[EL] Pcb belichten en etsen

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ik heb sinds kort een etsbak voor pcb's. maar ik kan niet goed achter de belichtings tijd komen

mijn eertse printje is totaal mislukt en de tweede was redelijk goed alleen was een deel over belicht. kan iemand mij ee indicatitie tijd geven voor het belichten
de lamp waar ik mee belicht is een 250 uv gloeilamp van philips

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:43

AcouSE

Swedish Chef

Uitproberen met een proefstukje? Door een deel van de print na een korte periode (tijd opnemen!) af te dekken met een stukje karton en deze elke 15 seconden een cm op te schuiven kun je daarna kijken op welke plek de print het beste belicht is. Door de vakjes terug te rekenen kun je dan de tijd bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-08 22:05
Ik heb nu ook alle benodigdheden in huis, en m'n electronicaboer gaf mij hetzelfde advies als AcouSE hierboven (maar dan per halve minuut of minuut geloof ik).

Aangezien de topictitel vrij algemeen is, is de volgende vraag vast niet off-topic :P:
Zeker de eerste keer lijkt het me handig om handschoenen aan te doen tijdens het ontwikkelen en etsen (of is dat echt niet nodig?)... wat voor soort handschoenen heb ik dan nodig? Ik ben naar een paar doe-het-zelf-winkels geweest; daar hadden ze wel handschoenen, maar niet het type voor dit soort bezigheden, en ze wisten ook niet wat voor soort handschoenen ik hiervoor het best kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:47

Eraser127

Nijkerk

op school doen we de print +- 2-3min. onder de lichtbak (4 UV buizen)

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belichten komt idd aardig precies.. Heb zelf ook nog wel eens dat een printje mislukt door de belichting.. :'(

Op zich geen handschoenen nodig, gebruik ik zelf ook niet, en heb er geen last van, alleen een beetje gele handen van de ijzer3chloride... :D

als je ijzer3chloride gebruikt voor het etsen later is het wel handig om voorzichteg te zijn met spatters in kleren en tapijt, krijg je er niet meer uit namelijk...

Mijn belichtingstijd is circa 6,5 minuten (mijn belichtingsbak is een oude kast van een geluidsbox, met daarin onderdelen van een gezichtsbruiner, en een glasplaatje van een fotolijst daar over heen.. . :D

Als ik door gewoon papier belicht heb ik dik 7 á 8 minuten nodig..

Maarja die belichtingstijd ligt iid nogal aan je belichtingsbak, en de manier die hierboven staat beschreven is een errug handige manier om dit uit te zoeken.. :D

Zelf was ik hier nog niet eens opgekomen... maarja, ik weet mijn tijd al :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje off-topic maarja, beter dan een nieuwe openen:

Ik heb alle spullen die ik nodig heb voor het etsen, behalve de belangrijkste dingen: Ontwikkelaar, Ijzer3chloride en die plaat.

Bij de Ben v Dijk hebben ze deze spullen allemaal niet, maar wel niet verpakt in envalop platen. Ze zeiden daar dat deze niet goed waren omdat er geen fotolaag op zit.
Die foto laag is dus voor het belichten. Maar als ze met een marker het schema tekend en dan etst, lukt het dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-08 22:05
Ja dat kan, maar is erg lastig omdat je met de hand natuurlijk nooit zo netjes kan tekenen als je printer ;) Vooral dunne lijntjes lijken me dan lastig. Wat ook kan is een plotter modden zodat er een stift in past, en die het tekenwerk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik heb hier ook een plotter'tje staan, dat is eigelijk allemaal geen probleem. Maar het kan dus met een normale "permanent marker"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat het beste met een permanent marker die inkt op basis van Xylol bevat.
De meeste permanentmarkers zijn op basis van alcohol en die zijn een stuk minder geschikt.
De dingen met Xylol heb ik nog wel eens bij Karwei gehaald, merk Yoken.

Ben btw wel blij dat ik de printjes niet meer op die manier hoef te maken maar heb dat vroeger heel veel gedaan.
Pagina: 1