Speakers beluisterd, ben ik gek?

Pagina: 1
Acties:
  • 591 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-08 18:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Oke ik ben zaterdag bij Staffhorst geweest.
Ik ben van plan een nieuwe set speakers aan te schaffen. Mijn budget ligt (nog) niet vast, want ik weet simpelweg nog niet wat ik wil.

Wat ik wel weet: het moet goed klinken. Ik ben die prut satteliet systemen allemaal zat. Stuk voor stuk een ramp wat mij betreft.

Mijn term "het moet goed klinken" staat voor:
Duidelijk en sprankelend hoog, midden aanwezig en mooi warm laag.
Het lage gedeelte moet zeker ook de sub bassen goed weergeven.

Dat laatste viel me dus even vies tegen afgelopen zaterdag. Ik heb op m'n gemak gezeten, in zo'n luister ruimte met m'n eigen CD.
De meeste speakers voldoen al snel aan mijn midden/hoog eisen. Maar dat laag, dat blijkt echt een probleem. Het lijkt wel of fabrikanten niet meer weten wat laag is.

Zelfs de KEF Q5 komt voor mij niet laag genoeg en dat is toch wel een speaker waar je al een fix bedrag voor neer moet leggen.
( zie hier: http://www.kef.com/products/qseries/qseries5_image_big.html )
Verder klinkt deze trouwens wel subliem moet ik zeggen...

Ik heb ook nog geluisterd naar een model (waarvan ik het merk+model maar snel vergeten ben) die wel goed klonk.
Een smalle hoge speaker (driehoekig frame), omkleed met aluminium, basis van MDF.
De breedte aan de voorkant niet meer van 12 cm (gok ik) de diepte ook zoiets.
Hoogte zo'n 120 cm denk ik.
Hoe het kan is me een raadsel, maar deze speaker klonkt echt oppie toppie!
Hoog/midden/laag, alles goed, en ook sub laag. Ik snap er geen snars van.
Ik ben er echt over te spreken, alleen de prijs, die ligt echt buiten mijn budget. (~700 euro per speaker, vandaar dat ik het merk+model niet meer weet ;) Heb 4 speakers + center nodig... Dat word een duur geintje. Niet dus.)
Als iemand weet welke speaker ik bedoel heb ik toch nog graag een link naar een website!

Conclusie die ik zaterdag getrokken heb:
Maar weinig speakers voldoen aan wat ik wil, (ben ik nou de enige?) en als er dan eindelijk een speaker is die klinkt naar mijn wens, dan is ie veeeeel te duur.
(en ik heb er zaterdag heel wat beluisterd).
Ik ga ze zelf wel weer bouwen, heb ik reeds eerder gedaan.
Dus ik ga opzoek naar hoogwaardige speakers, maak een bouwtekening en bouw eerst 1 speaker als proef.
Ik ben op deze manier veel goedkoper uit, heb zo een leuk klusje en kan zo de speaker het model geven zoals ik dat zelf wil.

Ik heb nu even wat input van derden nodig, ik wil zoveel mogelijk afwegen welk merk + model speakers ik ga gebruiken....
Dus: post je berichten (+evt ervaringen)!

Nog even een beetje belangrijk: als het even kan maak ik GEEN zuilen, maar een gewone speaker op standaard.

Alles kan stuk.

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Mwah. Ik vind jouw eisen nogal mal. Persoonlijk heb ik zelfbouw kasten met een Philips 9710 er in. Deze komen niet bijzonder laag (~50 hz) maar WAT ze doen, doen ze bijna perfect. Da's toch veel belangrijker? Een speaker die ALLE frequenties goed doet bestaat niet. Dan kun je IMHO beter gaan voor een speaker met een minder grote range, maar in die range wel super kwaliteit.

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:12
Even over die KEF's die bij Staffhorst staan (en de rest van de speakers in die luisterruimte).
Deze staan niet goed, ze hebben daar laatst wat dingen veranderd, meer boxen opgesteld, m.a.g. dat de boxen (volgens mij) veel te krap staan.
Een aantal weken terug heb ik tijdens mijn luistersessies bij Staffhorst (en vele andere zaken) besloten om voor de Q5's te gaan. Toen ik een paar weken later nog een keer ging luisteren (naar rearspeakers) kwamen de Q1's er mooier uit dan de Q5's.... en dat was een paar weken daarvoor echt niet het geval.

Ga ook eens bij andere zaken luisteren!
Bv Staffhorst in Amersfoort, Hobo in Amersfoort/Amsterdam, RAF in A'dam, Correct in Rotterdam etc...

Mijn Flickr; Sony A7iii

• DuncanVR6
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 16:30
Je kunt ook een subwoofer erbij kopen voor het 'warme' lage geluid. Het geeft je een paar daagjes afstelwerk, maar je kunt er leuke dingen mee bereiken.

Elk verhaal heeft 3 kanten, het jouwe, de mijne en de waarheid.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Het luisteren in een luisterruimte heeft een hoop onbekende variabelen. De speakers staan per paar weer anders in de kamer, je hebt tevens geen idee wat de units gaan doen in je eigen huiskamer. Daar klinken speakers waarschijnlijk weer heel anders. Je zou nog eens bij vrienden naar speakers moeten luisteren. Misschien dat je daar nog ideeen opdoet.

Persoonlijk ervaar ik een -3dB op 40 Hz meer dan voldoende om subbassen, zoals je het omschrijft, netjes mee te pakken. Een stevige low sweep wordt dan nog net meegepakt. Als je lager wilt, zal je toch goed moeten zoeken.

Een zuil is geen optie. Dat is wel jammer, want met 72 liter kan je met een supercheape Visaton woofer (al zo vaak aangehaald ;) ) een zatte -3 dB 30 Hz halen. Met een Tonsil GTC 13/10/1 (of zoiets) High end unit (tevens supercheap :P ) kan je in 20 liter al -3 dB 40 Hz aantikken, prima voor een stevig fundament.

Voor de zelfbouw is er in ieder geval genoeg te halen om het door jou geschetste doel te halen. Als een zuil toch een optie blijft, zou je nog een poging kunnen doen je handen te branden aan een transmissielijn behuizing. Ik ga het met de Visaton units eens proberen, over een tijdje.

• mjhzenden
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02-2025

mjhzenden

... vooral stilte ...

Ik weet ook niet hoe je geluisterd hebt!! Thuis heb je vaak veel meer invloeden van de kamer zodat de speaker wel meer laag weergeeft. Dit omdat je meestal je speakers dichter bij een muur/hoek zet dan in zo'n winkel.

En ik weet niet wat voor speakers je hebt beluisterd, maar als de laagweergave inderdaad de enige manke is zet je er toch gewoon een sub bij! Kan je ook trouwens goed zelf maken. Bij Speakerland hebben ze hele mooie.
Dit heb ik ook gedaan toen ik mijn Magnepans nog had.

Verwijderd

Juist de bas stelt erg hoge eisenaan de acoustiek van een kamer. Je zal dus ook niet de'Q5's op hun best gehoord hebben. Dat is gewoon niet mogelijk in zo'n ruimte. Ik weet natuurlijk niet precies hoe jouw eisen zijn, maar een doorsnee B&W 602 s3 geeft voor mij bij doorsnee muziek al zat bas. Dat is dus geen zuil. ;)

Je zegt dat je het liefst geen zuilen wilt, maar je stelt wel hoge eisen aan de basweergave. Dat is een beetje jammer, want meestal is het enige voordeel van de zuilen dat ze een stuk langer doorgaan en bas beter neerzetten. Waarom ga je dus niet voor 2 stevige zuilen voor, een passende center en als rear speakers het boekenplank model uit dezelfde serie.

Stel dat je voor de Kef Q serie gaat, dan neem je dus 2x de Kef Q5 of Q7, 2x de Q1 en 1 x de Q9c die set kan je halen voor een vanaf prijs van 1400 euro, en met Q7 vanaf ongeveer 1700 euro.

Verder neig je op het einde naar zelfbouw, wat ik zeker toejuig, dan kan je namelijk een speaker maken die helemaal aan jouw (bas) eisen voldoet en uiteindelijk je minder geld kost. :)

Maar op basis van jouw ervaringen zou je ook bij commerciele luidsprekers terecht kunnen. Daarmee bedoel ik dus dat de acoustiek van die massa luister kamers waardeloos is.

Misschien kan je eens een afspraak maken bij een kleiner zaakje die dan de speakers voor je opstellen zodat je een wat betere indruk van de basweergave krijgt.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:44
wat voor versterker heb je? dat kan heel veel uitmaken. Ik heb zelf een paar oude B&W speakers (DM-1a dacht ik) en waren aangesloten op een oude yamaha rx500 receiver. toen kocht ik een marantz PM66-KI en sloot ze erop aan. toen klonken ze ineens een heel stuk beter :p. zo hadden ze nog nooit geklonken. zo helder en sprankelend. verder klinken mijn mission speakers (733) op alle versterkers helder en sprankelend. zowel die oude yamaha als die marantz. en wat betreft lage tonen, dan zou ik daar een actieve subwoofer eraan koppelen. zeker bij een dolby digital set.

edit:
neem altijd je eigen versterker/receiver mee. dan weet je hoe de combinatie klinkt. de ene versterker geeft een heel open en sprankelend geluid en de ander een heel donker geluid. met de juiste speakers kan je alles op eigen wensen instellen.

[ Voor 19% gewijzigd door jpvk007 op 10-03-2003 10:39 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 20:38

CAP-Team

XBL: CAPTeam

het lijkt mij inderdaad ook dat je thuissituatie behoorlijk kan afwijken van de testopstelling. Zo'n testruimte zal denk ik behoorlijk leeg zijn, terwijl je thuis nog kasten, banken, stoelen e.d. hebt staan. Ikzelf heb bijvoorbeeld een vitrinekast met glaswerk staan, en dat wil nog wel behoorlijk gaan trillen enzo als ik veel bas gebruik :|
Dus dat zijn zeker dingen om rekening mee te houden.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:12
Heb je trouwens ook naar de Q-7's geluisterd? Als je budget 700 euro per speaker is, komen deze ook wel in beeld!
Komen veel mooier laag dan de Q-5's (imho)

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Die aluminium zuilen die wel goed klonken, waren dat toevallig Piega's?

Great minds think alike!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

In het ideale geval zou je een selectie van de speakers thuis moeten beluisteren. Ik weet dat er (kleinere) audiozaken zijn waar dit een onderdeel is van de service. Men komt dan langs met een aantal speakers en dan kun je deze thuis beluisteren.

Misschien zijn dit soort zaken iets duurder, maar de service is dan ook navenant.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:35

GaMeOvEr

Is een hork.

Battle_Bunny schreef op 10 March 2003 @ 10:17:
Mwah. Ik vind jouw eisen nogal mal. Persoonlijk heb ik zelfbouw kasten met een Philips 9710 er in. Deze komen niet bijzonder laag (~50 hz) maar WAT ze doen, doen ze bijna perfect. Da's toch veel belangrijker? Een speaker die ALLE frequenties goed doet bestaat niet. Dan kun je IMHO beter gaan voor een speaker met een minder grote range, maar in die range wel super kwaliteit.
Waarom zijn zijn eisen mal dan? Ik vind er persoonlijk niets mis mee. Misschien voor het budget en het daadwerkelijk laag wat hij verwacht, maar met de eisen an sich is toch niets mis?

Aannames zijn fataal.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

euh houd er rekening mee dat als je een grote luisterruimte hebt, het kan versschillen, ook in de accoustiek zitten verschillen.

Ik heb mijn speakers voluit in de winkel gehoord, tot ze gngen clippen, (dat deed de verkoper) en dat is zacht, maar als ik ze hier open draai wil je niet meer binnen zitten. (en ook niet op een andere verdieping)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-08 18:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Verbal Kint schreef op 10 March 2003 @ 10:46:
Die aluminium zuilen die wel goed klonken, waren dat toevallig Piega's?
Ja! geweldig!
Linkje
De s serie was het... Klonken echt prima!
DuncanVR6 schreef op 10 March 2003 @ 10:24:
Je kunt ook een subwoofer erbij kopen voor het 'warme' lage geluid. Het geeft je een paar daagjes afstelwerk, maar je kunt er leuke dingen mee bereiken.
Heb ik, maar ik wil toch dat de speaker het zelf weergeeft. Alles wat ik extra wil laat ik de sub doen.
Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 10:33:
Juist de bas stelt erg hoge eisenaan de acoustiek van een kamer. Je zal dus ook niet de'Q5's op hun best gehoord hebben. Dat is gewoon niet mogelijk in zo'n ruimte.
Daar ben ik ondertussen ook achter gekomen. Ik heb nu door (nu ik er zo 'ns over nadenk) dat het weleens aan de ruimte zou kunnen liggen.

Die Piega speakers stonden namelijk ook nog 'ns afgezonderd in een ander gedeelte van die ruimte.

Anyway, invloed van die ruimte of niet.
Ik denk dat ik zelf ga bouwen, dan kan ik tenminste doen en laten wat ik wil.
Eerst een proefspeakertje maken... :+ om een luistertest mee te doen.

Alles kan stuk.

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 07:58
Het enigste weet ik aan de staffhorst in utrecht dat het een slechte luisterruimte is.
Ik verbaasde mij ook dat sommige goedkopere speakers die soms wel 200 euro goedkoper zijn, beter klonken als bijv dure KEF speakers. Dus ik vind dat die luisterruimte de hele zaak verdraait. Misschien kan je kijken of je ergens anders een betere luisterruimte kan vinden (andere winkel) met hetzelfde assortiment.
En over de speakers kan ik persoonlijk niet veel zeggen.
KEF maakt goede speakers. Natuurlijk de ene beter als de ander.

Thats it. ;)

Verwijderd

Ja! ga lekker zelfbouwen!

DIY rules, let wel dat je met een testboxje niet echt het resultaat kunt berijken dat je krijgt als je een volwaardige box bouwt.

Wel weet ik zeker dat je met een beetje budget een erg mooie speaker kan bouwen die qua laag heel wat meer neer kan zetten dan de Q5

Verwijderd

Je gaat toch wel de speakers simuleren met de computer he? Dan kun je van tevoren bepalen wat de ideale inhoud van de box voor de speaker is en hoe groot en lang de poort moet worden (als je een basreflex wilt bouwen teminste ;) ).

Als je nog wat advies over drivers wilt? Ik weet zeker dat play er zo een stuk of 20 kan ophoesten voor je, en ik ben nu ook al driftig aan het simuleren met diverse woofers voor 2 toekomstige front speakers en boekenplank speakers ;) (ik voornamelijk hoogwaardige speakers = prijzig :/. Maar ook wel budget).

Je kan iig hier diverse drivers vinden voor zelfbouw speakers en tevens kant en klare speakers bekijken/kopen (maar echt zelf maken is leuker ;) ).

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 23:58

Skef

Ik scheer.me

@Eul: Je linkje klopt nie, peakerenco.nl bestaat nie ;)

Ik denk dat deze wel werkt...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

www.speakerenco.nl denk dat je er dan makkenlijker komt, is leuke zaak in groningen. Mocht je daar toch heen reizen bezoek Hifi-Corner dan ook direct, een zaakje waar ze hifi voor een leuke prijs verkopen.

& in Rotterdan en Haarlem zie ik, de enige reden die ik kan bedenken om naar groningen te gaan is dat je je auto dan even kan uitlaten

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 22:11 . Reden: nu weet ik het zeker ik tik echt langzaam ]

Verwijderd

Oops, dat was een typo :(

Iig, die in rotterdan kun je wat bestaande concepten beluisteren, advies inwinnen en spullen krijgen. Leuk om eens langs te gaan om ideeen op te doen ;)

Verwijderd

Combinatie van een vriend van mij is zeker aan te raden: Yamaha Voor en Eindversterker van tussen de 700 en 1000 Euro (ik dacht een van de betere uit de DSP series en een MX2, maar ik ben niet zeker...) En dan als speakers, zuilen van Mission van ong. 1,40 hoog die een kleine 50 kilo wegen... Omdat dit wat boven je budget gaat volgens mij zou ik kiezen voor een middenklasser Yamaha Voor en Eindversterker en gewoon normale doch goeie speakers uit de Mission series. Bespaar in ieder geval niet op de versterkers, deze kunnen echt zeer uiteenlopen, we hebben ze eerst op een redelijk normale JVC versterker aangesloten maar Yamaha klinkt echt stukken beter. Subwoofer heeft die vriend van mij totaal niet meer nodig, scheuren in zijn muur heeft hij wel :X :X

Verwijderd

Speciaal een voor en eind versterker lijkt mij niet noodzakelijk om je speakers goed aan te sturen. Er zijn zat goede geintegreerde versterkers die een stuk minder kosten als een voor- eind-versterker combinatie en prima je speakers kan aansturen (Marantz, NAD, Harman & Kardon, Rotel etc.). En idd, met een JVC meot je het ook niet vergelijken :?, als je het met een goede geintegreede NAD vergelijkt is het verschil denk ik al minimaal (en qua geld behoorlijk minder)
Hierbij houd je meer geld over voor speakers, deze zijn namelijk de belangrijkste factor voor een goede gluids kwalliteid, dus hier zou ik eerder wat meer geld in steken.

Ik bedoel niet dat je voor een minder merk moet gaan of zo. Of bezuinigen op de versterker. Maar ik zou eerder goed afwegen of een voor- eind-versterker combinatie genoeg meerwaarde in kwalliteid voor je heeft als wat het meer kost.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 23:55:
En idd, met een JVC meot je het ook niet vergelijken :?,
Inderdaad, baggere vergelijking bij nader inzien... 8)7 8)7
Pagina: 1