[GA-7VAXP] RAID installatie XP

Pagina: 1
Acties:

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03 19:15
Op verzoek van modje even een geheel nieuw topic.

Probleem: Windows XP Professional wil niet installeren op mijn mobo.

IDE en RAID zijn beide in gebruik. In bios staat Promise op RAID.

IDE - DVD+RW HP300i, DVD-ROM Pioneer, CD-RW Plextor
RAID - primary master Maxtor 120GB 8MB, secondary master Maxtor 120GB 8MB

Alles met bijgeleverde kabels vastgemaakt.

De schijven op de RAID controller hangen in een RAID0 array met z'n tweeen. Probleem is dat wanneer ik dat gedaan heb de windows XP installatie niet voorbij "Detecting hardware configuration" komt.
Als ik de RAID controller op 2x losse schijf zet kom ik er wel doorheen (dan kan ik dus wel op F6 drukken) maar dit wil ik niet ivm performance.

AFAIK kun je niet achteraf je schijf omzetten naar RAID0 zonder dataverlies, dus dat is geen optie. Dan zou ik XP toch opnieuw moeten installeren.

Overige config:

AMD 2700+
voeding 300W Antec
1GB mem (PC2700)
2x 120GB maxtor
Radeon 9700
alle onboard meuk aanstaan
geen (!) PCI kaarten geinstalleerd

Heeft er iemand nog een goede suggestie hoe ik WEL RAID0 kan gebruiken?

EDIT:

Heb nu alles geinstalleerd door de "auto" configuratie te gebruiken. Ik heb nu 2x een array van 1 schijf. Kan ik hier nog een RAID0 array van maken?

[ Voor 16% gewijzigd door tweakerbee op 09-03-2003 19:25 ]

You can't have everything. Where would you put it?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij IDE RAID configs is het beter voor de prestaties wanneer je de schijven allemaal op een éigen IDE kanaal aansluit. Immers, je kunt maar één schijf tegelijkertijd per kanaal aanspreken ;)

Wat betreft het probleem: ik zou eerst proberen om de beide schijven als master aan elke kanaal hangen (of met Cable Select, kan ook). Heb je de RAID array wel als bootable ingesteld in de RAID BIOS?

• tweakerbee
Was een typo. Sorry. Ze waren natuurlijk wel goed aangesloten. Zo stom ben ik nou net niet ;)

RAID array instellen als bootable? Hm.. wist niet dat dat apart moest. Zal nog eens eventjes naar gaan kijken. :)

[ Voor 52% gewijzigd door tweakerbee op 09-03-2003 20:00 ]

Verwijderd

Tijdens de installatie moet je bij dit bord dan niet zo'n diskette erin pleuren voor het installeren van de raid controller en dan op f6 drukken? Of ben ik nu ook een typo :9

Verwijderd

Laat maar, ben idd een typo, niet goed gelezen!! }:O

• tweakerbee
Nog een keer voor de duidelijkheid: Ik kom niet in de setup als ik een RAID0 array 2x120GB heb ingesteld. :)

• tweakerbee
*rotschop*

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Misschien is er een wazig probleem ivm de 128GB limiet. Probeer eens in PartitionMagic een kleine partitie op de array aan te maken en daarna opnieuw WinXP te installeren :)

Verwijderd

geachte,
Het is verstandig om de hardeschijven een op IDE3 en de andere op IDE4 te zetten dan allebei op master. Wanneer je dan bij de setup komt van Windows xp drukt u op F6.
Bij de 7VAXP promise 2076 Daarin zit een mpa met winxp u kopieerd de inhoud van die hele map naar een legen diskette en in de hoofdmap staat TXTOEM.OEM die kopieer je ook naar de diskette.
Dan moet het voor de rest werken de handelingen van kopieren en dergelijke staat duidelijk in de handleiding van uw moederbord. anders kunt u mij gewoon mailen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 11:08 ]

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

BalusC schreef op 13 maart 2003 @ 10:50:
Misschien is er een wazig probleem ivm de 128GB limiet. Probeer eens in PartitionMagic een kleine partitie op de array aan te maken en daarna opnieuw WinXP te installeren :)
Als het de 128GB limit zou zijn, check dan ff of je een BIOS update voor je controller kan vinden, die zijn vaak wel te vinden, en dan doet ie het ook met 128GB+.

Bovendien: Als je IDE RAID gaat draaien, en je zet allebei je schijven op een kabel (dus een master-slave combo) is het mega-inefficient. (tis geen SCSI :))
Bij IDE kan maar 1 hdd te gelijk over de bus babbelen, als een controller data vraagt blijft ie babbelen met de hdd, kortom, je andere hdd zit uit zijn neus te peuteren. Allebei master dus op de twee kanalen, da's betere voor je performance.

Edit:
En zorg voor up-to-date drivers, scheelt ook weer met bugs etc. etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Liam op 13-03-2003 22:31 ]

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• tweakerbee
Nog een keer dan even, ze hebben altijd al allebei op een eigen kanaal (IDE3 en IDE4) gezeten als master.

Het aanmaken van een partitie met PartitionMagic is ook wel een leuk idee. Dat kan ik nog wel even proberen.

Computer nu verder even aan het testen met de "reguliere" setup (2x120GB los).

• tweakerbee
Weet iemand waarom op de site van promise of gigabyte geen BIOS'en te bekennen zijn voor de MBFasttrack133?

Ik heb het nieuwste bios (F11)...voor m'n mobo.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakerbee op 16-03-2003 20:41 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit zit in de mobo BIOS meegebakken :) (immers, het is een onboard controller)

• Chrizzly
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Windows XP wil niet van een RAID of IDE controller installeren zover ik weet.
Na de eerste of tweede keer dat je moet rebooten hangt de installatie.
Ik heb zelf mijn harddisk tijdelijk op de gewone IDE controller moeten aansluiten om XP te installeren.
Deze bug zit alleen in de installatie. Na de installatie kun je de harddisk weer gewoon op de RAID / IDE controller zetten.

(Als het iemand gelukt wel is om XP op een RAID controller te installeren, mag hij me vertellen hoe. Eventueel een XP cd met ingebakken Service Pack?)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon tijdens F6 de benodigde ATA/RAID drivers installeren B)

Verwijderd

Jah, heb het ook op deze manier gedaan, vind het alleen raar dat deze toch vrij veel gebruikte drivers niet standaard worden geladen. maar jah. dat is nog de eenigste reden dat ik nog een diskette station heb.

• tweakerbee
Het gaat ook niet met het diskettestation als ik een 2x120GB RAID0 array heb

Ik weet hoe je met F6 moet werken, ik heb immers de installatie wel werkend gekregen toen de schijven 'los' aan de RAID controller hingen. Dat de drivers in het BIOS ingebakken zitten dacht ik al wel (is vrijwel altijd zo), maar er zijn nog nooit nieuwe drivers uitgekomen?

RAID BIOS: 2.00.0.20
MOBO BIOS: F11

• deiktisch1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
tweakerbee schreef op 16 maart 2003 @ 20:41:
Weet iemand waarom op de site van promise of gigabyte geen BIOS'en te bekennen zijn voor de MBFasttrack133?

Ik heb het nieuwste bios (F11)...voor m'n mobo.
Als je goed zoekt zitten de drivers er wel bij (8>

Sommige dominees zijn zo blij met het eeuwige leven, dat ze de lengte van hun preek erop baseren

• tweakerbee
Drivers wel ja, overigens waren die ook niet echt goed te vinden op die site, maar die stonden wel op het CD'tje.
Van het weekend ga ik wel weer proberen of ik die RAID array kan installeren. Of kan ik het achteraf naar RAID0 omzetten???

• deiktisch1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
volgens mij kies je bij een Array of voor RAID0 of RAID1 in het beginnen. Eenmaal de keus gemaakt in het beginnen, is dit niet meer terug tedraaien zonder data verlies. Eigenlijk is dit ook wel logisch, omdat het verschillende manier zijn om een schijf aan te spreken. :P

Sommige dominees zijn zo blij met het eeuwige leven, dat ze de lengte van hun preek erop baseren

• tweakerbee
Er kan tegenwoordig heel veel, dus het was mogelijk geweest dat je met een volle en een lege schijf en een heleboel geduld de zooi naar RAID0 om zou kunnen zetten. :) theoretisch ;)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
heb je je schijven allebei op een aparte kabel hangen?
zo ja, zorg ervoor dat ze ALLEBEI op master staan :)

ik heb dit zelfde probleem gehad, ik had 2 schijven eerst in normaal staan (master/slave) daarna aan 2 kabels gehangen aan een raidcontroller.

Toen ik windows wilde installeren vond hij de drivers wel, maar bij het installeren liep de installatie vast.

Na lang ploeteren kwam ik erachter dat beide schijven op master moeten staan als ze beide een aparte kabel hebben.

• tweakerbee
Deze stond nog in m'n bookmarks, en ik zie dat ik de oplossing nog niet gegeven had. Bij het gebruiken van WindowsXP SP1 was het probleem opgelost. Waarom is mij nog steeds onduidelijk...

Verwijderd

tweakerbee schreef op 28 april 2003 @ 19:10:
Deze stond nog in m'n bookmarks, en ik zie dat ik de oplossing nog niet gegeven had. Bij het gebruiken van WindowsXP SP1 was het probleem opgelost. Waarom is mij nog steeds onduidelijk...
ik weet dat dit topic oud is enzo,
maar ik had dus precies zelfde
en bovenstaande hielp niet bij mij
Wat ik dus had gedaan, is eerst win98se installeren, met partition magic
beetje partitie's aanmaken ( fdisk zag bij mij nog niet eens de helft van die 2x 80, en daarmee lukt het niet )
en toen ineens kwam die er wel doorheen
heel vaag
maar goed hij doet het nu dus :)
Pagina: 1