Toon posts:

Windows 95 op laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een laptop gehad (486 op 33Mhz, 32Mb ram, 200MB HD). Er zit geen CD-Rom driver in en het is mij niet gelukt om de Windows 95 versie op floppen te bemachtigen

Nu is het mij gelukt om Windows 95 via een parallele laplink van een andere PC naar die laptop te kopieren. De laptop start nu gewoon in dos op en ik kan Windows eventueel opstarten door "win" in te tikken.

Nu komen de problemen: tijdens het opstarten van Windows 95 krijg ik een blue screen of death met de volgende medeling: "De initialisatie van het VFAT systeem is mislukt"

Wat is er precies aan de hand? Hoe kan ik dit verhelpen?

En dan nog een heel klein ander vraagje: hoe zorg ik dat Windows 95 in het MBR komt?

Alvast Bedankt,
^CyberGuy^

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Waarschijnlijk heb je de harde schijf van de laptop geformatteerd met het FAT32 filesystem (bijvoorbeeld door format met w98 bootflop). Windows 95 (1e editie) kan alleen FAT16 schijven lezen, dus dan krijg je dit soort foutmeldingen.
Je kunt trouwens het beste gewoon de windows 95 installatie transferren via laplink, dan zet hij zichzelf automatisch in autoexec.bat

Als je dat niet wil, kun je gewoon in het bestand 'autoexec.bat' (als dat niet bestaat moet je het even aanmaken) de regel
code:
1
@c:\windows\win.com

toevoegen
Waar C:\WINDOWS uiteraard vervangen moet worden voor de directory waar je windows hebt geïnstalleerd.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Oftewel? Opnieuw formatteren en dan als FAT16?

En zo ja: wat zijn dan de parameters voor het format command?
format c: /s /FS:FAT ????

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 13:02 ]

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Heb je windows gewoon vanaf een andere bak gekopieerd en voor de rest niks of heb je de setup-bestanden gekopieerd en die later geinstalleerd? Die tweede optie moet werken.

1. opstarten met boot-disk
2. format c: /s
3. setup bestanden van win95 van ene pc naar laptop
4. win95 installeren op laptop.

[ Voor 29% gewijzigd door thejoker80 op 10-03-2003 13:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles gewoon van een andere bak gekopieerd! Maar ik moet dus kennelijk gewoon de Windows 95 installatie CD kopieren?
Lukt het installeren dan gewoon?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 13:06:
Ik heb alles gewoon van een andere bak gekopieerd! Maar ik moet dus kennelijk gewoon de Windows 95 installatie CD kopieren?
Lukt het installeren dan gewoon?
ja, want nu heb je configuratiebestanden van een andere computer op je laptop staan, en dat gaat niet lekker werken.
Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 13:01:
Oftewel? Opnieuw formatteren en dan als FAT16?

En zo ja: wat zijn dan de parameters voor het format command?
format c: /s /FS:FAT ????
should do the trick ja :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niet die Windows 95 CD-Rom naar de laptop kopieeren, omdat de Win95 CD 495MB bevat en de HD van de laptop maar 200MB is...
Andere Suggesties?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
er staat een hoop rommel op die windows cd, zoals Avi's en onnodige drivers. Je hoeft alleen de installatie directory te kopieren. Die is naar mijn weten zelfs minder dan 50 mb. (Dat is de directory met al die .cab files erin)

[ Voor 23% gewijzigd door Noork op 10-03-2003 13:28 ]

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 17:24

Jiffy

God, you're ugly!

Afgezien daarvan kun je de harddisk 'gewoon' formatteren zonder extra opties : als je van een Win98 bootfloppy opstart en gaat partitioneren en vervolgens formatteren, 'merkt' FDISK dat de harddisk kleiner is dan plm 500 MB. In dat geval wordt automatisch FAT16 gebruikt.

De kans dat je harddisk nu is geformatteerd als FAT32 lijkt me vrij klein...

BTW: de setupbestanden van Windows 95 naar de harddisk kopiëren en van daaruit de installatie starten zou idd probleemloos moeten werken. Zoals je het nu gedaan hebt is een nagenoeg eindeloze lijdensweg... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Noork
  • Niet online
Je moet gewoon met een Windows 95/Dos 7 floppy opstarten en formateren anders krijg je waarschijnlijk problemen omdat je onderliggende os nieuwer is dan die van Windows 95.

Verwijderd

fdisk vraagt altijd of 'de ondersteuning voor grote harde schijven' oid ingeschakeld moet worden. daar bedoelen ze dus fat 32 mee.

maar, met 32 mb ram heb je best een aardige swapfile nodig, en dan is 200 mb met w95 wel kantje boord.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 13:40 ]

• Noork
  • Niet online
Windows 95 (de eerste versie) had geen ondersteuning voor fat-32. Ook dus niet in fdisk. Een harde schijf groter dan 512 mb wordt geloof ik al gezien als "een grote hd"

Verwijderd

Topicstarter
Ben niet van plan veel erop te draaien...
Gewoon een paar kleine apps...

• Noork
  • Niet online
Ja daar is win95 goed genoeg voor. Gewoon formateren met de win95 flop. Installatiedirectory van de cd kopieren (iets van 50 mb) en daarna installeren en voila!!!

Verwijderd

Netwerkkaart aanwezig ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee... Wel een ingang voor een telefoon stekker...

Het is een redelijk klassiek apparaatje...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 13:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt!

Ik wil graag iedereen bedanken die mij hiermee advies heeft gegeven. Dank jullie wel!
Pagina: 1