[Lightwave] Construct uit The Matrix?

Pagina: 1
Acties:

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen hoe ik een 'Construct' uit The Matrix na kan maken, zonder dat ik de ambient lighting omhoog moet schroeven, of illumination moet toepassen op de ondergrond (waardoor de schaduwen dus niet meer werken)?

Het moet dus een 100% witte omgeving worden waar wel schaduwen op de ondegrond moeten kunnen vallen.

Ik wil direct lighting gebruiken, geen radiosity of GI, omdat dat gewoon te traag is, maargoed.. hoe krijg ik dit alles voor elkaar?

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Moet de omgeving puur wit zijn of in het algemeen wit? Anders zijn schaduwen onmogelijk natuurlijk :P. Heb je geen plaatje oid, dan valt er wel een workaround te bedenken.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Je kan een hoop spelen met witte materialen en met self-illumination (bij 100% is het ECHT wit, maar dan heb je inderdaad geen schaduw meer :) ). Maak een grondvlak dat zo goed als oneindig is (cylinder met een flink grote diameter) en maak die wit. De achtergrond kun je gewoon de standaard background pakken, of je maakt een hemisphere die je ook wit maakt.

Eventuele overgangen kun je wegwerken met fog of met depth of field e.d.

de betaler vervuilt

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 13:56
Bestaat er in Lightwave niet zoiets als een 3dsmax matte/shadow material? In 3dsmax kan je 't daarvoor gebruiken, vangt alleen schaduwen op...

Van lightwave weet ik 't niet, maar misschien heb je wat aan m'n reply :p

• MaDDoG
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Ik denk inderdaad dat de fog hier de beste oplossing is. Witte fog maken, goede distance kiezen, weinig overgang. Witte plane maken die groter is dan waar de fog begint. Klaar.

Verder heb ik geen idee wat een 'construct' is. Maar aan de replies te zien denk ik dat je een witte ruimte bedoelt? :) Zoals waar die guns komen?

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

Verwijderd

(heb zelf geen flauw idee van 3dsmax, maar dat is inderdaad wat-ie bedoelt.)

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Ik zit nu @ work en kan effe geen voorbeelden laten zien, maar zodra ik er tijd voor heb bouw ik iets ter illustratie.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
ik zat eerder te denken aan compositing voor zo'n soort dingen. bewaar je shadowmaps (door een filter aan je renderer) te hangen samen met je 3D dan render je de scene gewoon dan wat je wil en mix je samen mbv Combustion ofzo.. wel LW7.5 required... Bijna alle 3D CGI worden met multiple passes gedaan...

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Op de achtergrond hoeft er niets te bewegen en ook geen schaduw te vallen. In 3DSM kun je toch een dergelijke achtergrond maken als Environment Map? (weet het niet precies, 3DS4 voor Dos kon 't wel) . Overal de Ambient properties van 't materiaal op 100%. Je moet wel zorgen dat er zo weinig mogelijk hoeken zijn zodat je geen randjes ziet. Anders wordt 't een alphachannel-gegoochel waarbij je de shadows als een soort overlay gebruikt.

Fotografen doen zoiets door simpelweg veel lichten toe te passen en een achtergrond te gebruiken die geen scherpe hoeken heeft.

teveel zooi, te weinig tijd

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
Afbeeldingslocatie: http://keanuland.com/images/Matrix/neo%20and%20trin%20more%20guns.jpg
Dit? :)

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Nee, dat niet. Hij bedoelt de scene met Morpheus, een (volgens mij) rode stoel, en een oude televisie. Hier is nml. geen schaduw :)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

offtopic:
Ik zie in dat plaatje trouwens bar weinig schaduwen :)

|{ brrr }] |

• heuveltje
  • Laatst online: 23-08 17:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

creative8500 schreef op 10 maart 2003 @ 18:07:
Nee, dat niet. Hij bedoelt de scene met Morpheus, een (volgens mij) rode stoel, en een oude televisie. Hier is nml. geen schaduw :)
dan zegt ie het verkeerd.
de construct is de ruimte voor dat er iets ingeladen.
een soort hal voor dat je de matrix betreed

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MaDDoG

MaDDoG

De brakste schakel

Nog een idee om het te doen, misschien wel (niet getest) minder render intensief.

Maar een texture aan in je luminosity chanel, maak daar een gradient. En stel die in op afstand van de camera. Zo kan je de plane in de verte wel 100% lichtgeven wit maken en zal je de rand met de witte achtergrond niet zien. Terwijl je op de plaats van actie nog gewoon schaduwen ed hebt.

to repetitive music."

Verwijderd

This... is the contruct.
Plaatje bij quote:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rschreurs/bscap6.jpg

Vraagje bij plaatje:

Welke schaduwen?

Trouwens, dat met die guns is net zo hard the contruct als dit. Het is gewoon die witte laadruimte binnen het eigen systeem, het opstartscherm voordat je een programma of the matrix ingaat.

Hier is de stoel waar je het over hebt, ik zie evengoed geen schaduw?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rschreurs/bscap7.jpg

Maar hij zegt het neit verkeerd :) Die guns is contruct, maar die stoel OOK. Beide worden in dat loading program geladen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 14:44 ]

• MaDDoG

MaDDoG

De brakste schakel

En beide hebben geen schaduuw...

to repetitive music."

Verwijderd

amazing wat ze met inferno ofzo allemaal niet weg kunnen gummen he ;)

(met andere woorden ik geloof eerder dat het met post-process is verwijderd)

• MaDDoG

MaDDoG

De brakste schakel

Waarom, niet gewoon een bluescreen? Lijkt me een veel goedkopere en makkelijkere oplossing.

to repetitive music."

Verwijderd

erm.. dat effect kan je toch zo maken met de Matte/Shadow material :?

ow w8.. lightwave.. nee daar weetik niets van

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 15:18 ]

Verwijderd

Omdat dan de reflectie in bijv die tv blauw zou zijn, en die is wit :) Maar het is wel een bluescreen achtige manier hoor, alleen ipv blauw selecteren ze hier wit, en schroeven de tolerance beetje op voor de schaduwen. Of ze zijn gewoon beetje met de levels gaan kloten. Ze zullen iig eerst begonnen zijn met een 'schaduwvrije' ruimte (veel licht, ronde hoeken), en daarna de rest (lampen, overige schaduwen, camera's) weggepoetst.

Verwijderd

blue/green-screen == postprocessing;

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

>> -Chromakey- :+ heet de techniek met een bluescreen...

Wat ze hier gedaan hebben lijkt mij meer op een vrij softe softe Luminance key (keyen op wit of zwart idd)

[ Voor 85% gewijzigd door under-world op 11-03-2003 16:20 ]

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ik zou in 2 passes renderen....eerst de omgeving (plat vlak + fog met kleinere radius dan het vlak...100% luminescent), dan je object met een global illumination solution (bijv. backdrop only)...deze met behulp van het gerenderde alphamask compositen in je achtergrond.

Natuurlijk kan je ook 'gewone' lampen gebruiken...evt. kan je compositen in LW door het plaatje van deel 1 als background in te stellen bij deel 2 :)

[ Voor 23% gewijzigd door MissingDog op 11-03-2003 23:22 . Reden: toevoeging ]

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Thnx voor jullie hulp tot nu toe, maar ik heb nog wat vraagjes:

Stel ik maak een scene met een box van 100(x) bij 100 (z) bij 25 (y) meter, 25% glow (8 pixels), 100% wit, 100% illumination, 0% diffuse, een witte achtergrond, en een hoge setting voor de ambient lighting en een witte fog met een minimum distance van 75 meter, en een maximum distance van 125 meter.... dan zou dat in feite 'The Construct' moeten zijn.. (afgezien van 't feit dat ik objecten niet mag illuminaten met die surfaces).

Nu zit ik eigenlijk nog met 2 vragen:

1) Mogen objecten wel shadows op zichzelf casten, en zo ja, waar moeten die shadows dan wel niet vandaan komen?
2) Hoe bewaar je het gevoel van richting en zwaartekracht? nooit rotaties van de camera gebruiken? (geen Yaw (zijwaartse tilt), wel Pitch of Heading ?)

[ Voor 29% gewijzigd door cappie op 12-03-2003 01:22 ]

Verwijderd

Richting en zwaartekracht hoef je niet te bewaren, doet matrix ook niet :) Filmpje start zijwaarts, in liggende positie, draait dan in zijn kijkrichting, draait door tot morpeus ineens op een afstand staat, draait weer verder staat neo ineens dichter bij :) Dus juist veel, maffe camerarotaties, maar altijd in 1 richting, en vooral met de as loodrecht op het grondvlak. Meeste turns zijn met een draaias bijv ergens tussen twee personen in, waar de cam omheen draait terwijl die richting as gericht blijft, of klein beetje bijdraait.

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Ik blijf 't vaag vinden.. hoe weet je nou wat onder of boven is in zo'n scene dan? ik neem aan dat je niet aan de YAW van de camera moet gaan zitten (z-as rotatie), want dan is de hele illusie aan gort :)

Maar wat jullie eigenlijk zeggen is dat ik op de Y as (bij Y=0) geen grondvlak hoef te zetten, en dus alleen maar een witte achtergrond hoef te nemen :)

Witte achtergrond en alle objecten gewoon op de 0 lijn van de Y as zetten..

[ Voor 39% gewijzigd door cappie op 13-03-2003 10:36 ]

Verwijderd

Boven en onder weet je vnl omdat de voeten van je pupkes onder zijn itt tot de hoofden :)

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 14:32:
Boven en onder weet je vnl omdat de voeten van je pupkes onder zijn itt tot de hoofden :)
doh! :)

Verwijderd

Wat is het probleem dan :? Zolang je die in beeld hebt is het duidelijk. Ow, en je moet je camera niet ondersteboven houden ofzo, dat ziet niet uit. Alleen bij uitzondering rotaten tov ground. Maar het is net koel om af en toe de illusie van boven en onder te doorbreken, zoals aan het begin van die scene, aangezien in puter alles mogelijk is. En je moet je pupkes nooit uit beeld verliezen, anders heb je alleen wit :)
Pagina: 1