Toon posts:

Radeon 9700 + Zalman ZM80A-HP doet vreemd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb dus een Club3D Radeon 9700 (non pro) gekocht, samen met een Zalman ZM80A-HP koelblok.

Om de eerste keer te testen, heb ik hem gewoon in m'n computer (Intel Pentium IV 2,4 GHz & Asus P4T-E) gedruk en de hele boel geinstaleerd en getest (nog een 3DMark03 gedraaid, alles ging perfect).

Daarna dus het Zalman koelblok erop gemonteerd en weer gekeken of die het deed: maar tot mijn grote schrik start mijn comp. niet meer op!!!!
Hij geeft alleen nog maar 1 lange en 3 korte piepjes!

Ik dus mijn oude kaart erin gestopt (ATi Radeon 8500LE) en alles deed het weer.
Ik dacht dus KUT, kaart kapot :(

Daarna heb ik de Radeon 9700 (MET Zalman blok) in m'n server (Asus P2B-F) gestopt, en guess what? Hij doet het PERFECT!?!?

Ik dacht, what the fuck, en heb dus het zalman blok eraf gehaald en vervangen door de standaard koeler, maar dit leverde hetzelfde resultaat op: in mijn eigen computer geen beeld, in de server draait ie perfect (btw, beide computers hebben een 300 Watt voeding).

Kan iemand mij please zeggen wat ik verkeerd doe?

Thanks

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bios reset?

m'n broers PC heeft ook moeite met verwisselen van videokaart, zeker 2x op 1 dag, moet altijd BIOS resetten :(

[ Voor 86% gewijzigd door Glashelder op 10-03-2003 15:30 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

heb je bij het plaatsen van de videokaart in je Asus P4T-E wel goed gekeken of die goed vast zat in je moederbord? want dat gebeurd vaak genoeg

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de snelle reacties!

dual-zip: gedaan, zonder resultaat. Maar m'n oude videokaart doet het wel perfect...

tomzev28: yep, heb hem vastgemaakt, inderdaad.

BTW, hij doet het nog steeds niet :(

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 15:15:

Daarna dus het Zalman koelblok erop gemonteerd en weer gekeken of die het deed: maar tot mijn grote schrik start mijn comp. niet meer op!!!!
Hij geeft alleen nog maar 1 lange en 3 korte piepjes!

je mobo geeft aan dat er geen videokaart in zit, mijn geforce 4 heeft dit ook vaak, als het goed is lukt het door hem er goed in te drukken, die zalman is toch zwaar, zet je andere cooller weer eens terug er op, duw hem goed aan en kijk dan nog es, achter je agp slot zit een pinnetje om je kaart er goe in TE HOUDEN, check of dit goed zit

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ok

Netstroom eruit, Powerknop 10 seconden inhouden, netstroom erin en nog een keer proberen

maak de tag af ixagitator :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
[quote]CooLKillaH schreef op 10 March 2003 @ 15:15:

Daarna dus het Zalman koelblok erop gemonteerd en 
weer gekeken of die het deed: maar tot mijn grote s
chrik start mijn comp. niet meer op!!!!
Hij geeft alleen nog maar 1 lange en 3 
korte piepjes![/quote]

[ Voor 70% gewijzigd door Glashelder op 10-03-2003 16:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

nog een paar keer proberen, het zal toch echt wel zoiets zijn dat je kaart niet goed vast zit op je P4T-E....

Verwijderd

Topicstarter
Okay ff update voor CooLKillaH:

Ik (broertje) heb de videokaart nu getest @ Asus P4G8X met P4 2,4. Dit mobo heeft 8x ondersteuning, dus dat moet geen probleem zijn. Nu is het vreemde: Ik krijg totaal geen beeld, maar wel een okay piepje (1 keer). Zowel op de SUB-D aansluiting als op de DVI -> SUB-D aansluiting krijg ik geen beeld. PC boot verder wel, ik zie de lampjes op toetsenbord aanspringen, harde schijven opspinnen, etc.

Zou een BIOS update voor deze kaart misschien een oplossing bieden (die vanaf de server -waar die wel doet- wordt uitgevoerd?)

Edit: De kaarr zit 100% zeker goed aangedrukt.

Ik zie dat ik nog onder zijn account zit :|

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 16:19 ]

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 02:03
Even een update:
Ik heb m'n oude videokaart in m'n PC gedaan en AGP op 1x gezet. Toen de 9700 erin en beeld :). AGP op 8x gezet, en ik kom gewoon in windows, helaas met ontzettend veel artifacts :|. Geheugen ligt dit niet aan, want op 250/250 doet die dit ook en zelfs op 200/200 :|. Kan het zijn dat deze artifacts komen doordat de koeler niet goed zit gemonteerd?

Edit: Ik ben BTW het broertje ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Milenco op 10-03-2003 17:33 ]

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:59

Maximus

PhD i.o.

hoe heb je de koeler van de Ati 9700 afgehaald?

Heb je gedraaid
Heb je er aan getrokken
Heb je hem eerst ff warm laten draaien en toen de koeler eraf
Heb je hem gewoon gelijk der af gehaald
Ging het eraf halen moeilijk

beantwoord dat is :) kan ik namelijk nagaan hoe het met de videokaart gesteld is. Khep al 4 radeon's door dat een kameraad mij niet om raad vroeg de prullenbak in zien verdwijnen :(

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Topicstarter
M@ximuS: heb met een tang de onderkant van die pinnethes samengeknepen en heb toen die pinnentjes omhoog gedrukt.
Daarna kon ik de koeler er gewoon vanaf halen...

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik weet niet hoe lang je het met die 9700 in Windows uitgehouden hebt maar kan het niet zijn dat je te weinig koelprut op de core hebt gesmeerd? De 9700 heeft namelijk een beschermrand daarom heen die net iets hoger is dus om contact te krijgen tussen heatsink en core moet er meer prut tussen dan normaal.

En ben je ook niet te voorzichtig geweest met koelprut tussen de andere delen en de heat-pipe?

Verwijderd

Het kan door het gewicht komen dat de kaart niet goed in AGP-slot hangt. Verstel de kaart eens of probeer het eens met de kast op z'n zij zodat de kaart dus rechtop staat.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:59

Maximus

PhD i.o.

In de post van de TS staat dat hij een P4TE heeft en mijn asus heeft een klemmetje om de agp-videokaart vast te zetten binnen het mobo en de agp poort

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Ik heb exact dezelfde kaart, en had ook exact dezelfde fout dat hij niet werkt als je hem opstart.

je hebt te weinig power erop staan, probeer eens een molex (power stekkertje) van je cd direct in jouw radeon te steken...het maakt niets uit dat je server dit ook heeft, als jouw pc een brander, cd brander, hdd's (1 of 2 ofzo) en dan nog een radeon 9700 pro erin hebt zitten, zuigtie zo die 300 watt weg hoor...

succes !

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen, nogmaals bedankt voor de vele reacties!

Ik heb de kaart weer aan het werk gekregen (in windows dan).
Maar als een een 3D applicatie opstart, dan gaat het helemaal mis: allemaal vreemde blokken en strepen en niets lijkt meer op hoe het er normaal uitzal (mis- en ver-vormt)!!

Ik denk dat de kaart kapot is: 2 redenen: OF er is Artic Silver II op de condensatoren rond de kern gekomen (is ook gebeurd ;)) OF ik was nog statisch geladen, toen ik de Zalman koeler monteerde...

Ik breng hem terug en hoop (alsjeblieft....) dat ik een nieuwe kaart krijg.

Heeft iemand nog tips hoe ik het de 2 keer beter kan doen (ALS ik een nieuwe kaart krijg, that is...)

Alvast bedankt!

• tvelferen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 14:51
zie mijn topic ook eens:
Radeon 9700 + ZM80A-HP = vreemd beeld

Kun je meteen zien hoeveel koelpasta ik erop heb gesmeerd.
Bij mij ging het dus fout omdat ik prut had gemorst op die blokjes.
Goed schoonmaken met wattenstaafje+wasbenzine!!

[ Voor 29% gewijzigd door tvelferen op 11-03-2003 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
tvelferen: ik had je topic inderdaad al doorgelezen.
Ik heb de core al zo goed mogelijk schoongemaakt, maar zonder effect.

Nog een paar vragen aan je (tvelferen):
Heb jij nog een nieuwe kaart (onder garantie) teruggekregen?
En heb je daarna weer geprobeerd om de Zalman koeler te installeren?
En is dat gelukt?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

AS II. Jah. Ehh, geleid dat niet als de tering.. :?

AS III iig niet. Ik hoop voor je dat je III hebt :/

• tvelferen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 14:51
Ik heb de kaart schoongemaakt en toen deed hij het weer. ik heb dus niets met garantie te doen gehad.

Aangezien het er naar uitziet dat je kaart echt overleden is, kun je proberen door middel van garantie een nieuwe kaart te bemachtigen.
Het risico is wel dat ze zien dat de originele cooler eraf is gehaald. "moestie eraf dan?" :+

Als je de pushpins niet erg hebt beschadigd zullen de meeste computerboeren er niets van merken. >:)
Anders zien ze het pas als ze bij ati zijn aangekomen, en dan heb jij als het goed is al een nieuwe kaart.
Of je direct een vervangend exemplaar krijgt ligt er aan of je kaart nèt nieuw is of aan hoe coulant 8) de leverancier is.
Als je pushpins erg beschadigd zijn raad ik aan deze eerst proberen te vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
dual-zip: Wat bedoel je precies? Is ASII slecht en ASIII goed?
Kun je ff wat meer uitleg geven?

tvelferen: De pinnetjes waren inderdaad een beetje beschadigd, maar naar mijn weten heb ik de koeler er wel weer goed op gekregen.
Heb hem vandaag iig opgestuurd, kan nu alleen nog maar hopen dat het goed gaat....

Verwijderd

Ik heb dus ook zo'n cooler thuis liggen... nu durf ik 'm niet meer te installeren. |:(

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 23:07:
dual-zip: Wat bedoel je precies? Is ASII slecht en ASIII goed?
Kun je ff wat meer uitleg geven?
Nee, ASII is niet slecht, maar ik meende me te herrineren dat het geleidt, ASIII doet dit niet of in ieder geval in mindere mate. Verder: je zegt dat het tussen een condensator is gekomen, nogmaals, dat spul geleidt, als het er erg tussen is gekomen, wordt bij die condensator (elco?) de + met de - pool verbonden. Dan raakt hij zijn capaciteit om spanningsfluctiaties op te vangen kwijt. Het was heel goed mogelijk dat daar je probleem zat

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, nou ja, maakt toch niet meer uit... Winkel heeft gezien dat de koeler eraf is geweest: einde garantie.
Dat wordt dus doorsparen voor een niewe kaart :(

Verwijderd

? dat ding is echt niet kapot hoor, hij doet het toch in je server?
Mocht je er echt van overtuigd zijn dat ie stuk is, geef m dan maar aan mij 8)7

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 12 maart 2003 @ 22:21:
Hmm, nou ja, maakt toch niet meer uit... Winkel heeft gezien dat de koeler eraf is geweest: einde garantie.
Dat wordt dus doorsparen voor een niewe kaart :(
Nog een tipje.

ANDERE kaart erin. Bios resetten, NIEUWE kaart erin en aanzetten

of

ANDERE kaart erin. Netstroom eruit, powerknop 10 seconden indrukken, NIEUWE kaart erin, en opstarten

* Glashelder wil m ook wel hebben hoor :o

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 12-03-2003 22:45 ]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 23:49:
Ik heb dus ook zo'n cooler thuis liggen... nu durf ik 'm niet meer te installeren. |:(

Niet bang zijn, ik kan het ook (en dat is echt een argument, ik heb niet eens 2 linkerhanden).

Neem er je tijd voor en doe het als je uitgeslapen bent. Gewoon rustig aan doen en GOED het boekje lezen.

Verwijderd

Topicstarter
SouLie: hij doet het bij mij ook wel hoor, alleen in 2D, zodra 3D apps gedraaid worden, wordt het beel onherkenbaar (net zoals in die andere computer)

dual-zip: ook al geprobeerd, kaart start wel op, 2D is perfect, maar in 3D gaat het helemaal mis.

Nouja, kan wel eens vragen of ze me de kaart willen terugsturen (waarschijnlijk op m'n eigen kosten, oplichters! (de winkel dan he ;)))

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Ik vindt het een lame streek om de kaart die je zelf vernield hebt terug te sturen en te doen alsof hij het "zomaar" niet meer deed.
Dit is duidelijk een geval van onkunde.

Niet alleen zadel je de fabrikant op met kosten, ook tast je op deze manier de geloofwaardigheid aan van echte RMA-gevallen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2003 @ 15:15:
...in de server draait ie perfect...
Werkt die nog steeds in de server? Zo ja, dan is die echt niet helemaal kapot

Misschien is er toch iets anders aan de hand, en ik zou het nog niet opgeven. Ik heb er te weinig ervaring mee om te zeggen wat je zou kunnen doen... iemand suggesties?

edit... ik zie dat die het nog doet. Bovenstaande dus niet echt van toepassing

Probeer een temperatuur meter te installeren en kijk hoe de temperatuur is. Misschien is de aansluiting GPU - koelblok niet goed en heb je nu een hitteprobleem?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 00:19 ]

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 02:03
Verwijderd schreef op 13 maart 2003 @ 00:16:
[...]

Werkt die nog steeds in de server? Zo ja, dan is die echt niet helemaal kapot

Misschien is er toch iets anders aan de hand, en ik zou het nog niet opgeven. Ik heb er te weinig ervaring mee om te zeggen wat je zou kunnen doen... iemand suggesties?

edit... ik zie dat die het nog doet. Bovenstaande dus niet echt van toepassing

Probeer een temperatuur meter te installeren en kijk hoe de temperatuur is. Misschien is de aansluiting GPU - koelblok niet goed en heb je nu een hitteprobleem?
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 23:35:
SouLie: hij doet het bij mij ook wel hoor, alleen in 2D, zodra 3D apps gedraaid worden, wordt het beel onherkenbaar (net zoals in die andere computer)

Verwijderd

ik weet het al...als je hem helemaal hard er in druk..moet je hem wat terugtrekken dat ie dus niet keivast erin zit..dus schroef hem ook niet vast..en check dan...dan doet hij het wel denk ik..ik heb precies hetzelfde probleem hier op een p500mhz

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmzzz, heb net met MAXPC gebeld, het lijkt erop dat ik m'n kaart helemaal niet meer terug kan krijgen, omdat ze hem al weggegooid hebben....
Het enige wat ik terug kan krijgen, zijn de bijgeleverde spellen, software en kabels enz.
Erg jammer dit...
Pagina: 1