Toon posts:

Email server in het bedrijfs leven

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een email server die :

1. gratis of goedkoop is.
2. Makkelijk te installeren en beheren is.
Liefst via web interface.
3. Ook imap aankan.
4. agenda funties heeft of een externe tool daarvoor.
5. stabiel is
6. antivirus, spam assasin ed is een vereiste nl

Nu heb ik zelf Communigate draaien maar die is eigenlijk qua licentie te duur voor onze doeleinden.
Tuurlijk exchange is duurder maar ok.
Je hebt qmail maar zoals ik het nu kan zien moet je onwijs veel addons hebben cq installeren dat gaat geheid fout als er mensen aanzitten plus zie ik niet dat het als 1 geheel te beheren is.

Wat ik nu overweeg is billworkgroups (geen ervaring mee) deze schijnt erg goed te zijn.
Maar na ondertussen weken spitten kan ik eigenlijk niet vinden van DEZE moet je hebben en ongeveer zo moet het .
Ik hoef het niet voorgekauwd te hebben integendeel maar het moet wel redelijk te beheren cq installeren zijn.
Omdat ik dat niet altijd blijf doen nl :-)>
Buiten dit moet zo'n email server mee kunnen groeien met het bedrijf.

Zijn er nog meer soorten op de markt die in aanmerking komen.
Ervaringen en ideen gewenst.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 16:41 . Reden: typo ]

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-02 23:17
Je wil wel heel erg veel voor weinig... :P

Voorbeeld:
Een standaard Linux IMAP machine met Insight Connector is wel een aardige optie.
Dan krijg je als je Outlook gebruikt bijna de Exchange look/feel en functies.

Daarnaast zou ik een smtp mailscanner draaien, Sophos, Kaspersky etc. De meeste hebben wel een Postfix/Sendmail pakket.

Ik denk dat je zo de meeste punten wel gehad hebt :)
Je hoeft alleen de Insight Connector te kopen en de Virusscanner.

Wat voor clients wil je eigenlijk gebruiken? Outlook? Webbased?
Hoeveel users?

[ Voor 5% gewijzigd door Redje op 10-03-2003 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
outlook en outlook express en linux mail clients.
En helaas ik wil veel voor weinig maar voor grotere bedrijven schafen we wel iets beters aan natuurlijk maar dit gaat puur om kleine bedrijfsjes die ook alles willen dus ja euh....
Het moet mogelijk zijn dacht ik .

Webbased zou handig zijn maar geen pre het gaat om een groep van 5 tot 50 gebruikers maar zo rond de 50 gaan we professioneler nl.

motto : met linux kan alles alleen ff uitzoeken hoe

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 16:56 ]

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Je kan eens gaan zien naar KOLAB of RHEMS.
Deze 2 zijn vrij deftige EMAIL servers voor 0 Euro alleen wat zelf tijd insteken om ze de config te maken.

Because Great minds Think alike

Verwijderd

Topicstarter
een config maken is geen probleem het gaat om de totale funties en beheer ervan dat is het belangrijkste en niet te duur

zitten die servers in de GPL ?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 10 maart 2003 @ 16:40:
Ik ben opzoek naar een email server die :

1. gratis of goedkoop is.
2. Makkelijk te installeren en beheren is.
Liefst via web interface.
3. Ook imap aankan.
4. agenda funties heeft of een externe tool daarvoor.
5. stabiel is
6. antivirus, spam assasin ed is een vereiste nl

Nu heb ik zelf Communigate draaien maar die is eigenlijk qua licentie te duur voor onze doeleinden.
Tuurlijk exchange is duurder maar ok.
Je hebt qmail maar zoals ik het nu kan zien moet je onwijs veel addons hebben cq installeren dat gaat geheid fout als er mensen aanzitten plus zie ik niet dat het als 1 geheel te beheren is.

Wat ik nu overweeg is billworkgroups (geen ervaring mee) deze schijnt erg goed te zijn.
Totaal onbruikbaar als je meer als een SMTP domein hebt, inkomend is geen probleem, uitgaan wel.
Maar na ondertussen weken spitten kan ik eigenlijk niet vinden van DEZE moet je hebben en ongeveer zo moet het .
Ik hoef het niet voorgekauwd te hebben integendeel maar het moet wel redelijk te beheren cq installeren zijn.
Omdat ik dat niet altijd blijf doen nl :-)>
Buiten dit moet zo'n email server mee kunnen groeien met het bedrijf.

Zijn er nog meer soorten op de markt die in aanmerking komen.
Ervaringen en ideen gewenst.
Samsung Contact server. Wel redelijk aan de prijs, maar zo op het eerste gezicht een goed product.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 14:05

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Je zou een postfix+amavisd-new+cyrus-imap+meer howto eens kunnen bekijken als het goedkoop moet blijven! Eventueel met een cyradm en webbased tools! Kijk eens op www.amavis.org/howto voor info

Feit blijft wel dat dit niet precies is wat je wil ... veel configs ... veel losse progz ... maar alle maal gpl/propietary license

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• jvhaarst
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-02 15:09
mdeamon is ook een zeer goeie

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Voor het bedrijfsleven is Exchange ideaal. En een bedrijf wil best betalen voor een goed stukje software met goede agenda functies en meer :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 10 maart 2003 @ 20:50:
Voor het bedrijfsleven is Exchange ideaal. En een bedrijf wil best betalen voor een goed stukje software met goede agenda functies en meer :)
HIHIHIHI ik heb juist klanten die van die zooi afwillen maar ok geen flames plz
maar het is wel humor.

Verwijderd

http://www.shupp.org/toaster/

Qmail SMTP Mail Server with SMTP-AUTH (Plain, CRAM-MD5), TLS (SSL) support, and optional Virus Scanner.
POP3 Server with APOP and SSL support
IMAP Server with TLS (SSL) support
WebMail Server
Quota Support (usage viewable by webmail)
Autoresponder
Mailing Lists
Web-Based Email Administration

Heb je alleen je gedeelde agenda's niet. Daar zul je een andere oplossing voor moeten zoeken, zoals bijvoorbeeld Bill. Let erop dat Bill vrij zwaar voor je server is, en dat je nog steeds de MAPI-client moet aanschaffen.

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-04-2025

GeBas

--

www.mdaemon.com

Modbreak: lees de draad voor je klakkeloos een win32 oplossing post. In NOS wensen we voor zoiets dan een degelijke onderbouwing te zien. Anders gewoon niet posten. Dank u.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 17:41 ]

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

• _JGC_
  • Laatst online: 23:22
Ben ook voor een bedrijf bezig geweest. Alleen voor dat centrale agende gebruiken ze nog Exchange, verder OE voor mail vanaf een door Courier-IMAP/qmail en Sophos sweep bediende IMAP server.
Exchange is echt een ramp, heb laatst nog een server moeten overplaatsen met alle data, dat werd in outlook zooi backuppen naar PST en weer terugkopieren naar de nieuwe Exchange server. Om te importeren en te exporteren van de ene naar de andere Exchange server moet je nml MCSE of een gekkenhuis behandeling hebben.

• Leon
  • Laatst online: 11-02 13:45

Leon

Rise Of The Robots

In het engelstalige Linux-magazine hebben ze deze maand een aantal artikelen over Outlook/Exchange compatible linux groupware oplossingen. Hier kun je in ieder geval gratis het artikel over SuSe Openexchange lezen.

SuSe Openexchange heeft iig nog geen realtime connector voor outlook, maar volgens het artikel zou dat op het CeBIT 2003 geintroduceerd moeten worden :)

Als je er nog geen wijs uit komt kun je het blad gewoon kopen in de winkel denk ik of van iemand lenen die een abbo heeft, de volgende 5 groupware paketten worden er iig in besproken:
  • SuSe Openexchange 4
  • Bynari Insight Groupware 3.5.5
  • N & H Easygate Workgroup 5.0
  • Samsung Contact Server 8.0 (opvolger van HP Openmail)
  • Communigate Pro 4.0
Misschien staan er nog onbekenden voor je tussen zodat je kunt zoeken op het web. Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Eeuwige n00b

Verwijderd

Topicstarter
ik ben blij met deze support ik ga alles van het weekend eens goed uitzoeken wat het beste voor mij is.
Ik denk wel dat het een betaalde mail server gaat worden (handig voor support)
alleen de vraag wat kost het allemaal en wat kunnen ze en hoe installeerd en draait het.
Ook het gebruikers gemak niet onderschatten nl.

ben wel ff een weekendje bezig zie ik zo
...

Verwijderd

Topicstarter
draait alleen op windows of ben ik nu gek

• igmar

igmar

ISO20022

Aangezien dit in NOS staat, waarom suggereer je dan mdaemon ? Da's een win32 pakket.

Verwijderd

Genoeg over mdaemon lijkt me. Maar even weer ontopic verder :)

• igmar

igmar

ISO20022

Leon schreef op 12 maart 2003 @ 11:30:
  • SuSe Openexchange 4
  • Bynari Insight Groupware 3.5.5
  • N & H Easygate Workgroup 5.0
  • Samsung Contact Server 8.0 (opvolger van HP Openmail)
  • Communigate Pro 4.0
Meer ken ik d'r ook niet eerlijk gezegd. N & H is vrij slecht, veel te lomp, en ondersteund essentieele features niet (oa meerder SMTP domeinen). Misschien dat ze dat ondertussen hebben aangepast, het is de moeite waard om te kijken

Sansung Contact is een goed product, alleen ongelovelijk gecompliceerd. Ik ben me d'r nu aan het inwerken, maar simpel is het niet.

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik ben zelf de laatste tijd aan het klooien geweest met een mail/internet server (die dus ook nix mocht kosten), Ik heb uiteindelijk gekozen voor de volgende pakketten:

Debian Woody
Getmail
Courier
Apache
Php 4
Php myadmin
Webmin
Squirrelmail
Squid
Mcafee
Webalizer

Ook ben ik nu bezig met de agenda functie hiervoor gebruik het pakket php moregroupware dit is een webbased pakket met een zeer uitgebreide functies...

Ik zou je eventueel ook een installatie procedure kunnen mailen hoe je dit alles opzet.... (let op deze procedure is nog in ontwikkelfase maar je moet er een heel eind mee komen).

Ik hoor het wel, suc6

Verwijderd

Topicstarter
dat zou ik erg op prijs stellen mischien kan ik mee helpen aan die procedure altijd handig nl
mail maar naar ikwileenemailserver@util.nl :-)> bestaat echt

• ksmedts
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 14:54:
dat zou ik erg op prijs stellen mischien kan ik mee helpen aan die procedure altijd handig nl
mail maar naar ikwileenemailserver@util.nl :-)> bestaat echt
leuk dat mailadres :) Maaruh hij is onderweg...

Disclaimer

Ikke ben niet aansprakelijk voor eventuele vouten in deze procedure en of enige blablablabla enz...... :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het binnen :-) ja ik heb dat domain en alles wordt geforward dus je kan echt alles verzinnen is grappig

Ik zal kijken of ik wat aanvulling kan maken wat ook grappig is dat ik met redhat werk dus we kunnen er een multi distro version van maken.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
eeelaba, stuur dat ook es naar mij svp, ik kan het verbeteren enzo, ik ben ook bezig aan zo'n project ;) evi@smokingcube.be, guru.evi@smokingcube.be, guruevi@smokingcube.be, evi@smokingcube.be enz. enz. ;-)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• _JGC_
Waarom moet er toch steeds gemaild worden, pleur dat spul ergens neer en geef een link, kan iedereen het lezen (of is het geheim ofzo ;))

Verwijderd

_JGC_ schreef op 12 March 2003 @ 17:12:
Waarom moet er toch steeds gemaild worden, pleur dat spul ergens neer en geef een link, kan iedereen het lezen (of is het geheim ofzo ;))

Dat ben ik roerend met je eens. Zo wordt het een prive discussie tussen 2 mensen die de rest niet kan volgen. En dat lijkt me niet de bedoeling van het forum. Dus als het mogelijk is is mijn verzoek om de zaken ook op het forum te zetten.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
* Zwerver wil dat docje ook wel eens zien

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

zwerver schreef op 12 March 2003 @ 20:17:
* Zwerver wil dat docje ook wel eens zien

Ja en voordat nu iedereen hier dat gaat roepen en/of e-mail adressen neer gaat zetten, maak ik nog even duidelijk dat we hier op een forum zitten. (ondertussen zijn er dus al een aantal posts verwijderd met dezelfde vraag)

Gaarne zou ik dit dan dus ook niet meer op deze manier besproken zien en dat documentje via een download-link ter beschikking willen zien. Op het forum worden dingen openbaar gevraagd en dus ook openbaar opgelost, anders moet je hier niet komen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 21:18 ]

Verwijderd

Al eens aan de oplossing van SuSE gedacht ? Die hebben een vervangend produkt voor Exchange 5.5 (kan gemigreerd worden naar het Linux platform) en kost in verhouding een Exchange server een schijntje ! :*)

SuSE Open Exchange Server Informatie

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 11:23

ralfbosz

xm create bosz -c

Ab_dullah schreef op 12 maart 2003 @ 14:41:
Ik ben zelf de laatste tijd aan het klooien geweest met een mail/internet server (die dus ook nix mocht kosten), Ik heb uiteindelijk gekozen voor de volgende pakketten:

<lijst met paketten
Ik mis een SMTP-server? Of draai je geen smtp-server?

Zelf heb ik zoals al eerder is aangegeven hier de Qmail-toaster geïnstalleerd. Bevalt prima, de patches zorgen ervoor dat je qmail-scanner kunt gebruiken voor de virus & spamscanning. Hiervoor gebruik ik clamav & spamassassin. De readme is heel helder en makkelijk te doen, beheer is daarna volledig met een webbrowser te doen en dus dummy-proof (voor het aanmaken van users enzo).

Gebruik alleen niet SqWebmail als webmail-client maar Squirrel (uitpakken + config aanpassen en gaan met die webmail :)). Hier zijn kalenderplugins voor te vinden, maar of dat genoeg is voor je doeleinde...

Draai al mijn domeintjes ernu mee, wel fijn om je eigen e-mail al bij de poort tegen te kunnen houden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 400000003e6f4f2315aac69c 20774 > 220 leksmond.bosz.info ESMTP
 400000003e6f4f231e55c51c 20774 < HELO z2
 400000003e6f4f231e5799dc 20774 > 250 leksmond.bosz.info
 400000003e6f4f2326e8693c 20774 < RSET
 400000003e6f4f2326ea9fa4 20774 > 250 flushed
 400000003e6f4f232f61248c 20774 < MAIL FROM:<sandy@10d-1992be.cm02.net>
 400000003e6f4f2339bcd0ac 20774 > 250 ok
 400000003e6f4f2406ca654c 20774 < RCPT TO:<ja nog meer spam doegie>
@400000003e6f4f2406ccda34 20774 > 553 sorry, your envelope sender has 
 been denied  (#5.7.1)
 400000003e6f4f240f6ce01c 20774 < QUIT

normaal krijg je niet zoveel logging, maar ben paar dagen aan het debuggen :).

[ Voor 6% gewijzigd door ralfbosz op 12-03-2003 23:14 . Reden: even opmaak rechtzetten :) ]

rm -r *

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:09
Ik zou persoonlijk voor qmail gaan:
qmail (Maildir)
ucspi-tcp
daemontools
qmail-scanner
rblsmtpd
vpopmail
ezmlm
courier-imap (alleen voor imap, voor pop3 gewoon qmail-pop3d gebruiken)

qmail virusscanners en andere anti-spam dingen hangen aan qmail-scanner:
http://www.chrishardie.com/tech/qmail/qmail-antispam.html (anti-spam)
http://www.amavis.org/amavis.html (virusscanner)

Voor beheer:
qmailadmin
vqadmin

Voor gebruik:
horde (webmail, kalender e.d.)

Als je Duits kan vind ik dit persoonlijk een heerlijke tutorial:
http://www.treiber-forum.de/linux/berichte/qmail/qmail.php

zeroxcool.net - curity.eu

• ksmedts
Het documentje zal zeker openbaar gemaakt worden, maar zoals ik in eerdere posts al vermeld heb is het niet helemaal volledig en moet er nog duchtig aan de opmaak gesleuteld worden. Ik heb de topic starter dit document gegeven omdat ik aan zijn posts in andere topics zag dat hij niet helemaal onbekend is met linux. Als ik dat document hier nu al ga posten weet ik zeker dat mijn mailbox over een tijdje volledig uitpuilt van vragen....
Dus iedereen nog ff geduld

Verwijderd

Topicstarter
awel als je het maar nie gaat vertalen in het frans he :-)

/Q
Zelf heb ik zoals al eerder is aangegeven hier de Qmail-toaster geïnstalleerd. Bevalt prima, de patches zorgen ervoor dat je qmail-scanner kunt gebruiken voor de virus & spamscanning. Hiervoor gebruik ik clamav & spamassassin. De readme is heel helder en makkelijk te doen, beheer is daarna volledig met een webbrowser te doen en dus dummy-proof (voor het aanmaken van users enzo).

Gebruik alleen niet SqWebmail als webmail-client maar Squirrel (uitpakken + config aanpassen en gaan met die webmail ). Hier zijn kalenderplugins voor te vinden, maar of dat genoeg is voor je doeleinde...
/Q

Vooral dat beheer met die webbrowser spreekt mij aan :-)
kalender beheer wil ik op een andere manier gaan doen dit lijkt mij verstandiger

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 13:16 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Major kick.

Ik heb vele topics doorgeworsteld over Exchange vervangers, maar ik heb nu een goede gevonden: SME Server 6.0.1, de opvolger van E-Smith.

Wat ik wilde was vrij simpel:
- centrale storage ivm backup
- ingebouwde spamfilter
- ingebouwde virusscanner
- pop3 retrieval
- mailboxen benaderbaar via imap

Als je dat wilt kom je dus uit bij commerciële producten als Kerio, MDeamon etc. Ik denk dan: Als ik geld ga uitgeven kan ik net zo goed gelijk Exchange kopen. (Of SBS 2003) Hmailserver heb ik geprobeerd: geen pop3 retrieval. Mercury/32 niet geprobeerd want daar lees je de meest vage klachten over. Dan kun je nog gaan kijken naar een Linux oplossing. Als je daar weinig van weet en je moet opeens een programma of 7 die je stuk voor stuk niet kent samen gaan laten werken (o.a. Fetchmail, Postfix, ClamAV) dan zie je ook door de bomen het bos niet meer. Dit ga ik nog eens proberen als ik heel veel geduld heb verzameld.

Enter SME Server (www.contribs.org): Makkelijk te installeren, simpel aan te passen door wat commando's over te tikken, en bovenal: Het werkt. Deze pagina is erg goed van pas gekomen: http://sme.swerts-knudsen.dk/ (hier staat hoe je pop3 retrieval, een spamfilter en een virusscanner kunt toevoegen) Verder kun je alle standaard dingen zoals users etc. configureren via een web interface.

Enige grote nadeel wat ik kan verzinnen: Als er wat bruut misgaat ben ik nergens want ik heb amper Linux kennis.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Waarom voldoet een standaard Sendmail server eigenlijk niet? Voor hobby heb ik zelf mijn mailserver opgezet, gewoon met sendmail, verder heb ik een imap pakket geinstalleerd en het horde framework.
Dit is geen aanval naar andere programma's, maar ik vraag het me even af.

• _JGC_
M-ThijZ schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 23:51:
Waarom voldoet een standaard Sendmail server eigenlijk niet? Voor hobby heb ik zelf mijn mailserver opgezet, gewoon met sendmail, verder heb ik een imap pakket geinstalleerd en het horde framework.
Dit is geen aanval naar andere programma's, maar ik vraag het me even af.
Misschien omdat Sendmail voor de gemiddelde gebruiker amper te begrijpen is? Ik ben al jaren bezig met linux en heb bij sendmail zoiets van "hmm, config file compileren, m4 macro's? Nee laat maar".
Verder lees ik hier nog ergens een post van mij terug van qmail met courier IMAP: courier is mij best, maar qmail is gewoon een oud achterhaald stuk rotzooi wat ik geen enkele server meer wil aandoen. Daarnaast nog die programmeur die enorm arrogant is met zn bestandslocaties (ook afgestapt van djbdns naar powerdns, zelfde auteur, alhoewel ik djbdns dan nog de moeite waard vond)

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
heb je al eens gekeken naar de qmail how-to op www.qmailrocks.org die vindt ik persoonlijk heerlijk en snel kwa opzetten van een goed uitgeruste qmail mail server.
alleen voor de calender functie moet je dan nog iets vinden

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1