Toon posts:

Bootdisk maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een boot diskette maken die vervolgens een root-diskette op pakt om op te starten dus doe ik het volgende

kerneltje maken
dd if=/dev/zero of=/dev/fd0 bs=1k count=1440 (voor de zekerheid ff cleanen)
dd if=bzImage of=/dev/fd0 bs=1k
rdev /dev/fd0 /dev/fd0
rdev -r /dev/fd0 49152

en dan zou die inprincipe (volgens mij) klaar moeten zijn en werken

echter als ik opstart met de flop krijg ik

Loading...........................
Uncompressing Linux...

invalid compressed format (err=1)

-- System halted

maw dit wil ik dus niet... zie ik wat over het hoofd?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:57
Ik zie dat je de HOWTO goed hebt gelezen, want ik kan niks verkeerds vinden ;)

Is het misschien de blocksize (misschien 512 ipv 1k? Of geef hem eens gewoon helemaal niet op)? Met de diskette(s) is niks mis?

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Als je 'cmp /dev/fd0 bzImage' uitvoert kun je zien of er verschil is.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Topicstarter
ik mag me denk ik geen n00b noemen aangezien ik bedrijfsmatig dagelijks met linux, unix (hp-ux) en consorten werk :)

echter waar ik toevallig dit keer met me neus op val is dus als je zelf je bootdisks maakt en ze zijn grote dan 1023KB dan krijg je invalid compressed format... dus een limiet??? 0 -> 1023 = 1024??? ik kan zelf niet direct een verband leggen echter heb op dit moment een oplossing gevonden door support voor 2 netwerkkaarten minder te compilen en dan is die 1020KB ofzo :P

meer mensen hier ervaring mee?

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 08:35
Moet je niet compilen met make bzDisk? Met of zonder hoofdletter, dat weet ik niet..

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 09 March 2003 @ 21:03:
ik mag me denk ik geen n00b noemen (...)
Van mij wel hoor :P
echter waar ik toevallig dit keer met me neus op val is dus als je zelf je bootdisks maakt en ze zijn grote dan 1023KB dan krijg je invalid compressed format... dus een limiet??? 0 -> 1023 = 1024??? ik kan zelf niet direct een verband leggen echter heb op dit moment een oplossing gevonden door support voor 2 netwerkkaarten minder te compilen en dan is die 1020KB ofzo :P
Nou, ik ben *echt* een linux-noob, maar het is toch zo dat je vanaf een partitie < 1024 cylinders moet booten? Kan het zijn dat je met een aparte bs de berekening van de cylcount beinvloedt, en dat 'ie denkt dat je >1024 cyls aan hem probeert te voeren? Haal bijvoorbeeld die "voor de zekerheid"-regel eens weg, misschien is dit als "format" voor bootdisks niet zo geslaagd...

Als hier hard om gelachen wordt, gaarne niet quoten, dan haal ik 'm wel weer weg :D

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Wasp schreef op 10 March 2003 @ 01:04:
Moet je niet compilen met make bzDisk? Met of zonder hoofdletter, dat weet ik niet..
make bzdisk of make zdisk doet niets meer dan een kernel compilen (make bzImage of make zImage in het geval van kleine kernels) en vervolgens hem met dd weg te schrijven op een floppy... het probleem zit hem dus in grotere kernels dan die 1023 KB

die voor de zekerheid regel is gewoon om de floppy "data-loos" te maken dus te vullen met 0-en... inprincipe zou dit niet hoeven maar kan nooit kwaad :)

ik schrijf de floppy raw dus je hoeft hem imho niet te formatteren

die 1024 cylinders is niet direct het probleem van een floppy zoals ik tot nu toe heb kunnen lezen en is dus niet van toepassing in ieder geval op een floppy aangezien een floppy zonder de bs te defineren of wel niet op 1024 cylinders uit komt... als je een voorbeeld neemt aan de bootfloppies van slackware bijv de net.i en ik beschrijf de floppy middels een rawrite in windows of een dd in linux dan kan ik imho niet booten van de flop hij blijft errors geven zoals in me eerste post...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 17:39 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Kopieer je een kernel gewoon naar de flop, maak een lilo.conf en run 'lilo -C /mnt/fd0/lilo.conf' Je lilo.conf moet er ongeveer zo uit zien (+ nog een boel parameters die je gewoon over kunt nemen uit je /etc/lilo.conf)

boot=/dev/fd0
root=/dev/your_root_device

image = /mnt/fd0/vmlinuz
label = Linux

Ik ga er voor het gemak van uit dat je flop is gemount op /mnt/fd0.
Dan kun je nog bootparameters meegeven ook, en dat is leuk als je bijv een cdwriter wilt kunnen gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Sir Isaac:

daar was ik middels al achter echter het verbaaste me dat als je bijvoorbeeld kiest voor make bzdisk dat hij gewoon geen foutmelding geeft?

echter problem solved/workaround :)
Pagina: 1