[XP]PC kan niet meer opstarten van HD*

Pagina: 1
Acties:

• unitzero
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01 13:22
Beetje wazige titel, ik heb overigens gezocht en niks gevonden.

Ik heb hier een computer die prima door de BIOS heenkomt, maar zodra de harde schijf aangsproken wordt om WinXP op te starten stopt de computer en begint het hele ASCI-alfabet op schermbreedte en schermhoogte langs te scrollen. Er wordt zelfs geen begin gemaakt met het starten van Windows. Dit is gebeurt na een blauw scherm in Windows. Het betreft een in twee delen gepartitioneerde harde schijf. Als ik via de WinXO-cd de computer opstart en repareren selecteer, kom ik zonder problemen op de tweede partitie, maar de eerste partitie, C:, waar Windows opstaat kan niet geopend worden. Heeft zegt iets als: fout bij het weergeven van de directory-structuur. Ik vermoed dat de FAT een beetje stuk is. Iemand enig idee hoed at makkelijk (en gratis) te repareren is, of wordt dit gewoon een nieuwe installatie? Er staat nog het een en ander aan belangrijke info op de schijf namelijk.

Ik kon niks vinden, misschien jullie wel? Gooi hem maar dicht als het al gevraagd is, maar geef dan graag wel linkjes waar ik meer info kan vinden.

Edit: en er moest nog even XP in de topictitel... sorry :)

[ Voor 3% gewijzigd door unitzero op 09-03-2003 19:39 ]

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
je hebt dus een fat harde schijf dus je kan altijd nog met een dos opstartdiskette opstarten en je data bewaren --> www.bootdisk.com

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• unitzero
ik kan dus niet meer op de c: schijf komen vanuit dos, tenminste de dos-omgeving van de winxp-recovery-console. dus dat wordt een beetje lastig.

Verwijderd

of een 10gb harddiskje regelen ,daarop win98 installeren. data backuppen . oude schijf formatten en dan vanaf die extra schijf je oude data terugzetten.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Titelfix.
UltiemeLeek schreef op 09 March 2003 @ 19:43:
ik kan dus niet meer op de c: schijf komen vanuit dos, tenminste de dos-omgeving van de winxp-recovery-console. dus dat wordt een beetje lastig.

Inderdaad, zo is de recovery console gemaakt, dat kan normaal ook niet. Met een bootdisk kan dat dus wel.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

probeer anders eens fdisk /mbr. hiermee verwijder je je master boot record. misschien dat je mbr verrot is ofzo.

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 March 2003 @ 19:52:
probeer anders eens fdisk /mbr. hiermee verwijder je je master boot record. misschien dat je mbr verrot is ofzo.

Met XP is dat fixboot / fixmbr in de recovery console.

Verwijderd

blackd schreef op 09 March 2003 @ 19:53:

[...]

Met XP is dat fixboot / fixmbr in de recovery console.
Ik hou me nooit zo bezig met dat console. Ik maak wekelijks backups. Als me computer dom gaat doen format ik em.

• unitzero
Ik kan vanaf een MS-DOS bootdisk helemaal niet op de harde schijf komen? Ik lees trouwens ook dat je met fixboot en fixmbr erg moet oppassen, om dat meteen je hele bootsector overschreven wordt en hij daarna meteen je FAT niet meer kan lezen, dan ben je verder van huis lijkt me....

• blackd
  • Niet online
UltiemeLeek schreef op 09 March 2003 @ 20:34:
Ik kan vanaf een MS-DOS bootdisk helemaal niet op de harde schijf komen?
Dan heb je waarschijnlijk een NTFS partitie?
Ik lees trouwens ook dat je met fixboot en fixmbr erg moet oppassen, om dat meteen je hele bootsector overschreven wordt en hij daarna meteen je FAT niet meer kan lezen, dan ben je verder van huis lijkt me....
Oh, waar heb je dat vandaan dan?

Verwijderd

UltiemeLeek schreef op 09 March 2003 @ 19:38:
Beetje wazige titel, ik heb overigens gezocht en niks gevonden.

Ik vermoed dat de FAT een beetje stuk is. Iemand enig idee hoed at makkelijk (en gratis) te repareren is, of wordt dit gewoon een nieuwe installatie? Er staat nog het een en ander aan belangrijke info op de schijf namelijk.
Ik vrees dat je een verse install moet doen...mebie kan je vanaf de 2e partitie wel bestanden van je 1ste partitie kopieren? Enne over repareren van je fat, je kan ook altijd ff op de site van de fabrikant van je hdd kijken...die hebben vast van die diagnose tooltjes... succes

• unitzero
Ach kijkaan, het is niet mijn computer, en ik kom er net achter dat het inderdaad een NTFS-partite betreft. Nu wordt het dus nog iets lastiger...
Pagina: 1