Toon posts:

Printplaat gebroken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.037 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een printplaatje die op een dun stukje is gebroken..

Er lopen 3 aders door (de glimmende groende delen zijn toch de aders?!)

Nu zitten er ook witte stukjes op sommige plekken tussen de aders (om er voor te zorgen dat bij het solderen er niet 2 aders worden gepakt.

Het probleem is dus dat de aders zo dicht op elkaar zitten ik mij afvroeg of ik zelf ook niet van die witte stukjes ertussen kan doen. Wat voor spul is dit, ik neem aan dat het bij de lokale electro boer wel te verkrijgen is?!

Heb je verder nog advies over solderen, zet dat er gerust bij :P

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04:12
Dat groene is een aflak laag om de sporen te beschermen tegen oxydatie. Het witte is veelal slechts een opdruk zodat reparateurs later kunnen zien waar (ongeveer) wat zit. Het heeft geen functie voor het solderen.

Reparatie methode:

1) Printplaat eerst lijmen cq. fixeren.
2) De gebroken sporen wat voorzichtig afschrapen totdat je het koper ziet. Indien je geen juist mesje hebt, kan je hiervoor prima het kleinste horloge-schroevendraaiertje gebruiken.
3) Zoek een geschikt stukje draad waaruit je één van die dunne adertjes (0.05-0,1 mm dikte) haalt. Zelf haal ik ze altijd uit een oude flatcable. Heerlijk dun en goed te solderen.
4a) Soldeer zo'n (zeer) dun draadjes over de breuk van het printspoor. Gebruik een fijne soldeerbout (punt < 1 mm) en liefst temperatuur geregeld. Na het solderen kan je met een scherp mesje het teveel van het gesoldeerde adertje afsnijden. Doe dit wel aan de uiterste kan van de soldeerverbinding.
4b) Soldeer de verbinding goed en snel (0,5-1sec). Gebruik een weinig van het dunne (0,5mm) electronica harskern-soldeer. Wanneer de breuk errug smal is, zal het soldeer wat doorvloeien over de breuk, via het dunne adertje.
4c) Eventueel soldeer je eerst het adertje aan éé'n kan van de breuk, trek je het strak naar de overkant om vervolgens de andere kant vast te zetten.
5) Controleer de verbinding(en) op zicht en met een ohm-meter.
6) Indien mogelijk, stel de printplaat in werking en controleer werking.
7) Alles klaar ? Maak dan wat epoxy aan en smeer de 'print breuk' aan de andere kant van de soldeer kant dicht. Gebruik evt. wat hobby lijm om ter afsluiting de gesoldeerde sporen af te dekken. Indien nodig kan je de lijm nl. weer verwijderen.

P.s. wanneer je niet ervaren bent, trillerig of niet goed kan zien (al of niet met loupe), begin er dan niet aan. Zal niet de eerste keer zijn dat iemand ene printplaat helemaal kaduuk maakt of er een mooi loodgieters werkje van maakt.

Suc6

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results