Toon posts:

[BS] Blauw/paarse waas, en 'uitgeveegd' beeld?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort (4 dagen) doet mijn monitor uiterst vervelend. Ik heb een paar dagen geleden aan mijn bureau zitten dremelen. Niet naast de monitor, en ook niet naast/bij de kast. Wel zaten en de computer, en de dremel in hetzelfde stopcontact. \
Bij het uitschakelen van de dremel kwam er ineens een blauw/paarse waas over mijn beeldscherm, en was aan de rechterkant het beeld 'uitgeveegd'. Is dit nu echt het einde van de monitor, of kan het ook de videokaart zijn...

Even wat punten:
- heel het beeld is blauw/paars, maar aan de linkerkant het ergst (band van 2.5 cm verticaal)
- aan de rechterkant is het beeld 'uitgesmeerd'
- er staan boxjes naast de monitor, staan ze al jaren, maar heb ze toch aan de kant gezet, werkt niet
- degauss heeft geen effect
- beeldscherm en/of computer enkele uren rust gegund, werkt niet
- stekkers allemaal los gehaald, opnieuw vast gemaakt, werkt niet (logisch, want daar was niemand aangeweest)
- monitor is kleine 5 jaar oud, Axion is het merk, 17"
- videokaart GF3 Ti200 (zit er ruim een jaar in, nooit problemen mee gehad)

Even een foto ter verduidelijking (foto, geen screendump):

Afbeeldingslocatie: http://www.top90.nl/upload/2003-03-08abel_beeld.jpg

Oke, het forum zelf is ook al paars, maar de strepen zijn wel duidelijk te zien...

Wat zou het kunnen zijn? Spanningspiek door uitschakelen dremel? Lijkt me stug dat dit het resultaat zou kunnen zijn...

Wie o wie?

• gprins
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 22:35

gprins

Crtl + Alt + Del

heb je er al een harde klap op gegeven
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/usericons/35573/forum_simp0030.gif

[ Voor 55% gewijzigd door gprins op 10-03-2003 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yep, zelfs dat heb ik geprobeerd (als laatste, dat wel :))

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
hey ik heb een soortgelijks probleem met mijn oude Belinea 15 Inch monitor.. na 5 jaar lang trouw werk te hebben verricht bleek ie beter met een blauw scherm (zal wel zat van windows zijn geworden ;)) te willen werken. Dus ook zo'n blauwe/paarse waas op mijn schermpie...

als ik er een paar flinke klappen op/tegen aan gaf verdween de blauwe waas soms wel, maar dan kwam het na een tijd weer terug.

Naja hij staat nu op zolder en ik zit hier tegenwoordig met een 19 Inch, dus zo'n probleem is het nou ook weer niet :7
Maar ik wil je alleen ff laten weten dat er meer mensen zijn met dit probleem :)

misschien dat een kabeltje niet helemaal lekker zit ofzo in de monitor.. maar ik raad je eigenlijk af om een monitor open te maken ivm straling etc. :/

Verwijderd

wat je ook zou kunnen proberen is je monitor helemaal loskoppelen dus stroom eraf en loskoppelen van je computer en zo even 24 uur ofzo laten staan, misschien dat die het dan weer wat beter doet.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, ook los van het lichtnet blijven de problemen bestaan...

Is er echt niemand die kan vertellen wat de oorzaak kan zijn? Als de monitor dood is, vooruit dan maar, maar ik wil graag de oorzaak weten... :?

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

Same prob here met een fujitsu x176. Met name als ie uit is geweest geeft ie een paarse waas, en vage strepen. Even drukken op de bovenkant van het beeldscherm en ik heb geen problemen meer tot ie een tijdje is uitgeweest. Zijn wel wat dingen over te vinden in de search en op google, een echte oplossing is er niet geloof ik (heb een tijdje terug ook lopen zoeken).

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:58

Stewie!

Keen must die!

Had ik ook met 17"uit 1997. Weggekiept dat ding, wilde het niet meer :(

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Ik denk dat die dremel (of zelfs de stekker(doos) ervan voor enige elektromagnetische interferentie zorgt. In dat geval kan het wel eens helpen je (lekker simpel) monitor te demagnetiseren. Als dat niet kan hebben veel monitoren ook wel ergens een soortemet van 'reset' functie. Bij mijn Iiyama is dat een knoppencombinatie waarna er een nieuw menuutje opspringt met oa reset erin.

Of je monitorkabel is beschadigt (of niet goed vast). Heb je een andere in de buurt liggen?

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Ik heb nog een Trust(8 jaar oud ofzo) monitortje en een philips(van echt 12 jaar oud ofzo), die het perfect doen nog, kwerk zelf met een 15"tft, en ben van plan er een 17" bij te gaan halen.. heerlijk die dingen.
maargoed, ontopic: vriend van me had ook een oud beeldscherm die hele tijd rare strepen ging vertonen, die hebben we in de garage gezet, en toen zijn we stuk gaan rijden, en toen we terug kwamen gewoon de motor geremd op de monitor.. toen wast ook klaar.

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Ik heb hetzelfde met mn philips 107S. Deze klapt steeds spontaan op paars. 1 welgemikte klap op de zijkant van de monitor verhelpt het probleem en komt dan zolang die aanstaat ook niet meer voor. Is nou 6 jaar oud, dus is slijtage in mijn geval. Beestje gaat dood :( Oftewel: tijd voor een nieuwe :)

Denk dat die van jou een stroompiekje te verduren heeft gehad....

• Glorificationer426
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Glorificationer426

come we hero rush yes?

Ik heb ook ooit es op een 15" die blauwe waas gehad, bleek gewoon defect te zijn :)
Denk ook dat die van jou zn beste tijd gehad heeft :P

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, slaan en degauss werken nog steeds niet. Dan moet ik denk ik maar op zoek naar een nieuwe, al vind ik 5 jaar voor een monitor nou niet echt je van het... :?

Blijft voor mij echter nog steeds de vraag waarom het uitschakelen van een apparaat (wat niet dicht in de buurt gebruikt is) zo een gevolg kan hebben...

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19

Entity

9000rpm

Ik heb zoiets ook weleens gehad met een 14 incher. Na een klap op de zijkant was het weg. Het scherm is echter nooit meer 100% geworden. Heb hem weggegeven (een maat zat te springen om een monitor aangezien zijn 14 het helemaal had begeven, gek genoeg precies hetzelfde type... Na een paar maanden gaf mijn monitor ook de geest, maar die maat had gelukkig inmiddels voor een nieuwe gespaard :))

Ik ben bang dat je de monitor af kunt schrijven :/ Laten repareren is bij een 5 jaar oude 17" vaak niet de moeite.
Pagina: 1