[mac] aantal problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:43
Misschien een beetje vage topictitle, maar ik heb meerdere punten waar ik tegenaan ben gelopen met m'n Mac, dus 't is een beetje algemeen problemen topic geworden ;)

De trashcan
Als ik in de Finder aankies "Empty Trash" dan krijg ik na een aantal seconden de volgende foutmeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/foutmelding-01.gif

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/foutmelding-02.gif

Blijkbaar staan er een aantal items in de Trashcan die niet zomaar verwijderd kunnen worden. Bestaat er een mogelijkheid om dit toch op de een of andere manier te deleten?

Titlebar
Een tijdje geleden kon ik zonder probleem gebruik maken van het "minimizen" van een actief venster door te dubbelklikken op de titlebar. Nu kan dat alleen nog maar door op het meest rechtse knopje in die top bar te klikken... Naar mijn weten heb ik niets in de instellingen veranderd, waar kan ik herstellen of instellen dat dat weer tot de mogelijkheden behoort?

View as List
Graag zie ik als ik in de Finder aan het browsen ben, m'n mappen en items het liefst als list, small icons. Dit is enigzins aan te geven in de Finder Preferences, maar toch schijnen sommige folders zich er niet aan te houden en geven "View as (big) Icons" weer. Is er een manier om dit globaal te definieren zodat altijd alles in de Finder wordt weergegeven als List met small icons?

Boot-tijd
De tijd die m'n machine nodig heeft om op te starten ligt hoog. Te hoog als je het mij vraagt. Als je 'em aanzet gaat het allemaal prima, Mac OS start gewoon op. Als je dan in het OS zelf komt blijft de machine alleen voor zo'n 5 minuten stil. Helemaal geen activiteit. Dan komt er spontaan een moment dat hij het licht ziet en verder gaat met opstarten, wat verder prima verloopt. Is er iets te checken wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Uninstall
Heb een tijdje terug een programma geinstalleerd genaamd "Dave". Had iets te doen met de compatibiliteit tussen Windows en Mac netwerken. Werkte niet, of evaluation versie was afgelopen, dus geen baat meer bij. Nu krijg ik alleen elke keer als ik opstart een melding in de trend van: "Je programma "Dave" is verlopen. Koop een licentie."

Naar mijn weten heb ik dit programma gewoon ge-uninstalled, maar blijkbaar denkt m'n Mac daar anders over. 't Is geen belangrijk punt want ik klik de melding zo weg, maar irritant is het wel...

Zo. Dat was het wel zo'n beetje..
Hopelijk zijn er oplossingen voor deze problemen ;)

Misschien ook nog even handig om te vermelden, de specs:
* Mac OS 9.1
* Apple Powermac G3
* 128 mb geheugen
* 8 gb hdd
* 10/100 netwerk
* Appletalk geinstalleerd, client

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die gelockte items kun je geloof ik bij de eigenschappen unlocken. Dus aanklikken en dan bestand->info. Het zou goed kunnen dat dat je eerste error oplost en anders misschien eerst ff rebooten?

Voor de rest zou ik het niet weten.. heb eigenlijk alleen maar ervaring met MacOS <8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

willem169 schreef op 10 March 2003 @ 11:17:
Boot-tijd
De tijd die m'n machine nodig heeft om op te starten ligt hoog. Te hoog als je het mij vraagt. Als je 'em aanzet gaat het allemaal prima, Mac OS start gewoon op. Als je dan in het OS zelf komt blijft de machine alleen voor zo'n 5 minuten stil. Helemaal geen activiteit. Dan komt er spontaan een moment dat hij het licht ziet en verder gaat met opstarten, wat verder prima verloopt. Is er iets te checken wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
Knowlegdebases rulen ;) --> http://docs.info.apple.co...ionID=anonymous|166098639

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 17:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

willem169 schreef op 10 maart 2003 @ 11:17:
Misschien een beetje vage topictitle, maar ik heb meerdere punten waar ik tegenaan ben gelopen met m'n Mac, dus 't is een beetje algemeen problemen topic geworden ;)

De trashcan

Blijkbaar staan er een aantal items in de Trashcan die niet zomaar verwijderd kunnen worden. Bestaat er een mogelijkheid om dit toch op de een of andere manier te deleten?
Delete Trashcan kiezen met OPTION ingedrukt wil nog wel eens helpen, maar ik vermoed dat dit anders is, de fonts zijn nog in gebruik, in dat geval helpt het enkel als de Finder herstart wordt, in Classic kan dat enkel door een reboot, maar mogelijk kan het ook al helpen om enkel alle geopende programma's te sluiten (Finder beheert enkel de fonts, de programma's gebruiken ze zelf)

Voor OSX is er een force-delete applescript voor de trashcan, maar vermoed dat dit OSX only is, (pure unix) http://www.nonamescriptware.com/
Titlebar
Een tijdje geleden kon ik zonder probleem gebruik maken van het "minimizen" van een actief venster door te dubbelklikken op de titlebar. Nu kan dat alleen nog maar door op het meest rechtse knopje in die top bar te klikken... Naar mijn weten heb ik niets in de instellingen veranderd, waar kan ik herstellen of instellen dat dat weer tot de mogelijkheden behoort?
meen in preferences algemeen (zit nu niet achter mn, mac en heb sowieso al maanden geen classic opgestart, maar wil vanavond wel even kijken, eventjes terug naar those 'good old' days filled with bugs and crashes)
View as List
Graag zie ik als ik in de Finder aan het browsen ben, m'n mappen en items het liefst als list, small icons. Dit is enigzins aan te geven in de Finder Preferences, maar toch schijnen sommige folders zich er niet aan te houden en geven "View as (big) Icons" weer. Is er een manier om dit globaal te definieren zodat altijd alles in de Finder wordt weergegeven als List met small icons?
meen dat in het menu, ergens in de vierde option een #Folder View# optie staat, kies dan de default folder (niet de desktop) maar [Macintosh HD] van de schijf waarop actieve Finder staat en selecteer Folder view en kies voor apply to all subdirectories
Boot-tijd
waarschijnlijk problemen met extensies, probeer eens om extensies op te ruimen, of gebruik Conflict Catcher om mogelijke conflicten te ontdekken
Uninstall
Heb een tijdje terug een programma geinstalleerd genaamd "Dave". Had iets te doen met de compatibiliteit tussen Windows en Mac netwerken. Werkte niet, of evaluation versie was afgelopen, dus geen baat meer bij. Nu krijg ik alleen elke keer als ik opstart een melding in de trend van: "Je programma "Dave" is verlopen. Koop een licentie."
Kijk eens bij Start Up items in extension manager, anders heeft het zin om in de extensions-manager te zoeken naar een mogelijke DAVE-extensie (lastig aangezien de namen nog wel eens onleesbaar zijn) en deactiveer deze
chem schreef op 10 March 2003 @ 11:44:
Titlebar: Control Panels, Windowshade instellingen
WindowshadeX is toch OSX-only, classic heeft de optie al als default (zonden dattie weg is, had hem al in Jaguar terugverwacht)

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 10-03-2003 11:47 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 23:26

chem

Reist de wereld rond

Trashcan: reboot met shift ingedrukt en trash je zooi
Titlebar: Control Panels, Windowshade instellingen
Boot-tijd: Flikker alle AppleShare en andere zaken die met netwerken en remote servers hebben te maken eens weg uit je Preferences map
Dave: ws. een extensie, zie je Extensions en Control Panels en StartupItems folders in je systeemmap.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk kun je de bestanden niet verwijderen omdat je een programma draait die de bestanden nog gebruikt. Dus kijk ff bij de finder of je nog programma's open hebt staan en sluit die dan.

En voor het dubbelklikken op de titelbalk ga je naar het regelpaneel weergave en dan vink je bij opties dubbelklikken op titelbalk laat vensters dichtrollen aan.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 12:01 . Reden: ff gekeken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Daar was ik zelf ook wel achter KriStrow (wb programma's die die items misschien gebruiken) ;)

Maar dat was niet het geval. Vergeten erbij te zetten.
Met de tips van moto-moi, RM-rf en chem lijkt e.e.a. te lukken :)

[ Voor 15% gewijzigd door Willem op 10-03-2003 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
KriStrow:
En voor het dubbelklikken op de titelbalk ga je naar het regelpaneel weergave en dan vink je bij opties dubbelklikken op titelbalk laat vensters dichtrollen aan.

Hmm, dit is niet te vinden, zowel bij View Options als bij Preferences niet :/

edit:

* Opstartsnelheid is geoptimaliseerd _/-\o_ veel beter zo!
* "Dave" probleem doet zich nog steeds voor, bij Extension Manager niks te vinden helaas :/ Ook met Sherlock kan ik op zowel Filenames als Contents niks vinden met deze benaming...

[ Voor 29% gewijzigd door Willem op 10-03-2003 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 17:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

willem169 schreef op 10 maart 2003 @ 12:39:
edit:

* "Dave" probleem doet zich nog steeds voor, bij Extension Manager niks te vinden helaas :/ Ook met Sherlock kan ik op zowel Filenames als Contents niks vinden met deze benaming...
http://www.thursby.com/su...egory=Miscellaneous#33149

Thursby geeft aan dat zij (uitdrukkelijk) adviseren te rebooten alvorens DAVE te deinstelleren, als je zeker wilt zijn kan het mogelijk helpen om te herstarten met extensies uit.

aangezien DAVE met zowel een controlpanel, meerdere extensies en een Chooser-item werkt kan het mogelijk problematisch zijn deze te verwijderen als ze in het Finder geheugen geladen zijn.

(de installer, voor het deinstalleren is ook direct te vinden bij dat FAQ-item)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Perfect, bedankt; Had nog niet gekeken in deze FAQ :)

Het opstarten gaat prima nu, en geen DAVE meer;
Rest mij niets meer dan dat ik het dubbelklikken op de titlebar gewoon nergens kan vinden, en de "always view as list" nog steeds niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-10-2020
Windowshade (dubbelklik dichtrollen) zit in regelpaneel weergave.
Globale findervoorkeuren weet ik niet precies meer, vond het zelf eigenlijk wel zo prettig om per venster voorkeuren in te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor het minimizen door de dubbelklik moet je naar weergave gaan (rechtermuisknop op desktop) en dan in de window weergave zie je een paar tabs, ik weet niet meer hoe de tab heet maar het was dacht ik de tab helemaal rechts, daar kan je dat instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
*werkt* :) Bedankt.
Pagina: 1