Multikabel: Maken of Kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Op de school waar ik werk hebben we best wel een aardige installatie (voor een school dan), maar die is mobiel. Dus elke keer als we alles op moeten stellen zit je met een hele vracht kabels over de vloer te kijken, die door de war raken en waar ll overheen baggeren. Dus heb ik besloten om een multikabel te maken/kopen. Ik zat te denken aan 2 kastjes (1 bij de aansturing en 1 bij het podium), waar je alles in plugt. De kabel zelf zal denk ik uit 3 groepen bestaan (dus waarschijnlijk 3 losse kabels in 1 omhulsel): Mic's, Lines en Speakers. Om de komende jaren vooruit te kunnen, heb ik de aan volgende aantallen gedacht: 8x mic, 8x line, 2 main speakers en 2 monitor speakers. De Mic- en de speakeraansluitingen zullen in XLR vorm zijn en de Line in Jack.

Nu heb ik al een complete lijst geproduceerd om het zelf te maken (is wel leuk), maar ik moet nog een offerte maken bij Display hoeveel het gaat kosten. Verder ben ik al aan het zoeken waar er complete oplossingen zijn, maar kan tot nu toe niet echt iets vinden wat er op lijkt.

Wie kan mij helpen? Waar kan ik terecht voor een dergelijke kant en klaar oplossing (eventueel op maat gemaakt) en aan wat voor bedragen moet ik dan denken? Ik vrees dat het zelfbouw gaat worden, maar je weet nooit of er ergens toevallig een goedkoop adresje is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Waar je even rekening mee moet houden is dat je geen speakersignaalkabels moet mixen met gewone signaalkabels. Ik weet niet of je je versterker in je mixer hebt zitten (een powermixer dus) of dat je hem bij het podium hebt staan. Verschil is dat als er echt speakersignaal door de kabel heengaat (al versterkt dus) je (zeer) grote kans hebt dat je storing krijgt op de rest van je kanalen. Hou dat dus altijd apart!!

Verder is het waarschijnlijk verstandiger om aan de podiumkant een kastje te maken (wat overigens een stageblok heet) en aan je mixerkant een zgn. spin te maken. Dit zijn losse kabeltjes met de stekkers eraan. Dit bespaart je VEEL chassisdelen en is minder storingsgevoelig, omdat je niet NOG meer verbindingen hebt.

EDIT:

bij een kant-en-klare multi is over het algemeen ALLES XLR. maak dus verloopkabels.

nog een vraag: hoeveel meter hebben we het trouwens over? bij een grote afstand moet je DI's gebruiken voor je lijnsignaal namelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Wokkels op 10-03-2003 11:20 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bedankt Wokkels voor je info. Even wat toelichten:

de multikabel zal bestaan uit 3 kabels, waarvan dus 1 losse voor de speakers, dat moet ook wel omdat deze uit veel dikkere snoeren moet bestaan. Overigens had ik in eerste instantie ook het idee om "spin" te maken, zodat ik minder verbindingen had. Maar om zoiets zelf te maken lijkt mij vrij lastig, omdat je dan vanuit 3 kabels, weer 20 kabels moet maken en dat lijkt mij wat minder stevig (snoertjes in een multikabel zijn over het algemeen niet zo dik als van een losse XLR of Line kabel)

De versterkers zitten in een rek op een eenvoudige kar en daar bovenop staat de mix. Overigens heb ik liever de versterker bij de mixer uit toezichtoverwegingen (leerlingen en versterkers gaan niet zo goed samen).

Wat kost zo'n kant en klare multi-kabel met ongeveer 20 XLR's, want verloopstekkers/kabels zijn niet zo'n probleem.

De afstand tussen mixer/versterker en podium is ongeveer 15 meter, het podium is zelf ook zo'n 15 meter breed. Dus vanaf de stageblok is het nog zo'n 8 meter naar de speakers en maximaal zo'n 5 meter naar de mic's en de line-apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 19:01

Jag

Zoiezo zelf maken, multikabel kopen is heel duur. Je plan met drie losse kabels 1 multi te maken is niet handig. En speaker level signalen er doorheen laten lopen ook niet.

Wat je gewoon veel beter kan doen, is een12 kanaals multi maken met aan 1 kant een blokje waarbij 8 kanalen als female XLR zijn uitgevoerd en 4 kanalen dubbel (dus female en male XLR). Die 4 dubbele kanalen kan je dan ook als retour gebruiken, bijvoorbeeld voor de signalen naar de versterkers van de monitor speakers.
Jacks gaan gebruiken voor line level signalen is helemaal niet handig. Je kan veel beter gewoon XLR voor alles gebruiken, die kan je namelijk ook voor line level signalen gebruiken, en als je de line level signalen in een High Z input wilt steken (meestal helemaal niet nodig, alle outputs van moderne apparatuur accepteren ook 600 Ohm inputs) dan doe je er gewoon een verloopje naar jack aan.

Als je aan 12 kanalen niet genoeg hebt, kan je er altijd 1 bij huren. Of er nog één bij solderen natuurlijk. Let er wel op dat je netjes werkt met solderen. Anders kan je continu de multi openmaken omdat je weer een storing hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik ben bij bovenstaande links een aantal mooie kant en klaar oplossingen tegengekomen met 16 XLR heen en 4 terug met 30 meter kabel. Bij 1 bedrijf in NL kostte die 300 euro en in DE 200 euro. Ik ben aan het navragen geweest hoe het zit met de begroting, want ik heb ook nog een reserve versterker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-04 11:23
houd alstjeblieft je speakersnoeren los van de rest en zet de versterker gewoon @ max ergens in een hok, en sluit dat af

dat scheelt alweer 2 probleempjes

voorderest inderdaad gewoon multicore kopen, tis lonender om te kopen dan om zelf te maken in dit geval want alle tijd die erin gaat zitten kan je beter aan studies enzo besteden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Snap nu niemand de situatie. De versterker moet bij het mengpaneel staan (op 1 kar). De speakerkabels zijn los, alleen maak 1 mantel om de kabels (1 multicore, 1 Main-links, 1 Main-rechts en 2 monitor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Universal Creations schreef op 11 March 2003 @ 00:48:
Snap nu niemand de situatie. De versterker moet bij het mengpaneel staan (op 1 kar). De speakerkabels zijn los, alleen maak 1 mantel om de kabels (1 multicore, 1 Main-links, 1 Main-rechts en 2 monitor)

Ik zie het probleem niet van de monitor amps in een los rack op of achter het poduim, scheelt ook weer in kosten voor de speaker kabels en je hoeft geen dikke tros kabels door de zaal te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 16:58
versterkers allemaal achter het podium of als het het toelaat onder het podium, staat wel zo professioneel, als jij die versterkers in je rack wilt houden is dat gewoon pruts. Je moet zo weinig mogelijk kabels van je mixer naar het podium laten lopen. In feite zou je aan een multikabel en een 220volt kabel genoeg moeten hebben.

die versterkers zullen in je mix-rack ook wel lekker warm worden, zullen je compressors en limiters en dergelijke leuk vinden, het wordt er zoizo niet beter op

[ Voor 20% gewijzigd door shure-fan op 11-03-2003 22:33 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
volgens mij staat er in z'n beginpost dat alles verplaatsbaar moet blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Compressors en limiters zitten er niet op (het is maar een school installatie, geen discotheek). De hoofdversterker is een Inkel MA910 en de monitorversterker is dacht ik een Inkel MA610. En of er nu 2 of 4 kabels naar het podium lopen is niet zo'n probleem, ik moet ze toch leggen en het is al een hele verbetering met een stuk of 12 kabels die er nu elke keer gelegd moeten worden. Overigens hebben we speakerkabels al en hoeven we op dit gebied ook geen kosten te maken. Aangezien we op een school werken, valt er niet veel onder het podium te bouwen en zijn de boxen ook los, wegens het gebruik van de Theatherzaal als aula tijdens de pauze. Het liefst had ik ook alles een mooie vaste plek gegeven, die ook nog eens onbereikbaar was voor leerlingen, maar aangezien een school voor een groot deel op subsidie draait en niet op omzet zoals een discotheek, is het vaak behelpen met de beperkte middelen die je hebt. Die multikabel is voor het grootste deel voor mijn eigen gemak tijdens het op- en afbouwen.

Ik heb overigens via marktplaats een of ander particulier bedrijfje gevonden die op maat multikabels maakt tegen een aantrekkelijk tarief en met goede kwaliteit componenten (lees: Neutrik connectoren en Tasker kabel). Dus ik heb meteen een offerte laten maken met XLR's en Jacks om zo min mogelijk met adapters ed te moeten werken (minder overgangen => minder storingsgevoelig)

[ Voor 21% gewijzigd door Universal Creations op 12-03-2003 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-04 11:23
UC > ik raad je toch aan, houd je versterkers heel dicht in de buurt van de speakers, in verband met storingen, bovendien denk ik ook dat als je de versterker @ het podium kwijtkan in een afsluitbare, geforceerd gekoelde kast dat dan niemand er aan zal zitten en je ook geen overspraak krijgt van speakersignaal op ingangssignalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Universal Creations schreef op 12 March 2003 @ 00:39:
Compressors en limiters zitten er niet op (het is maar een school installatie, geen discotheek). De hoofdversterker is een Inkel MA910 en de monitorversterker is dacht ik een Inkel MA610. En of er nu 2 of 4 kabels naar het podium lopen is niet zo'n probleem, ik moet ze toch leggen en het is al een hele verbetering met een stuk of 12 kabels die er nu elke keer gelegd moeten worden. Overigens hebben we speakerkabels al en hoeven we op dit gebied ook geen kosten te maken. Aangezien we op een school werken, valt er niet veel onder het podium te bouwen en zijn de boxen ook los, wegens het gebruik van de Theatherzaal als aula tijdens de pauze. Het liefst had ik ook alles een mooie vaste plek gegeven, die ook nog eens onbereikbaar was voor leerlingen, maar aangezien een school voor een groot deel op subsidie draait en niet op omzet zoals een discotheek, is het vaak behelpen met de beperkte middelen die je hebt. Die multikabel is voor het grootste deel voor mijn eigen gemak tijdens het op- en afbouwen.

Ik heb overigens via marktplaats een of ander particulier bedrijfje gevonden die op maat multikabels maakt tegen een aantrekkelijk tarief en met goede kwaliteit componenten (lees: Neutrik connectoren en Tasker kabel). Dus ik heb meteen een offerte laten maken met XLR's en Jacks om zo min mogelijk met adapters ed te moeten werken (minder overgangen => minder storingsgevoelig)

Een verloopje geeft geen storing. Als je gewoon verloopjes van Neutrik koopt van XLR naar jack zal je daar echt nooit problemen mee hebben. Er zit namelijk niks gesoldeerd namelijk in die verloopjes.
Dus wees nou zo slim om voor alleen XLR's te gaan. Dan kan je het voor line en mic level signalen gebruiken ipv alleen line level signalen. En de kosten van die paar verloopjes vallen in het niet bij de hele multi (verloopje kost ongeveer net zoveel als een chassis deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

Ik zie hier regelmatig langskomen dat mensen adviseren om het speakersignaal te scheiden van de overige signaal-kabels. Ik werk echter heel regelmatig met een Powerstation 600 met een multi waar beide over gaan. Uiteraard wel met een shield om de aders waar het speakersignaal overheen gaat, maar het is 1 multi!

Daarnaast zou ik als ik jou was geen lijn-signaal over je multi sturen, maar DI's gebruiken. Dit heeft als voordeel dat het signaal gebalanceerd over de multi gestuurd wordt, dat is minder storingsgevoelig. Daarnaast is het zo dat je niet elk willekeurig instrument direct op de lijningang van je mixer aan kan sluiten.

Sterkte met de aanleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 21:39
Ik zou niet moeilijk gaan doen met maken...gewoon kant en klaar kopen. Op www.new-line.nl staan genoeg oplossingen hiervoor.

iRacing Profiel

Pagina: 1