Brakke bak

Pagina: 1
Acties:

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 16:13
Hoi,
"M'n computer doet het niet..." Althans niet altijd. Heb een heleboel geprobeerd, maar echt wijzer wordt ik niet.

Okay even de specs. Asus A7V met een Duron 1300, 2x128Mb Ram, 2 HD's samen 26 mb, Geforce 2 MX400 vga kaartje, Waitec CDr en nog wat ongein als een printer, etc. Ik draai WinXp, althans dat probeer ik.
Probleem: crash, freeze, system Stops, etc. :(

Mijn systeem werd onstabiel met de loop van de tijd. Liep vast en herstartte zichzelf. Had ook wat zitten zooien met software en dat soort dingen, dus ik formateer mijn systeempartitie en installeer WinXP opnieuw. Toen begon het gedonder. :'(

In de installatie gaf hij PageFault en IRQ_NOT_LESS_bla errors. Met een proggie uit de FAQ hier het geheugen getest en vervangen (Was Kingston!). Een cdrom-drive wou niet meer opstarten dus die heb ik ontkoppeld.
Daarmee leek alles opgelost en kon ik XP installeren (via de writer). Echter, dat is nog steeds zwaar onstabiel. Bij elke iets voorstellende belasting van het system gaat het onderuit. (Spelletjes etc.)
Wederom PageFault errors (0x50), op een gegeven moment de error "A thread tried to release a source it did not own" (0xe3) en een crash op WPCUID.sys (0x8e) zonder specificatie. :? Duidt misschien toch weer op geheugen problemen.
Overigens ook geprobeerd Servicepack te installeren maar dat sluit hij onmiddelijk weer af. Zonder opgaaf van redenen overigens.

Ik vind het moeilijk te geloven dat mijn geheugen weer stuk is (1 dag oud). Het enige wat ik me kan verzinnen is dat mijn moederbord brak is (en dus steeds mijn geheugen opblaast of zo). Maar dat wil ik eigenlijk wel zeker weten voordat ik daar mijn schaarse middel geld aan ga besteden. Iemand een idee hoe ik een goede diagnose kan trekken? Please? :>

Plant eens een boompje

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Page Faults en IRQL NOT LESS errors kunnen zo'n beetje overal aan liggen..
In deze volgorde: geheugen - voeding - harddisk - mobo - cpu

Welke voeding heb je en heb je de HDD al getest? Heb je de tips en suggesties al via Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen gevonden?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vind het moeilijk te geloven dat mijn geheugen weer stuk is (1 dag oud). Het enige wat ik me kan verzinnen is dat mijn moederbord brak is (en dus steeds mijn geheugen opblaast of zo). Maar dat wil ik eigenlijk wel zeker weten voordat ik daar mijn schaarse middel geld aan ga besteden. Iemand een idee hoe ik een goede diagnose kan trekken? Please?
vaak is niet je geheugen stuk als je fouten krijgt in memory test, maar je geheugen slot, ofwel je mobo, want je geheugen slot is onderdeel van je mobo. wat ik in deze situatie zou doen: dat asus bord weglazeren en een mooi asrock k7vt2 kopen voor 70 euro. 6x usb 2.0, onboard lan, via kt266a (das het enige wat een beetje outdated is aan het bord, maar zat voor een duron.) ik heb er ervaring mee, die bordjes zijn perfect.

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 09-03-2003 23:00 ]

Verwijderd

Zo weinig zat er nog niet eens in mijn 386 van jaren geleden en jij hebt er gewoon WinXP er op? 8)7 :P :Y)

Maar je problemen zouden denk ik wel aan je Mobo liggen dus gewoon een nieuwe halen. ;)

Verwijderd

BalusC schreef op 09 March 2003 @ 22:50:
Page Faults en IRQL NOT LESS errors kunnen zo'n beetje overal aan liggen..
In deze volgorde: geheugen - voeding - harddisk - mobo - cpu

Welke voeding heb je en heb je de HDD al getest? Heb je de tips en suggesties al via Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen gevonden?
Met die volgorde ben ik het niet helemaal eens.

PAGE_FAULTS komen meestal door:
- Te ver overklokken van geheugen (MHz te hoog)
- Timings van geheugen te aggressief
- Processor te ver overgeklokt.
- Slechte drivers/programma's met geheugenlekken (zelf 2 keer meegemaakt)

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL komt meestal door:
- Slechte drivers (nv4disp.sys is hier berucht om (geweest))
- IRQ conflict
- Processor te ver overgeklokt
- Defect apparaat

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

zou de bios naar "fail Safe" zetten. Heb dit probleem ook wel eens gehad door verkeerde bios instellingen... Mischien is het dan al weg.

/edit: Fix Typo

[ Voor 13% gewijzigd door RedVox op 10-03-2003 00:19 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 00:10:
Met die volgorde ben ik het niet helemaal eens.

PAGE_FAULTS komen meestal door:
- Te ver overklokken van geheugen (MHz te hoog)
- Timings van geheugen te aggressief
- Processor te ver overgeklokt.
- Slechte drivers/programma's met geheugenlekken (zelf 2 keer meegemaakt)

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL komt meestal door:
- Slechte drivers (nv4disp.sys is hier berucht om (geweest))
- IRQ conflict
- Processor te ver overgeklokt
- Defect apparaat
Klopt. Maar omdat je bij het overclocken toch wel zélf weet waar je mee bezig bent (en dus moet terugclocken in geval van problemen) en omdat deze problemen zich al tijdens de installatie voordoen, dan liggen de problemen wel dieper en zijn ze niet softwarematig.

Verder hebben IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL errors niks te maken met IRQ's ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 10-03-2003 06:35 ]

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 16:13
Mmm, was er al bang voor... dat wordt een nieuw bordje. :'(
Ik moet zeggen dat ik de redenatie van smvs wel volgen kan. Helaas.

(Oh ja,
Ik heb een 300W voeding, gekeken zover het kon naar de tips op "Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen", maar ik heb bijvoorbeeld geen andere voeding voor handen om te testen.
Ik had alle bios instellingen al naar beneden gedraaid, maar bedankt voor de tip.)

Bedankt voor de input!

Plant eens een boompje

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lindetree schreef op 10 March 2003 @ 08:35:
Mmm, was er al bang voor... dat wordt een nieuw bordje. :'(
Ik moet zeggen dat ik de redenatie van smvs wel volgen kan. Helaas.

(Oh ja,
Ik heb een 300W voeding, gekeken zover het kon naar de tips op "Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen", maar ik heb bijvoorbeeld geen andere voeding voor handen om te testen.
Ik had alle bios instellingen al naar beneden gedraaid, maar bedankt voor de tip.)

Bedankt voor de input!
een 300 watt voeding moet meer dan zat zijn voor een duron volgens mij. in principe draait alles tegenwoordig nog op een 300 watt voeding, al gooi ik er voor de veiligheid tegenwoordig het liefst een 400 watt in. (al is dit ook relatief, want aan een 300 watt Antec kwaliteitsvoeding vertrouw ik een brute pc ook nog wel toe)

kun je btw je geheugen niet nog in een ander slot proberen?

[ Voor 14% gewijzigd door smvs op 10-03-2003 09:06 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
smvs schreef op 09 March 2003 @ 22:58:
[...]

vaak is niet je geheugen stuk als je fouten krijgt in memory test, maar je geheugen slot, ofwel je mobo, want je geheugen slot is onderdeel van je mobo. wat ik in deze situatie zou doen: dat asus bord weglazeren en een mooi asrock k7vt2 kopen voor 70 euro. 6x usb 2.0, onboard lan, via kt266a (das het enige wat een beetje outdated is aan het bord, maar zat voor een duron.) ik heb er ervaring mee, die bordjes zijn perfect.
mwa outdated, door een simpele mod kan je er nog een 2600+ 266mhz fsb op knallen :)

ow, althans bij de MSI variant (msi k7t266a pro2 ru)

[ Voor 5% gewijzigd door Mister_X op 10-03-2003 11:31 ]

Pagina: 1