het mobo) geeft bij mij memtest86 een enorme lijst fouten in test5. Windows wil dan best booten, maar slaat random vast.

Je kunt proberen om de geheugensettings slapper te zetten en kijken of je de foutmeldingen wegkrijgt. Je geheugen is immers goed, maar in combo met je mobo werkt het bij de settings die je nu gebruikt niet lekker. Meteen je mobo afschrijven lijkt me niet meteen nodig in de meeste gevallen.

/edit
Ik heb gezien dat TS een nieuw mobo heeft, maar voor het geval mensen zoeken lijkt me dit niet altijd de juiste oplossing. Dus vandaar de post, hoewel bij TS het probleem is opgelost.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 21:15 ]

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 22:13

flexje

got-father

heb je je voeding wel gecheckt?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Verwijderd

flexje, aan wie vraag je dit?

TS heeft zijn mobo werkend en bij mij is de voeding echt uit te sluiten (550W merkvoeding). Lijkt me verder niet echt een relevante vraag, maar ja.....

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 14:19 ]

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 22:13

flexje

got-father

idd , aan wie vraag ik het eigenlijk :D mja ben een beetje brak vandaag :)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Pagina: 1