Toon posts:

Mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,

sinds vandaag doet mijn computer vaag/het niet meer.

Ik heb het volgende aan hardware:
Mobo: Asus P4S533
Proc: Intel Pentium IV 1.8Ghz
HD: Maxtor 30Gb 7200 rpm

Toen ik vanochtend mijn computer opstarte detecteerd mijn bios wel m'n hd alleen nadat hij klaar was met detecten van de IDE apparaten gaf hij de volgende error: "primary master drive failure".

Nadat ik alle overbodige apparatuur van de voeding heb afgehaald, waaronder: DVD-CD rom, Case Fan en HD cooler bleef de error staan.

Toen heb ik de jumpers, IDE kabels en aansluitingen nagekeken, ook hier bleek niks mee aan de hand te zijn.

Ik heb 1 harddisk die primary master is, verder had ik mijn dvd-cd rom als secondary master staan. De primary IDE kabel was een 30-pin en de secondary was een 28-pin. Deze heb ik omgewisseld en als nog bleef de foutmelding. Ook heb ik in de bios al van alles zelf ingesteld en onderzocht, ook hier is volgens mij niks mis mee.

Ik heb het geprobeerd met een opstartdiskette, maar tijdens het opstarten zij ie dat er geen FAT/FAT32 HD aangsloten was. Zo kreeg de MS-Ramdrive de stationsaanduiding C: i.pv. D: wat ie normaal krijgt.

Ook melde Fdisk dat er geen vaste schijven geinstalleerd waren. Ook een noodopstart-diskette van MC-afee hielp niet aangezien hij niet op virussen kon scannen.

Als laatste hoop heb ik een oude Quantum Bigfoot (6GB) op de 28-pin IDE kabel aangesloten als primary master. Deze deed het wel en starte ook windows op. Alleen in apparatenbeheer van het configuratiescherm bleek dat vele porten en PCI sloten geen IRQ van de moederbord hadden gekregen. Deze heb ik zelf ook geprobeerd in te stellen, maar tevergeefs.

Ik heb mijn 30Gb HD aangesloten op een PII 233 mhz en daar liep deze wel (redelijk) goed. Op de oude computer was ie aangesloten op een 28-pin IDE kabel. Ook deze kabel heb ik uitgeprobeerd in m'n nieuwe pc maar tevergeefs.

Wat kan er allemaal mis zijn en wat kunnen de oplossingen zijn?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:39
Heb je niet een te zwakke voeding? (lijkt me sterk trouwens)
Kijk eens goed naar alle condensatoren op je moederbord (misschien dat er welke kapot zijn).

Het kan ook een bios virus zijn maar daar weet ik niets over, moet je ff op een ander wachten :)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• hazelip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 11:42
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt met 28- en 30-pin aansluitingen. Ik weet niet beter dan dat IDE standaard 40 pins heeft en floppies 34 pins.

Verwijderd

Topicstarter
Denk niet dat het een zwakke voeding is aangezien het een Qtec-voeding is en ik veel onnodige apparaten van de voeding heb afgehaald en het alsnog niet hielp.

En met de kabels, dat was mijn fout. Ik bedoelde 30-AWG en 28-AWG, i.p.v. 30-pin en 28-pin.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 10:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 00:18:
Hallo beste mensen,

sinds vandaag doet mijn computer vaag/het niet meer.

Ik heb het volgende aan hardware:
Mobo: Asus P4S533
Proc: Intel Pentium IV 1.8Ghz
HD: Maxtor 30Gb 7200 rpm

Toen ik vanochtend mijn computer opstarte detecteerd mijn bios wel m'n hd alleen nadat hij klaar was met detecten van de IDE apparaten gaf hij de volgende error: "primary master drive failure".
Was dat een S.M.A.R.T. error?
Ik heb het geprobeerd met een opstartdiskette, maar tijdens het opstarten zij ie dat er geen FAT/FAT32 HD aangsloten was. Zo kreeg de MS-Ramdrive de stationsaanduiding C: i.pv. D: wat ie normaal krijgt.
Waarschijnlijk draait je Windows XP of Windows 2000, en heb je je harddisk op NTFS gepartitioneerd
Alleen in apparatenbeheer van het configuratiescherm bleek dat vele porten en PCI sloten geen IRQ van de moederbord hadden gekregen. Deze heb ik zelf ook geprobeerd in te stellen, maar tevergeefs.
In Windows XP of 2000 hebben veel apparaten hetzelfde IRQ
Ik heb mijn 30Gb HD aangesloten op een PII 233 mhz en daar liep deze wel (redelijk) goed. Op de oude computer was ie aangesloten op een 28-pin IDE kabel. Ook deze kabel heb ik uitgeprobeerd in m'n nieuwe pc maar tevergeefs.

Wat kan er allemaal mis zijn en wat kunnen de oplossingen zijn?
Voer eens een diagnostisch programma uit op je schijf. Zie ook faq van opslagmedia.

Verwijderd

Topicstarter
Nee het was geen S.M.A.R.T. error en ik draai Windows ME dus heb ik een FAT-32 partitie. Tenminste die zou ik moeten hebben :D

Maar het probleem is dat er ook geen stationsaanduiding is voor m'n HD. Dus ik denk dat ie de HD niet registreet, echter zie ik wel dat m'n mobo em detecteerd.

Maar aangezien IRQ adressen niet werden toegekend door mijn bios wanneer ik de Quantum Bigfoot in m'n comp draaide denk ik dat er wat mis is met mijn mobo.

En ik wil wel een diagnostische programma uit voeren op m'n schijf maar aangezien hij de schijf geen stationsaanduiding geeft op mijn computer kan ik deze natuurlijk niet uitvoeren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 10:40:
Nee het was geen S.M.A.R.T. error en ik draai Windows ME dus heb ik een FAT-32 partitie. Tenminste die zou ik moeten hebben :D

Maar het probleem is dat er ook geen stationsaanduiding is voor m'n HD. Dus ik denk dat ie de HD niet registreet, echter zie ik wel dat m'n mobo em detecteerd.

Maar aangezien IRQ adressen niet werden toegekend door mijn bios wanneer ik de Quantum Bigfoot in m'n comp draaide denk ik dat er wat mis is met mijn mobo.

En ik wil wel een diagnostische programma uit voeren op m'n schijf maar aangezien hij de schijf geen stationsaanduiding geeft op mijn computer kan ik deze natuurlijk niet uitvoeren.
Als de schijf herkend wordt kun je ook met een diagnostisch programma de schijf testen. Het gaat er namelijk niet om of er een partitie op staat o.i.d.

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het opstarten wordt ie wel gedetecteerd maar verder zegt ie bijv. bij fdisk dat er geen vaste schijven zijn. En wat voor/welk diagnostisch programma moet ik dan runnen? En moet ik daar een stationsaanduiding aangeven? Zo ja, dan kan ik het dus niet testen aangezien mijn HD geen stationsaanduiding krijgt.

Verwijderd

Ik heb je al verwezen naar de FAQ van Opslagmedia en I/O controllers

Verwijderd

Als je 2 pcs hebt staan kan je de hd ff op slave in de andere pc hangen,
belangrijke info overgooien en kijken of hij weer werkt als je een format uitvoert.

Verwijderd

Topicstarter
Whoppa: In de FAQ kan ik niet veel vinden, wel een aantal dingen maar bijna alles heb ik al geprobeerd en getest. Ik zal nog wel even die PowerMax proggie van Maxtor draaien. Denk alleen niet dat het veel helpt.

DHR_B_B: Zal het proberen met te formatteren in de 2e pc. Denk alleen niet dat het veel helpt maar proberen kan (bijna) nooit kwaad. :D

Trouwens we zitten wel leuk te praten over de 30GB HD, maar wat ook raar is en waarom ik denk dat m'n mobo kapot is, is dat als ik mijn 6GB HD in m'n computer stop dat de bios geen IRQ adressen geeft aan bijv. mijn netwerkkaarten.
Pagina: 1