[Extra USB poorten] Disk-drive cable???

Pagina: 1
Acties:

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Hey,

ik heb een gebrek aan USB poorten :+ .
Een vriend van me had alles uit z'n ouwe Compaq gesloopt en die had nog een printplaatje met 2 usb poortjes liggen. Er zit op dat printplaatje ook een gamepoort voor joysticks etc.
Het probleem is echter dat er een IDE (ja toch?) kabel aan zit voor een disk-drive..
En ik heb maar 1 dingetje voor die cable op m'n mobo.
Kan ik nu dit printplaatje 'halverwege' aan de IDE kabel hangen waar ook mijn diskdrive aan zit? Of is het toch een hele andere aansluiting?

• FJR1300
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 12:53

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

(jarig!)
pEeDy16 schreef op 09 maart 2003 @ 20:30:
Hey,

ik heb een gebrek aan USB poorten :+ .
Een vriend van me had alles uit z'n ouwe Compaq gesloopt en die had nog een printplaatje met 2 usb poortjes liggen. Er zit op dat printplaatje ook een gamepoort voor joysticks etc.
Het probleem is echter dat er een IDE (ja toch?) kabel aan zit voor een disk-drive..
Kan ik nu dit printplaatje 'halverwege' aan de IDE kabel hangen waar ook mijn diskdrive aan zit? Of is het toch een hele andere aansluiting?
Wat voor model compaq en hebbie een foto van het printplaatje ?

• Peedy
Brakke pics; maar toch..:
Afbeeldingslocatie: http://peedy.endoria.net/got/usb.jpg
En die Compaq was een Presario 5210 o.i.d.

[ Voor 1% gewijzigd door Peedy op 09-03-2003 20:43 . Reden: / ]

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat is geen insteekkaart maar een stuk van het moederbord, dat zal alleen in je compaq werken, dat kun je vergeten in je eigen pc. Het is geen IDE aansluiting, maar een eigen compaq die dus niet in jouw pc gaat werken.

• FJR1300

FJR1300

(jarig!)
pEeDy16 schreef op 09 March 2003 @ 20:30:

.. IDE kabel aan zit voor een disk-drive..

ehm... niet alles doorelkaar halen nu.... een ide kabel is een 40 polige kabel, een disk-drive (floppy drive zou ik zeggen) heeft een 34 polige kabel... maar in alle gevallen is het gewoon een flatcable met een paar connectors aan het eind.

Ik heb dat plaatje eens bekeken en volgens mij is het gewoon een printje met een dubbele usb connector en een 15 polige connector. Geen electronica voor zover ik kan zien.

Als je op je systemboard geen voorziening hebt voor meer usb poorten helpt dit ding je niet verder. Als je op je systemboard nog een aansluiting vrij hebt (meestal 2 rijtjes van 4 pinnen, 8 totaal zie het boekje van je board) dan zou je EVENTUEEL met wat Tweaking iets met dit printje kunnen doen.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
voor 16€ heb je een pci kaartje met daarop 4 usb 2.0 poortjes... wellicht aan beter oplossing :)

• FJR1300

FJR1300

(jarig!)
Icey schreef op 09 March 2003 @ 20:54:
voor 16€ heb je een pci kaartje met daarop 4 usb 2.0 poortjes... wellicht aan beter oplossing :)
Yep... dat is de gemakkelijkste oplossing. Als tweaker daarintegen..... ;)

• Peedy
ehm... niet alles doorelkaar halen nu.... een ide kabel is een 40 polige kabel, een disk-drive (floppy drive zou ik zeggen) heeft een 34 polige kabel... maar in alle gevallen is het gewoon een flatcable met een paar connectors aan het eind.
Ik wist het ook niet zeker; zie '(ja toch?)...
voor 16€ heb je een pci kaartje met daarop 4 usb 2.0 poortjes... wellicht aan beter oplossing
Ok doen we dat :) Het was te proberen :) Thnx!

Verwijderd

FJR1300 schreef op 09 maart 2003 @ 20:53:
[...]

.. IDE kabel aan zit voor een disk-drive..

we hebben het hier dus wel over een disk drive. een floppy drive moeten van die slappe 5,25"dingen in ;)
en de flatkabels van floppy/disk drives mag je best ide noemen hoor. hij is idd alleen niet 40poligaderig.

sorry hoor O-)

• FJR1300

FJR1300

(jarig!)
Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 19:37:
[...]

we hebben het hier dus wel over een disk drive. een floppy drive moeten van die slappe 5,25"dingen in ;)
Oke, ik ga je een plezier doen. Ik ga happen...

Ik heb hier een doosje staan met 10 van die drieeneenhalfinch schijfjes.
Op het doosje spreekt men van 'floppy disk'..... komta ?

... enne... de 8 inch dingen, die waren pas floppy >:)

• Peedy
hier had ik met een vriend van me laatst ook al een discussie over.. lijkt me een discussie with no end omdat iedereen het door elkaar doet :S
volgens MIJ zit het zo:
floppy en diskette is in de spreektaal hetzelfde, maar als het er echt op aan komt zijn floppys van die grote 5.25" en diskettes die 3.5"..
Correct me if i'm wrong (met bron graag :) )

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

dis·´ket·te (de ~) [comp.]

1 kleine magneetschijf van soepel materiaal ten behoeve van het opslaan en raadplegen van gegevens => floppydisk

´flop·py·disk (de ~) [comp.]

1 kleine magneetschijf => diskette, floppy
Bron: www.vandale.nl

[ Voor 21% gewijzigd door Zer0 op 10-03-2003 21:32 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

A diskette is a random access, removable data storage medium that can be used with personal computers. The term usually refers to the magnetic medium housed in a rigid plastic cartridge measuring 3.5 inches square and about 2 millimeters thick. Also called a "3.5-inch diskette," it can store up to 1.44 megabytes (MB) of data. Although most personal computers today come with a 3.5-inch diskette drive pre-installed, some network computer now omit them.

Some older computers provide drives for magnetic diskettes that are 5.25 inches square, about 1 millimeter thick, and capable of holding 1.2 megabytes of data. These were sometimes called "floppy disks" or "floppies" because their housings are flexible. In recent years, 5.25-inch diskettes have been largely replaced by 3.5-inch diskettes, which are physically more rugged. Many people also call the newer hard-cased diskette a "floppy."
http://searchstorage.tech...0,,sid5_gci211964,00.html (zoekmachine van www.whatis.com )

in theorie heb ik dus gelijk, maar in de praktijk noemt iedereen die 3,5" dingen dus ook floppy's.

van dale lijkt me toch niet altijd precies de goede antwoorden geven. het is niet per sé fout, maar echt goed is het ook niet. en voor het floppy gedoe moeten we een heel precies antwoord hebben.
Žbrow·ser (de ~ (m.))

1 computerprogramma om snel informatie op te zoeken
muis (de ~)

1 klein knaagdier met spitse snuit en lange staart
2 samenstel van spieren van de duim aan de palmzijde van de hand
3 langwerpig soort aardappel
4 spichtig, verlegen persoon
5 [inf.] vagina

6 aan het computerscherm gekoppeld besturingsapparaatje voor de cursor, die door rolbewegingen naar het gewenste commando verplaatst wordt
Žbreed·band (de ~ (m.)) [com.]

1 communicatiesysteem waarbij een band in meerdere kanalen verdeeld is, die over hetzelfde medium lopen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 23:43 ]

• Peedy
Žbrow·ser (de ~ (m.))

1 computerprogramma om snel informatie op te zoeken
Hehe...zeker snel als je op 56k zit :D :D
De echte telefoongids is toch nog sneller als DeTelefoongids.nl bij mij :+

[ Voor 23% gewijzigd door Peedy op 11-03-2003 19:17 ]

Pagina: 1