Toon posts:

Simm geheugen errors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb van de week simm geheugen gekocht was kapot heb ik omgeruilt.
Maar nu naar paar dagen crasht die comp alweer dus ik eff snel memtest86 versie 3.0 gedraait meer dan 4500 errors is da normaal ? Dacht dat je max 8 error mocht hebben ? En omruilen tja ik heb 10 jaar garantie maar volgens mij is die heele serie brak :(
Het gaat hier om 60 ns 32 mb simm van dane elec.
Bij het booten telkens memtest fail.
In andere comp geprobeert maar weer zelfde probs.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Dan lijkt het mij duidelijk dat die simms gewoon niet goed meer zijn.

Je kan vragen of ze de simms in de winkel waar jij ze hebt gekocht kunnen testen met memtest86. En anders is het gewoon simpel omruilen lijkt me.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
silentsnow schreef op 10 maart 2003 @ 05:48:
Dan lijkt het mij duidelijk dat die simms gewoon niet goed meer zijn.

Je kan vragen of ze de simms in de winkel waar jij ze hebt gekocht kunnen testen met memtest86. En anders is het gewoon simpel omruilen lijkt me.
Testen gaat punt 1 niet volgens informatique helpdesk.
Ten Tweede omruilen zie ik niet zitten omdat ik 90% kans heb dat ik weer brak geheugen krijg enja om nou elke keer terug te gaan das ook minder je wacht er ook al 1 uur voordat je geholpen word :(
Zal proberen me geld terug te krijgen dan vervang ik die comp maar zit helaas niks anders op :(

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:47
garantie gewoon
je hebt nix voor nix 10 jaar

en dat je een uurtje mot wachten
tja...dan moet dan maar. beter als geld betalen voor een nieuwe simmetje

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Naast gaar geheugen kan dit ook liggen aan veel te strakke timings of aan een brak mobo. Omdat je hetzelfde ondervindt op een ander mobo, zou ik toch ook meer richting de reepjes denken.. Loop je niet rond in een wollen/fleeche trui? Geheugenreepjes zijn hypergevoelig voor statische elektriciteit.

Ohja, er is geen maximum verbonden aan de hoeveelheid geheugenfouten die memtest vindt :z

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 10-03-2003 07:23 ]

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:47
BalusC schreef op 10 March 2003 @ 07:21:
Naast gaar geheugen kan dit ook liggen aan veel te strakke timings of aan een brak mobo. Omdat je hetzelfde ondervindt op een ander mobo, zou ik toch ook meer richting de reepjes denken.. Loop je niet rond in een wollen/fleeche trui? Geheugenreepjes zijn hypergevoelig voor statische elektriciteit.
hehehe ...ik heb nooit probs gehad met geheugen modules..zelfs niet met de cheapste el cheapo merken
en al helemaal niet met die simmetje
die dingen waren gewoon untouchable...clickte die dingen los stopte ze in me strakke achterzak en fietste 3km naar me vriend om daar er weer vervolgens bij hem in te stoppen om zo 64!mb ram te krijgen op een p166 8)

volledig offtopic...ik weet. ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 06:31:
[...]

Testen gaat punt 1 niet volgens informatique helpdesk.
Ten Tweede omruilen zie ik niet zitten omdat ik 90% kans heb dat ik weer brak geheugen krijg enja om nou elke keer terug te gaan das ook minder je wacht er ook al 1 uur voordat je geholpen word :(
Zal proberen me geld terug te krijgen dan vervang ik die comp maar zit helaas niks anders op :(
Dat is vrij letterlijk het kindje met het badwater lozen :/

Op dit moment heb je geen idee wat er precies mis is, dus is het wel erg voorbarig om een hele PC te lozen op basis van jouw (erg onwaarschijnlijke) vermoeden dat Informatique alleen maar brakke 32MB SIMMs heeft...

Waarschijnlijkere oorzaken:
- compatibility issue (sommige oudere mobo's zijn niet zo blij met dubbelzijdige SIMMs danwel de hogere dichtheden (16Mb chips) van 32MB SIMMs - post eens ff wat voor mobo je deze op wilt gebruiken en wat de tweede was waar je het op testte).
- te strakke timings (hoe snel draait die mobo- 60ns is op zich maar gerate tot 66MHz, 75MHz gaat vaak goed, maar 83MHz of hoger is heel zeldzaam)- zet voor de zekerheid de mem cloock (in alle gevallen behalve de MVP3 en 4 is dat per definitie gelijk aan de FSB) op 66MHz en test nog eens.
- ESD. Een flleece trui of sportjasje, of willekeurig welk wollen kledingstuk is al snel dodelijk voor SIMMs (ook al zijn ze minder gevoelig dan DIMMs)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 10 March 2003 @ 11:40:

[...]

Dat is vrij letterlijk het kindje met het badwater lozen :/

Op dit moment heb je geen idee wat er precies mis is, dus is het wel erg voorbarig om een hele PC te lozen op basis van jouw (erg onwaarschijnlijke) vermoeden dat Informatique alleen maar brakke 32MB SIMMs heeft...

Waarschijnlijkere oorzaken:
- compatibility issue (sommige oudere mobo's zijn niet zo blij met dubbelzijdige SIMMs danwel de hogere dichtheden (16Mb chips) van 32MB SIMMs - post eens ff wat voor mobo je deze op wilt gebruiken en wat de tweede was waar je het op testte).
- te strakke timings (hoe snel draait die mobo- 60ns is op zich maar gerate tot 66MHz, 75MHz gaat vaak goed, maar 83MHz of hoger is heel zeldzaam)- zet voor de zekerheid de mem cloock (in alle gevallen behalve de MVP3 en 4 is dat per definitie gelijk aan de FSB) op 66MHz en test nog eens.
- ESD. Een flleece trui of sportjasje, of willekeurig welk wollen kledingstuk is al snel dodelijk voor SIMMs (ook al zijn ze minder gevoelig dan DIMMs)
Het gaat hier om een abit pr5r2 mobo de timings staan op 60 ns ingesteld.
Maar het oude geheugen dat erop zat was 4 x 16 mb 60 ns vond dat een beetje weinig dus dacht ik upgrade naar 128.
En die sims zijn ook dubbel zijdig dat is zelfs nog elcheapo geheugen ook en dat werkt er ook perfect in.
En volgens de manual van het mobo past het er wel op maar 128 mb is max dat mobo aan kan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Offtopic: Leer interpunctie! Dit is een gruwelijke woordenbrij :/
Het gaat hier om een abit pr5r2 mobo
OK, 5 seconden geGoogle levert het volgdende op:

i430VX chipset :o

Dat zegt een paar dingen:
- 32MB SIMMs zouden zeker geslikt moeten worden
- zowel EDO als FP ondersteund, dat is het dus ook niet
- maximum mem=128MB - ook OK
- maximum cacheable area=64MB... oops :o
Vertaling: als je meer geheugen dan 64MB erin stopt, wordt het niet door de L2 cache gecached, met als gevolg dat je OS niet meer in de cached area valt, waardoor je systeem sowieso moddertraag wordt.

Tip #1 dus: 4x16MB is in dit geval allicht sneller dan 4x32MB :o
De timings staan op 60 ns ingesteld.
OK, maar hoe snel staat de FSB :?
Maar het oude geheugen dat erop zat was 4 x 16 mb 60 ns. Ik vond dat een beetje weinig, dus dacht ik: upgraden naar 128.
En Die sims zijn ook dubbelzijdig en dat is zelfs nog el-cheapo geheugen ook en dat werkt er ook perfect in.
En Volgens de manual van het mobo past het er wel op maar 128 mb is gelijk de max dat het mobo aankan.
Ff eea gefatsoeneerd, want ik kon het niet aanzien :z

Compatibiliteit is het probleem niet, als het op 66MHz FSB draait is alles gewoon in-spec. Kortom, het wijst heel erg op gare modules. Maarja, wat doe je eraan :? Als ik zo de specs zie zou ik geneigd zijn je aan te raden te proberen geld terug te krijgen voor de SIMMs (omdat ze per slot van rekening niet werken), want met 128MB zou dit mobo hoogstwaarschijnlijk trager draaien dan met 64MB. Alleen als het idioot veel naar de page file moet swappen is 128MB boven de cacheable limiet van 64MB aan te bevelen.

Alternatief is overigens voor een erg laag bedrag een mobo te zoeken met een chipset die wel meer RAM kan cachen. Van Intel blijft er maar eentje over (wegens EDO vallen de LX en NX chipsets af), de i430HX, waarbij je zeker moet zijn dat het een externe TAGRAM heeft (zoek dat op in de mobo specs). Van Via zou alles vanaf de VPX vooruitgang moeten betekenen, al moet je bij de VPX zelf met 512KB cache zorgen dat je in BIOS de L2 mode op Writethrough zet om 128MB te kunnen cachen. Van ALI zou de Aladdin IV ideaal zijn, en ook de SiS 5571 of 5582 zou prima voldoen.

Oslik blyat! Oslik!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 05:18:
Heb van de week simm geheugen gekocht was kapot heb ik omgeruilt.
Maar nu naar paar dagen crasht die comp alweer dus ik eff snel memtest86 versie 3.0 gedraait meer dan 4500 errors is da normaal ? Dacht dat je max 8 error mocht hebben ? En omruilen tja ik heb 10 jaar garantie maar volgens mij is die heele serie brak :(
Het gaat hier om 60 ns 32 mb simm van dane elec.
Bij het booten telkens memtest fail.
In andere comp geprobeert maar weer zelfde probs.
Ik heb hier verschillende pc's staan, varierend tussen P1-100 en P3-750,
waarbij geen enkele pc een fout geeft.
Dus allemaal nul fouten, een hele nacht laten testen.
Als je ook maar 1 foutje krijgt is er een defecte geheugen module.
SonyEricsson schreef op 10 March 2003 @ 07:30:
[...]

hehehe ...ik heb nooit probs gehad met geheugen modules..zelfs niet met de cheapste el cheapo merken
en al helemaal niet met die simmetje
die dingen waren gewoon untouchable...clickte die dingen los stopte ze in me strakke achterzak en fietste 3km naar me vriend om daar er weer vervolgens bij hem in te stoppen om zo 64!mb ram te krijgen op een p166 8)

volledig offtopic...ik weet. ;)
Je bent de zoveelste ongelovige. |:(
Je kan geluk hebben dat je geheugen module niet defect raakt
door statische elektriciteit.
Hoe meer megabytes per chipje des te gevoeliger ze worden.
Waarom gokken dat hij het overleeft, als je relatief weinig moeite hoeft te doen,
om te voorkomen dat je geheugen defect kan raken.
Het enige wat je hoeft te doen is even jezelf te ontladen,
voordat je die sticker "Attention Static Sensitive Devices,
Handle Only at Static Safe Work Stations" verbreekt.
Waarvoor zou die sticker eigenlijk zijn 8)7 8)7 8)7

Kortom omruilen die module, en de volgende keer,
de modules behandelen zoals het hoort.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1