draadloos netwerk aan vast netwerk met printserver

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 16:23

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb een vast netwerk in mijn huis op 192.168.0.x Hier hangt een 8 poortsswitch met een linuxbak die internet verdeelt naar dit netwerk en er hangt een printserver aan en nog wat pc's. Alle pc's kunnen internetten en printen naar de printserver.

Nu heb ik ook nog 2 pcmcia draadloze netwerkkaarten liggen en een laptop. Die moet natuurlijk en kunnen internetten en kunnen printen. Dus 1 pcmcia in de linuxbak en 1 pcmcia in de laptop. Netwerk instellen op 192.168.1.x en linuxbak masquerading aanpassen. Nu kan ik ook draadloos internetten met de laptop.

Alleen printen wil nog niet, kom er niet uit hoe ik dit moet doen. Moet ik een vpn opzetten om de 192.168.1.x in het 192.168.0.x netwerk te hangen? Dus zo:

[Laptop]-----VPN-------[Linuxbak]-----intern-netwerk------[printserver]

internet -------------------|

Of kan dit ook makkelijker? Om het lastiger te maken, de laptop draait naast Linux ook Windows2000 voor de vrouw des huizes (die is nog niet zo ver)

Look behind you! A three headed monkey!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

als je die linuxbak nu eens laat bridgen tussen je vaste net en het draadloze?
dan krijg je 1 logisch netwerk en hoef je niets te routeren ;)
je kan natuurlijk ook een AP aanschaffen ;)

• raymonvdm
  • Laatst online: 31-07 14:25
Kan je die printserver pingen ?

Zo nee

DAn moet je laptop vertellen waar die naartoe moet doormiddel van een route add.

Voorbeeld:

route add 192.168.0.0 mask 255.255.255.0 192.168.1.ipvanlinuxdoos

Ook moet je bij je printer de default gateway opgeven (je linux server)
zodat je printer ook een weg terug weet naar je laptop.

En kijk dan eens of je kan pingen.

Je kan ook eerst alleen proberen je printserver een default gateway te geven en dan kijken of je kan pingen.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Kan je die printserver pingen ?
Verdomd!! Ik kan hem pingen. Dat had ik nou zo ongelovelijk niet verwacht dat ik het niet eens geprobeerd heb. Hij timed de 1e 2 packets out en daarna krijgt ie nog reply ook. Dan hoef ik dus niets meer te doen. Damn dat shorewall is echt een goede firewall/routeer/gateway/koffiezetter/enz-applicatie.

Sorry to have bothered you all!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Helaas. Dat was dus iets te simpel gedacht. Pingen vind shorewall goed, maar printen levert een reject in mijn log op:
Shorewall:all2all:REJECT:IN=eth1 OUT=eth0 SRC=192.168.1.11 DST=192.168.0.200 LEN
=48 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=127 ID=480 DF PROTO=TCP SPT=1135 DPT=515 WINDOW=8760
RES=0x00 SYN URGP=0
Moet maar eens kijken hoe ik dit uitzet/omzeil. Misschien meer een subject voor NOS ondertussen.

Verwijderd

Ik vraag me af waarom je op verschillende subnets wil werken voor je vaste en draadloze gedeelte?? Als ik het zo inschat ben je van alle problemen af als je "vast" en "draadloos" gedeelte in hetzelfde subnet laat vallen

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Als ik het zo inschat ben je van alle problemen af als je "vast" en "draadloos" gedeelte in hetzelfde subnet laat vallen
Kan dat zo maar dan? Een pc die aan het 192.168.0.x netwerk hangt weet nooit hoe hij bij de draadloze kaart moet komen, want hij weet niet dat 1 van de pc's in het netwerk aan de andere kant ook nog een draadloze netwerkkaart heeft zitten die in verbinding staat met de pc die hij zoekt.

Jij stelt voor dit (ik laat 192.168 even weg):

Laptop (0.10) ---------(0.5) Server (0.1)---------switch--------Andere pc's (0.x)

Mijn redenatie is de volgende:

De pc's met 0.x kunnen niet met 0.10 communiceren, want de switch stuurt het signaal niet door naar 0.1 (de server), want de switch weet niet dat achter 0.1 de 0.10 zit die hij zoekt.

Misschien zit ik helemaal fout met mijn redenatie. Dan hoor ik het heel graag, want dat snap ik het toch niet helemaal. Ik ga het morgenavond in ieder geval wel even proberen, want als het wel werkt, dan vind ik helemaal top.

Verwijderd

leeg ?

ik open het topic en krijg een leeg beeld.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2003 23:34 . Reden: leeg beeld ]

• raymonvdm
  • Laatst online: 31-07 14:25
Waarschijnlijk is het wel mogelijk maar dan moet je je smoothwall zo gek kennen maken dat ie int 1 en int 2 (lan 1 en lan2) bridged en naar inet toe gewoon nat doet.

En dan nog iets je switch is een stom apparaat die nics andere doet dan mac adressen sparen en kijken waar ze zitten op welke poort.

Weet ie niet welke poort een kaart zit dan neemt ie alle poorten (learning)

Dan komt ie er achter dat pc draadloos achter je server verblijft zal hij altijd de packetjes voor de draadloos naar je server sturen. (gelearned)

Mischien is het (afhankelijk van je budget) een idee om een Linksys WAP11 te kopen. En deze aan je switch te hangen ding zal 150 Euro kosten voor de 11 versie 180 Euro voor de 54mbit versie (compatible met de 11 versie)

Ik gebruik zelf ook een WAP11 deze hangt direct aan m`n switch en het wireless kaartje zit bij de buurman in z`n server. 8)

Is het budget er niet. Dan moet je zorgen dat je tussen lan 1 en lan 2 alles mag van smoothwall. En dan zal het printen vanzelf gaan.

Kweet niet of je dit op kan geven

Source=lan1 dest=lan2 permit any
source=lan2 dest=lan1 permit any

Dan moet het namelijk werken.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Mischien is het (afhankelijk van je budget) een idee om een Linksys WAP11 te kopen. En deze aan je switch te hangen ding zal 150 Euro kosten voor de 11 versie 180 Euro voor de 54mbit versie (compatible met de 11 versie)
Ik vrees dat ik nog oude 2Mbit kaartjes heb (Webgear Aviator, ook wel bekend als Raylink kaartjes). Ik vraag me af of die werken in samenspraak met zo'n accesspoint. Maar eigenlijk vind ik het sowieso niet nodig. Ik heb twee kaartjes liggen en het moet softwarematig op te lossen zijn, dus vind ik het wel de sport om het dan ook aan de praat te krijgen.

Ik ga inderdaad proberen zo'n doorlusactie die jij beschrijft te doen van eth0 naar eth1 en terug. Als die switch toch leert dat alles met 192.168.1.x achter mijn server zit, dan gaat dat automagisch goed.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Inderdaad. Even policy aangeven dat eth0 met eth1 mag praten en andersom en het werkt. Moest me toch wel even in de ogen wrijven dat het werkt. Ben voor de zekerheid midden in de kamer met mijn laptop gaan staan, testpagina afdrukken en ja hoor: de printer begint te ratelen. Is techniek niet mooi? Snif.....Snif

_/-\o_ _/-\o_

Pagina: 1