PC's lopen vast. Wat kan het zijn?

Pagina: 1
Acties:

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik heb onlangs 20 pc 's bij een internetcafe geplaatst. Wanneer de pc's niet gebruikt worden (maar wel gewoon aanstaan) gebeurt er nix vreemds. Maar tijdens gebruik komt het vaak voor dat ze helemaal vastlopen. Zelfs ctrl-alt-del-werkt niet. Nadat ze een harde reset krijgen draaien ze weer (tijdelijk). Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Ik heb zo'n pc nu hier draaien en ik heb hem nog niet vast zien lopen ondanks dat ik de harddisk flink laat werken door continu schijfcontroles te draaien. Ik weet niet wat ik kan doen om de cpu & harddisk tegelijk flink te belasten? De systeem temperatuur is 41 graden en de CPU is 49 graden. Ze draaien Windows ME en CyberCafePro 3.8.

De configuratie is alsvolgt:

Athlon 1800+
256Mb DDR-ram
20Gb maxtor HD
Matsonic micro-ATX moederbord, MS-8318E
video onboard
lan onboard
sound onboard
3,5" floppy
Aopen Micro-ATX desktop / H340A / 200Watt
OS: Windows ME (& CyberCafePro 3.8 als applicatie voor internetcafe)

Alvast bedankt voor de tips!

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ik denk dat win me het probleem is die heeft wel vaker van die kuren.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Bware81 schreef op 10 March 2003 @ 13:06:
Dat denk ik ook.

Siditamentis astuentis pactum.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Bware81 schreef op 10 March 2003 @ 13:06:
Een beetje ongenuanceerd, maar dat is inderdaad bekend, waardoor het komt weet ik niet, maar Windows ME alleen laten = vastloper in veel gevallen, terwijl ze bij gebruik wel blijven draaien. Zet er Windows 98/2k/XP op en je probleem is gegarandeerd weg. Ik zelf heb het toen nooit op kunnen lossen, misschien iemand enige ideeen? (en dan bedoel ik niet de laatste Via drivers oid).

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

ik zou een burnin test uitvoeren als ik jou was, als je cpu nu al 49 graden is is dit misschien de reden dat t spul vast loopt, systeem temp 41 graden is zeker je case temperatuur? is naar mijn mening zeer hoog. Is de airflow in je case wel voldoende?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Windows ME is niet de sabielste OS. Wees zeker er van dat je goede drivers gebruikt voordat OS. Anders probeer 1 machine met WinXP/2K
De voeding van 200W kan ook een probleem zijn. In sommige gevallen leesje wel dan 250Watt en laast een topic zelfs met 150Watt genoeg zijn om een systeem te draaien. Maar bij jou kan het zijn dat de voeding dan het niet aan kan.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Gash
De voeding is niet echt zwaar maar de pc heeft geen losse insteek-kaarten en er zit zelfs geen cd-romspeler in.

Ik heb de pc niet geïnstalleerd en heb mijn klant er al op gewezen dat hij inderdaad wel alle juiste drivers dient te gebruiken. Probleem is dat ze een ghost gebruiken en dat bijvoorbeeld een Win2k-ghost vrij veel tijd kost. Ik zal het ze in ieder geval adviseren om eens te testen....

Dat de temperatuur al vrij hoog is begrijp ik wel: een micro-ATX kast is niet echt groot. Maar ik begrijp dat een Athlon processort 85 graden aan moet kunnen. Ik weet niet hoe dat met de case-temperatuur staat?

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Gash schreef op 10 March 2003 @ 13:19:
Dat de temperatuur al vrij hoog is begrijp ik wel: een micro-ATX kast is niet echt groot. Maar ik begrijp dat een Athlon processort 85 graden aan moet kunnen. Ik weet niet hoe dat met de case-temperatuur staat?
Dat betekend natuurlijk niet dat ie op 85°C stabiel hoeft te draaien! :) Die case temp is wel goed voor een micro-atx denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door _WgV_ op 10-03-2003 13:31 ]

#StopBurningStuff

• Gash
Heb net een Burnin-test gedaan met BurninTest 3.1 Std. : ging vlekkeloos. Alleen een foutmelding op de CD-Rom-drive (want die zit er niet in...;) ) De temperatuur liep op van 40/49 naar 43/52 (case/cpu). Bij mij is hij tot op heden dus nog niet één keer vastgelopen.

Verwijderd

2 dingen die mij opvallen :)
200 Watt voeding zou eventueel te weinig kunnen zijn.
En Win ME is ook geen goede keuze... Zeker niet voor een internetcafe, die zich eigelijk geen vastlopers kan permiteren.

Ik zou allereerst eens 1 PC daar neerzetten met Win2k of WinXP home edition.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:03
Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 14:30:
2 dingen die mij opvallen :)
200 Watt voeding zou eventueel te weinig kunnen zijn.
En Win ME is ook geen goede keuze
Ik sluit me hier ook bij aan, een 200W voeding is nou eenmaal niet overmatig veel. Er zit ook geen groot verschil tussen de ene en de andere 200W voeding, met als gevolg dat een goede 150W bijvoorbeeld meer aankan dan een slechte 200W. CD speler ed. maakt niet zo gek veel uit voor de 3.3V en 5V lijn bijvoorbeeld, dus het ontbreken is geen garantie dat die stabiel zijn. Wat je zou kunnen doen is MBM5 installeren op een pc waarvan je weet dat'ie gaat vastlopen, en in het logboek kijken of alle waardes nog normaal zijn.

Is dat laatste niet het geval zou ik toch eens kijken naar ander OS, heb hier winME ook tijdje gedraait maar ben er zwaar niet tevreden over. Dan nog liever '98SE, en als je zeker wilt zijn gewoon XP erop knallen :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Gash
Aopen staat toch wel bekend om zijn goede voedingen dacht ik zo. Het was ook geen goedkoop kastje. Zal eens kijken wat 'ie met MBM5 doet...

Verwijderd

ME lijkt kieskeurig met gebruikers....

bij mijn pa werkte het dagen achtereen goed.. ik zat er 3 minuten achter... (verkenner en af en toe putty...... (putty rules)) en hij crashde, ik zat er eigenlijk alleen achter om files te kopien op netwerk (te lui om naar boven te lopen om dat te doen).

er draait nu w2k SP3 op... nog geen problemen gehad ermee.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:43

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Me voor internetcafe is niet verstandig :)
A is de netwerkcode gewoon niet te vergelijken met stabiliteit van win2k/xp
B Veel af en aanmelden is ME ook geen kei in (win98 ook niet)

Tweakers Discord

Pagina: 1